Frisbeegolf-forum.fi

Kirjoittaja Aihe: Sääntöaiheisia kysymyksiä  (Luettu 306126 kertaa)

Poissa Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 416
  • Still Not a Player
    • Profiili
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #15 : 09.07.12 - klo:11:53 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Paitsi silloin, jos kiekko ....
on korissa, jos on pakko saivarrella...  ;D

Ei pidä paikkansa. Saat tietenkin putata uudemman kerran, mutta tällöin tulokseen lisätään "harjoitusheitto", eli yksi rankku.

Poissa Hans Wäkevä

  • Yleisvalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #16 : 09.07.12 - klo:14:04 »
Mitäs säännöt sanovat nykyään siitä, kun kiekko menee putatessa alaraudan läpi koriin.

Raaseporin Helmessä tuli todistettua tälläinen tilanne ensimmäistä kertaa, kun ryhmässämme pelannut puttasi alaraudan läpi koriin.

Poissa Hextall

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 233
    • Profiili
  • Oikea nimi: Kalle Savonen
  • Seura: 7k
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #17 : 09.07.12 - klo:14:41 »
Ei kelpaa jos joku näki(tarvii kaks näkijää?) että se meni alaraudan läpi.

Poissa Hans Wäkevä

  • Yleisvalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #18 : 09.07.12 - klo:15:09 »
No juu, sitä minäkin sanoin, halusin vain varmistaa, että muistin oikein.

Poissa Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 416
  • Still Not a Player
    • Profiili
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #19 : 09.07.12 - klo:22:08 »
Ei kelpaa jos joku näki(tarvii kaks näkijää?) että se meni alaraudan läpi.

Niin, tämähän on melko uusi sääntöpykälä, mutta uusiin koreihin ei helposti kyllä jää putterit rautaan kiinni tai mene kokonaan läpi. Vanhat korit Mach-3 ja Mach-5 (ns. Seppokorit) päästivät useinkin putterin läpi, etenkin jonkun Omega SS:n.

Mielenkiintoista kyllä, Ruotsissa pelattiin kauan ennen virallista sääntömuutosta tällä uudella säännöllä, mikä aiheutti närää meikäläisissä silloin. Nyt se tuntuu ihan järkevältä säännöltä, ainakin kun noita raudanläpiputteja tulee niin harvoin.

Innolla odotan, koska niinikään Ruotsissa käytössä ollut väärin laskettujen tulosten sakottamatta jättäminen tulee PDGA:n sääntökirjaan. Nyt epäselvä merkintä tai laskuvirhe on aika kallis moka.
« Viimeksi muokattu: 09.07.12 - klo:22:11 kirjoittanut Jaani »

Poissa kaizoku

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
  • Oikea nimi: Iisak Liukko
  • Seura: Puska Puttaajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #20 : 10.07.12 - klo:10:34 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Paitsi silloin, jos kiekko ....
on korissa, jos on pakko saivarrella...  ;D

Ei pidä paikkansa. Saat tietenkin putata uudemman kerran, mutta tällöin tulokseen lisätään "harjoitusheitto", eli yksi rankku.
Onko näin? Säännöthän sanovat, että väylä on pelattu loppuun kun kiekko on korissa. Saako väylän loppuun pelamisen jälkeen vielä uusia viimeisen heittonsa?

Poissa Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 143
    • Profiili
    • Meikäläisen omat sivut
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #21 : 10.07.12 - klo:10:39 »
Toi kakkos kohta, jos on lostdisc dz, eikö siihen ole pakko mennä jos kiekko häviää?.
Koska tahansa saa jatkaa edelliseltä heittopaikalta rankun kera, oli sitten kiekko hukassa, ob:lla, mennyt mandon väärin tai vaikkapa nojaisi koritolppaan...

Paitsi silloin, jos kiekko ....
on korissa, jos on pakko saivarrella...  ;D

Ei pidä paikkansa. Saat tietenkin putata uudemman kerran, mutta tällöin tulokseen lisätään "harjoitusheitto", eli yksi rankku.

Paitsi, jos oli viimeinen väylä.

Poissa Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 416
  • Still Not a Player
    • Profiili
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #22 : 10.07.12 - klo:11:02 »
Koska tahansa kierroksen aikana heitetty heitto lasketaan tulokseen, paitsi jos kyseessä on varaheitto. Myös kahden minuutin merkin jälkeen heitetyt heitot lasketaan. Eli jos jäät treenaamaan puttia ekan väylän jälkeen, niin jokainen treeniheitto merkitään tulokseen.

Edit: myös ensimmäinen varoitettu putin yliastuminen pitää uusia, ja siitähän ei tule rankkua ekalla kerralla.

Eli totta kai saat heitellä niin paljon kuin haluat, mutta siinä on hintana lisää tulosta. Sama muuten pätee Suomen laissakin. Tottakai saat varastaa kaupasta mitä haluat, mutta siitä saa tuomion.

Poissa Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 143
    • Profiili
    • Meikäläisen omat sivut
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #23 : 10.07.12 - klo:11:13 »
Myös kahden minuutin merkin jälkeen heitetyt heitot lasketaan.

Tohon pieni tarkennus, että kahden minuutin varoituksen jälkeen heitetyistä heitoista tulee vain yksi rankku, vaikka heittäisi 20 kertaa sen kahden minuutin aikana.

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 531
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #24 : 11.07.12 - klo:01:35 »
Niin ja näitä harkkaheittojen (ja muita esim. käytösrankku, yliastumiset putissa ym. varotuksen jälkeen rankkaria aiheuttavat) rankkujahan ei mun käsittääkseni lisätä väylätulokseen, vaan merkitään erillinen rankku, joka lisätään sitten samalla lailla koko kiessin tulokseen kuin esim. väärin laskettu score...

Poissa JiiKoo

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
  • Oikea nimi: Juuso Karhunen
  • Seura: Brutal Force Ry
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #25 : 25.07.12 - klo:16:29 »
Säännöistä löytyy teksti:
"Avauspaikalla liukastumista estävien välineiden käyttö on sallittua."

Mitenkäs tämä menee avausheiton jälkeisissä heitoissa?
"When you are sleeping, I am practising"
-Paul McBeth

Poissa JPL

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka Lähteenmäki
  • Seura: Facepalm Frisbee, TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #26 : 25.07.12 - klo:19:58 »
Edit: myös ensimmäinen varoitettu putin yliastuminen pitää uusia, ja siitähän ei tule rankkua ekalla kerralla.

Eikös tätä voi käyttää hyväkseen? Eli jos näkee heti putterin irrottua kädestä, että ei ole menossa sisään ja astuu tahallaan yli. Palkintona uusi yritys?  :P

Poissa Ypyä

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 85
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jari
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #27 : 25.07.12 - klo:20:03 »
Edit: myös ensimmäinen varoitettu putin yliastuminen pitää uusia, ja siitähän ei tule rankkua ekalla kerralla.

Eikös tätä voi käyttää hyväkseen? Eli jos näkee heti putterin irrottua kädestä, että ei ole menossa sisään ja astuu tahallaan yli. Palkintona uusi yritys?  :P

Pitää siinä tapauksessa jos pari tyyppiä poolista asiasta ilmoittaa. :D Aika harva vaan siinä vaiheessa alkaa asiasta huomauttaan, jos putti ei mene sisään. :P

Poissa JiiKoo

  • Juniori
  • **
  • Viestejä: 73
    • Profiili
  • Oikea nimi: Juuso Karhunen
  • Seura: Brutal Force Ry
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #28 : 26.07.12 - klo:19:10 »
Säännöistä löytyy teksti:
"Avauspaikalla liukastumista estävien välineiden käyttö on sallittua."

Mitenkäs tämä menee avausheiton jälkeisissä heitoissa?


Löysin vastauksen omaan kysymykseeni.

QA13: Kneeling on a Towel
Q: My disc landed in a spot that has very hard, rocky ground. May I place a towel or pad down in order to protect my knee?
A: Yes. You may place a towel or a small pad which is less than 1cm thick when compressed under any body part, with the exception of your feet.
A towel or pad may be placed under your feet only within the teeing area.
Applicable Rules: 802.04 Artificial Devices; 803.05 Obstacles and Relief; 803.04 Stance, Subsequent to Teeing Off

Tuli tämä asia vaan mieleeni kun muistelin että sallittua vain tee alueella. Kuitenkin esim. tämän pätkän kohdassa 0:35 rikotaan tätä sääntöä ja vielä MM-kisoissa.

"When you are sleeping, I am practising"
-Paul McBeth

Poissa hece

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 376
    • Profiili
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #29 : 14.08.12 - klo:16:15 »
Heiton tulkinta heitoksi on aiheuttanut keskustelua, joten pistetään tännekin. Tuolla PDGA:n sääntökysymyksiä ja vastauksia:
http://www.pdga.com/documents/rules-questions-answers-pdf

Ja kuten PDGA:n sivuilla sanotaan, ne ovat virallisia tulkintoja säännöistä, joten niiden mukaan pelataan:
http://www.pdga.com/faq/rules-questions-answers-0

Mutta heitosta, se on Q&A:ssa kysymys QA12:
QA12: Is a Drop a Throw?
Q: My throwing hand bumped a tree branch during my backswing knocking the disc to the ground, and the disc rolled forward of my
lie. Was that a throw?
 
A: No. The throw begins when movement of the disc in the intended direction begins. A disc dropped or knocked out before or during
a backswing does not count as a throw. 
 
Applicable Rules: 800 Definitions ("Throw")


Eli kiekon pudottaminen tiipaikalla ei ole heitto. Liukastuminen tiipaikalla kiekko kädessä, ennen viimeistä käden eteenpäin heilautusta ei ole heitto. Harjoitusheittoliike, esim. harjoitusputti ala Koivu, josta kiekko lähtee eteenpäin, onkin sitten jo tulkinnanvaraisempi juttu. Minä pitäisin sitä jo heittona.