Frisbeegolf-forum.fi

Kirjoittaja Aihe: Sääntöaiheisia kysymyksiä  (Luettu 301780 kertaa)

Poissa Hartite

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1620 : 05.07.17 - klo:21:55 »
Mitäs säännöt sanovat että saako avausheiton irrottua kädestä "horjahtaa"/astua tiialustan ulkopuolelle "samalla vauhdilla"?

Poissa DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1621 : 05.07.17 - klo:22:23 »
Mitäs säännöt sanovat että saako avausheiton irrottua kädestä "horjahtaa"/astua tiialustan ulkopuolelle "samalla vauhdilla"?
Saa. Kaikki muut heitot paitsi putit saa "astua yli".

Poissa Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 799
  • Discmania
    • Profiili
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1622 : 06.07.17 - klo:08:34 »
Ja tarkennetaan vielä että 10m tai alle etäisyydellä korista tapahtuvat heitot ovat putteja  :)
Discmania Media Partner 2017&2018
Wizard | P3X | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | CD2 | PD2 | Rampage
Päiväkirja
http://www.instagram.com/Flick_Maniac
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Poissa Hartite

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1623 : 09.07.17 - klo:20:21 »
Moi!
Kyselisin että saako avauksen jälkeisissä heitoissa ottaa vauhti askeleita vai pitääkö heiton lähteä paikaltaan?

Poissa sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 753
    • Profiili
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
  • Seura: TFS
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1624 : 09.07.17 - klo:20:30 »
Moi!
Kyselisin että saako avauksen jälkeisissä heitoissa ottaa vauhti askeleita vai pitääkö heiton lähteä paikaltaan?

Saa ottaa.

Poissa Jiipee®

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jari P.
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1625 : 09.07.17 - klo:23:11 »
Viikkokisoissa oli seuraavanlainen tilanne, säännöt oli että vesi on OB-aluetta. Mutta kiekko päätyi vajaan metrin päähän rannasta pienelle ehkä 40x40cm saarekkeelle.
Kiekko ei siis ollut vedessä ja se olisi ollut siitä heitettävissä ilman jalkojen kastumista.
Oliko kiekko OB:llä vai ei.?
Tästä tuomittiin OB, mutta itseäni tuo jäi vähän vaivaamaan, oliko oikea päätös.

Poissa Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 907
    • Profiili
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1626 : 10.07.17 - klo:12:03 »
Viikkokisoissa oli seuraavanlainen tilanne, säännöt oli että vesi on OB-aluetta. Mutta kiekko päätyi vajaan metrin päähän rannasta pienelle ehkä 40x40cm saarekkeelle.
Kiekko ei siis ollut vedessä ja se olisi ollut siitä heitettävissä ilman jalkojen kastumista.
Oliko kiekko OB:llä vai ei.?
Tästä tuomittiin OB, mutta itseäni tuo jäi vähän vaivaamaan, oliko oikea päätös.

Mutulla sanoisin, että jos sanallisesti on ilmoitettu veden olevan OB, niin silloin kiekon jäädessä tuollaiseen saarekkeeseen on kiekko sisällä. Jos taas väyläkartassa on veden ympärille vedetty OB-viiva ja/tai vesi on kepitetty, niin silloin tuo saareke on outtia.

Poissa Jiipee®

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jari P.
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1627 : 10.07.17 - klo:22:45 »
Viikkokisoissa oli seuraavanlainen tilanne, säännöt oli että vesi on OB-aluetta. Mutta kiekko päätyi vajaan metrin päähän rannasta pienelle ehkä 40x40cm saarekkeelle.
Kiekko ei siis ollut vedessä ja se olisi ollut siitä heitettävissä ilman jalkojen kastumista.
Oliko kiekko OB:llä vai ei.?
Tästä tuomittiin OB, mutta itseäni tuo jäi vähän vaivaamaan, oliko oikea päätös.

Mutulla sanoisin, että jos sanallisesti on ilmoitettu veden olevan OB, niin silloin kiekon jäädessä tuollaiseen saarekkeeseen on kiekko sisällä. Jos taas väyläkartassa on veden ympärille vedetty OB-viiva ja/tai vesi on kepitetty, niin silloin tuo saareke on outtia.


Väyläkartassa ei ole OB-aluetta merkitty, eikä keppejäkään ole. Eli ainoastaan sanallisesti oli ilmoitettu veden olevan OB.

 

Poissa Peij

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
  • Oikea nimi: Antti
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1628 : 16.08.17 - klo:02:28 »
Tästä on varmaan ollutkin jo kysymys, mutta en jaksa selata 109 sivua läpi. Kysymys koskee tiiauspaikan jälkeisiä heittoja. Säännöissä luki, että heiton pitää lähteä sen pisteen takaa, johon frisbee on tippunut edellisen heiton jälkeen. Siinä puhuttiin myös mahdollisuudesta ottaa yksi rangaistusheitto siirtymällä sivusuuntaisesti heittopaikasta. Mietin nyt, että kuinka suuri siirtyminen tulkitaan sivusiirtymäksi? Pitääkö tukijalan olla ikään kuin kiinni siinä heitetyssä kiekossa, joka on maassa, tai sillä kohtaa, että se kuvitteellisesti osuisi siihen? Vai mitenhän toi sääntö tarkemmin menee? Usein sitä nimittäin sattuu joku puu tai puska just siihen heittolinjalle ja jotenkin keplottelemalla siitä pystyisi ehkä siirtymään. Olen pohtinut esimerkiksi vasemman jalan (ei tukijalka) jättämistä siihen, mihin kiekko tipahti ja tukijalalla kurottamista.

Eteenpäin ei ainakaan saa kurottaa. Sen mä olen saanut itselleni selväksi. Tässä pohdin lähinnä tiiauksen jälkeisiä heittoja, jotka eivät ole putteja. Kerron tämän sitä varten, kun tiedän, että niiden suorittamiseen on erilaiset säännöt. Epäilen, että tämänkin asian suhteen säännöt voivat olla erilaiset putin ja perusheiton välillä.

Poissa Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 799
  • Discmania
    • Profiili
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1629 : 16.08.17 - klo:07:49 »
Kunhan mikä tahansa osa kehosta (ei ole pakko olla jalka) on koriin tai seuraavaan mandoon nähden kohtisuoraan kiekon tai markkerin takana 30cm pituisella äärettömän kapealla linjalla, ja mikään muu tukipiste ei ole lähempänä koria tai mandoa kuin tämä kiekon tai markkerin takana oleva tukipiste, on asento laillinen.

Valinnaisen helpotuksen voi ottaa yhdellä rangaistuksella, mutta siirtymä on kohtisuoraan taaksepäin kohteesta, ei sivulle.

Fun fact: Tukipisteitä voi olla muuallakin kuin maan kamaralla. Esim puusta on mahdollista ottaa tukea ja kurottaa vaikka eteenpäinkin, kunhan se kohta mistä pidät puusta kiinni on vähintään yhtä kaukana korista tai mandosta kuin kiekon tai markkerin takana oleva tukipista.
Discmania Media Partner 2017&2018
Wizard | P3X | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | CD2 | PD2 | Rampage
Päiväkirja
http://www.instagram.com/Flick_Maniac
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Poissa Juhanuha

  • Yleisvalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 973
  • Natural Born Disc Golfer
    • Profiili
    • Natural Born Disc Golfer
  • Oikea nimi: Juha Kytö
  • Seura: Sipoon Discstroyers ry
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1630 : 21.09.17 - klo:13:50 »
Siinä puhuttiin myös mahdollisuudesta ottaa yksi rangaistusheitto siirtymällä sivusuuntaisesti heittopaikasta. Mietin nyt, että kuinka suuri siirtyminen tulkitaan sivusiirtymäksi?

Missä tälläistä sanotaan? Ei kiekkoa voi siirtää koskaan muualle kuin kauemmas korista (samasta syystä sieltä mörristä pitää putata väylälle eikä vain siirtää lietä).
Are you Natural Born Disc Golfer? https://nbdg.fi

Poissa lliuhto

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 125
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lauri Liuhto
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1631 : 21.09.17 - klo:15:03 »
Siinä puhuttiin myös mahdollisuudesta ottaa yksi rangaistusheitto siirtymällä sivusuuntaisesti heittopaikasta. Mietin nyt, että kuinka suuri siirtyminen tulkitaan sivusiirtymäksi?

Missä tälläistä sanotaan? Ei kiekkoa voi siirtää koskaan muualle kuin kauemmas korista (samasta syystä sieltä mörristä pitää putata väylälle eikä vain siirtää lietä).

Juha nyt nämä tietää, mutta selvennykseksi mahdollista aloittelijaa varten: Helpotusta ottaessa voi siirtyä vain kauemmas korista/mandosta. Keksin muissa tapauksissa ainakin kaksi tapaa moilloin voi siirtyä lähemmäs koria tai mandoa, toinen rankulla ja toinen ilman:

1) uusintaheitto rankulla samasta paikasta mistä edellinen heitto lähti. Kiekkohan on saattanu esim. vieriä tai kimmota kauemmas korista kuin tämä alkuperäinen heittopaikka.

2) OB-linjasta maksimissaan 1 metrin siirtymä sisemmäs. Tämä otetaan AINA kohtisuorassa ob-linjaa nähden, vaikka jouduttaisiin lähemmäs koria.

Poissa tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 801
    • Profiili
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1632 : 05.05.18 - klo:22:38 »
Kysymys portti/tripla-mandoista. Miten mando pitää tulkita, jos kyseessä on kahden puun väliin vedetty banneri, mutta banneri ei yllä koko leveydeltään puiden väliin, vaan reunoille jää tyhjää tilaa kiinnitysnarujen väliin. Jos kiekko menee narujen välistä, onko mando silloin missattu? Toisin sanoen, lasketaanko mandolinjaksi ylempi vai alempi kiinnitysnaru?

Poissa DJSigma

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #1633 : 07.05.18 - klo:13:47 »
Itse tulkitsisin niin, että jos bannerin alareunan alta pitää heittää, niin sama linja jatkuu puihin asti.

Vrt. puussa oleva mando, se käsittääkseni jatkuu avaruuteen asti ylöspäin, vaikka puu loppuu kesken.