Frisbeegolf-forum.fi

Kirjoittaja Aihe: Sääntöaiheisia kysymyksiä  (Luettu 295420 kertaa)

Poissa keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 148
    • Profiili
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #30 : 14.08.12 - klo:16:37 »
Mutta onko siihen jotain sääntöä, kun astelet kiekolle, laitat markkerin (tästä alkaa kysymys) ja heität vanhan kiekon sivuun. Jos bägi on esim. 4m päässä ja heität vanhan kiekon bägin päälle, niin onko tämä silloin heitto?

Onko tähän olemassa jotain pituusrajaa milloin vanhan kiekon sivuun siirtäminen lasketaan heitoksi?
« Viimeksi muokattu: 14.08.12 - klo:16:40 kirjoittanut keep_it_real »

Poissa Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 797
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #31 : 14.08.12 - klo:16:43 »
Eikös siellä jossain 2m sääntö seiso. Ei kerkeä nyt etsimään ko. kohtaa =)

Poissa GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2 942
    • Profiili
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #32 : 14.08.12 - klo:18:30 »
Kyllä ne pitäs periaattees heitoiksi laskea. Kannattaa siirtää sivuun tai laittaa markkerin eteen tjsp, missä ne ei ole tiellä. Itekkin oon pari kertaa kylä heittäny siihen bägin taakse max. metriin. Mua ei oo rankastu mut oon nähny kylä näitä 4/5m heittoja.

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #33 : 14.08.12 - klo:20:21 »
800 Määritelmät ja kohta harjoitusheitto.

Poissa ville

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 260
    • Profiili
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #34 : 15.08.12 - klo:14:02 »
Tämä on hyvä keskustelu.
Kaikki >2m heitot lasketaan harjoitusheitoiksi, kuin myös minkä mittainen tahansa kohti koria heitetty, ja nuo lisätään väylätulokseen - ilman mitään varoituksia.

Ikäväkseni jouduin SM-kisoissa moisen "rangaistuksen" antamaan samassa ryhmässä pelaavalle . Tämä on niin selkeä sääntö, ettei jätä mitään tulkinnan varaa.

Parempi on, kun ei missään tilanteesa heittele niitä kiekkoja eikä markkereita turhaan - vaikka kuinka ottaisi päähän.

Poissa -mIDE-

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #35 : 30.08.12 - klo:19:17 »
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten OB-linjan ylitys määritetään tarkalleen? Merkkien keskilinjasta? Oheisessa kuvassa OB-linjan merkkinä puu ja merkkitolppa. Minkävärisen linjan ylitettyään kiekko on OB-alueella kokonaan?


Poissa HS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 146
    • Profiili
  • Oikea nimi: Heikki Saunanen
  • Seura: Ähtärin Urheilijat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #36 : 30.08.12 - klo:21:14 »
Punaisen.

Poissa Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #37 : 30.08.12 - klo:21:15 »
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miten OB-linjan ylitys määritetään tarkalleen? Merkkien keskilinjasta? Oheisessa kuvassa OB-linjan merkkinä puu ja merkkitolppa. Minkävärisen linjan ylitettyään kiekko on OB-alueella kokonaan?

Tuo kannattaa erikseen määritellä, että vedetäänkö OB-linja merkkipaalun ja puun väylän puoleisesta reunasta, vai OB:n puoleisesta, jos halutaan välttää epäselvyydet. Jos ei ole määritelty, niin usein mennään "pelaajanetu"-periaatteella, eli kiekko on OB:lla vasta kun se on kokonaan ylittänyt OB:n puoleisen reuna, vaikkakin OB-linja itsessään on OB:ta. (Eli "pelaajanedulla" vihreä viiva, virallisesti punertava.)
« Viimeksi muokattu: 30.08.12 - klo:21:22 kirjoittanut Chukie »

Poissa Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1 530
  • HÖYYYYY
    • Profiili
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #38 : 30.08.12 - klo:22:45 »
Yleensä kai on kuitenkin ollut tapana määrittää linja merkkitikun sisäreunasta samalla ajatuksella kuin silloin, kun alue on rajattu viivalla. Kun viivahan on aina ob:ta, eli myös tässä tapauksessa rajalinja pitäisi olla out, vaikkei sitä olekaan piirretty.

Poissa -mIDE-

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #39 : 31.08.12 - klo:09:23 »
Yleensä kai on kuitenkin ollut tapana määrittää linja merkkitikun sisäreunasta samalla ajatuksella kuin silloin, kun alue on rajattu viivalla. Kun viivahan on aina ob:ta, eli myös tässä tapauksessa rajalinja pitäisi olla out, vaikkei sitä olekaan piirretty.

Eli jos oikein ymmärsin, olet punaisen rajan kannalla?

Poissa Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #40 : 31.08.12 - klo:09:34 »
Selvennetääs tuota mun aiempaa viestiä hieman:
Lainaus käyttäjältä:  PDGA Rules of Play
The out-of-bounds line is itself out-of-bounds.
Eli punainen viiva.

http://www.pdga.com/files/documents/PDGA_Rules_of_Play_2011.pdf, 800. "Definitions", sivu 3.

Ja tuolla pelaajanedulla mä meinasin rentoja höntsäkiessejä kavereiden kesken, en kisoja. :)

Poissa Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4 795
  • Discmania
    • Profiili
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #41 : 31.08.12 - klo:14:20 »
Varmuuden välttämiseksi, kiekon täytyy olla kokonaan OB:lla, jotta se on outissa. Jos siitä on millikin väylällä, vaikka muuten kiekko on OB-linjan päällä ja suurin osa kiekosta on OB-linjan väärällä puolla, niin sillon kiekko on sisällä.

Extrabonuksena, jos on metrin päässä OB:sta mutta sisällä, saa lien valita mistä tahansa kohtaa sitä viivaa joka kulkee kohtisuoraan ob-rajasta heitetyn kiekon keskikohdan läpi. (803.03C) Eli saa merkata lien lähemmäs tai kauemmas OB-linjaa, kohtisuoraan nähden (vaikka se veisi lähemmäs koria). Metrin sivusiirtymä voi joskus tuoda paljonkin etua seuraavaan heittoon.
Discmania Media Partner 2017&2018
Wizard | P3X | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | CD2 | PD2 | Rampage
Päiväkirja
http://www.instagram.com/Flick_Maniac
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Poissa -mIDE-

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #42 : 31.08.12 - klo:19:13 »
Väsäilin seuraavan kuvatuksen asiaa selventämään. Siniset pallurat kuvaavat heitettyjä kiekkoja. Tuo heittokohta ylimenneiden kiekkojen osalti siis on ylimenokohdalta. Onko muuten asiasisältö oikein?



EDIT: muokattu kuvaa hieman selkeämmäksi...
« Viimeksi muokattu: 31.08.12 - klo:19:28 kirjoittanut -mIDE- »

Poissa Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 235
    • Profiili
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #43 : 31.08.12 - klo:19:51 »
Väsäilin seuraavan kuvatuksen asiaa selventämään. Siniset pallurat kuvaavat heitettyjä kiekkoja. Tuo heittokohta ylimenneiden kiekkojen osalti siis on ylimenokohdalta. Onko muuten asiasisältö oikein?
Kyllä. Kyhäämäsi kuva on suorastaan mallikelpoinen. :)

Poissa JoniHenri

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 186
    • Profiili
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: Sääntöaiheisia kysymyksiä
« Vastaus #44 : 04.09.12 - klo:18:48 »
Väylällä missä on mando, joka kierretään vasemmalta puolelta. Mikäli heitto kiertää oikealta puolelta mandon ja rollaa u-käännöksen mandon taakse vasemmalle puolelle. Saako tästä heittää normaalisti toista heittoa vai tuleeko siitä suoraan se OB, kun heitto meni oikealta puolelta. Mutta palasi kuitenkin mandon taakse. Käynyt näinkin pariin otteeseen ja pistänyt vähä mietityttämään, OB:n oon siitä kuitenkin aina ottanut.
Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi. -
Mä olin ihan millis.. ja sit mä heräsin! -