Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?  (Read 46371 times)

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #30 on: 17.08.12 - klo:13:40 »
Ongelmana nyt on viime aikoina ollut ettei ole enää löytynyt sopivaa heittokulmaa/kiekkoa jolla tuon avauksen tehdä. Kun pistän liikaa annukkaa tai otan liian alivakaa käteen (esim. Sidewinder), niin kiekko on lähes järjestään oikealla OB:lla tai vähintäänkin suoraan puskassa. Kun taas otan hieman vakaampaa käteen (esim. hieman kulunut dessu) tai yritän flipata kiekon ja heittää sitä hieman suorempaan, niin kiekko feidaa useimmiten lopussa juuri ja juuri vasemmalle OB:lle.

Olisikohan kenelläkään mitään hyviä neuvoja siihen kuinka pystyisi saamaan varmuutta tuohon pitkään S-heittoon ja kuinka vakaalla kiekolla niitä lopulta kannattaakaan heitellä? Itselläni kulkee mainiosti niin puhdas piiiiiitkä annukka kuin myös perus pitkä, suoraan (tai pienessä annukassa/hyssessä) lähtevä golfheitto, mutta tuo jyrkkä S-heitto tosiaan aiheuttaa päänvaivaa. Olisi hienoa saada siitäkin kohtuu varma heitto niin että pystyisi kohtuu tarkasti ennustamaan minne kiekko päätyy irrottuaan kädestä...

Eli siis kuinka jyrkässä kulmassa itse tapaatte heittää S-kaaria ja kuinka vakaalla lätyllä? Miten esim. juurikin tuo Talin 18-väylä? Tarkkoja speksejä siis kaivattaisiin (heittokulma ja kiekko). Ja mikäli käytätte esim. Discmanian tai jonkun pienemmän merkin draivereita niin voisitte myös saman tien pistää oman parhaan arvionne kiekko-vastaavuudesta Innovalla/Discraftilla. Ja sisältyykö näihin jyrkkiin S-heittoihin joitain erityisesti teknisesti huomioon otettavia asioita?

Itse löysin tänä kesänä ratkaisun tuolle Talin viimeisen väylän avaukseen Pro Leopardista. Ellei ole kovaa vastatuulta, Leopard kääntää mun tehoilla pienestä hyzeristä varmasti yli (ei rolleriksi asti) ja laskeutuu flätiksi tai pienellä fadella pusikon vasemmalle puolelle. Ennen Leopardia kokeilin Riveriä, FD:tä ja muita vastaavia kiekkoja huonolla menestyksellä. Nokkakulman kanssa tuossa saa olla myös tarkkana: liian korkealle karkaavat heitot tuppaavat feidaamaan herkästi vasemmalle outtiin.

Offline rs

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #31 on: 22.08.12 - klo:00:57 »
Ainakin itse suosin melkein aina forea. Itse olen oppinut draivaaman forella ja ihan hyville mitoille olen silläkin päässyt. :)



tässä yksi draivi viime viikonlopulta viidentienristeyksen radalta kankaanpäästä :)
hahah naurettavaa että pistin youtubiin...  ;D

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #32 on: 22.08.12 - klo:05:25 »
Kuuluisi tämän analysointi kai ennemmin tuohon toiseen ketjuun, eipä sitä edes pyydetty, mutta analysoinpa silti.  ;D

Ensinnäkin kyseinen väylä on huomattavasti helpompi pirkuttaa annukalla puiden yli, ihan siitä syystä, että 130m on aika pitkä matka heitettäväksi forehyssellä. Toki itsekin heitän annukkaa vain treenatessa ja kisoissa sitten forella avaus aukealle varman kolmosen pelille. Toki pitkää puttia yritetään sisään silti.  ;D

Sitten tuohon heittoon. Ensinnäkin silmään pistää ehkä yleisin aloittelijavirhe vauhdin kanssa. Foren (ja upsin) vauhdissa EI kannata ottaa ristiaskelta. Erityisesti kontrolli paranee "normaaleilla" askeleilla ja myös tehoja on tarjolla enemmän kun saa lantiota paremmin mukaan. Nyt tasapaino on tuon ristiaskeleen vuoksi huono ja asento kovin kumara, melkein kaadut tuossa heitossa. Lisäksi veto lähtee hieman turhan aikaisin tukijalan ollessa vielä ilmassa. Tuolla laukalla ainoa luontainen heittokulma taitaa olla hysse, flättiin tai foreantsaan menisi jo kyynerpään kulma turhan pieneksi. Irrotuskaan ei tainnut olla ihan puhdas, vaan hidastuksessa oli pientä väpätystä havaittavissa, jonka (oletettavasti) ylivakaa kiekko melko nopeasti kuitenki paikkasi. Kiekko kuitenkin oikeni ehkä noin 15 astetta selkeästä hyssestä flätiksi yhtä monen metrin matkalla, jonka jälkeen jatkoi suoraan, joka myös puhuu epäpuhtaan irrotuksen puolesta. Tuo, että kiekko joutuu korjaamaan väpätyksen kuitenkin syö tehoja sen verran, että pituutta tippuu pois huomattava matka. Rykiä selkeästi löytyisi helposti ainakin 120-130m foreen kun laittaa tekniikan kuntoon...  ;D

Offline Jooseppi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joose Saari
  • Seura: TFS
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #33 on: 29.01.13 - klo:14:05 »
Ite heitän forella kaikki jyrkästi kääntyvät ja mahdollisesti lyhyemmät oikealle kääntyvät heito. Pitkissä oikealle kääntyvissä heitoissa suosin annukkaa.
#65713

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #34 on: 30.01.13 - klo:08:58 »
Rystyheitto paljon paremmassa kuosissa kuin kämmen, mutta rystyllä ei vaan yksinkertaisesti pysty heittämään suoraa heittoa, mikä kääntyy lopussa oikealle.  :(

Aikasemmin tuli heitettyä aina annukka, jos vain oli pienintäkään mahollisuutta välttää foren heittämistä. Nykyään heitän forea joissain perus annukkaspoteissa ihan vain treenimielessä, onhan se kuitenkin hyvä jotenkuten osata.

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #35 on: 30.01.13 - klo:09:30 »
... mutta rystyllä ei vaan yksinkertaisesti pysty heittämään suoraa heittoa, mikä kääntyy lopussa oikealle.  :(

Aika vahva yleistys.

Offline Jpekko

  • Juniori
  • **
  • Posts: 70
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Nevala
  • Seura: Rolffarit
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #36 on: 30.01.13 - klo:10:40 »
Noh, lisätään vielä että itse en pysty. En edes vasurilla, koska se heitto ei ole suoraa nähnytkään.  ::)

Offline Haq

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 519
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Häkkilä
  • Seura: 7k
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #37 on: 30.01.13 - klo:16:34 »
Pitäisköhän opetella heittämään myös vasurilla. Aikoinaan oppi potkimaan palloa melko hyvin myös sillä huonommalla jalalla eli vasurilla.   Sitten ei olis enää ongelmia heittoken kääntämisen suhteen

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #38 on: 30.01.13 - klo:19:32 »
Luin Discraftin sivuilta, että lentoarvot faden ja turnin kohdalla luki high stability speed ja low stability speed eli voidaanko ajatella kun heität flättinä niin vakaa kiekko lentää aina suhteessa nopeuteen suorempaan kuin alivakaa flippaa nopeuden kasvaessa??
Olenko ymmärtänyt jotain vakauksista?

Offline Mato

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Heinonen
  • Seura: Bogey Brothers
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #39 on: 30.01.13 - klo:21:21 »
Kannattaa opetella heittään molempia!


Jeps
** Eniten eturautoja, jo vuodesta 2011 **

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #40 on: 30.06.13 - klo:13:28 »
Ehkä löytyy erikseenkin antsa-topic, mutta tähän nyt tulee:
Te Gurut, miten teillä tuo annukka menee? Oikeasti en tunne ketään "oikeata" pelaajaa, olen itse oppinut (aika huonolla menestyksellä), ja kaikki tuttavani jotka lajia kanssani harrastavat, ovat saaneet kipinän minun kauttani.

Heitättekö oikealla rystyllä oikealle kaartavaa heittoa niin, että se menee aluksi suoraan ja lopussa vasta kaartaa oikealle? Onko se ylipäätään mahdollista?

Itse opin tänä keväänä heittämään oikealle kaartavan heiton, mutta se tekee sen kaaren heti. Lähtee siis heti kädestä irrotessa kaartamaan oikeallle. Toimii monilla väylillä mainiosti, mutta pari vakioväylää kaipaisi hieman erilaista lentorataa, koska alkuväylä on suora, ja lopussa jyrkkä kaarros oikealle.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #41 on: 30.06.13 - klo:14:56 »
just noille väylillehän kova fore riittävän vakaalla lopussa feidaavalla kiekolla toimii upeasti. tai hyserflippi bäkkärillä. joskus kuullut puhuttavan "late turnista" mut en kyllä tiedä mitä se meinaa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #42 on: 30.06.13 - klo:23:29 »
Hysseflippi joo. Tarttee vaan sikapuhtaan heiton ja kiekko pittää tuntea hyvin. Vahingossa joskus onnistuu.
Reeniä.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #43 on: 30.06.13 - klo:23:53 »
joskus kuullut puhuttavan "late turnista" mut en kyllä tiedä mitä se meinaa.

Kysyin tätä muinoin Rantalaiholta draivikoulussa. Hän heitti sellaisen putterilla näytiksi. Draivasi kovaa ja korkealle pienessä hyssessä. Kiekko nousi hitaasti flätiksi ja lopulta hiukan yli pysyen kuitenkin aika lailla suoralla linjalla. Heittoon sopiva putteri ei jaksa ylikäännyttyään enää kääntyä takaisin feidiin lopussa, kuten draiveri, joten se painuu loppuun asti oikealle feidaamisen sijaan. Heittona tämä näyttää suoralta heitolta, joka vasta lopussa kääntää oikealle. Samaa ei voi tehdä draiverilla. Midarilla Juhon mukaan ehkä. Näin olen asian sen jälkeen ymmärtänyt, mutta voi olla, että ymmärsin jotain väärin. Eli late turn on suora hysseflippi kiekolla, joka painuu lopussa oikealle, kun ei jaksa kääntää takaisin feidiin, silloin kun feidiin olisi aika kääntää.
« Last Edit: 30.06.13 - klo:23:57 by HAH »

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Vs: Annukka / ylikääntävä heitto vai fore?
« Reply #44 on: 02.10.14 - klo:13:37 »
Kuinka moni pelaa pelkästään rystyheitolla?
Itse en ole edes yrittänyt opetella forea kun pari lirppasua oli niin säälittäviä :)

kuinka paljon mielestänne on haittaa jos ei ollenkaan opettelekaan forea? (tiedän, että joku prokin pelaa vain rystyä) Uskoisin, että fore onnistuisi jotenkin mutta oppiiko sillä tähtäämään kuten oppii jos heittää aina backhandia?

Onko umpi rystyheittäjillä todella alivakaita kiekkoja vai heitättekö reiluun annukkaan neutraalilla kiekolla?
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD