Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella  (Read 14493 times)

Offline Ilppoo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ilpo.O
Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« on: 02.07.15 - klo:18:26 »
Minkälaisiin huijausyrityksiin olette törmänneet kisoissa//kierroksilla? Itse en ole tätä taiteenlajia oppinut ikinä harrastamaan, ehkä vielä joskus :D Vakavasti ottaen esim tulosmanipuloitsijoille elinikäistä kilpailukieltoa ekasta kärystä!

Offline Peso

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #1 on: 02.07.15 - klo:19:49 »
Siis aika vaikeetaha sitä tulosta on edes viikkokisassa manipuloida. Kyllä itse ainakin tiedän suurinpiirtein miten poolissa muillakin menee. Tietty jonku heiton kaks, mut mitä hyötyä siitä oikeasti on, ainakaan pidemmällä aikavälillä?

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #2 on: 02.07.15 - klo:22:49 »
Mahdollisia huijareita on helppo pitää silmällä, jos ne tuntee etukäteen. ;) Joskus on ollut hauska seurata, jos seiskaa on tullut ja sanottu nelosta. En ota pelaamista niin vakavasti, että ottaisin hernettä liian syvälle. Lähinnä ärsyttää epärehellisyys. Mistään suurista rahoista ei kilpailla. Jos ollaan kolmosen sakissa huijaamalla niin purnataan kyllä ääneen, vaikka vedenpitäviä todisteita olisikaan. En halua pilata omaa päivää toisen hölmöilyllä. Omasta ja muiden puolesta pidän kiinni.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Icarus666

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 187
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marzo
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #3 on: 04.07.15 - klo:15:16 »
Vinkkejä huijaamiseen vai? No tällanen simppeli, heitä paremmin..

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #4 on: 04.07.15 - klo:15:30 »
Huoh.. Mutta joo. Tätä, että pelataan väärästä paikasta näkee yllättävän paljon. Ei mitään rajua, mutta kun ollaan metsässä pelataan liikaa kiekon takaa, vähän sivusta tai edestä. Lisäksi usein näkee virheitä siinä, että varsinkin oikeakätisen heittäessä selkä korille päin ja vasemman jalan ollessa kiekon takana lien takana oleva jalka ei pysy maassa vaan nousee ilmaan ennen kuin kiekko irtoaa.


Vinkkinä kaikille. Treenatkaa näitä erikoisia heittoasentoja ja oikeaoppisesti lien takaa heittämistä.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #5 on: 04.07.15 - klo:15:57 »
Huoh.. Mutta joo. Tätä, että pelataan väärästä paikasta näkee yllättävän paljon. Ei mitään rajua, mutta kun ollaan metsässä pelataan liikaa kiekon takaa, vähän sivusta tai edestä. Lisäksi usein näkee virheitä siinä, että varsinkin oikeakätisen heittäessä selkä korille päin ja vasemman jalan ollessa kiekon takana lien takana oleva jalka ei pysy maassa vaan nousee ilmaan ennen kuin kiekko irtoaa.


Vinkkinä kaikille. Treenatkaa näitä erikoisia heittoasentoja ja oikeaoppisesti lien takaa heittämistä.

Annatko varoituksen?

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #6 on: 04.07.15 - klo:18:53 »
Räikeissä joo
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #7 on: 06.07.15 - klo:10:23 »
Vinkkinä kaikille. Treenatkaa näitä erikoisia heittoasentoja ja oikeaoppisesti lien takaa heittämistä.

Juuh, jalkavirheitä on näkynyt. Lähinnä huolimattomuutta, eikä huijausyrityksiä.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #8 on: 06.07.15 - klo:12:06 »
Tuo jalkavirhe onkin hyvä keskustelunaihe. Kyseessähän harvoin on tahallinen "huijausyritys".
Itsekin olin pitkään sitä mieltä, että jos ei kyseisestä tapahtumasta saa hyötyä niin ei se niin tarkkaa ole.

Kunnes liiton puheenjohtaja osasi kertoa toisen näkökulman asiaan.
Jos minun on vaikea astua oikeaan kohtaan markkerin taakse ja tahattomasti astun väärään paikkaan niin se on virhe.
Näinhän se on. Mutta miksi sillä on merkitystä?

Siksi, että jos kaikkien muiden pitää vauhdinotossaan keskittyä astumaan markkerin taakse oikeaan kohtaan (siten että miljoonasosasenttimetrin paksuinen viiva korin ja markkerin linjalla on myös tukipisteen linjalla) niin miksi kaikkien ei pitäisi. Jokainen varmasti tietää, että siihen pitää ihan keskittyä ettei astu markkerin päälle tai ohi. Tämä on osa suoritusta.
Jos voi tahattomasti astua markkerin päälle tai ohi eikä siitä tule seuraamusta on itse heittoon keskittyminen helpompaa ja se hyöty tuleekin sitä kautta. En ollut osannut asiaa tätä kautta lähestyä, mutta helppo on olla samaa mieltä.

Eli on sillä väliä. Vaikka ei olisikaan huijaamistarkoituksessa niin varoituksen jälkeen alkaa tulla rankkareita.

Offline TomiV

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Vuori
  • Seura: Rauma Frisbee ry
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #9 on: 06.07.15 - klo:12:54 »
Tuo jalkavirhe onkin hyvä keskustelunaihe. Kyseessähän harvoin on tahallinen "huijausyritys".
Itsekin olin pitkään sitä mieltä, että jos ei kyseisestä tapahtumasta saa hyötyä niin ei se niin tarkkaa ole.

Kunnes liiton puheenjohtaja osasi kertoa toisen näkökulman asiaan.
Jos minun on vaikea astua oikeaan kohtaan markkerin taakse ja tahattomasti astun väärään paikkaan niin se on virhe.
Näinhän se on. Mutta miksi sillä on merkitystä?

Siksi, että jos kaikkien muiden pitää vauhdinotossaan keskittyä astumaan markkerin taakse oikeaan kohtaan (siten että miljoonasosasenttimetrin paksuinen viiva korin ja markkerin linjalla on myös tukipisteen linjalla) niin miksi kaikkien ei pitäisi. Jokainen varmasti tietää, että siihen pitää ihan keskittyä ettei astu markkerin päälle tai ohi. Tämä on osa suoritusta.
Jos voi tahattomasti astua markkerin päälle tai ohi eikä siitä tule seuraamusta on itse heittoon keskittyminen helpompaa ja se hyöty tuleekin sitä kautta. En ollut osannut asiaa tätä kautta lähestyä, mutta helppo on olla samaa mieltä.

Eli on sillä väliä. Vaikka ei olisikaan huijaamistarkoituksessa niin varoituksen jälkeen alkaa tulla rankkareita.
Jos pyörähtäessä kantapäällä, kengän kärki osuu markkeriin/kiekkoon nii onko sekin varotuiksen paikka?
Team Trilogy

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #10 on: 06.07.15 - klo:14:13 »
Tuo jalkavirhe onkin hyvä keskustelunaihe. Kyseessähän harvoin on tahallinen "huijausyritys".
Itsekin olin pitkään sitä mieltä, että jos ei kyseisestä tapahtumasta saa hyötyä niin ei se niin tarkkaa ole.

Kunnes liiton puheenjohtaja osasi kertoa toisen näkökulman asiaan.
Jos minun on vaikea astua oikeaan kohtaan markkerin taakse ja tahattomasti astun väärään paikkaan niin se on virhe.
Näinhän se on. Mutta miksi sillä on merkitystä?

Siksi, että jos kaikkien muiden pitää vauhdinotossaan keskittyä astumaan markkerin taakse oikeaan kohtaan (siten että miljoonasosasenttimetrin paksuinen viiva korin ja markkerin linjalla on myös tukipisteen linjalla) niin miksi kaikkien ei pitäisi. Jokainen varmasti tietää, että siihen pitää ihan keskittyä ettei astu markkerin päälle tai ohi. Tämä on osa suoritusta.
Jos voi tahattomasti astua markkerin päälle tai ohi eikä siitä tule seuraamusta on itse heittoon keskittyminen helpompaa ja se hyöty tuleekin sitä kautta. En ollut osannut asiaa tätä kautta lähestyä, mutta helppo on olla samaa mieltä.

Eli on sillä väliä. Vaikka ei olisikaan huijaamistarkoituksessa niin varoituksen jälkeen alkaa tulla rankkareita.
Jos pyörähtäessä kantapäällä, kengän kärki osuu markkeriin/kiekkoon nii onko sekin varotuiksen paikka?

Muistaakseni ei tule varoitusta, jos kiekko on irronnut kädestä niinkuin se yleensä ennen kantapääpyörähdystä irtoaa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #11 on: 06.07.15 - klo:21:57 »
Tosiaan sitten kun kiekko on irronnut kädestä saa markkeriinkin osua.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #12 on: 06.07.15 - klo:23:00 »
Jos pyörähtäessä kantapäällä, kengän kärki osuu markkeriin/kiekkoon nii onko sekin varotuiksen paikka?

Tämä menee muuten jännään kategoriaan. Jos ei ole seuraamassa ihan nurmikossa kiinni suoritusta niin on mahdoton sanoa, että osuuko kenkä markkeriin ennen vai jälkeen kiekon irtoamisen kädestä. Yhtäältä se näyttää virheeltä, toisaalta epäselvässä tilanteessa pelaajan etu. Olen kerran antanut tällaisesta varoituksen (ja saanut aikaan pahaa mieltä roppakaupalla), minusta jalka osui markkeriin heitettäessä.
Lie lie missä lie liemissä.

Offline Lospallos

  • Juniori
  • **
  • Posts: 59
    • View Profile
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #13 on: 06.07.15 - klo:23:07 »
Jos pyörähtäessä kantapäällä, kengän kärki osuu markkeriin/kiekkoon nii onko sekin varotuiksen paikka?

Tämä menee muuten jännään kategoriaan. Jos ei ole seuraamassa ihan nurmikossa kiinni suoritusta niin on mahdoton sanoa, että osuuko kenkä markkeriin ennen vai jälkeen kiekon irtoamisen kädestä. Yhtäältä se näyttää virheeltä, toisaalta epäselvässä tilanteessa pelaajan etu. Olen kerran antanut tällaisesta varoituksen (ja saanut aikaan pahaa mieltä roppakaupalla), minusta jalka osui markkeriin heitettäessä.
[/quote
Tästä heräsi kysymys, että voiko itselle tulla virhettä, jos jostain väärästä asiasta yrittää toiselle saada virheen. Menee tavallaan epäurheilijamaiseen käytökseen, jossa koittaa saada toisen peli vähän sekaisin. Tokihan poolista enemmistön pitää todeta virhe, mutta uskoisin että jotkut osaavat olla niin vakuuttavia, että muut myöntäilevät vaikka ei olisi jotain nähnyt.

Offline ReTeeNalle

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 447
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikael Runonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Huijaaminen kilpailuissa/kierroksella
« Reply #14 on: 06.07.15 - klo:23:21 »
Tästä heräsi kysymys, että voiko itselle tulla virhettä, jos jostain väärästä asiasta yrittää toiselle saada virheen. Menee tavallaan epäurheilijamaiseen käytökseen, jossa koittaa saada toisen peli vähän sekaisin. Tokihan poolista enemmistön pitää todeta virhe, mutta uskoisin että jotkut osaavat olla niin vakuuttavia, että muut myöntäilevät vaikka ei olisi jotain nähnyt.

Kisoissahan usein pelätään antaa varoituksia/rankkuja juuri siitä syystä, ettei vaan tulisi kellekään paha mieli tai peli menisi sekaisin. Tuosta aiheesta on täälläkin jauhettu aika paljon, mutta olisi kivaa jos noin ei olisi. En tarkoita, että rankuttaminen ihan kaikesta koko ajan olisi se hyvä tilanne, mutta selvät virheet jäävät liian usein vaan "no ei se nyt ollut ehkä niin vakavaa ja en minä halua olla se ilkeä". Epäurheilijamaisuudesta syyttäminen lienee vielä vaikeampaa kuin pelivirheestä syyttäminen, koska se on niin ympäripyöreää, että mikä on oikein tai väärin.

Muuten, siitäkin voi antaa runtua jos toiset laiminlyövät velvollisuutensa antaa runtua. Olen joskus hihitellyt ajatukselle, että yliastuu kisan ensimmäisen heiton ja jakaa koko heittueelle varoitukset varoituksen jättämättömyydestä jos ei itse saa varoitusta. Vois tulla jänskä kierros.
Lie lie missä lie liemissä.