Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: sama kiekko, sama paino, eri muoviseos paljonko lentoominaisuuksissa eroa?  (Read 27830 times)

fribahio

  • Guest
esim. discraft buzzz, pro d, esp, elite x, elite z, flx, heitetään samalta väylältä esim. rystyltä pituus n. 80m kori on heittopaikalta katsottuna oikealla ja kaikki kiekot saman painoisia, mutta eri muovilla mitä eroja kiekkojen lentoominaisuuksissa on ? vai toiset vaan kestää kulutusta enemmäm kuin toiset ja muuta eroa ei ole.

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Muutamien kokemusten perusteella esim. Star on huomattavasti ylivakaampi kuin esim. DX. Ja kestää myös kulutusta paremmin.

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Muovilla on väliä. Kestävyyden, liidon ja gripin kannalta paljonkin. Henkilökohtaisesti olen jättänyt kaikki DX/Elite X/sun-muut-kertaheittokiekot taakse draivereissa sekä midareissa. Puttereissa kulumisella ei ole niinkään väliä.

Mä en tiedä mistä aloittaisi aiheen avaamisen. Muotit/muodot ovat hieman erilaisia kaikissa muovilaaduissa. Joku mun kaveri osasi kertoa, että valmistuksessa muovilaadut vetäytyvät erilailla jähmettymisen jälkeen. Tällöin kiekon muodosta tulee erilainen ja vaikuttaa lento-ominaisuuksiin.

Esimerkiksi Katana pro-muovilla on täysin erilainen kuin starmuovilla. Pro-versio lentää pidemmälle ja liitää alivakaammin, kuin star-muovi. Itse heitän kyseistä kiekkoa pro-muovilla. Olin todella pettynyt star-versioon. Speksit eivät kerro juuri mitään, ellei kokeile kiekkoa. Champion-muovin spekseihin on turni korjattu numerolla.

Mulla on ESP Nuke, joka pienesti rouhiintuneena kippaa alivakaasti niin paljon, että pienikin tuulenvire hirvittää. Kuukausia vanha Elite Z-versio on vieläkin varma tuuleen heitettävä kiekko. Pohjan pohjalla ja Isännällä VIP-muovi on monikäyttöisempi. Tournament-muovilla en heittäisi tuuleen. Pohjan pojan tournament-muoviversio on muutenkin niin alivakaa etten sitä voi suositella. VIP-muovilla on erittäin hyvä työrukkanen.

Se, miksi olen asenteellinen näitä DX-muovin kaltaisia kohtaan on, että niistä tulee ritsoja niin nopeasti ja maksavat vain muutaman euron vähemmän. Jos rahaa riittää, niin pidollisesti ne ovat hyvinkin toimivia. Kestävät vain heitettävinä alle kuukauden.

Pituus/liito on hyvin kiekko/muovilaatu-kohtainen, joten sitä on vaikea sanoa tuntematta kiekkoa/muovilaatua.

Keskityn draivereissa ja midareissa ostomielessä kun kaupassa hypistelen:
Innova: Pro, Champion ja Star
Discraft: Elite Z
Westside: VIP
Discmania: P-, C- ja S-line.

Näin loppukaneettina muistelisin Dave Feldbergin jossain haastattelussa sanoneen, että hän oppi heittämään kiekkoa loppuunrouhiintuneilla DX-kiekoila.
« Last Edit: 10.02.12 - klo:20:43 by VeliLenteli »
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
hieman OT kysymys, mutta minkälaista kiekkoa nakkaatte 80-100m väylällä kun tuulee etuoikealta? vasemmalta tulevaan tuuleen olen saanut esim. FLX Avengerin menemän ihan mukavasti, mutta etuoikealta tulevaan tuuleen tuntuu olevan vaikea tunkea minkään valtakunnan kiekkoa.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
hieman OT kysymys, mutta minkälaista kiekkoa nakkaatte 80-100m väylällä kun tuulee etuoikealta? vasemmalta tulevaan tuuleen olen saanut esim. FLX Avengerin menemän ihan mukavasti, mutta etuoikealta tulevaan tuuleen tuntuu olevan vaikea tunkea minkään valtakunnan kiekkoa.

Riippuu tietysti aika paljon väylästäki, mutta varmaanki jotain firebirdiä voisin tarjoilla, jos ihan suorasta väylästä on kyse ja tilaa.

EDIT: Ja riippuu myös tuosta etuoikea-tuuli käsitteestäkin että onko se vastanen vai sellanen, tiäks. kiva. :)

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
hieman OT kysymys, mutta minkälaista kiekkoa nakkaatte 80-100m väylällä kun tuulee etuoikealta? vasemmalta tulevaan tuuleen olen saanut esim. FLX Avengerin menemän ihan mukavasti, mutta etuoikealta tulevaan tuuleen tuntuu olevan vaikea tunkea minkään valtakunnan kiekkoa.

Riippuu tietysti aika paljon väylästäki, mutta varmaanki jotain firebirdiä voisin tarjoilla, jos ihan suorasta väylästä on kyse ja tilaa.

EDIT: Ja riippuu myös tuosta etuoikea-tuuli käsitteestäkin että onko se vastanen vai sellanen, tiäks. kiva. :)

jos väylällä kiekko pitää saada lentämään mahdollisimman suoraa, ts. hysselle ei ole tilaa. ja tuuli tulee kello yhden/kahden suunnasta. Eli kiekko ei saisi karata vasemmalle ja oikealla on puita yms. pikkujännää
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline ville

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 263
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Kotamäki
Kämmenheitolla Star Orc 8)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Aika paha kyllä. Hetken joutuu miettimään, varsinki ku ei todellakaan ole hajua miten nuo kaikki kiekot käyttäytykään syksyllä. Voi olla että heittäisin KCP Rocia.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Suoraan heittäminenhän tässä lajissa on vaikeinta.

Innovan Star-muovi tosiaan taitaa olla vakaampaa yleisesti kuin muut Innovan muovit. (tosin sitten laatu muuten vaikuttaa kovin paljon tuohonkin asiaan).
Discraftilta olen kovin helposti rakastunut FLX- muoviin varsinkin Buzzzien ja alivakaampien draivereiden kohdalla. Joidenkin mielestä ovat alivakaampia kuin Z-muoviset vastaavat.

Omassa käytössä FLX, Star ja S-muovi. Näitten kanssa itsellä paras tuntuma kiekkoon. Tuntuma kiekkoon on ainakin omasta mielestä kovin tärkeä osa heittämistä. Jos tuntuu kädessä huonolta on kovin vaikeaa tehdä hyvä heitto. Jokaisella on sitten taas ihan omanlaiset kädet, joten se tunne on jokaisella ihan oma.

Offline bromin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 23
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tuumanen
  • Seura: Vampulan urheilijat
On väitetty että Pro muovinen kiekko lentää innova muoviseokseista pisimmälle. (:

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Mielenkiintoinen väite :)

Pro-muovissa on hyvä grippi. Muovi itsessään tuskin lentää pitemmälle.

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Kyllä mun mielestä muoviseos vaikuttaa ainakin kiekon liitoon.

Esimerkiksi pro wraithit ja dessut liittävät näkyvästi paremmin lennon lopussa kun star- ja champ-muoviset..

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Pakko sanoa, että oma kokemus ei riitä kovin tiukkaan mielipiteeseen tästä asiasta, mutta oma näkemykseni ei tue tuota :)

Offline kiekko_FIN

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 259
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henri Salminen
  • Seura: Puska Puttaajat
Isompi ero löytyy nopeammista draivereista ja matkoilta yli 100m.
 

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Aloittelijalla Leopard Dx, johon tykästynyt. On helppo alivakaa ja mielestäni lentosuunta on hyvin ennustettavissa.

Koska Dx-muovi kuluu todella nopeasti, voisin koittaa seuraavaksi Leopard Staria.
Onko kellään kokemusta, käyttäytyykö ko. kiekko kovinkin erilailla kovemmalla muovilla?
Entäpä sitten jos muoviksi valitaan se kovin (champion)?

Vielä sekoitan pakkaa kysymällä, voiko Beast Staria verrata johonkin yllä mainituista kiekoista?