Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: sama kiekko, sama paino, eri muoviseos paljonko lentoominaisuuksissa eroa?  (Read 27434 times)

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Aloittelijalla Leopard Dx, johon tykästynyt. On helppo alivakaa ja mielestäni lentosuunta on hyvin ennustettavissa.

Koska Dx-muovi kuluu todella nopeasti, voisin koittaa seuraavaksi Leopard Staria.
Onko kellään kokemusta, käyttäytyykö ko. kiekko kovinkin erilailla kovemmalla muovilla?
Entäpä sitten jos muoviksi valitaan se kovin (champion)?

Vielä sekoitan pakkaa kysymällä, voiko Beast Staria verrata johonkin yllä mainituista kiekoista?

Kokemusta ei ole Leopardeista, mutta lähes kaikissa muissa kiekoissa ainakin Star ja Championit ovat vakaampia kuin DX-muoviset.

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
lähes kaikissa muissa kiekoissa ainakin Star ja Championit ovat vakaampia kuin DX-muoviset.

Ai että Dx-muovi feidaa enemmän vasemmalle (oikean käden rystyltä) kuin kovemmat muovit?
(tosin minulla ehkä tuo sanastokin aika hakusessa)

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Aloittelijalla Leopard Dx, johon tykästynyt. On helppo alivakaa ja mielestäni lentosuunta on hyvin ennustettavissa.

Koska Dx-muovi kuluu todella nopeasti, voisin koittaa seuraavaksi Leopard Staria.
Onko kellään kokemusta, käyttäytyykö ko. kiekko kovinkin erilailla kovemmalla muovilla?
Entäpä sitten jos muoviksi valitaan se kovin (champion)?

Vielä sekoitan pakkaa kysymällä, voiko Beast Staria verrata johonkin yllä mainituista kiekoista?

Kokemusta ei ole Leopardeista, mutta lähes kaikissa muissa kiekoissa ainakin Star ja Championit ovat vakaampia kuin DX-muoviset.
Niin, ei niissä uutena merkittävää eroa ole, mutta Dx todella, kuten AriFerra mainitsi, kuluu erittäin nopeasti. Star ja Champion -muoviset säilyttävät lento-ominaisuutensa pidempään. (ja mielestäni hieman käytettynä vasta ovatkin parhaimmillaan)
Itse en suosittele Dx-muovin valintaa draivereissa oikeastaan missään olosuhteissa. Puttereissa onkin toinen juttu. Dx on hyvin pitävä muovilaatu myös märkänä ja puttereissa kuluminen on hitaampaa, eikä niin haitallista.
Nämä vain minun mielipiteitäni.

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
lähes kaikissa muissa kiekoissa ainakin Star ja Championit ovat vakaampia kuin DX-muoviset.

Ai että Dx-muovi feidaa enemmän vasemmalle (oikean käden rystyltä) kuin kovemmat muovit?
(tosin minulla ehkä tuo sanastokin aika hakusessa)
Ei vaan juuri päinvastoin. Vakaampi = isompi feidi lopussa.

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
lähes kaikissa muissa kiekoissa ainakin Star ja Championit ovat vakaampia kuin DX-muoviset.

Ai että Dx-muovi feidaa enemmän vasemmalle (oikean käden rystyltä) kuin kovemmat muovit?
(tosin minulla ehkä tuo sanastokin aika hakusessa)
Ei vaan juuri päinvastoin. Vakaampi = isompi feidi lopussa.

 ;D Ok. Ylivakaa ja alivakaa sanat olen juuri ja juuri saanut iskostettua lahoon koppaani. Jotenkin ajattelin, että kun mainitaan pelkkä vakaa, tarkoitetaan ali-sellaista.
Kyllä tosiaan juuri tuon olen huomannut, että Dx ei kaarra lopussa niin paljoa vasempaan kuin esmes Star-muovinen Beastini.
Luulen, että Leopardeissa asia myös sama, Star ja chämppäri ovat varmastikin ylivakaampia?

Dx on juurikin yllä olevasta syystä ollut minulle mieleen (niin Leopard kuin Valkyriekin), eivät feidaa niin paljoa. Ja mitä enemmän ovat kuluneet, sitä paremmiksi ovat antsatkin (niiden epätoivoiset yritykset) tulleet.
Mutta kyllä tuosta Dx:stä täytyy pian eteenpäin siirtyä. Joitakin kommentteja (ja Frisbeepointin esittelyjä) kun olen lukenut, saattaisi Tiippari tai ehkä paremminkin TL olla kokeilemisen arvoinen.

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Mutta kyllä tuosta Dx:stä täytyy pian eteenpäin siirtyä. Joitakin kommentteja (ja Frisbeepointin esittelyjä) kun olen lukenut, saattaisi Tiippari tai ehkä paremminkin TL olla kokeilemisen arvoinen.
Ehdottomasti suosittelen. Jos Leopardista tykkäät, niin siitä hyvä siirtymä on Teebirdiin. Todella suoraan lentävä kiekko, jossa ei juuri lainkaan turnia ja hyvin vähän feidiäkin. Jälleen hieman "koulutettuna" entistä parempi. Itsekin olen ko. kiekkoa "urani" aikana käyttänyt, mutta jättänyt pois, koska kapearimmiset kiekot eivät vain omaan kouraani sovi. Löytyy monen huippuheittäjänkin bägistä tuo Tiippari.

Edit: ja muista aina, että mikäli epäilet heittokätesi riittävyyttä, niin kiekoista löytyy aina eri painoluokkia. Esim 150-165g Tiippari voisi olla kertomasi pohjalta hyvä valinta. Helppo lennättää paljon pienemmällä teholla.
« Last Edit: 22.03.12 - klo:15:07 by jam-o »

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Suosittelen myös Star valkyrietä, sopii todella hyvin vähän kevyemmin heittävälle. Itsellä yksi luottokiekoista bägissä!, vähän kuluneena ihan täydellinen kiekko suorille heitoille, hysseflippiin ja antsoille.


Noihin kiekkojen painoihin olisi syytä itsekin vähän tutustua enemmän ku tulee vaan lähes automaattisesti aina ostettua täyspainoista pannua vaan.