Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat  (Read 24022 times)

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
Ostin heräteostoksena Roadrunner, josta en oikeastaan koskaan oppinut tykkäämään. Se tuntuu vähän liian ylivakaalta (-4), joten se voi toimia hyvin rajaehtona: Avenger SS ja Sidewinder vähän pelottaa, että ne on liian lähellä roadrunneria, joten ne vähän mietityttää...

Pienen vertailun jälkeen Innovan Beast (10/5/-2/2) ja Latitude 64:n River (7/7/-2/1) vaikuttaa aika hyviltä vaihtoehdoilta, kun turn ja fade about samat (itseisarvot), mutta Beast saattaa olla vielä liian nopea?

Saa epäillä jo edellä mainitsemaani nokkakulmaa, jos Roadrunner ei käännä yhtään yli 80 metrin heitossa. Riverin numerot ovat nykyään 7 / 7 / -1 / 1, sitä rahtusen alivakaampi samalta valmistajalta on Maul.


Siis roadrunerissa tuntuu ovelan itselläni ongelmana lähinnä pieni epäjohdonmukaisuus, kun välillä se jää oikealle. Mutta tuo nokkakulma kyllä saattaa olla ongelma. Lueskelin, että pitäisi puttareilla treenata draiverin heittotekniikkaa, niin saattaakin olla, että ostan draiverin sijasta toisen putterin :D

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
Roadrunner on alivakaampi kuin muut mainitsemasi kiekot.

Pahoittelen, tarkoitin, että se tuntuu liian alivakaalta.

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Pakko olla vähän vastarannan kiiski... ei draivereilla heittämistä pidä pantata, kyllä varsinkin hitaita ja alivakaampia (miksei myös vähän ylivakaampia) kiekkoja kannattaa alusta asti pitää arsenaalissa – sillä draiveriheitto vs. midari- tai putteriheitto on kumminkin aivan eri asia. Ja vaikka lentoratataulukot kertoo mitä siitä kiekon lentoradasta, esim. että Dessun tulee lentää se 120m jotta "luvattu" lentorata saavutetaan – niin ei ole kiellettyä käyttää esim. Dessua lyhyempiin hysseheittoihin (jotka eivät siis ole lentonumeroiden perusteella Dessulle ominaisia). Tai vastaavasti Firebirdillä voi heittää rollereita ja Roadrunnerilla hyssepommeja jne... vaikka kulmia joutuu em. tapauksissa manipuloimaan aika raakasti, niin väärin se ei silti ole.

Kyllähän moni isokätinen pelaaja kiskoo midareita 120+ metriä ja puttereitakin helposti satkun päälle – vaikka eihän midareita ja puttereita "kuuluisi" noille etäisyyksille repiä, ainakaan jos lentotaulokoita ja flightanalyzreita tuijottaa kun piru raamattua;)

PS. En väitä etteikö tekniikalle tee kutaa heitellä pelkkiä puttereita ja draivereita.

Pps. Modet, voisko tämän keskustelun nimi olla pelkkä Flightanalyzer, Lentoradat tai jotain?

Toiveesi on toteutunut -Maikkari
« Last Edit: 04.08.15 - klo:20:22 by Maikkari »

Offline alspe

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 279
    • View Profile
Ostin heräteostoksena Roadrunner, josta en oikeastaan koskaan oppinut tykkäämään. Se tuntuu vähän liian ylivakaalta (-4), joten se voi toimia hyvin rajaehtona: Avenger SS ja Sidewinder vähän pelottaa, että ne on liian lähellä roadrunneria, joten ne vähän mietityttää...

Pienen vertailun jälkeen Innovan Beast (10/5/-2/2) ja Latitude 64:n River (7/7/-2/1) vaikuttaa aika hyviltä vaihtoehdoilta, kun turn ja fade about samat (itseisarvot), mutta Beast saattaa olla vielä liian nopea?

Saa epäillä jo edellä mainitsemaani nokkakulmaa, jos Roadrunner ei käännä yhtään yli 80 metrin heitossa. Riverin numerot ovat nykyään 7 / 7 / -1 / 1, sitä rahtusen alivakaampi samalta valmistajalta on Maul.


Siis roadrunerissa tuntuu ovelan itselläni ongelmana lähinnä pieni epäjohdonmukaisuus, kun välillä se jää oikealle. Mutta tuo nokkakulma kyllä saattaa olla ongelma. Lueskelin, että pitäisi puttareilla treenata draiverin heittotekniikkaa, niin saattaakin olla, että ostan draiverin sijasta toisen putterin :D
Voi olla, että siitäkin olisi apua mutta voithan heittää driverilla nokkakulmaa tarkkaillen. IMO, tarkkoja ne on. Jotain semivakaata 9-10 nopeuden driveri pitää heittää älyttömän lujaa jos aikoo saada menemään suoraan JOS nokkakulma on vähänkään pystyssä. Varsinkin lievään alamäkee pitäisi ymmärtää heittää alaviistoon.
D - P1X, P2 / C - Mako3, MD, MD3 / Star TL, C - FD, CD2, TD, PD

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
osta suora midari ja korjaa sillä nuo virheet heitossa. tai jos et jaksa käydä kentällä heittelemässä/haluat jonkun draiverin niin easyfix kun ostat tiipparin,niin ei pitäisi käydä oikealla roadrunneriin verrattuna ja jos käy niin ei ole kiekossa vika.

Järkyttävän alivakaat, liian nopeet, kevyet tai ylivakaat on huonoja aloittelijoille. Toistettavuus kusee paitsi noilla nopeilla ylivakailla, jotka taas ei lennä mihinkään  ;D

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
osta suora midari ja korjaa sillä nuo virheet heitossa. tai jos et jaksa käydä kentällä heittelemässä/haluat jonkun draiverin niin easyfix kun ostat tiipparin,niin ei pitäisi käydä oikealla roadrunneriin verrattuna ja jos käy niin ei ole kiekossa vika.

Järkyttävän alivakaat, liian nopeet, kevyet tai ylivakaat on huonoja aloittelijoille. Toistettavuus kusee paitsi noilla nopeilla ylivakailla, jotka taas ei lennä mihinkään  ;D

Joo, päädyin jättämään draiverit ensi kesään ja nyt ahkeraa treenausta tekniikkaan midareilla ja puttereilla :)

@Kempster : Pidän lähinnä flightalyzeriä suuntaa-antavana, mutta hyvänä referenssinä siitä, miten tulokset kehittyy, kun arvioi omia heittoja. Etenkin, kun monissa kaupoissa on vain se "Pro" -heittonopeuden lentoradat, mikä on vähän masentava vertailukohde :D Jätän nyt kuitenkin toistaiseksi Wraith:in pois kierroksilta ja jätän sen vain kentälle benchmarking -ominaisuudeksi. Sitten kun se alkaa lentämään pidemmälle, tiedän että olen valmis uusiin kiekkohankintoihin.

Nykyisin kuitenkin ihan hyvä arsenaali keskimatkan kiekkoja: 2x Buzzz (lemppari kapeilla radoilla) + TeeBird :) ja mennään ne pidemmät radat vaik 50metriä kerralla :D

Offline Cifixie

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #21 on: 05.08.15 - klo:11:24 »
.... ja ehkä ihan hyvä, etten koita mitä easy-fix -ratkaisua "täydellisellä kiekon valinnalla", joka korjaisi ongelman. Hien ja ajan kautta sitten pidemmän päälle palkitaan ahkeruus :)

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Kiekon nopeus on siis se, kuinka paljon nopeutta kiekko tarvitsee toimiakseen kuten muut lentonumerot näyttää, siis Turn ja Fade. Jos nopeutta on vähemmän, käyttäytyy kiekko vakaammin ja jos enemmän niin alivakaammin.
Eikös se enemmänkin käyttäy ylivakaasti kuin vakaasti jos nopeutta on liian vähän.

Liito toimii periaatteessa samalla tavalla. Kiekko täytyy saada tiettyyn nopeuteen jotta se liitäisi valmistajan lupaaman numeron. Jos heittopituus on 60-80m, suosittelisin nopeuden 6-8 kiekkoja. Tuohon kategoriaan putoavat karkeasti suurin osa väylädraivereista. Helppoheittoisimpia ovat tietysti ne joiden turn ja fade ovat mukavasti tasapainossa. Jos kääntyvyys on -2 ja loppufeidi 2 ja siihen päälle vielä nopeus 6, voidaan olettaa että kiekko kääntyy 60m matkalla hieman yli, palauttaen kuitenkin samalle linjalle kuin mistä alunperin lähti. Jos kiekon nopeus on selkeästi korkeampi kuin lähtönopeus, käyttäytyy kiekko aina vakaammin. Tämän takia joudut etsimään sitä Wraithia väylän ulkopuolelta, koska se feidaa paljon.
Toki kumpi on pahempi asia, hakea feidattuja kiekkoja kauempaa, vai noutaa se kiekko lähempää. (harrastepeleissä, ilman OB-rajoja se ei taida olla niin paha ongelma se ylifeidattu kiekko)
Kumminkin oletettavasti henkilö joka paiskaa draiverin 60-80 metriin, ei saa speed 6-8 kiekkoa 60-80 metriin. (vaikka poikkeuksiakin on toki)
...
Jos kääntyvyys on -2 ja loppufeidi -2 ja siihen päälle vielä nopeus 6
....
Nyt osu niin pahasti silmään että on pakko kysyä mikä tämmönen kiekko on?  ;D
Vedin täysin päästäni nuo luvut :) Leopard taitaa olla lähimpänä?
No Leopard on 6, 5, -2, 1, niin onhan se loppufeidi +1 lähinnä -2 (kun loppufeidi ei voi olla miinuspuoleinen)
Jos miinusmerkki tuli loppufeidiin vahingossa, ja tarkoitetaan nopeus 6, kääntyvyys -2 ja loppufeidi 2.
Niin Innovan Raven ja Cheetah kiekot sopii täysin siihen. ;)
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #23 on: 05.08.15 - klo:12:18 »
@Kempster : Pidän lähinnä flightalyzeriä suuntaa-antavana, mutta hyvänä referenssinä siitä, miten tulokset kehittyy, kun arvioi omia heittoja. Etenkin, kun monissa kaupoissa on vain se "Pro" -heittonopeuden lentoradat, mikä on vähän masentava vertailukohde :D Jätän nyt kuitenkin toistaiseksi Wraith:in pois kierroksilta ja jätän sen vain kentälle benchmarking -ominaisuudeksi. Sitten kun se alkaa lentämään pidemmälle, tiedän että olen valmis uusiin kiekkohankintoihin.

Jep, en tarkoittanut etteikö flightanalyzeria saisi käyttää, se on oiva väline josta voi tarkastella mihin oma lapanen riittää/soveltuu ja mikä lentoarvo pitää kutinsa minkäkin kiekon kohdalla jne. Lisäksi siellä on todella hyvänä ominaisuutena se että voi valita tason; MA2, MA1, MPO...

Testiä testiä ja reeniä reeniä ;)



Ps. Hyvä Maikkari!

Offline armangeddon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 112
    • View Profile
    • Tarkemman tiedot kiekoistani
  • Oikea nimi: Juha-Matti Huhtala
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #24 on: 05.08.15 - klo:12:34 »
Juu Flightanalyzer oli ihan hyvä, itsekkin käytin sitä alussa pitkään, mutta sitten alko ärsyttään liikaa ohjelman puutteet (kiekoista).
Ja vaihdoin inboundsin tekeleeseen. Sen ohjelman ongelma oikeastaan on se, että se käyttää täysin eri tyylisiä numero-arvoja kiekon lentorataa kuvatakseen (nimet toki vastaa, mutta suunnat kuvataan prosenteilla esim.)
(itseasiassa ainoa selvä puute inboudsiin verrattuna flightanalyzeriin oli vertailun puute, niitä kiekkoja kun ei siinä saa vierekkäin näkymään, vaan se järjestää ne vaan tietyin ehdoin järjestykseen.)

Vois toki harkita vaihtamista kun huomasin äskön flightanalyzerin saaneen uusia kiekkoja valikoimaan (tai ainakin nettisivu-versio sai).
Pitäähän sitä johonkin taulukoida muovit. ;)

Offline andyando

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #25 on: 10.08.15 - klo:21:14 »
Omasta mielestä mako3 on tosi hyvä midari aloittelijalle jos haluaa oppia omaa heittoa. Se pitaa kulman eikä korjaa virheitä, niin sillä oppii heittämään  ;)
Aviar • XD • Mako3 • Buzzz • Teebird • FD • Valkyrie

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #26 on: 06.02.17 - klo:16:59 »
Nostetaas tämä hyvä ja aina ajankohtainen aihe ylös.

Eli kun tuolla Flight Analyzerissa niitä kiekkojen lentoarvoja vertailette, niin muistakaa valita oma heittotasonne! Jos olette rehellisiä itsellenne, niin se kiekon lentorata vastaa oikeassa elämässä todella hyvin sitä mikä tuolla on ilmoitettu.

MA3 – jos 100 metriä ei mene rikki distancedraiverilla, fairwaylla heität viisi metriä lyhyemmälle kuin distancedraiverilla ja midarit jää vain pari metriä fairwaydraivereille.

MA2 – jos heität toistettavasti golflinjoilla distancedraiverilla 100m, fairwaylla lähes 100m ja midarilla n. 70-80m.

MA1 – jos heität toistettavasti golflinjoilla distancedraiverilla about 120m, fairwaylla n. 100m ja midarilla 92,5m.

MPO – jos heität toistettavasti golflinjoilla distancedraiverilla rapeat 130m, fairwaylla semmoset 110m ja midarillakin satku paukkuu.

Offline mykey

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 710
    • View Profile
  • Oikea nimi: miikka saturi
  • Seura: Team Hippo Ry / Melkein onnistujat
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #27 on: 06.02.17 - klo:19:51 »
Kempsteriltä jäi vahingossa puuttumaan tuo meikäläisen koti eli MA4..

-MA4 Kun pääasiassa kiekko ei koskaan laskeudu sinne mihin ajattelee vaan napsahtaa siihen ainoaan roikkuvaan oksaan ja jos joskus pääset kympin rinkiin niin yleensä saat metallin äänen putilla ja nostella juuresta sen viimeisen heiton.
Tällöin kannattaa panostaa kiekkojen ulkonäköön ja riittävän isoon kiekko kassiin ,jotta ruokaa riittää kierroksen loppuun asti 😃.

Offline Bmeifter

  • Juniori
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami
  • Seura: FG-Ryhti
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #28 on: 06.02.17 - klo:22:52 »
Tällöin kannattaa panostaa kiekkojen ulkonäköön ja riittävän isoon kiekko kassiin ,jotta ruokaa riittää kierroksen loppuun asti 😃.
HAhahahhaha  ;D ;D Jaetaanko foorumilla vuoden postaus palkintoa? Tän voisi jopa iskeä omaksi allekirjoitukseksi
Bogitikka on toteemieläimeni
-MVP-

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: flightanalyzer.com - kiekkojen lentoradat
« Reply #29 on: 07.02.17 - klo:08:55 »
Tällöin kannattaa panostaa kiekkojen ulkonäköön ja riittävän isoon kiekko kassiin ,jotta ruokaa riittää kierroksen loppuun asti 😃.
HAhahahhaha  ;D ;D Jaetaanko foorumilla vuoden postaus palkintoa? Tän voisi jopa iskeä omaksi allekirjoitukseksi

Tällanen ketju oli joskus joka kuoli alkuunsa.
http://www.frisbeegolf-forum.fi/index.php/topic,4560
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba