Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä  (Read 16867 times)

Offline Haikku

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« on: 02.09.15 - klo:03:25 »
Elikkäs tänä kesänä lajiin aivan hurahtaneena ja lähes maaniisena reenaajaana tartteis vähän vinkkejä.
Laitetaas vähä tausta tietio.
 
Ensimmäisen kiekon hommasin lähimmästä honkkarista ilman mitää tietoa kyseisistä kapistuksista, se mikä miellytti silmää ja numerot olivat suuria lähti mukaan. Eli 176g Optolinen Scythe. Nyt vähän enemmän lajiin perehtyneenä ja asioista selvää ottaneena kävin koppasemassa reppuun MVP Proton Voltin 172g. Tuntuu ihan kivalta kädessä.. mutta. Heitot kaatuvat lähes poikkeuksetta rollereiksi tai väpättävät kuin haavan oksa. Onko kiekostakin kiinni vai ihan puhtaasti tekniikka kysymys. Heitän siis forella oikella kädellä, koska tuntuu huomattavasti luontevammalta kuin bäkkäri. Olisko syytä hommata joku toinen driveri vai jatkaa vaan Voltin kiskomista kunnes rupeaa luonnistumaan? Midarina tällä hetkellä MVP tangent. Se tuntuu lähtevän rystyltä oikein mukavasti sinne minne tahtoo mutta ei tarvi miettiä edes forelta heittämistä, onko edesmahdollista saada midaria lentämään flättinä forelta? Ja vielä jos on ehdottaa jotain pätevää putteria näiden jatkoksi, olisi se oikein mukavata :) MVP kiekkojen rimmit tuntuu omaan käteen sopivimmilta sen takia niitä nyt kaksin kappalein.

Kiitos ja anteeksi etukäteen :)
« Last Edit: 02.09.15 - klo:04:33 by Haikku »

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #2 on: 02.09.15 - klo:14:17 »
Nyt vähän enemmän lajiin perehtyneenä ja asioista selvää ottaneena kävin koppasemassa reppuun MVP Proton Voltin 172g. Tuntuu ihan kivalta kädessä.. mutta. Heitot kaatuvat lähes poikkeuksetta rollereiksi tai väpättävät kuin haavan oksa. Onko kiekostakin kiinni vai ihan puhtaasti tekniikka kysymys. Heitän siis forella oikella kädellä, koska tuntuu huomattavasti luontevammalta kuin bäkkäri. Olisko syytä hommata joku toinen driveri vai jatkaa vaan Voltin kiskomista kunnes rupeaa luonnistumaan?

Tuo rolleriksi kaatuminen ja väpättäminen johtuu siitä, että käännät rannetta heittoliikkeen aikana. Kämmenheitossa ranteen asennon pitäisi pysyä saatossakin kutakuinkin samana, eli kämmen taivasta kohden. Et tarvitse uutta kiekkoa ainakaan treenimielessä, kun Volt hieman alivakaana draiverina sen verran hyvin virheet näyttää.

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #3 on: 02.09.15 - klo:16:38 »
Nyt vähän enemmän lajiin perehtyneenä ja asioista selvää ottaneena kävin koppasemassa reppuun MVP Proton Voltin 172g. Tuntuu ihan kivalta kädessä.. mutta. Heitot kaatuvat lähes poikkeuksetta rollereiksi tai väpättävät kuin haavan oksa. Onko kiekostakin kiinni vai ihan puhtaasti tekniikka kysymys. Heitän siis forella oikella kädellä, koska tuntuu huomattavasti luontevammalta kuin bäkkäri. Olisko syytä hommata joku toinen driveri vai jatkaa vaan Voltin kiskomista kunnes rupeaa luonnistumaan?

Tuo rolleriksi kaatuminen ja väpättäminen johtuu siitä, että käännät rannetta heittoliikkeen aikana. Kämmenheitossa ranteen asennon pitäisi pysyä saatossakin kutakuinkin samana, eli kämmen taivasta kohden. Et tarvitse uutta kiekkoa ainakaan treenimielessä, kun Volt hieman alivakaana draiverina sen verran hyvin virheet näyttää.
Ei välttämättä ole ranteen taittoakaan aina, voi olla myös spinnin puute.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #4 on: 03.09.15 - klo:09:01 »
Toi on vähän jännä. Mä haluaisin nähdä heiton (rysty tai fore) missä kaikki muu on tismalleen kohdillaan, mutta spinniä on liian vähän. Mä oon edelleen sitä mieltä että spinni on seurausta hyvästä tekniikasta, eikä mitään mitä pitäisi yrittää annostella lisää kuin kahvinpuruja, muista tekijöistä irrallisena osasena.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline EdwardTK

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 494
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Kenttä
  • Seura: OFS
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #5 on: 03.09.15 - klo:09:25 »
Toi on vähän jännä. Mä haluaisin nähdä heiton (rysty tai fore) missä kaikki muu on tismalleen kohdillaan, mutta spinniä on liian vähän. Mä oon edelleen sitä mieltä että spinni on seurausta hyvästä tekniikasta, eikä mitään mitä pitäisi yrittää annostella lisää kuin kahvinpuruja, muista tekijöistä irrallisena osasena.

Toki tekniikassa muutenkin voi olla puutteita, mutta olen nähnyt usein foreja joissa rannetta ei kännetä mutta spinni vain puuttuu jolloin kiekko kaatuu yli.

Offline arkkeri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
  • Oikea nimi: PM
  • Seura: RFG
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #6 on: 03.09.15 - klo:09:47 »
Toi on vähän jännä. Mä haluaisin nähdä heiton (rysty tai fore) missä kaikki muu on tismalleen kohdillaan, mutta spinniä on liian vähän. Mä oon edelleen sitä mieltä että spinni on seurausta hyvästä tekniikasta, eikä mitään mitä pitäisi yrittää annostella lisää kuin kahvinpuruja, muista tekijöistä irrallisena osasena.

Toki tekniikassa muutenkin voi olla puutteita, mutta olen nähnyt usein foreja joissa rannetta ei kännetä mutta spinni vain puuttuu jolloin kiekko kaatuu yli.

Komppaan tässä Mikkoa, ei taida olla vain spinnin puute.  Joten kysymys: nämä fore joissa on vain spinnin puute, lentävätkö suoraan vai väpättävätkö kun kaatuu yli?

Offline Kreator

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Linnalo
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #7 on: 03.09.15 - klo:09:54 »
Toi on vähän jännä. Mä haluaisin nähdä heiton (rysty tai fore) missä kaikki muu on tismalleen kohdillaan, mutta spinniä on liian vähän. Mä oon edelleen sitä mieltä että spinni on seurausta hyvästä tekniikasta, eikä mitään mitä pitäisi yrittää annostella lisää kuin kahvinpuruja, muista tekijöistä irrallisena osasena.
Pitänee paikkaansa rystyn osalta, mutta kyllä forella pitää enemmän tai vähemmän tietoisesti se spinni itse heittoon lisätä. Itse ainakin ranteen taaksevetämisen lisäksi ihan tietoisesti teen ruoskamaisen liikkeen ranteella kiekon irtoamishetkellä

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #8 on: 03.09.15 - klo:10:26 »
Pelkästään omia ajatuksia, älkää ottako vakavasti:

Rystyllä spinnin määrä suhtetettuna nopeuteen tuntuu pysyvän aika vakiona pl. maksimirykäisyt.

Forella taas lyhyemmissä nepeissä spinnin määrä suhteutettuna nopeuteen on huomattavasti isompi verrattuna pidempiin heittoihin. Tai ainakin sitä on lyhyissä(alle 70m)heitoissa helpompi tietoisesti just tuolla ranteella lisätä.

Väpätys on aina omalla kohdalla merkki huonosta irrotuksesta ja/tai ranteen taittumisesta irrotushetkellä.
Reeniä.

Offline ghorkki

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 324
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Könönen
  • Seura: Deep in the Forest
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #9 on: 03.09.15 - klo:10:29 »
Sama kun spinput ja se kauhaisu eli lentää vaikka kivi ihan samalla tavalla, mutta toisessa vaaditaan se spin sinne korille pääsyyn. Ja nepeissä huomaa tuon spinnin puutteen vielä herkemmin, draiveissa ainakin kentällä skipit lisääntyy suuremman spinnin ansiosta. Itellä se spinnitön veto on vaan ranteen pysäytys, spinnillinen sit just tuommoinen enemmän ruoskamainen. Eikä tarvii niin kovaa heittää spinnillistä, että lentää saman matkan. Spinnillinen myös pitää linjan paremmin, esim just pillisuoraa kanteleella nepatessa spinnitön taas lähtee feidaamaan jo kesken matkan. :)

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #10 on: 03.09.15 - klo:12:46 »
Toi on vähän jännä. Mä haluaisin nähdä heiton (rysty tai fore) missä kaikki muu on tismalleen kohdillaan, mutta spinniä on liian vähän. Mä oon edelleen sitä mieltä että spinni on seurausta hyvästä tekniikasta, eikä mitään mitä pitäisi yrittää annostella lisää kuin kahvinpuruja, muista tekijöistä irrallisena osasena.
Pitänee paikkaansa rystyn osalta, mutta kyllä forella pitää enemmän tai vähemmän tietoisesti se spinni itse heittoon lisätä. Itse ainakin ranteen taaksevetämisen lisäksi ihan tietoisesti teen ruoskamaisen liikkeen ranteella kiekon irtoamishetkellä

kyllä mä väitän, että kun tekniikka on oikein niin kroppa saa aikaan sen ranteen ruoskan ihan itsestään eikä sitä pidä tietoisesti tehdä tai suorituksesta tulee väkinäinen. pätee kaikenlaiseen tällaiseen heittämiseen pallosta rispiihin ja leipäkiveen järvenrannalla

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Foreen kiekko ja tekniikka vinkkejä
« Reply #11 on: 03.09.15 - klo:14:15 »
Voi tietty olla että tuo on sellanen asia mitä ei vaan enää tule ajateltua ja sen tekee itsestään (vaikka en nyt itseäni parhaaksi forettajaksi tässä julistakaan, niin onnistuu hyvin).

Vrt. rystyheitossa kantapäällä pyörähtäminen, eli asia mikä tulee vähintäänkin osittain seurauksena muista oikein tehdyistä asioista ja mitä ei tarvi sitten ajatella kun homma alkaa luonnistua. Ei sitä voi lähteä heittämään pelkästään ajatuksella "pyörähdäkantapäällä pyörähdäkantapäällä pyörähdäkantapäällä pyörähdäkantapäällä" samoin kuin ei ole välttämättä aloittelevalle forettajalle hyvä lähteä heittämään pelkästään ajatuksella "nyt spinniä ranteella nyt spinniä ranteella nyt spinniä ranteella nyt spinniä ranteella"
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba