Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö  (Read 5718 times)

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« on: 20.10.15 - klo:20:28 »
Nyt ku illat alkaa pimetä eikä pelaamaan pääse, niin on aikaa istua ruudun takana miettimässä pelaamista. Yksi aihe joka on aina herättänyt keskustelua ovat kiekkojen lentonumerot. Yleensä aiheena on niiden paikkaansapitämättömyys, valmistajien väliset erot tai muuten vain niiden älyttömyys. Omasta mielestäni ne ovat ihan oiva keksintö, mutta niiden tulkinta kaivertaa.

Vaikken nyt mikään tohtori olekkaan, niin teoria ja periaattelliset aiheet ovat aina kiinnostaneet ja näin on myös kiekkojen kanssa. Olenkin pohtinut moneen kertaan mitä lentoarvot teoriassa tarkoittavat ja kuinka kaukana nuo ajatukset ovat siitä kuinka niitä käytännössä tulkitaan.

Tästä sainkin ajatuksen kirjoittaa auki näiden osittain ristiriitaistenkin numeroiden tarkoituksia eri näkökulmista. Pahoittelut pitkästä tekstistä, mutta kaipa sitä on pitkinä iltoina aikaa lukemisellekkin.  ;)

DISCLAIMER
Vaikka tästä postauksesta saattaakin heijastua tietty puolueellisuus tieteellisemmän näkemyksen suuntaan, niin en oikeastaan halua sanoa kumpi on se oikeampi tulkinta, ainoastaan että niillä on eroa jota moni ei tule ajatelleeksi.


Speed
Teoria
Termi speed eli nopeus tarkoittaa kuinka pitkän matkan esine liikkuu määrätyssä ajassa. Yksi merkitys tällä voisi siis olla lähtönopeus, mutta se on liian epämääräinen mitattava. Niinpä näkisinkin että tämä numero tarkoittaa kiekon lentonopeutta lennon aikana ja mieluiten kohtuu kaukana lähtöpisteestä. Käytännössä tämä tarkoittaisi siis kykyä säilyttää nopeus nopeusluokan myötä pienenevän ilmanvastuksen ansiosta, mikä meneekin hyvin yksiin nopeimpien kiekkojen matalan profiilin ja leveän rimmin kanssa.

Käytäntö
Käytännössä ihmiset puhuvat nopeudesta muutamanakin eri asiana. Etenkin aloittelijoiden keskuudessa nopeus luetaan tarkoittavan maksimipituutta. Usein tämä onkin totta, mutta se on oikeasti enemmänkin seuraus kuin suora ominaisuus.
Foorumeilla taas usein nähdään käytettävän tulkintaa, jonka mukaan nopeus kertoo lähtönopeus vaatimuksen, joka kiekolla on saavuttaakseen muut lentonumerot. Tähän voisi vastaväitteenä heittää esim. Destroyer vs Daedalus lähtönopeusvaatimuksen.


Glide
Teoria
Glide eli liito tarkoittaa perinteisesti esineen kykyä vastustaa painovoiman alas tuovaa voimaa nosteen avulla. Noste syntyy kiekon yläpuolella kiekkoon nähden nopeammin liikkuvan ilman aiheuttamana.
Teoriassa liitoa voisi mitata vaikka sekkarilla ja katsoa paljonko kiekko tippuu tietyn ajan kuluessa (ennen feidiä), kun kiekko on heitetty vakiovoimalla vaakasuoraan lievästi alaspäin viettävällä väylällä. Tällä menetelmällä veikkaisin liidokkaan draiverin vievän esim. puttereita 6-0.

Käytäntö
Yleinen ymmärrys on että alivakaat kiekot sekä putterit ovat liidokkaita. Tämä johtaa juurensa valloillaan olevaan käsitykseen että liito tarkoittaa sitä lennon osuutta joka tapahtuu ennen feidin alkamista ja joka on yo kiekoilla selvästi ylivakaita draivereita pidempikestoinen. Tässä on kyllä se peru että kiekko liitää selvästi parhaiten tuon osan lennosta, mutta ainakin teoriassa myös ylivakaa kiekko voi liitää hyvin ennen feidiä.
Usein kuulee myös puhuttavan että kuvukas kiekko liitää, koska kiekon alle mahtuu enemmän kannattelevaa ilmaa, mutta tämä on myytti.

Turn
Teoria
Teoriassa pyörivällä ja pyörivän tason suuntaan liikkuvalla kiekolla on sitä molempiin sivusuuntiin kääntäviä voimia, jotka riippuvat niin kiekon muodosta, nopeudesta kuin kierteen määrästä. Turnin puolelle kääntävä voima on aina suurempi kun vauhtia on riittävästi ja feidin puolelle taas kiekon hidastuessa.

Käytäntö
Käytäntö on tällä numerolla melko lähellä teoriaa. Suurin epäkohta on kuitenkin käsitteet positiivinen turn tai "aidosti 0 turn". Jos kiekkoa heittää tarpeeksi kovaa, kenties kovempaa kuin kukaan ihminen kykenee sitä heittämään, se kääntää aina turnin puolelle. Todellisuudessa positiivinen turn tarkoittaa oikeasti vain sitä ettei kiekko saa koskaan tarpeeksi vauhtia ja koko lento on pelkkää feidiä. Sinäänsä lentonumeroina nuo ovat ymmärrettäviä ja kuvaavia, mutta teoriassa etenkin positiivinen turn on myytti.

Fade
Teoria
Feidi viittaa kiekon loppulentoon, jossa kiekko kääntyy kierteen vastaiseen suuntaan. Teoriassa jos feidi on voimakas, tarkoittaa se sitä että kiekko kääntää enemmän ja enemmän kierteen suuntaan nopeuden hidastuessa sukeltaen lopussa jyrkässä kulmassa maahan. Tätä kutsutaan usein "dumppaavaksi" feidiksi.

Käytäntö
Käytännössä isolla feidi-numerolla moni tarkoittaa kiekon kykyä lentää sivusuunnassa mahdollisimman kauaksi alkuperäisen heiton linjasta. Todellisuudessahan tuo tarkoittaa itseasiassa hyvinkin maltillista feidiä kun kiekko kääntyy hitaasti feidin suuntaan ja liito vie kiekkoa kauas sivulle ennen kuin se kääntyy jyrkkään kulmaan ja tippuu maahan.



Tuossa nyt lyhyesti näitä pähkäilyjeni tuloksia. Toistan vielä, että ymmärrän hyvin jos kiekkovalmistajat haluavat markkinoida kiekkoja vähemmän tieteellisillä ominaisuuksilla, mutta tarkoitukseni on lähinnä saada ihmiset ajattelemaan miksi kiekot lentävät kuten lentävät ja kuinka sitä voi kuvata numeroin. Parhaassa tapauksessa tämä auttaa jotain omien kiekkojensa tuntemuksessa ja sitä kautta parantaa peliä.


PS. Korjatkaa toki jos , etenkin teoria-puolella, on asiavirheitä. Mikäs ois sen nolompaa tällaselle avaukselle.  ;D
« Last Edit: 21.10.15 - klo:12:16 by Jaskala »

Offline V-P

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 126
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville-Pekka
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #1 on: 20.10.15 - klo:23:32 »
Quote
Turn
Teoria
Teoriassa pyörivällä ja pyörivän tason suuntaan liikkuvalla kiekolla on sitä molempiin sivusuuntiin kääntäviä voimia, jotka riippuvat niin kiekon muodosta, nopeudesta kuin kierteen määrästä. Turnin puolelle kääntävä voima on aina suurempi kun vauhtia on riittävästi ja feidin puolelle taas kiekon hidastuessa.

Myös kiekon nokkakulma vaikuttaa turnin määrään. Nokka alaspäin kiekot kääntyvät enemmän.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #2 on: 21.10.15 - klo:06:53 »
Itse hahmotan kiekon lennon lähinnä kahden muuttujan kautta, rimmin leveys ja kuinka vakaa kiekko on. Tästä syystä Discraftin tapa merkitä kiekkoja miellyttää.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline sidrend

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 754
    • View Profile
  • Oikea nimi: Niko Jokinen
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #3 on: 21.10.15 - klo:08:07 »
Hieno kun olet viitsinyt koostaa tälläisen selkeän ja kuitenkin riittävän lyhykäisen paketin, auttaa varmasti uudempia ja miksei vanhempiakin harrastajia kiekkojensa ymmärryksessä. Ite olen harrastuksen alusta asti yrittänyt ymmärtää enemmän ja enemmän lentonumeroita, mutta täytyy myöntää että pitkään niidenkin oppimisessa meni, joten tälläinen threadi on ehdottomasti hyvä asia!

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #4 on: 21.10.15 - klo:09:17 »
Quote
Turn
Teoria
Teoriassa pyörivällä ja pyörivän tason suuntaan liikkuvalla kiekolla on sitä molempiin sivusuuntiin kääntäviä voimia, jotka riippuvat niin kiekon muodosta, nopeudesta kuin kierteen määrästä. Turnin puolelle kääntävä voima on aina suurempi kun vauhtia on riittävästi ja feidin puolelle taas kiekon hidastuessa.

Myös kiekon nokkakulma vaikuttaa turnin määrään. Nokka alaspäin kiekot kääntyvät enemmän.
Toi on kyllä totta. Kun asiaa miettii, ni noita tekijöitä on aika paljo muitakin. Esim. tuuli, ilmanpaine, muovityyppi, pinnan kuluneisuus, oat...

Taidan jättää nuo kuitenkin yllä listaamatta, ni ei turhaan turpoa juttu pullataikinaksi. Täältähän niitä löytyy sitte lisää.  ;)

Hieno kun olet viitsinyt koostaa tälläisen selkeän ja kuitenkin riittävän lyhykäisen paketin, auttaa varmasti uudempia ja miksei vanhempiakin harrastajia kiekkojensa ymmärryksessä. Ite olen harrastuksen alusta asti yrittänyt ymmärtää enemmän ja enemmän lentonumeroita, mutta täytyy myöntää että pitkään niidenkin oppimisessa meni, joten tälläinen threadi on ehdottomasti hyvä asia!
Hyvä että kiinnostaa, eipähän tullu turhaan rustattua.  :)
« Last Edit: 21.10.15 - klo:09:19 by Jaskala »

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #5 on: 21.10.15 - klo:10:34 »

Feidi viittaa kiekon loppulentoon, jossa kiekko kääntyy kierteen myötäiseen suuntaan. Teoriassa jos feidi on voimakas, tarkoittaa se sitä että kiekko kääntää enemmän ja enemmän kierteen suuntaan nopeuden hidastuessa sukeltaen lopussa jyrkässä kulmassa maahan. Tätä kutsutaan usein "dumppaavaksi" feidiksi.


Eikös se feidi nyt kumminkin mene kierteen vastaiseen suuntaan?

Esim. RHBH heitossa kiekko pyörii myötäpäivään ja lopuksi feidaa vasempaan. Jos tuon feidin ajattelee kaareksi ja jatkaa sitä täydeksi ympyräksi, niin kiekkohan kulkee tuon ympyrän kaarella vastapäivään, ergo: kiekko kääntyy kierteen vastaiseen suuntaan.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Kiekkojen lentonumerot / Teoria vs Käytäntö
« Reply #6 on: 21.10.15 - klo:12:15 »
Eikös se feidi nyt kumminkin mene kierteen vastaiseen suuntaan?

Esim. RHBH heitossa kiekko pyörii myötäpäivään ja lopuksi feidaa vasempaan. Jos tuon feidin ajattelee kaareksi ja jatkaa sitä täydeksi ympyräksi, niin kiekkohan kulkee tuon ympyrän kaarella vastapäivään, ergo: kiekko kääntyy kierteen vastaiseen suuntaan.
Joo, ihan oikeassa olet. Jopa mietin tota hetken, mutta ihan ku oisin kuullu ton suunnan selityksen videolla josta se on jääny päähän pyörimään.