Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vanhasta heittotekniikasta pois oppiminen ja uuden omaksuminen vuosien jälkeen.  (Read 56974 times)

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tässä talven aikana on tullut selvitettyä mistä se teknisesti oikeaoppinen rystydraivi koostuu ja omia heittovideoita plarailtuani olen todennut että omassa rystyheitossa on lähestulkoon kaikki perusvirheet mitä heitossa voi olla. Tulee strong armattua ja roundattua pahasti, sekä heitto lähtee usein jopa navan alapuolelta.Sitä on ollut todella sokea omalle heitolleen kun kiekko lentää kuitenkin sen 90-100 metriä, mutta tuolla tekniikalla ei heitetä metriäkään pidemmälle. Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan. Löytyykö täältä kohtalotovereita ja kenties ongelmat selättäneitä palstatovereita? Mistä tässä voisi sitten keväällä aloittaa?

Offline Jonessive

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 650
    • View Profile
Asioiden oppiminen ja tekniikan kehittäminen on kuitenki melko henkilökohtainen asia ja riippuu anatomiasta ja korvien välistä ja millon mistäki.

Mulla ite on hurjilla toistojen määrillä - aikalailla joka ikinen päivä kierroksella täysmittaisella kotiradalla koko viime ja toissakauden - tekniikka kehittyny niistä ihan "muovipussifribauksista" ja ilmeisen paljon on auttanu myös youtuben fribavideot sun muut klinikat. Aina niistä jotain uutta ja kokeiltavaa irtoo ja ahaa-elämyksiä. Viimeisimpänä muutin hieman putterigrippii ja joha rupes taas pömpelit kolisemaan paremmin.

Mutta yks asia mistä ehkä parhaiten asiat mulla lähti aukeemaan on juurikin toi videointi. Mulla kun emäntä kanssa harrastaa ni kuvataan toisiamme usein, meillä on jopa kokonaisia kierroksia filmattuna tallessa. Niitä videointeja vertailemalla noiden ammattilaisten touhuamiseen aina jotain löytyy mitä voi ainakin edes kokeilla, ei se välttämättä edes auta mutta yrittänyttä ei laiteta, eiks je. Tais sen Lizotteki jossain videolla sanoa että ei se oo milläänlailla häpeällistä tai noloa yrittää suoraan kopioida ammattilaisten tekniikkaa, sitä se sano itekkin että oppi sillä tavalla joskus paremmaks heittäjäks.

Joskus mulla jumitti tohon 90-100 metriin kanssa toi draivi. Sit erään kerran näin pitkästä aikaa draivinäytteen itestäni videolla.. Ei saakeli..  Facepalmasin syvästi hetken ja lähin purkaan ongelmaa. Heti seuraavana päivänä pakotin itteni  lopettamaan sen alitajuisen (mutta tekniikkaan jo pahasti juurtuneen) vasemmalla kädellä kiekosta kiinnipitämisen vauhdinoton ja vedon aikana. Tuntui niiiiiiiin omituiselta aluks ja heitot lähti mihin sattuu, kalibrointia se oli muutamat kierrokset. Mut sitte hupsista sieltä löyty sit niitä metrejä lisää... Sama homma oli siin draivigripissä, vaihdoin powergrippiin ja oho heti lens ne väylät pitkäks mitkä ennen lensi just ja just korille..  ::)

Ei muuta ku purkamaan niistä videoklipeistä yks asia kerrallaan sitä heittoa. Vaikka tyyliin kokonaisen viikon ajan pidät kierroksilla mielessä sen yhden ainoan asian mitä aiot nyt parantaa ja ajaa se sisään lihasmuistiin. Kyllä se vaan toimii, tsemppiä. :) Itekki oon 28v ja oppinu vaikka mitä, kyllä se "vanhanaki" toimii viel.

Toivottavasti oli edes jotain apua tästä, meinasin vetää ctrl+a ja deletee perään mut ajattelin et menkööt ny tekstit perille asti, ei se sisältö pahaa tälle foorumille tee.
« Last Edit: 17.02.16 - klo:18:40 by Jonessive »
Team Discraft / #71739

Offline maou

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Koskinen
  • Seura: Deep in the Forest
Tässä talven aikana on tullut selvitettyä mistä se teknisesti oikeaoppinen rystydraivi koostuu ja omia heittovideoita plarailtuani olen todennut että omassa rystyheitossa on lähestulkoon kaikki perusvirheet mitä heitossa voi olla. Tulee strong armattua ja roundattua pahasti, sekä heitto lähtee usein jopa navan alapuolelta.Sitä on ollut todella sokea omalle heitolleen kun kiekko lentää kuitenkin sen 90-100 metriä, mutta tuolla tekniikalla ei heitetä metriäkään pidemmälle. Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan. Löytyykö täältä kohtalotovereita ja kenties ongelmat selättäneitä palstatovereita? Mistä tässä voisi sitten keväällä aloittaa?
Jos kroppa on kunnossa niin ikä ei ole kenellekään este. Videota vaan kuvaamaan ja peilin eteen tekemään kuivaharjoittelua kun kehityskohteet on tiedossa. Kun homma alkaa sujua niin kentälle jatkamaan. Näiden avulla olen itse saanut hilattua maksimit parissa kesässä 60 metristä yli 130:een. Ja silti tuntuu että tekniikassa on vielä reilusti kehittämistä...

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Tässä onkin tullut ehkä se paras treenivinkki, eli videointi.

Uuden tekniikan omaksumiseen ja treenaamiseen vinkki: aloita 20-30m draiveista hiljaa ja pidennä matkaa pikkuhiljaa. Jos uutta yrittää oppia ja samaa aikaa repii täysiä, niin et kerkeä tajuamaan virheitä kunnolla saatika pysty korjata niitä.

Offline Bogitikka

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan.

Sori ei liity aiheeseen, mutta näin 37-vuotiaana voi sitten varmaankin laittaa kiekot myyntiin ja lähteä vaikka sauvakävelemään jos oppiminen on iästä kiinni.  :-[

Offline Kanzo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 241
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri Kantokari
  • Seura: TT
Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan.

Sori ei liity aiheeseen, mutta näin 37-vuotiaana voi sitten varmaankin laittaa kiekot myyntiin ja lähteä vaikka sauvakävelemään jos oppiminen on iästä kiinni.  :-[

Heh, puhumattakaan tämmöisistä viiskolmosista.  ;D

 :o

Jaa niin mut enhän mä olekaan oppinut yhtään mitään näinä viitenä vuotena kun olen paiskonut kiekkoja pitkin pöpelikköjä.  :-\










Lähdenpä tästä sauvakävelemään.  :)

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Hivenen on epätoivoinen olo kun muutettavaa on niin paljon eikä oikein tiedä mistä aloittaisi, saatika pystyykö 27-vuotiaana enää oppimaankaan.

Sori ei liity aiheeseen, mutta näin 37-vuotiaana voi sitten varmaankin laittaa kiekot myyntiin ja lähteä vaikka sauvakävelemään jos oppiminen on iästä kiinni.  :-[

Väittäisin että 80-90 metriä oppii heittämään jokainen 30-60 vuotias fyysisesti ehjä aikuinen, mutta 120-140 metrinen heitto, johon itse tähtään ei enää onnistu lähellekkään niin helposti. Useaati urheilussa se paras oppimisikä on sieltä murrosiästä kahteenkymppiin kun ei ole muita rasitteita(työ,perhe yms) keho on elastinen ja treeni mindset oli ainakin omalla kohdallani huomattavasti sitkeämpi. Joka tapauksessa oppiminen on suhteellinen käsite.

Hyvin lähti viime viikolla reenit liikkeelle, sai huomattavasti suorempaa vetoa ja kättä ylemmäksi tuolta navan tietyviltä. Paljon vaivattomamman tuntuisesti ja kovemmalla spinnillä lensi 40-60 metriset heitot. Videointi on tosiaankin kaiken A ja O.



« Last Edit: 22.02.16 - klo:21:46 by arkadin »

Offline Mikavain

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 297
    • View Profile
En nyt väittelemään ala, mutta melkeinpä veikkaan ettei kovin tiuhassa ole kuuskymppisiä, jotka oppivat heittämään sen 90m ilman nuorempana opittua tekniikkaa.

Edit: Tämä kyllä siis pelkkää mutua. Älkää kuuskybäsenä aloittaneet isokädet nylkekö mua ainakaan elävältä...  :P
« Last Edit: 22.02.16 - klo:23:31 by Mikavain »

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Joo, siis joku hyväkuntoinen kuuskybänen jolla ainakin jotain muutakin urheilutaustaa maybe, mutta keskimäärin Suomessa ei kovin huikeessa kunnossa olla tuossa iässä, vaikka olisi "fyysisesti ehjä". Ja motoriikan/tekniikan oppiminenkin voi tosiaan olla muuten kovakuntosella esteenä jos ei ole pohjia mistään koordinaatiota vaativista lajeista muuta kun pellon kyntämisestä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline IironSika

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 124
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Seppänen
  • Seura: HH
Tällaisena tänä vuonna 46 vuotta täyttävänä ja 44-vuotiaana aloittaneena kommentoin että tekniikan kyllä saattaa oppia, mutta kyllähän se noiden nuorten heittokaverien seurassa realisoituu, että paras elastisuus ja räjähtävyys kropasta on jo mennyttä aikaa. 140 metriä tulee jäämään haaveeksi. Ainoa millä nuoremmille pärjää, on ehkä jo hiukan seestynyt hermorakenne, eli sipuli ei niin helpolla hajoa. :)

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Asioiden oppiminen ja tekniikan kehittäminen on kuitenki melko henkilökohtainen asia ja riippuu anatomiasta ja korvien välistä ja millon mistäki.

Mulla ite on hurjilla toistojen määrillä - aikalailla joka ikinen päivä kierroksella täysmittaisella kotiradalla koko viime ja toissakauden - tekniikka kehittyny niistä ihan "muovipussifribauksista" ja ilmeisen paljon on auttanu myös youtuben fribavideot sun muut klinikat. Aina niistä jotain uutta ja kokeiltavaa irtoo ja ahaa-elämyksiä. Viimeisimpänä muutin hieman putterigrippii ja joha rupes taas pömpelit kolisemaan paremmin.

Mutta yks asia mistä ehkä parhaiten asiat mulla lähti aukeemaan on juurikin toi videointi. Mulla kun emäntä kanssa harrastaa ni kuvataan toisiamme usein, meillä on jopa kokonaisia kierroksia filmattuna tallessa. Niitä videointeja vertailemalla noiden ammattilaisten touhuamiseen aina jotain löytyy mitä voi ainakin edes kokeilla, ei se välttämättä edes auta mutta yrittänyttä ei laiteta, eiks je. Tais sen Lizotteki jossain videolla sanoa että ei se oo milläänlailla häpeällistä tai noloa yrittää suoraan kopioida ammattilaisten tekniikkaa, sitä se sano itekkin että oppi sillä tavalla joskus paremmaks heittäjäks.

Joskus mulla jumitti tohon 90-100 metriin kanssa toi draivi. Sit erään kerran näin pitkästä aikaa draivinäytteen itestäni videolla.. Ei saakeli..  Facepalmasin syvästi hetken ja lähin purkaan ongelmaa. Heti seuraavana päivänä pakotin itteni  lopettamaan sen alitajuisen (mutta tekniikkaan jo pahasti juurtuneen) vasemmalla kädellä kiekosta kiinnipitämisen vauhdinoton ja vedon aikana. Tuntui niiiiiiiin omituiselta aluks ja heitot lähti mihin sattuu, kalibrointia se oli muutamat kierrokset. Mut sitte hupsista sieltä löyty sit niitä metrejä lisää... Sama homma oli siin draivigripissä, vaihdoin powergrippiin ja oho heti lens ne väylät pitkäks mitkä ennen lensi just ja just korille..  ::)

Ei muuta ku purkamaan niistä videoklipeistä yks asia kerrallaan sitä heittoa. Vaikka tyyliin kokonaisen viikon ajan pidät kierroksilla mielessä sen yhden ainoan asian mitä aiot nyt parantaa ja ajaa se sisään lihasmuistiin. Kyllä se vaan toimii, tsemppiä. :) Itekki oon 28v ja oppinu vaikka mitä, kyllä se "vanhanaki" toimii viel.

Toivottavasti oli edes jotain apua tästä, meinasin vetää ctrl+a ja deletee perään mut ajattelin et menkööt ny tekstit perille asti, ei se sisältö pahaa tälle foorumille tee.

Samaa mieltä siitä että yksi asia kerrallaan. Jos lähtee oikeasti muuttamaan koko heittotekniikan kerralla niin siitä ei tule kuin sanomista. Tämä on toki yksilöllistä, mutta näen asian näin (ainakin itse).

Samaa mieltä myös kuvaamisesta. Emme ole kuvanneet kierroksia, mutta melkein joka toinen kierros (valoisalla) kuvaamme yhden avauksen ihan tekniikan kehittämisen kannalta. Voin kertoa että se avaa silmät varsinkin kun hidastaa videon.

Pystyn näköjään heittämään yllättävän kauas pelkällä kädellä (yläkropalla), nimittäin viimeksi kun kuvasimme heiton huomasin että lantio on pahasti myöhässä. Käytännössä heitin pelkällä yläkropalla. Voin kertoa että ajoituksen kohdille saaminen vuosien jälkeen on ainakin itselleni yllättävän hidas prosessi. Näyttää vaativan hitaampaa vauhtia ja paljon ajatusta heiton aikana. En puhu pelkästä heiton pituudesta, vaan myös tarkkuudesta joka tulee mukana kun palaset ovat kohdillaan. Onneksi on vielä talvi ja hyvin aikaa treenata ajoitusta ennen kesää.

Mainitaan vielä että ikää alkaa olemaan kohta 40 vuotta.

Omassa heittoporukassa on mukana myös yli 60 vuotias kaveri joka on saanut lisää mittaa avauksiinsa talven aikana.
« Last Edit: 23.02.16 - klo:12:04 by Pohjoistuuli »
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Olen joskus kuullut jonkun väittävän että ensin pitää heittää täysiä ja sitten vasta ruveta hinkkaamaan tekniikkaa?!? Henk. koht. olen ihan eri mieltä; ensin kannattaa opetella tekniikkaa, tutustua kiekkoihin ja lentoratoihin jne... sitten vasta lisätä sitä vauhtia/voimaa – mutta niin kun varmasti moni tietää niin tuo on helpommin sanottu kun tehty. Se lujaa heittäminen vaan jotenkin kiehtoo, varsinkin meitä suomalaisia – ja "täysiä tai ei mitään" -ajattelu on verissä.

Tuon pohjustuksen kautta päästänkin Suomifriba oireyhtymän (syndrooman) kimppuun; Suomifriba syndrooma kehittyy yleisesti nuorille ja kovakätisille frisbeegolfareille, jotka huomaavat että kiekkohan lähtee vetreästä ja nopeita lihassoluja pursuavasta varresta kuin tykin suusta – ja jo lyhyen harrastamisen jälkeen nopeat ja ylivakaat draiverit lentää sen 140+ metriä, midarit reilusti yli 100m ja kaikki alle satkun on putterineppejä... Eihän tuossa periaatteessa mitään vikaa ole, hienoahan se on kun kiekko lentää pitkälle ja niin lujaa että pilipali tutkat ei näytä lukemaa. Mutta se ongelma ilmeneekin siinä, että tuon täysiä heittämisen ohessa monesti unohtuu kontrolliin, tarkkuuteen ja puttaamiseen panostaminen – ja se kaikki pyritään korvamaan "voimalla". Suomifriba syndooman sivuoireena on usein havaittu myös näkökentän kapenemista ja kieroutumista, joka ilmenee niin että heittäjän silmissä välit alkavat kapenemaan ja tietyt linjat vääristyvät tai katoavat kokonaan.

Suomifriba syndroomaa tavataan usein myös varttuneemmilla frisbeegolfareilla, joilla se ilmenee esim. liioiteltuna vauhdinottona tai taaksevientinä, läpijuoksuna, repimisenä ja mikä pahinta niin jalat maahan pultattuna paikoiltaan runnomisena, näistä seurauksena on yleensä se että pelivälineelle kehittyy lähes oma tahto (yleensä oikukas ja todella ennalta-arvaamaton) – virheitä sitten kompensoidaan mihin suuntaan milloinkin.


Edit: Mutta on myös olemassa Nuudelikäsi syndrooma, jossa kiekon lentomatka maksimoidaan alivakailla kiekoilla turnin kautta heittäen (toiset hyvällä ja toiset huonommalla tekniikalla) – tästä syndroomasta "kärsivät" pääsääntöisesti ne joilla ei vain ns. jerkku riitä. Nuudelikäsi syndoomaa potevat ovat yleensä keskivertoa parempia puttaamaan ja tarkempia heittäjiä, mutta vain optimiolosuhteissa ja tietenkin lyhyemmillä matkoilla – suurimmat (ja lähes ylipääsemättömät) ongelmat tulevat vastaan tuulisissa olosuhteissa.

;)
« Last Edit: 23.02.16 - klo:12:29 by Kempster »

Offline Lypsyjakkara

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
Monesti sitten myös se uuden oppiminen tuo sen asian, että heitto saattaa sulla aluks kärsiä vielä enemmän. Jos heitit 90 metriä vanhalla paskalla tekniikalla, niin uudella saattaakin mennä vaan se 60m ja sektori olla 180 astetta. Ei kannata siinä vaiheessa heittää kenkiä naulaan tai palata heti vanhaan, vaan reeniä lisää. Heittotreenit futiskentällä ja siellä kokeilee niitä uusia juttuja, niin ei tarvitse kuoria sipulia kesken kisakiesin ;D
D1 D2 D3 X1 | H1 H2 | F1 F2 F3 | M1 M2 M4 | Pa1 Pa3

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Kannattaakohan sitä heittoa kuitenkaan räjäyttää täysin atomeiksi ja alkaa sitten opetella "alusta"? Tuntuisi järkevämmältä lähteä korjaamaan nykyisestä tekniikasta virheitä yksi kerrallaan pois.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Kempster on kyllä siinä oikeassa että distancea tunnutaan arvostavan Suomen radoilla vähän liikaakin.  Harjoitellaan tuntitolkulla sitä maksimiheittoa, mutta kisassa kaikki yli 5 metrin putit ovat ylivoimaisia. Omalla kohdallani asia on mennyt toisinpäin: olen harjoitellut 3/4 ajasta lähipeliä, etenkin ringistä puttaamista ja olen päässyt loistavalla puttaamisella ja ailahtevalla keskinkertaisella heitolla kärkipooleihin ja kärkisijoituksiin kisoissa odottamattomankin useasti. Sitä vaan on havahtunut parempien pelaajien kanssa pelatessa siihen että miksi nuo osuu hemmetin paljon useammin tohon linjaan halutulla tavalla toisin kuin ite ja se johti sitten itsetutkiskeluun ja tämän threadin avaamiseen.

Ja TaneT:

Mukavahan se olisi jättää ne hyvät asiat sinne heittoon ja karsia virheet, mutta kun koko heitto on yhtä isoa virhettä. Kylmä fakta on vaan se että jos haluaa pitää motivaatiota ja mielenkiintoa lajiin korkealla niin kehitystä on tapahduttava ja sitä ei tapahdu omalla kohdallani ilman perusteellista reformia.

En nyt väittelemään ala, mutta melkeinpä veikkaan ettei kovin tiuhassa ole kuuskymppisiä, jotka oppivat heittämään sen 90m ilman nuorempana opittua tekniikkaa.

Edit: Tämä kyllä siis pelkkää mutua. Älkää kuuskybäsenä aloittaneet isokädet nylkekö mua ainakaan elävältä...  :P

Tää nyt menee hiukan saivartelun puolelle, ymmärtänet kuitenkin pointin.  Tarkoitus oli vaan tehdä selkeä pesäero siihen että on todennäköisempää oppia heittämään helvetin pitkälle alle 20-vuotiaana kun yli 30-vuotiaana.
« Last Edit: 26.02.16 - klo:03:14 by arkadin »