Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Vanhasta heittotekniikasta pois oppiminen ja uuden omaksuminen vuosien jälkeen.  (Read 56976 times)

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Minä voin helpottaa, olen Master-ikäinen ja heitän halutessani 125-130m (viime vuonna 115 perusheitolla). Kaikki on oikeastaan kiinni parantuneesta tekniikasta ja heiton rytmityksestä.

Onnittelut kelpo distancesta, ensi vuonna itsekin Masters -ikään saavutaan ja sitten voisi kai kokeilla ensimmäisissä viikkokisoissakin käyntiä :).

Tuosta heiton rytmityksestä haluaisin kysyä; minkälaisten muutosten kanssa jouduit painimaan? Ja millä muutoksilla sait tuon heiton rytmityksen paremmaksi? Olen jumiutunut tuonne reiluun sataan metriin ja tiedän että heiton rytmityksessä olisi paljon parannettavaa jotta saisi tuon reachbackin ja  räjähtävyyden siirrettyä vielä myöhemmäksi. Keho vain ei tahdo uskoa aivoja :).

Offline Pohjoistuuli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 270
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karhu
  • Seura: OFS
Minä voin helpottaa, olen Master-ikäinen ja heitän halutessani 125-130m (viime vuonna 115 perusheitolla). Kaikki on oikeastaan kiinni parantuneesta tekniikasta ja heiton rytmityksestä.

Onnittelut kelpo distancesta, ensi vuonna itsekin Masters -ikään saavutaan ja sitten voisi kai kokeilla ensimmäisissä viikkokisoissakin käyntiä :).

Tuosta heiton rytmityksestä haluaisin kysyä; minkälaisten muutosten kanssa jouduit painimaan? Ja millä muutoksilla sait tuon heiton rytmityksen paremmaksi? Olen jumiutunut tuonne reiluun sataan metriin ja tiedän että heiton rytmityksessä olisi paljon parannettavaa jotta saisi tuon reachbackin ja  räjähtävyyden siirrettyä vielä myöhemmäksi. Keho vain ei tahdo uskoa aivoja :).

Kiitos, tämä distance alkaa olla aika lähellä maksimia mitä kehollani pystyy heittämään. Mietin että mitä voisin neuvoa koska en heitä vieläkään puhtaasti (tuskin välttämättä koskaan), enkä halua antaa vääriä ohjeita.

Tässä omakohtainen kokemus heittotekniikan muutoksesta.

Askellukseni oli ennen sellainen jossa käännän selän väylän suuntaan aivan liian paljon ja liian kauan, pahimmillaan kiekko ei mennyt suoraa linjaa heiton aikana. Kaikista vaikeinta oli opetella menemään sivuttain tiillä kunnes on oikeasti vedon hetki. Varsinkin selän liiallista kääntämistä väylää kohti kannattaa varoa, se vie tehoja pois (vanhalta). Hyvän kuvan saa kun miettii esimerkiksi jääkiekon lämäisemistä ja siihen liittyvää lantionkääntöä ja rytmiä.
« Last Edit: 10.05.16 - klo:08:45 by Pohjoistuuli »
DP2 | Rhyno | ROC3 | Gator | Volt | Fireball | Tesla | Octane | Nitro

Offline arkadin

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 45
    • View Profile
Tuli luettua vanhoja viestejä ja nostellaampas tätä ketjua ylös. Pitkä matka on kuljettu parissa vuodessa ja siihen on mahtunut ihan järjenvastainen määrä treenitunteja. Oikeastaan ensimmäinen vuosi tämän ketjun avaamisesta oli aikaa jolloin ei ollut hajuakaan mitä pitäisi tehdä ja jotenkin sitä jaksoi vaan käydä tuntitolkulla heittämässä vaikka kehitystä ei tekniikassa juurikaan tapahtunut.

Ensimmäiset tehoja nostaneet oivallukset tapahtui sitten noin vuosi sitten kun ymmärsin että vasen jalka on varsin olennainen rystydraivissa. Lataamalla vasemman jalan ja työntämällä työntämällä sillä eteenpäin olen paremmin tukijalalla. Tuo oli semmoinen 10 metrin oivallus ja samalla tarkkuus parantui huomattavasti. Yläkropan työskentely ja muu  ajoitus oli vielä tässä vaiheessa melko heikkoa.

Syksyllä sitten tuli äimättyä tuota yläkroppaa ja valkeni vihdoin että millä yläkropan lihaksilla sitä kiekkoa on tarkoitus heittää. Eli kyynärvarsi ja ranne ovat niin rentoina kun mahdollista ja olkapään alueen isot lihakset tekevät kädellä työn.  Samassa ymmärsin että missä asennossa jalkojen täytyy olla että voin lyödä kovaa noilla isoilla lihaksilla ja pitää tasapainon. Tässä vaiheessa fairway driverin sai ensimmäistä kertaa sataseen todella vaivattoman tuntuisesti. Puuttuva nose down, hartioiden avaaminen ja liika yritys kuitenkin pitivät heittopituuden kuitenkin alle 115 metrissä.

Sitten tässä tämän talven aikana on saanut sen powerpocketin yhdistettyä tuohon muuhun tekemiseen ja on saanut ensimmäistä kertaa tuntea miltä tuntuu kun kiekko lähtee kädestä kun tykin suusta. Yllätyin miten hitaalla ja hallitulla liikkeellä kiekon saa lähtemään todella lujaa! Tuntui todella tyhmältä kun oli vuosia yrittänyt 10 kertaa enemmän ja kiekko oli lähtenyt kädestä reilusti hitaammin.
 Useasti kehityskohdissa kuitenkin ilmestyi uusia ongelmia,  eli en ollut tajunnut että mun grippi ei tosiaankaan ollut valmis kovempaan heittoon ja follow through pakotti kiekot antsaan. Kiekko ei aikaisemmin koskaan pysynyt kädessä niin pitkään että nämä olisivat päässeet vaikuttamaan.

Summa summarum, tämä tie on vaatinut todella paljon aikaa, henkisiä ja fyysisiä kyyneleitä, epätoivoa ja pakkomielteisyyteen verrattavissa olevaa mielentilaa.  Hankala sitä on kyllä kenellekään suositella ja en enää yhtään ihmettele miksi 95% pelaajista omaa melko vaatimattoman tekniikan. Toisaalta kehittyminen peruspelurista useamman sfl js viikkokisan voittajaksi on ollut palkinto kovasta työstä. Tämä siis rohkaisuksi muille itseään kehittäville. Itselläni ei ole ollut mitään heittotaustaa, en ole kovinkaan hyvässä kunnossa enkä muutenkaan atleettinen.



« Last Edit: 03.04.18 - klo:23:32 by arkadin »

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Hyvä nosto ja kaiken maailman opetusvideoiden ohella minusta on todella antoisaa lukea muiden omakohtaisia kokemuksia niistä oivalluksista, jotka ovat auttaneet heittopituudessa ja -tarkkuudessa. Useimmat ammattilaiset ovat jo niin kaukana amatöörien tekniikkaongelmista, että heidän opetusvideonsa toistavat samaa kaavaa ja siksi tällaiset viestit ovat tosi hyödyllisiä. Minulla ei nyt esimerkiksi ole mitään hajua, mitä teen vasemmalla jalallani heitossa. Viime aikoina olen keskittynyt vasemman käden pitämiseen kropan lähellä. Yksi ongelma kerrallaan...

Onnea vaan kovan työn avulla saamistasi tuloksista!

Offline Tofu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 17
  • P2/ Kannel/ MD4/ FD3/ SPD/ SDS/ SPD2
    • View Profile
  • Oikea nimi: Christoffer Aarnijärvi
Älkää jumittuko yhteen tyyliin vaan kokeilkaa kaikkea. Ajan kuluessa se oma formi muodostuu pikkuhiljaa kaikesta opitusta. Matkikaa ja toistakaa. Sextonkin taisi sanoa, että jos et kokeile mitään, kehittyminen loppuu siihen. Itse olen muuttanut jatkuvasti formiani viimeisen 7v aikana, mitä milloinkin, Pajun x-step hyppy, Mcbethin heittokäden lyonti eteenpäin ennen heittoa, Kolingin smoothi fore tyyli sekä Locastron saatto. Kokeilen kaikkea. Joka vuosi vajaa 10 metriä lisää pituutta.
Kamppailen itseki yhden asian parissa, josta yritän kasvaa pois paikaltaan heittämällä ja toistoilla. Äärettömän vaikeaa kun asian vasta huomasi yli viiden vuoden jälkeen. Mutta tulosta syntyy kun vaan viitsii mennä sinne rangelle ja painaa monta tuntia. Muutaman vuoden olen viettänyt todella paljon aikaa range(i)lla ja nähnyt niiden tyyppien kehittyvän huimasti jotka jaksavat siellä painaa TÖITÄ useamman tunnin kerrallaan monta kertaa kuukaudessa.