Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pelikirja  (Read 51010 times)

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Pelikirja
« Reply #90 on: 23.04.17 - klo:17:39 »
Olin aamupäivän purkamassa Järkälettä. Vein lainakorit Kaatikselle, tervehdin tuttuja, menin auttamaan isääni, ja nyt kun tulin käymään himassa ennen fudistreenien vetoa.....luin Jaanin tekstin!

Jos mulla olisi niin pirun kova kiire (klo.18 treenit), niin saattaisin avautua enemmänkin.
Tällä kertaa tyydyn kuitenkin vaan kiittämään kaikkien mainitsemiesi ihmisten puolesta
JÄRKÄLEMÄINEN KIITOS!

ps. Jussi oli ilmoittautunut, mutta ei kiireisiin vedoten mukaan päässyt. Ja Lilli lähetti viestin, ettei pääse omaan suosikki kisaansa sen takia, kun on muuttanut pohjois-Ruotsiin.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pelikirja
« Reply #91 on: 24.04.17 - klo:11:19 »
Jussi ja Lilli kyllä tulevat vielä paikanpäälle, jos vain kisat saavat jatkoa. Toivottavasti taas ensi vuonna päästään fiilistelemään!

Offline gunners

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 438
    • View Profile
  • Oikea nimi: jari väyrynen
  • Seura: KKpBats
Vs: Pelikirja
« Reply #92 on: 25.04.17 - klo:20:13 »
Nyt kun pystyin viimeinkin lukemaan Jaanin tekstin silmien kostumatta (no ihan vähän kuitenkin), niin lyhyt kommentti.
Jaani on mielestäni kirjoituksellaan NDGE:n ytimessä, siinä minkä takia kisan järjestän. Ja aina viimeisen kerran! Suomi on pullollaan hienompia ratoja, paremmin järjestettyjä kisoja, kaikkea hyvää ja kaunista. NDGE ei ole mikään noista, eikä ole tarkoituskaan. Haluan antaa vaan mahdollisuuden kokeneille ja kokemattomille pelaajille kohdata toisensa. Haluan kisalla kunnioittaa entis- ja nykyajan sankareita, haluan kunnioittaa lajia nimeltä frisbeegolf. Haluan kokea edes kerran vuodessa spiritin, mikä on lajille niin ominaista.
Tällä kisalla on minulle suuri merkitys, ja olen kovin kiitollinen että se merkitsee jotain myös usealle pelaajalle. Olen onnellinen että Suomen frisbeegolfliitto ei ole kisaa tyrmännyt, vaikkei se olekaan liiton alainen kisa. Olen onnellinen että se saa olla paikallaan, vaikka se ei olekaan mikään pro-tason kilpailu. Olen onnellinen että siitä huolimatta siihen on vuosien varrella osallistunut melkein kaikki Suomalaiset huippupelaajat. Ja se on vuosien varrella synnyttänyt myös uusia legendoja.
Huomaa myös että olemme Jaanin kanssa aloitelleet lajin parissa samoihin aikoihin, vaikka Jaanilla on tulevaisuus vielä edessä, ja minulla se on jo takana. Meillä on selkeästi samanlaiset arvot lajissa. Minulla on myös ihan samanlaiset kokemukset, ja mielikuvat Jaanin mainitsemista pelaajista. Paitsi siitä viimeisestä.
Minullakin on vielä hämärä mielikuva Kauhajoen reissusta. Joo päästin teidät nukkumaan "kielletylle alueelle". Varmastikin pidin huolen että Pelle Miljoona soi autossa, mutta jos HD oli samassa kyydissä, niin hän kyllä lahjoitti mulle äänittämänsä CD formaatin mitä myös soitimme. Ja se on mulla edelleenkin :D Tai sitten se oli jollain toisella reissulla. Ketä meidän kyydissä oli? Sinä, Limpurit, Sami ainakin, Hämis, HD, oliko sillä reissulla myös se sika rikas Viron jenkki?
Hauska yhteensattuma oli kun luin NDGE kirjoituksesi ekan kerran, niin pian sen jälkeen Lilli soitti mulle Jällivaarasta. Ei ollut lukenut tekstiäsi, mutta varmisti vaan että olen tervetullut käymään hänen, ja tyttö ystävänsä luona kun seuraavan kerran sielläpäin liikun.
Ja niin kauan kun minä järjestän NDGE kisan, se pysyy pienenä, vaatimattomana mutta toivottavasti hyvän tuulen kisana.
Pakko lopettaa, mulla alkaa futismatsi 17 minuutin kuluttua, enkä ole vielä pelivehkeitä päälle laittanut,

KIITOS JAANI!!

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Pelikirja
« Reply #93 on: 26.04.17 - klo:07:47 »
Pakko kommentoida Väykän tekstiä senverran, etten näe mitään syytä miksi liiton pitäisi NDGE:tä jotenkin tyrmätä tai pyrkiä rajoittamaan sen järjestämistä.
Frisbeegolf on laji jossa on ja tulee olemaan erilaisia toimintamalleja, toiset niistä ovat ns. virallista liiton alaista toimintaa ja toiset eivät.
Näinhän se on jalkapallossakin ja monissa muissa lajeissa. On myös liiton ulkopuolista toimintaa ja niin pitääkin olla.

Kun nyt ollaan Jaanin osiolla niin pitää kommentoida tätäkin :)
Vaikken kuulukaan tuohon "edelliseen sukupolveen" on näitä muisteloita hieno lukea. NDGE:ssä tosiaan tapaa sellaisia ihmisiä joita ei enää kilpakentillä näe. 150 ihmistä on jo niin paljon ettei pelaamisen välissä ihan jokaista tuttua ehdi kätellä saati jutella mutta on jo iso asia kun saadaan hyvä tekosyy kokoontua yhteen paikkaan. Tuntuisi olevan monelle tärkeä tapahtuma tämä NDGE eikä sieltä olla pois ilman hyvää syytä. Itselläkin on ensi vuoden NDGE jo kalenteriin merkittynä.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Pelikirja
« Reply #94 on: 27.04.17 - klo:09:33 »
Palataanpa taas henkilökohtaisuuksien jälkeen ruotuun otsikolla...

MIKSI KIEKKONI VÄPÄTTÄÄ?

Johdanto - räpiköintiä ja riesaa

Moni on varmasti traumatisoitunut nähtyään liian nuorena Ghostbustersin (käsi ylös), He-Manin (täällä taas) tai vähän vanhempanakin Kauniita ja Rohkeita (miksi aina vain minä?). Televisioviihteen lisäksi traumatisoivaa on myös katsoa rumasti lentävää frisbeetä. Siis sellaista, joka ei kierry kauniisti ja sulavasti keskikohtansa ympäri vaan vaappuu puolelta toiselle pitäen kaameaa mekkalaa ja päätyen yleensä jonnekin pelottavaan, pimeään metsään täysin kontrolloimattoman räpistelyn lopputuotteena. Niin ei voi jatkua, sillä kuten keskenkasvuisena nautittu sopimaton TV-viihde, myös väpättävät frisbeet jättävät jälkensä, jos ei mieleen niin ainakin tuloskorttiin.

Mitä vikaa väpätyksessä?

Väpätys on sitä, kun kiekko ei lennä ilmassa tasaisesti, vaan ikään kuin hakee uomaansa tärisemällä nopeasti. Väpätyksen vuoksi frisbee ei halkaise ilmaa tehokkaasti. Koska frisbee muuttuu väpättäessä "paksummaksi" (sen tuulta halkova reuna käy ylhäällä ja alhaalla puolelta toiselle, eli tekeytyy paksummaksi), se myös hidastuu ilmassa nopeammin, ja etenkin tuulella kiekon ilmanvastuksen kasvaminen näkyy välittömästi arvaamattomana lentoratana. Esimerkiksi vastatuulella, jolloin on hyvin tärkeää kontrolloida kiekon lentokulmaa, väpättävä kiekko antaa tuulelle kaikki mahdolliset tarttumapinnat, ja tämähän tuottaa pään pudistusta ja ihmettelyä, että mitenkäs se jyräkiekko nyt noin, vaikka heitin sitä näin... Väpätys tekee frisbeestä yleensä alivakaamman.

Mistä se johtuu?

Frisbeeharrastajat pyrkivät yleensä yksinkertaistamaan väpätyksen johtuvan spinin vähyydestä suhteessa lentonopeuteen. Se on osittain totta, jolla tarkoitan, että se on 99% paskapuhetta. Okei, ehkä 98%. Väpätys tosin vähentää spiniä, joten sinänsä ne liittyvät toisiinsa, mutta väpätystä EI VOI vähentää tai poistaa temppuilemalla rannekulmien kanssa. Suurin väpätykseen johtava tekijä on epäsuora tai epätasainen veto, joka ikään kuin antaa ensin yhden suunnan kiekolle, mutta juuri ennen irrotusta suunta vähän muuttuukin. Tällä ei sinänsä ole mitään tekemistä spinin kanssa, sillä huonollakin spinillä kiekko voi lentää tasaisesti, mutta äkkiävaihtuvalla vetosuunnalla ei. Myös putti voi väpättää tasan samasta syystä - veto ja irrotus antavat frisbeelle ristiriitaisia käskyjä, joista parempaa valitessaan se alkaa väpättää.

Tässä ultimate-kiekolla selitettynä:

https://ultiworld.com/2014/04/08/spin-wobble-throw-upwind/

Väpätystä voisi verrata vaikkapa henkilöauton käsistä lähtemiseen. Mikäli ajat motarilla kovaa vauhtia ja käännätkin yhtäkkiä rattia voimakkaasti toiseen suuntaan, autosi reagoi siihen paitsi kääntymällä myös siirtämällä painoa toiselle laidalle. Sen jälkeen se siirtyy taas toiselle laidalle ja niin edelleen, eli tapahatuu sama kuin frisbeelle, joka liian kovassa vauhdissa saa liian nopeasti vaihtuvia suunnanmuutossuosituksia ja alkaa väpättää arpoessaan vaihtuvista käskyistä. Kuten käsistä lähtenyt auto, myös väpättämällä lentänyt frisbee löytyy usein paskasta paikasta puun juurelta, josta sen väylälle saaminen tuottaa suuria vaikeuksia.

Miksi fore väpättää sitten niin paljon useammin kuin bäkkäri? Siitä syystä, että käsivartta on vaikeampi liikuttaa foresuunnassa suoraan, ja koska ranne ja kyynärvarsi tuppaavat tekemään ylimääräistä liikettä vedon aikana ja erityisesti aivan vedon lopussa. Ne muuttavat kiekon kulmaa ja saattosuuntaa sinne tänne vedon aikana ja kovakin jenga ja vauhti hiipuu nopeasti ilmassa väpätyksen haukatessa tuulta.

Mitä sille voi tehdä?

Koska väpätys johtuu pääasiassa epäsuorasta vedosta, unohda siis ranne ja sen pakotettu koukistaminen, mikäli näet irrotuksesi jälkeen vaappuvia muovinpalasia horisontissa. Sen sijaan keskity heittämään isoilla lihaksilla niin, että saat käsivartesi ja ranteesi yksinkertaisesti vain seuraamaan vedon linjaa. Backhandissa se tapahtuu pitämällä olka- ja kyynärvarren lihaksia rentoina selän ja takaolkapään lihasten tehdessä töitä. Käsivarrelle pitää antaa riittävästi lähtövauhtia, jotta heiton aikana ei tarvitse (eikä saa!) erikseen nykäistä kyynärvarrella tai ranteella lisävoimaa kiekkoon. Kroppa heittää, käsi seuraa perässä. Kuvittele että käsivarsi on ruoska, jonka kahva on lapaluussa. Nykäisemällä kahvasta voimakkaasti ruoska kyllä seuraa perässä ja kiihtyy loppuakohden ilman, että sen kärkeä tarvitsee erikseen enää pakottaa. Mikäli ruoskaan koettaa alkunykäisyn jälkeen vähän vielä pakottaa, se vain hidastuu ja muuttuu epätarkaksi. HUOM! Käsivarren pitää tieysti olla vähän jännittynyt, mutta yllätyt varmasti, kuinka löysästi ja kevyesti voit kättäsi roikottaa jos vain teen työt isoilla selän lihaksilla.

Muista, että reachback EI saa mennä kropan taakse, sillä täten vedostasi tulee kaareva, joka taas johtaa väpätykseen. En voi kylliksi painottaa sitä, että kiekon pitää mennä alusta asti määrättyyn suuntaan alusta loppuun, jotta se lentää kovaa ja tasaisesti. Terä edellä, smoothisti.

Jos tunnet, että vetosi on suora etkä tee ranteella mitään ylimääräisiä vemputuksia, tsekkaa vielä otteesi kiekosta. On mahdollista, että jokin sormesi tarraa viime hetkellä rimmiin aiheuttaen epäpuhtaan irrotuksen tai viime hetken kulmanmuutoksen.

Hyviä heittoja!


« Last Edit: 27.04.17 - klo:09:43 by Jaani »