Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: 180-asteen drive?  (Read 8093 times)

Offline Nicke

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Nicklas Karlsson
180-asteen drive?
« on: 29.08.16 - klo:20:04 »
Moro,

  Käytääkkö kukaan täällä 180-asteen drivea, siis semmoinen puolikas 360 missä astutaan periaatteessa vaan selän kautta ympäri ja kiskaistaan? Itse olen huomannut että saan aika luonnollisen voimansiirron sitä kautta mutta en muista että olisin nähnyt sitä livenä tai missään koulutusvideoissa. Tosin en ole lajia harrastanut niin kauan että minulla olisi mitenkään kattava kuva käytöstä
« Last Edit: 30.08.16 - klo:00:00 by Nicke »

Offline Vestibulum

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 165
    • View Profile
Vs: 180-asteen drive?
« Reply #1 on: 29.08.16 - klo:22:01 »
Aika oudolta kyllä kuulostaa. Mitenkäs tarkkuuden kanssa? Videota olis ihan mukava nähdä myös, kun en ainakaan näin maanantai-illasta ihan hahmota miten tuo heitto käytännössä tapahtuu ja onko kyseessä kämmen- vaiko rystyheitto.

Offline Nicke

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
  • Oikea nimi: Nicklas Karlsson
Vs: 180-asteen drive?
« Reply #2 on: 30.08.16 - klo:00:48 »
Aika oudolta kyllä kuulostaa. Mitenkäs tarkkuuden kanssa? Videota olis ihan mukava nähdä myös, kun en ainakaan näin maanantai-illasta ihan hahmota miten tuo heitto käytännössä tapahtuu ja onko kyseessä kämmen- vaiko rystyheitto.

Backhand (en usko että forena toimis edes). Ei tarkkuus sinänsä kovin paljon kärsi koska vaikka vartalo kääntyy niin keikko/veto on suora. Videota ei ole mutta kuvittele että sinulla on vasen kylki kohdistettuna, kiekko oikeassa kädessä takaviistoon. Ponnahdus takajalalla selän kautta ympäri. Tässä vaiheessa näyttää tavalliselta rystyheitolta mutta sinulla on jo momentti menossa eteenpäin. Pari huomiota

1. Terävä ponnahdus, kääntö lähtee lantiosta.
2. Terävä päänkäännös eteen sitten kun on "pakko" (muuten menee nuppi sekaisin ja liike ei ole lineaarinen)
3. Astu keskilinjan yli lantion levyiseen asentoon (muuten tasapaino menee kun käännyt)
4. Liike on jatkuva alusta loppuun
5. Etujalan kanssa pitää vähän kikkailla eli kun liike alkaa niin jalkaterä on hieman takaviistoon oikealle, askeleen jälkeen hieman takaviistoon toiseen suuntaan (muuten joutuu kiertämään liikaa askeleen aikana)

Eli kuvittele 360 ilman sitä ensimmäistä askelta

Hyödyt
  * Ei vie tilaa kun yhden askeleen
  * Veto lähtee varmasti tarpeeksi takaa kun se käsi jätetään sinne askeleen aikana
  * Enemmän voimaa kun tavallisessa backhandissä

Haitat
  * Vaikeampi kun ristiaskel

Tosin voihan se olla että sitä mukaan kun mun backhand paranee niin totean että se extra voima ei ole sen tarkkuus-riskin arvoinen ja se jää sinne "turhaa kikkailua"-arkistoon. Onhan se yleensä niin että jos lajia on harrastettu kauan niin jos joku kikka on hyvä niin se on tunnettu ja jos sitä ei käytetä niin siihen on syynsä ;-)
« Last Edit: 30.08.16 - klo:01:00 by Nicke »