Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kompressiopaita  (Read 4271 times)

Offline rämeairo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Suomela
  • Seura: Retee
Kompressiopaita
« on: 27.11.16 - klo:16:08 »
Pakko kehua moista vaatetta. Itse kärsin CRPS oireyhtymästä heittokädessäni ja sain kompressiopaidan kokeeksi. Paita antaa hyvin tukea heittoon ja auttaa pintaverenkiertoon. Ainoa miinus että joka heittoa ennen joudun käyttään kädet ylhäällä, että saan hiukan tilaa paidalta. Tälläin talvella ei tartte normaalia enempää lämmitellä paikkoja verrattuna kesään. Voin suositella kipuoireista kärsiville ja varmasti terveillekkin kokeilun arvoinen.

Ainoa miinus on ku tällänen perus suomalais ruumiinrakenteinen notkea rautakanki alkaa riisuun tuota hiukan hikistä paitaa päältään ni se ei ole lasten silmille tarkoitettua katsottavaa.

Paidan pesu pitäisi suorittaa käsin, mutta ei siinä meikäläisen käryt lähtenyt ja tempaisin paidan suoraa koneeseen. Virhe. Paidan alaosa reikäinen kuin Turhapuron paita. Jälkeenpäin sain neuvon että pesupussissa voi pestä matalilla lämmöillä ja linkous minimissä.

Kuinka monella muulla käytössä moinen?

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Kompressiopaita
« Reply #1 on: 27.11.16 - klo:20:44 »
En tiedä, kuinka kompressiopaita on ollut kyseessä niissä teknisissä paidoissa, mitä olen kokeillut. Kireät vaatteet jaruttavat liikkeitä ja syövät heittotehoja. Se lienee hyvä asia sinulle, muttei terveille. Minulle tuli tenniskyynärpään jäljiltä käytetystä tuesta pronaattorisyndrooma, jota hävitän kuntoutuksella parhaillaan. Kiinnikkeitä kanssa ja ne lienee aika hyvin rikottu muualta paitsi niiden arpien osalta, joihin skalpellilla ei mahtunut. Homma meni siis niin, etten pystynyt leikkauksen jälkeenkän työskentelemään ilman tukea ja ajan kanssa tuen käyttö esti pronator teres lihaksen normaalia toimintaa rajaamalla liikeratoja ja supistelua tuen puristuksesta johtuen.

Pikakelaus 16 v tähän päivään ja lopulta kiinnikkeet rikottu pääosin ja pystyn ekaa kertaa työskentelemään ilman tukea. Tiputtelen hermoja puristavista arvista johtuen esineitä ja kiekot lipsuivat välillä 3 m putissakin, jonka jälkeen 120 m draivi toimii vielä tunnin grr. Naurettavaa ja ei ole siis voimista kiinni, kun draivipituus ei kärsi ja silti lyhytkin putti sattuu käden ollessa ärtyneenä. Onneksi sitä ei koko ajan tapahdu.

Pronaattorisnydrooma pistää uneen osan lihassoluista pronaattorissa ja kaupan päälle aivot lähettävät heikkoja ja ehkä väärin opittuja virheellisiä viestejä lihakselle. Hoitona heittoja. Paras lääke ikinä! Toki salia ja jumppakuminauhaa lisäksi. Kiinnikkeet ahjoitettu ilman tukea työskennellessä ja foreilla, joissa mulle annettiin tehonkäyttökielto. Lekuri sanoi, ettei käsi voi kestää kyynärpää taittuen forea, joten suoralla/suorahkolla kädellä ja kevyillä kiekoilla kokeilin ja win big time! Sain hermoradat venymään sellaisiksi, että taas saan täyden liikeradan esteettä ja pituudet palasivat normitasolle tai karvan päälle käsien vajaista vomista huolimatta. Koivet kehittyneet pyöräillessä.

Pronaattorisyndrommasta päätellen ei ole hyvä asia liikaa kompressiota liian usein käyttää ja mä sentään sain musta liikeestä huolimatta salilla ilman tukea treenaten lihaksen surkastuman. Kivaa kun vain osa soluista aktivoituu ja muut joutuvat tuplarasitukselle. Ei ihme, että sattuu. Lienee pitkä kuntoutus opettaa lihasta ja aivoja toimimaan normaalisti puhumattakaan lihaksen surkastuman korjauksesta. Voimat poissa. Työpaikkalääkäri rajasi painoksi 5 kg kädelle grr. Nyt 2,5 kg täydellä ohjelmalla menee kipuja vähän jälkikäteen tuottaen, kun aiemmin parhaimmillaan hauiskääntö ja osa sivulle nostoista sekä ylös työntö 13 kilon puntilla. Ei ihan pienestä jutusta ole kyse lihasten vajaatoimintaiseksi puristamisessa. Kysyisin lekurilta vaaraa ja paineen määrästä. Oletan tuessani olleen valtavasti suurempi paine kuin kompressiopaidassa.

Kompressiohousut ovat hieman auttaneet kenttätreenin jälkeisten kipujen rajuaksessa ja äkimmässä kipujen poistumisessa. Käytettynä vain treenin aikana. Koivet jaksavat paremmin taivutella kiristävää kangasta kuin kädet ja keskivartalo.

Offline rämeairo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Suomela
  • Seura: Retee
Vs: Kompressiopaita
« Reply #2 on: 28.11.16 - klo:17:18 »
Itsellä 2xu merkkinen se parempi malli noista kompressiopaidoista. En itse juurikaan tunne tuota puristusta heitoissa. Toisaalta itse en pysty heittämään kuin kämmenheittoja. Rystyheitoilla aloitin lajiin tutustumisen, mutta jo kuukauden jälkeen alkoi heittely tuntumaan myrkyltä. Tää tuntui vaan niin mukavalta harrastukselta joten aloitin harjoitteleen heittämään kämmenheittoja. Siinä vaiheessa kun heittelemään piti päästä useammin kuin kaks kertaa viikossa alkoi taas tuntumaan myrkyltä. Ensin itse hommasin kompressio hihoja jotka kyllä tukivat käden hermostossa olevaa vikaani, mutta nämä kyllä rajoitti voiman siirtämistä kiekkoon eivätkä tukeneet olkapäätä. Hassu homma kuinka lähes olemattomalta tuntuva puristus voi helpottaa kiekonheittelyä. Tämä siis kun siirryin noista hihoista pitkähihaiseen paitaan. Paita omasta mielestäni tukee ja auttaa voiman ulostuontia selkälihaksista. Ne ketkä heittely kierrosten jälkeen tuntee jonkin asteista kipua yläkropassa suosittelen kokeilemaan.