Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?  (Read 64934 times)

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #15 on: 10.08.12 - klo:02:32 »
Itsellä alkaa olla mitta täynnä tätä asiaa.....
Olen nyt noin 4 vuoden heittelyn aikana löytänyt muistaakseni 20 kiekkoa joista palauttanut 17....useat toki Vihiojan boxiin, ja yleensä soittanut tai viestittänyt omistajalle. 2 ei ole ollut nimeä ei numeroa ja yksi sanoi kerran että pidä kiekko.
Omia hukannut tuona aikana 7 joista yhdestä tullut soitto...tuo meni vihin boxiin ja edelleen sekin saamatta koska homma ei vaan toimi enää ZOnen  lopetettua.
On aika julmaa ajatella mutta tuolla prosentilla seuraavat saattavat jäädä omaan käsiini....

Miten muilla on palautettu??
Itselläni kanssa hukkunut yhteensä noin 7 kiekkoa ja yksikään ei ole palautunut!!! Yksi näistä on jopa pöllitty nenän edestä, kun päästettiin yksin pelaava kaveri ohi, kun meidän ryhmästä oli jo osa avaukset heittänyt!! Onneksi kuitenkin vielä on harrastajia, jotka kiekkoja jaksaa palauttaa!
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #16 on: 10.08.12 - klo:08:58 »
Monta olen palauttanut ja monta on palautunut, laskuissa en ole pysynyt millään, mutta fiilispohjalta sanoisin, että suurin osa hukkaamistani ei ole palautunut. Olen postittanutkin kiekon pariin otteeseen, kun kauempaa vieraillut pelaaja on näin pyytänyt ja maksanut postituskulut + jokusen ylimääräisen euron vaivanpalkaksi ja kerran olen itsekin pyytänyt postittamaan kiekon, kun kyseessä oli timanttiseksi kulutettu kiekko. Tuolloin maksoin vaivasta uuden kiekon verran. Suurimmaksi osaksi löytäessäni kiekon ilmoitan omistajalle, että se on toimitettu löytölaatikkoon ja noudettavissa seuralta x, radalta y. Jos taas puhelimen välityksellä selviää, ettei omistajalla vaikkapa ole käyntiä Turussa, mutta asuu paikkakunnalla, jolla tulee käytyä itse heittelemässä, niin jätän kiekon auton takaluukkuun kierimään ja palautan käydessäni. Pari kertaa tullut vietyä löytökiekko omistajan postilaatikkoon ohikulkumatkalla.

Offline Harmo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 221
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Pouru
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #17 on: 10.08.12 - klo:09:16 »
Satumainen onni ollut etten ole vielä vuoden harrastaneena hukannut ainuttakaan kiekkoa. Huomannut tämän kesän aikana, että varsinkin lajin aloittaneet 10-15v ovat melko eteviä tässä kiekkojen viennissä. Esimerkiksi alkukesästä pommittimme männyn latvasta kaverin kiekkoa kaikella mahdollisella. Eipä tippunut  ja luovutettiin. Paikalla olleet juniorit  huomasivat homman ja sivusilmällä seurasimme kun saivat kiekon alas ja juoksivat pakoon. Tällä viikolla etsimme isolla porukalla heinikosta kiekkoa, joka oli kahdesta heittäjästä jälkimmäisen. Kiekko löytyi mutta väylältä olikin kadonnut tämän ensimmäisen heittäjän avaus. Juniorit löydettiin ja taas otettiin jalat alle.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #18 on: 10.08.12 - klo:10:26 »
Mikäli kotiradalta löydän kiekon päätyypi se meidän seuran ylläpitämään löytäkiekkolaatikkoon. Erikseen ei näistä tule ilmoiteltua, koska kiekot listataan kotisivuilla ja omistaja voipi noutaa sen sitä kautta. Jos jostain muualta löydän kiekkoja, niin silloin tulee soitettua omistajalle ja sovittua palautuksesta. Jonkusen olen postittanutkin, kun omistaja on niin halunnut.

Kotiradalla muutaman kauden aikana hukatuista kiekoista olen saanut 90% takaisin (oisko n.20-30 kertaa), mutta tiedän muutaman paikallisen jotka kylvää kiekkoa ojaan urakalla ja parissa kaudessa ovat saaneet varmaan lähemmäs 100 kertaa kiekkonsa jo takaisin =)

Muilla radoilla hukatuista sen sijaan palautusprosentti omalla kohdalla lienee lähempänä 10% luokkaa. Eihän toki voi tietää onko ko. kiekkoja koskaan löydetty, mutta useita on sellaisiin paikkoihin jäänyt joista ne on varmasti kesän mittaan löytyneet, mutta mitään ei ole kuulunut.

Summasumrum. Mielestäni radan kotiseuran aktiivisella löytökiekkojen vastaanotto/palautus -toiminnalla saadaan todella paljon aikaan. Löytäjien ei tarvitse "vaivautua" kuin viemään kiekko laatikkoon ja homma hoituu. Tämän myötä porukka myös on oppinut, että, kun palauttaa kiekkoja niin omiakin tulee kovemmalla prosentilla takaisin.

lisäys: muutamia kertoja on tullut myös pari euroa heitettyä palkkioksi, kun kiekko on löytynyt / pikkupojat tarjoutuneet sitä ojasta etsimään jne.

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #19 on: 10.08.12 - klo:10:57 »
Omalla kohdalla vaiva on jäänyt vähäiseksi. Meikussa löytyneiden kiekkojen omistajille on sopinut varsin hyvin että jätän kiekon löytölootaan. Kertaalleen kävi niin että tekstareihin ja soitteluihini ei vastattu, jolloin jätin kiekon lootaan. Kertaalleen olen löytänyt kiekon muualta ja tuon kiekon omistaja lahjoitti minulle (liekö ollut kotoisin toiselta puolelta Suomea?). Omia hukattuja kiekkoja olen hakenut löytölootista ja kertaalleen saanut kiekon takaisin kesken kierroksen perässä tulleelta ryhmältä (eivät tainneet edes ehtiä soitella ennen kuin kysyin oliko kiekkoa näkynyt). Löytöprosentti on jotain 60%, Siltamäen lammen kohdalla 0%, muualla selvästi parempi.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #20 on: 10.08.12 - klo:12:43 »
Herrasmies meiningillä kun palauttelee, ni todennäköisyys kasvaa, että omakin kiekko tuloo takaisin.

Itekin tykkäisin uskoo tähän karma meininkiin. What goes around, comes around.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #21 on: 10.08.12 - klo:12:55 »
Herrasmies meiningillä kun palauttelee, ni todennäköisyys kasvaa, että omakin kiekko tuloo takaisin.

Itekin tykkäisin uskoo tähän karma meininkiin. What goes around, comes around.

En tiedä karmasta, mutta todennäköisyys (prosentti) kasvaa aina vain suuremmaksi, mitä useampi kiekkoja palauttaa. Toisin sanoen, jos haluat oman kiekkosi takaisin, ni pidä huoli, että palautat muiden. Muuten on turha mussuttaa, kun ei palaudu. :)

tau

  • Guest
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #22 on: 10.08.12 - klo:13:03 »
Juuri näin. Ja kuka sitä edes muiden löytökiekoilla haluaisi heitellä, kun ne omat vanhat tutut täsmäaseet löytyy omasta bägistä :)

Offline butti-78

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 212
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Salonen
  • Seura: DGC Fat Discs
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #23 on: 10.08.12 - klo:13:06 »
Juu enköhän minäkin jatkossa edelleen yritä parhaani että pannu löytää omistajansa.
Tännehän voi varmaan kanssa ilmoittaa jos on sellanen paikka, että omistaja ei vastaa ja löytöboxia ei ole.

Onko jo topicci vai kannattasko sellanen laittaa?

Tyyliin ilmoitus:

Löytynyt Nokian dgp:n 5 väylältä keltainen star Valkyrie. kysele omaasi 0414543666, jolloin on pakko puhelun tulla siittä numerosta joka ilmoitettuna tai ainakin tietää se numero tai edes nimi.

tällöin voisi sopia minne kiekkoa toimittaa...ja miten.

Boxit olis kyllä erittäin hyvät joka radalla, mutta sitten on yksi asia miten sen saa jos olet kaukaa...
Itseä edelleen harmittaa Vihiojaan hukattu Pure josta soitto tuli ja boxiin laittoi, mutta kun en saa seuran pääjehua kiinni joka osaa sanoa mistä kiekon saa. tämä varmaan on se yleisin ongelma myös muilla radoilla missä on boxit??

"rauha maassa ja dessu puussa"

www.fatdiscs.com

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #24 on: 10.08.12 - klo:21:20 »
Aina jos kiekossa on ollut numero, niin olen siihen soittanut. Jos ei vastaa niin sitten vaan löytölaatikkoon. Poikkeuksena kiekot, mitkä kuuluvat jollekkin tutulle, sitten pistän talteen ja toimitan perille muilla keinoilla. Täällä se palautuslaatikko ei ole lukollinen, joten se ei tarvi kuin yhden epärehellisen ihmisen niin sinne ne sitten katoaa.

Offline Alppis

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
    • Fakosity
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #25 on: 14.08.12 - klo:16:00 »
Yhden kiekon olen itse hukannut ja yhden olen löytänyt sekä palauttanut omistajalleen, mutta omaa kiekkoani en ole (ainakaan vielä) saanut takaisin. Taitaapi kiekkojen palautumisprosentti pudota sitä mukaa kun nuoret (alle 15-16 vuotiaat) löytävät tämän lajin. Tai no eihän sitä ikinä tiedä, että onko kukaan edes löytänyt sitä itse hukkaamaani kiekkoa.

Lähtökohtaisesti lähden siitä, että kiekon omista noutaa omansa kotiin. Jos kiekossa on puhelinnumero, niin laittelen omistajalle viestiä, että kiekko on löytynyt ja kysäsen, että mitä sen kanssa tehdään. Sen verran tulee nuissa lähikunnissa käytyä pelaamassa (ja muutenkin pyörimässä), että kiekon voin viedä omistajalleen radalle tai jättää sen johon tiettyyn paikkaan matkan varrelle, mutta erikseen en sitä kyllä lähde kenellekkään viemään, ellei kyseessä satu olemaan joku tuttu. Jos kiekkoa pitää postittelemaan lähteä, niin kyllä omistaja saa ainakin postimaksun maksaa + mielellään tietysti vähän vaivanpalkkaa.
"Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi." BLOGI: http://fakosity.blogspot.fi

Offline migi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 240
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko V.
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #26 on: 14.08.12 - klo:20:33 »
Jokaiseen kiekon omistajaan oon ollu yhteydessä tekstarilla ja joko nähny omistajan jossain (menee ainkin perille) tai vieny johonkin omistajan haluamaan paikkaan, sellaseen, missä muutenki tulee käytyä. Postittaa voin postimaksua vastaan. Poikkeusen tein joku aika sitten meikussa ku en poiminu tussattua kiekkoa, vaikka numero näky osittain. Syynä tähän oli kasa paskaa kiekon päällä  :o

En mitään palkkioita kaipaa, toivon vaan et joku joskus palauttas ne jotka on kadonnu/tuun kadottamaan.  :)

Offline Keinonen

  • Juniori
  • **
  • Posts: 72
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville K
  • Seura: Spartak Frisbee
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #27 on: 02.09.12 - klo:18:20 »
Sattupa tällainen homma tänään

Oltiin kaverin kans kiertämäs radalla ja yksi väylä on lampiväylä. Mulla oli menny sinne yks kiekko. Yks mies tuli sinne märkäpuvun ja haravan kans ettimään kiekkoja. Siinä ku mentiin toista rinkiä, niin tää sukeltelija sano kaverillensa ja meille että yks kiekko jo löyty. Menin kattomaan (kiekko oli pyyhemytyn sisällä) ja se oli se mun kiekko, puhelinnumeroa ei enää erottanu mutta nimi näky. Sain sen siitä sitte mukaan ja tää mies huutaa sieltä lammesta heti "Paljo maksat, emmä näitä täällä huvikseni kattele". Lupasin maksaa myöhemmin jonku euron, ku ei ollu sillä hetkellä rahaa mukana.

Ei siinä mitää että pyytää rahaa, mutta kuulin vielä ku se mies sano kaverillensa "jos löytyy lisää kiekkoja, niin pidän omana tietona ku toiki meni noin nopiaa"
Kävin itse haravoimas sitä mun kiekkoja heti seuraavana päivänä ku olin sen hukannu ja jos olisin jonku toisen kiekkoja löytäny, niin olisin yrittänyt palauttaa

Itse pidän tätä löytökiekko touhua vähä herrasmies asiana. En oo koskaan pyytäny mitää löytöpalkkiota ja aina soittanu, jos numero on löytyny. Ja jos nimestä tunnistan niin oon palauttanu.
4 8 15 16 23 42

Offline Zuum

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 288
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: FGCK
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #28 on: 02.09.12 - klo:20:09 »
Ihmetyttää kyllä muiden kiekkojen nyysiminen, ei minua ainakaan kiinnosta pelata muiden vanhoilla kiekoilla. Laiskuus on sitten asia erikseen.

Offline tomo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 118
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Kaihua
  • Seura: Rovaniemen Rolffarit
Vs: Kuinka paljon näet vaivaa löytökiekon palauttamiseen?
« Reply #29 on: 03.09.12 - klo:12:49 »
Mulla on kadonnu yks jos toinenkin kiekko, joista eräs palautu, ainakin omasta mielestäni, aika erikoisella tavalla. Nimittäin noin vuosi hukkaamisesta tuli soitto Oulusta (kaupungista, jossa en valitettavasti ole koskaan pelannutkaan) että "täällä ois sun dessu". Kun tajusin mistä kiekosta oli kyse niin mieli kirkastui ja tarjouduin maksamaan posti- ja pakkauskulut. No tämän lisäksi sain maksaa vielä muutaman euron löytöpalkkion.. Maksoin kuitenkin nurisematta, koska kyseessä oli armas kiekko. Hintaa dessun palautumiselle tuli noin 60% uuden star dessun hinnasta.. maksoinko liikaa? Ehkä, jos kyseessä olisi ollut mikä tahansa muu kiekko, olisi se saanut tuolla hinnalla jäädä löytäjälleen.
Jos itse löydän merkattuja kiekkoja soitan/tekstaan omistajalle tai laitan löytölaatikkoon. Kotiradalla boksi on ollut vasta tämän kesän. Löytöpalkkioita en ala vonkaan mutta en kyllä jaksa postitellakaan.
Boss Destroyer Firebird / BUZZZ Omega / MAGIC