Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen huoltaminen  (Read 41995 times)

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Kiekkojen huoltaminen
« on: 10.08.12 - klo:19:37 »
Mites te huollatte kiekkojanne? Varmaan jokainen niitä pesee jossain vaiheessa, mutta mitä muuta huoltotoimenpiteitä kohdistatte arvon lättyihinne?

Itse olen joskus hionut oikein hienolla hiekkapaperilla pehmeistä muoveista pois pahimpia palkeenkieliä ja rosoja. Ei se tunnu lentoon vaikuttavan mitenkään, mutta on niitä mukavampi heittää.

Nuo pehmeämmät muovit tahtovat menettää vähän muotoaan, varsinkin kapearimmiset putterit. Mites niitä sais oikaistua suoremmiksi? Joskus luin, että kuumalla vedellä kun se täyttäisi niin pitäisi palautua alkuperäiseen muotoonsa, onko tästä kokemuksia?

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #1 on: 10.08.12 - klo:21:55 »
Mä oon luopunu oikeestaan pesemisestäkin. Ellei sit ihan täysin johonkin kuraan uppoa ja pyyhe ei riitä putsaamaan riittävästi. Nyt taitaa olla se vaihe missä kuluneet ja kämäset mutta ah niin täydellisesti lentävät kiekot on se juttu.  :P
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #2 on: 01.10.12 - klo:16:13 »
Palataanpas tähän aiheeseen hieman. Onko joku keksinyt jotain niksiä korjata taipunut kiekko? Erityisesti siipi/reunus? Ulkomaisilta foorumeilta lueskelin tällaisista vaihtoehdoista:

- Kiekon jättäminen lämpimään ja se palautuu itsestään oikeaan muotoon. Valitettavasti Suomen syksy ei hirveästi suosi tätä metodia.
- Sama kuin yllä, mutta kiekon päälle laitetaan myös painoa.
- Kiekon laittaminen astian, esim. kattilan päälle ylösalaisin, päälle toinen astia/kattila täynnä kuumaa/lämmintä vettä. Alla olevan kattilan tulee olla saman kokoinen, kuin kiekon reunuksen, päälle asetettavan kattilan pitää olla suurempi kuin kiekon. Jos kiekon kupu on vääntynyt, niin myös kiekko täytetään kuumalla vedellä.
- Sama kuin yllä, mutta kunnolla lämmennyttä kiekkoa väännellään käsin oikeaan muotoon ja sitten viilennetään nopeasti, vaikkapa kylmällä vedellä.

Kaikissa noissa on ongelmana, että vaikka kiekko palautuisi oikeaan muotoonsa, niin siitä tulee melkeinpä välittömästi taco, kun osuu seuraavan kerran puuhun ja prosessi täytyy toistaa. Lisäksi kiekkoa ei saa muokata alkuperäisestä poikkeavaksi, koska se on sääntöjen vastaista.

Tällä hetkellä nurkissa pyörii viitisen kiekkoa, jotka ovat about käyttökelvottomia siipi warpien takia. Tuntuu turhalta heittää menemäänkään, kun kiekot ovat muuten ihan kelvollisen kuntoisia. Toisaalta niiden korjaaminenkin mietityttää, koska ennen pitkään tulee puuosuma melkein väkisinkin.

Offline Parru

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 25
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarkko Heikkinen
  • Seura: Spartak Frisbee, Kajaani
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #3 on: 01.10.12 - klo:17:20 »
No empä tiedä onko tuolla huoltamisella tai hiomisella mitään sen suurempaa hyötyä, oma näkemys ainakin on ettei ne huoltamalla sen kummemmaksi muutu.

Ja tuo kiekon korjaus ei oikeen maksa vaivaa jos kerta yhestä tai kahesta puuosumasta paulautuu takaisin. Tietysti jos on joku oikeen spesiaalierikoistilanne lätty niin sitten ehkä.

Itellä ei oikeestaan tule kuin joskus vähän pestyä kiekoista enimmät liat pois.
How hard can it be??

Offline VeliLenteli

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Seura: Facepalm Frisbee
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #4 on: 01.10.12 - klo:17:52 »
Palataanpas tähän aiheeseen hieman. Onko joku keksinyt jotain niksiä korjata taipunut kiekko? Erityisesti siipi/reunus?

Olen ihan vain käsillä väännellyt heiton jälkeen suht symmetriseksi ja laittanut takaisin kassiin. Siis suurin ongelma tämä on deksumuoveilla ja jonkinlainen KC Pro-lätyillä. Ihan tarpeeksi hyviä niistä tulee.

Täytyy mainita, että tuo aiemmin mainittu tekniikka toimii puttereille ja midareille. Draiverit voivat olla toinen juttu.
Mä olin vähän niin kuin tsuippaduippadui.

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #5 on: 01.10.12 - klo:20:05 »
Palataanpas tähän aiheeseen hieman. Onko joku keksinyt jotain niksiä korjata taipunut kiekko? Erityisesti siipi/reunus?

Olen ihan vain käsillä väännellyt heiton jälkeen suht symmetriseksi ja laittanut takaisin kassiin. Siis suurin ongelma tämä on deksumuoveilla ja jonkinlainen KC Pro-lätyillä. Ihan tarpeeksi hyviä niistä tulee.

Täytyy mainita, että tuo aiemmin mainittu tekniikka toimii puttereille ja midareille. Draiverit voivat olla toinen juttu.
Draivereista nimenomaan on kyse. Pro muoviset putterit olen saanut suht kelvolliseen kuntoon käsin vääntelemällä ja niissä warpin vaikutuskaan ei ole niin paha. Star ja Pro muoviset draiverit sen sijaan ei suostu enää suoristumaan. Kupu kyllä tulee kuntoon, mutta kun esim. Destroyerista taipuu reunus, niin sitä on hankala korjata. FD:n sain aika suoraksi, mutta täytyy kokeilla lopputulosta parilla testiheitolla. Odotukset eivät ole järin suuret.

Offline nixe

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
    • DGCH
  • Oikea nimi: Niko Palokangas
  • Seura: DGCH
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #6 on: 10.10.12 - klo:16:58 »
Muutaman viikon välein tulee kiekot kunnolla pestyä. Vähän tiskiainetta ja kevyttä harjausta. Saa monen kiekon näyttämään uudelta.

Yhtäkään kiekkoa en vielä ole mutkalle saanut (ihme kyllä). Kaverin ensimmäisiä lättyjä oli Discraftin Stratus, joka heti alussa vääntyi mutkalle. Kesän aikana tuo sitten mutkistui entistä enemmän. Jostakin syystä kiekko oli kuitenkin jo saanut jonkinlaiset ihmeentekijän maineen ja kova oli kaverilla v...tutus kun se eräällä pelireissulla hukkui lampeen. Kaiken hyvän lisäksi tuo lampi pari viikkoa myöhemmin peitettiin, joten ei taida ko. kiekko enää vastaan kävellä  ;D
Ei se osu | myynnissä | DGCH | PDGA #63318

Offline R2

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #7 on: 11.10.14 - klo:18:09 »
Nyt joutuu vanhan ketjun nostaan, kun heräs kysymys/ ajatus aiheesta.
Uskaltaisko kiekkoja pestä tiskikoneessa? Vai mahtaako menettää muotonsa? (tuo meidän tiskari tarjoo vissiin joku 45, 55 ja 65 astetta lämpövaihtoehdoiks) Karkaako stampit konetiskiaineella?
Ja sit toine mitä oon miettiny. Jos kaasutoholla varovasti kaukaa koloja ja palkeenkieliä tasottelis. Alkaiskohan kiekon muoto kuinka herkästi ottaan itteensä?

Offline Thmz

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 552
    • View Profile
  • Oikea nimi: Thomas Tuovinen
  • Seura: PaKiNa
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #8 on: 11.10.14 - klo:18:16 »
Nyt joutuu vanhan ketjun nostaan, kun heräs kysymys/ ajatus aiheesta.
Uskaltaisko kiekkoja pestä tiskikoneessa? Vai mahtaako menettää muotonsa? (tuo meidän tiskari tarjoo vissiin joku 45, 55 ja 65 astetta lämpövaihtoehdoiks) Karkaako stampit konetiskiaineella?
Ja sit toine mitä oon miettiny. Jos kaasutoholla varovasti kaukaa koloja ja palkeenkieliä tasottelis. Alkaiskohan kiekon muoto kuinka herkästi ottaan itteensä?
Itse lämmittelen sytkällä noita koloja ja palkeenkieliä. Saa todella nätisti paineltua ne takaisin ja kiekko ei ole moksiskaan. Tiskikoneesta en osaa mitään sanoa, voi olla että siellä on suhteellisen kuuma sen verran kauan että kiekko saattaisi ottaa itseensä.
KCP Aviar - Luna - Zone - Roc/3 - Gator3 - Firebird - PD - Destroyer

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #9 on: 11.10.14 - klo:18:46 »
Jos kaasutoholla varovasti kaukaa koloja ja palkeenkieliä tasottelis

Oma FLX Drone otti oikein kunnolla vahinkoa kiviosumasta ja siihen tuli sellainen reilu 3 senttinen palkeenkieli. Kokeilin piruillessni liimailla sen kasaan pikaliimalla ja oikein hyvä tuli, ei edes erota missä se palkeenkieli on ollut.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #10 on: 11.10.14 - klo:19:43 »
Nyt joutuu vanhan ketjun nostaan, kun heräs kysymys/ ajatus aiheesta.
Uskaltaisko kiekkoja pestä tiskikoneessa? Vai mahtaako menettää muotonsa? (tuo meidän tiskari tarjoo vissiin joku 45, 55 ja 65 astetta lämpövaihtoehdoiks) Karkaako stampit konetiskiaineella?
Ja sit toine mitä oon miettiny. Jos kaasutoholla varovasti kaukaa koloja ja palkeenkieliä tasottelis. Alkaiskohan kiekon muoto kuinka herkästi ottaan itteensä?

Koita laittaa yks (turha) pannu 45 asteeseen pikaohjelmalla ja ihan pikkasen konetiskiainetta. Luulis kestävän. Meillä saa pienimmillään 50 asteeseen, vois jossain vaiheessa koittaa.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #11 on: 11.10.14 - klo:21:39 »
Ööö pakko kysyy, miksi? No siis "jotta ne tulee puhtaaksi" mut ei kai niihin ny mitään kristallinkirkastetta tarvi? Ite korkeintaan lämpimän veden alla huljuttelen kurat pois jos oikein mutasia ovat...

Toisaalta whatever floats your boat ja ei oo mun asia. Ja muutenkin mähän aina diggaan enemmän nipusta kunnolla hartaudella vuosia hakatuista premium kiekoista kuin pakasta uusia.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #12 on: 11.10.14 - klo:22:02 »
Ööö pakko kysyy, miksi? No siis "jotta ne tulee puhtaaksi" mut ei kai niihin ny mitään kristallinkirkastetta tarvi? Ite korkeintaan lämpimän veden alla huljuttelen kurat pois jos oikein mutasia ovat...

Toisaalta whatever floats your boat ja ei oo mun asia. Ja muutenkin mähän aina diggaan enemmän nipusta kunnolla hartaudella vuosia hakatuista premium kiekoista kuin pakasta uusia.

Mulla on ainaki pari sellasta Toppila Dyed -lötää (lojunu lutakossa vuoden päivät) joita näpräämällä saa sormet haisemaan paskalta monta viikkoa :D Oon koittanu hinkata ihan perusaineilla (Fairyllä jne) ja ihmesienellä, mutta paska on ja pysyy. Astianpesukoneessa pesemistä en oo uskaltanu vielä ite koittaa, ootan et joku muu koittaa ensin :D Tuokin yks wanha Pro Wraith ois ihana saada käyttöön, mutta ei tuolla iletä heittää.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #13 on: 11.10.14 - klo:22:30 »
Got it. Uhhhhh  :-X

Deodoranttia?  ;D
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Kiekkojen huoltaminen
« Reply #14 on: 11.10.14 - klo:23:04 »
Kertokaahan mitä tapahtui tiskikoneessa Huvittai saada nuista "valkoisista" p-p1:stä paskat pois , on aika mustiksi päässeet menemmään :D
Uusia ratoja vain etsimään!