Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi  (Read 132526 times)

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #60 on: 12.09.17 - klo:13:01 »
Saavuin Kivikkoon Helsinki Openin toista kierrosta varten vajaa kymmenen minuuttia ennen pelaajakokousta. Iso osa pelaajista oli jo paikalla ja monet naureskelivat ykkösväylälle, joka tulvi melko lailla: lähes puolet väylästä oli veden peitossa. Suunnittelin jo pelaavani nössöily-nelosen, kunnes TD ilmoittaa, että ykkösväylä jätetään välistä. Päätös oli mielestäni fiksu, en ollut pahoillani.

Sää oli kelvollinen, jopa mainio verrattuna Talin koko kierroksen kestäneeseen vesisateeseen. Tuuli ei ollut normaalia Kivikon tuulta kummempaa. Maa toki oli märkää, mutta kun repussa oli kuivat pyyhkeet ja ei enää satanut, niin kiekot saa pidettyä helpommin kuivana, arvelin. Jonkinlaista tulosta pitäisi pystyä tekemään. Aloitusväyläksi oli arvottu kymppi, eli taaskin minulle hankalammasta päästä.


Helsinki Open 2017, kierros 2, Kivikko, MA2 (48 osallistujaa luokassa)
https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/861
http://frisbeegolfradat.fi/files/2014/05/kivikon_helsinki_ratakartta_2014.jpg

#10 – Avausheitto on alivakaampi Saint liian korkeana, mutta tippuu kourun vasemman laidan rinteeseen ja kierii tasaiselle, hyvä. Paikaltaan heitettävä lähäri mäkeä ylös on hankala, ja Buzzz kohoaakin liian korkealle, jääden noin 9m korista. Putti ylämäkeen ei osu koriin. Nostonelonen ei ole haluamani alku Kivikkoon, mutta tältä väylältä se oli ”lupa” ottaa. +1
Keskiarvo +0,7 tekee tästä radan toiseksi vaikeimman väylän. Poolikaverille annetaan putista foot fault -huomautus, se saa minut jännittyneeksi.

#11 – Firebird rystyltä on sopivan korkuinen mutta aivan liian oikealta. Alta 15m alamäkeä jäljellä, mutta vain neppi alle, ei järkeä yrittää. Paikkoja tulee kyllä. Nostopar. +1

#12 – Pelikirjan mukaisesti midari, päädyn kuitenkin Aliakseen. Lähtee kivan rennosti keskelle väylää, ei liiku oikealle eikä vasemmalle vaan päätyy noin 20-25m päähän korista. Askelneppi korille, parin metrin putilla hyvä par korttiin tältä minulle monesti niin vaikealta väylältä. +1
Keskiarvo +0,7 eli kolmanneksi vaikein väylä.

#13 – Lähes täysin pelikirjan mukainen suoritus, Volt turvallisesti rystyllä 20m päähän korista, askelneppi korille osuu maahan korin juurella mutta rollaa noin 7m päähän. Harmittaa, hölmö minä. Tässä vaiheessa itseluottamus puteissa on kuitenkin jo sen verran hyvä, että uppoaa kivasti, ja par korttiin. +1
Hieman yllättäen tämä on kierroksen vaikein väylä keskiarvolla +0,8.

#14 – Kokeilen rohkeasti kämmentä, koska nyt on pitoa. Verdict lähtee upeasti, kiekko löytyy parin metrin päässä korista. Loistava aloitus metsään. Takaisin nollassa.
Radan toiseksi helpoin väylä keskiarvolla -0,3.

#15 – Pure rystyltä melko matalana, kuten suunniteltu. Lähtee ihan kelvollisesti, skipeistä ja puuosumista on paljon kiinni. Nyt kopisee vähän vasuriin, jää vajaa kympin putti, joka pitää laittaa haaralta, koska edessä katkennut puu. Ei mene, par nostolla.
Radan helpoin väylä, keskiarvo -0,4. Ei yhtään bogeyta!

#16 – Jälleen Pure rystyltä, varon oikeaa reunaa ja kiekko liitää hienosti alas asti ottaen vielä puukopsun korin lähellä ja jääden taas noin kolmeen metriin. Mahtavaa, toinen birdie metsään! -1

#17 – Pure rystyltä, en saa kääntämään juuri yhtään yli mutta ekasta rännistä sentään läpi. Kimpoaa puusta vasempaan, josta pikku neppi korin alle ja nostopar. -1

#18 – Melko kova vastatuuli, joten lähetän Firebirdin matkaan. Kiekko nousee liian korkealle, jää lyhyeksi ja kopisee kalliolle. Varovainen neppi, joka jää onneksi tolpan juureen kiinni, eli tästäkin helppo par. -1
Kakkosväylälle kävellessämme huomaamme, että ykkönen ei enää tulvi ja olisi nyt pelattavissa. Silti, päätös oli mielestäni oikea, koska väylä ei olisi ollut kaikille sama.

#2 – Lautturi ihan napakasti rystyltä, uhkaavasti kohti ensimmäisiä puita, mutta väistää juuri ja pomppii vähän eteenpäin. Korille noin 30m mutta korilinjalla kaksi puuta. Pure hysselähäri on huono ja menee pitkäksi, 7m putti kuitenkin sisään, jes! -1

#3 – Alias rystyltä, hups, keskityn vääriin asioihin ja väistellessäni amatöörimäisesti lätäköitä tiillä astun vikan askeleen tiiltä ohi. Kiekko nousee taivaisiin löysästi ja minulle huudetaan foot fault. Alias laskeutuu vasuriin OB-tielle. Huh, skarpit pelikaverit olivat nyt minun etuni. Buzzz maltillisemmin, menee suoraan 12-15m päähän korista vasuriin puun alle. Huono asento ja vieläkin puhaltelen mokattua avaustani, joten ei sinne päinkään ja nostolla kolmonen. -1

#4 – Luottoa kämmeneen on taas kuivien kiekkojen ja sormien myötä, joten Lautturi vasemmalta puiden välistä kohti aukiota ja hienosti menee. Noin 25-30m askelneppi koria kohti, mutta hölmö en ota reilusti suuntimaa vasemmalle vaan töksäytän Jokerin mäntyyn. Matkaa ehkä 8m, mutta se putti vaan tuntuu ihan älyttömän hyvältä tänään ja sinnehän se taas painuu keskelle ketjuja. -1

#5 – Lautturi uudestaan kämmeneltä, aika näpsäkästi lähtee ja löytyy korin tasalta sen takaa noin kympistä. Mitäs sitten... pelikirja sanoo, että kaikki yli 4m putit laitettava alle. Mutta kun se putti tuntuu niin hyvältä! Poikkean pelikirjasta oikeastaan ensimmäistä kertaa tänään, kolisee rautoihin, tippuu ja lähtee rollaamaan alamäkeen. Mieli synkkenee, pitikö olla tyhmä ja ahne? Jää onneksi ”vain” noin 6-7m päähän mutta jyrkkään ylämäkeen. Putti ei ole täydellinen, vain hipaisee ketjuja mutta tippuu koriin. Taas pelastettu par! -1
Minusta hieman yllättäen tämä on pelattu keskiarvolla par-tulokseen, odotin rinteen tuottavan vähän enemmän ongelmia.

#6 – Volt kämmenellä korkealle, lähtee riittävän lujaa ja kiertää mandon helpohkosti kolahtaen kallioon. Hankalasta asennosta rinteestä Pure koria kohti, mutta tämähän on helppoa, menee suoraan ja jää 4m putille. Ensimmäinen birdie tältä väylältä minulle! -2

#7 – Alivakaampi Saint ei mene ihan toivotussa kulmassa, mutta jaksaa juuri tasaiselle vasempaan reunaan. Buzzz ylämäkeen jää ihan liian lyhyeksi, nämä on minulle tosi vaikeita heittoja paikaltaan. Askelneppiä korille, putti sisään. Par on hyvä ja näistä kahdesta par nelosesta yksi alle on loistohomma! -2

#8 – Verdict rystyllä, menee liikaa oikealle mutta kuitenkin alas asti, joten ei tarvitse alaspäin heittää lähäriä. Neppi korille ja par, ei ihmeitä. -2

#9 – Vakaampi Saint rystyltä, korin suuntaan turvallisesti noin 20-25m korista mutta ylämäki edessä on todella jyrkkä ennen greenitasannetta. Pure rystyltä epäonnistuu pahasti, kiekko lähtee melkein pystyssä ja tuuli vasemmalta nappaa siihen vielä vähän kiinni. Putattavaa olisi taas noin 7-8m. Pieni vastatuuli puhisee, törkkään kiekon matkaan ja ei lähde puhtaasti, väpättää mutta jollain taialla puskee silti tuulen läpi ketjuihin! Jes jes jes jes, tuuletan, en mokannut! -2

Olen tuloksesta vain hajulla, arvelen olevani noin par-tuloksessa, ja ykkösväylän puuttuminen vielä jotenkin sekoittaa päässä ynnäilyä. Painellaan pitkä matka kisakeskukselle laskemaan tuloksia, jossa ynnään 51 heittoa, mikä kuulostaa ihan hyvältä, kun pää on edelleen hitaalla yhden väylän puuttumisesta johtuen. Tiedän kuitenkin heittäneeni (vertailukelvottoman) ennätykseni reilusti. Kun tajuan olleeni kaksi alle parin, ymmärrän saavuttaneeni tavoitteeni helposti. Tuloksella -2 olen Kivikon kierroksen jaetulla kuudennella sijalla luokassani ja loppusijoituksissa nousen viisi pykälää jaetulle 11. sijalle (viisi pelaajaa tasoissa). Aika kova suoritus, vaikka itse sanonkin!
Kivikon kierroskeskiarvo on 55,3 heittoa eli +2,3 (Talissa 70,1 heittoa eli +12,1). Kokonaistuloksissa jään kymmenen heittoa kärjestä.

Kivikon kierroksen alustava rating on 918 – ensimmäinen yli 900-luokiteltu kierros minulle! Heiton arvo on reilu 12 pistettä eli selvästi enemmän kuin Talissa. Kierrokselle mahtuu vain yksi bogey – heti aloitusväylältä – sekä kolme birdieta ja 13 par-tulosta. En tehnyt juurikaan virheitä, pelasin nykyisen taitotasoni ylärajoilla mutta fiksusti ja enimmäkseen riskejä välttäen. Putit menivät nytkin hienosti sisään ja sain onnistuneella puttipelillä korvattua muutaman heikohkon lähestymisen.

Lopputulos Helsinki Openista oli siis +8 eli selvästi alle kaavailemani. Asettamani pohjatavoite +20 oli löysä, mutta pelasin jopa realistista arviotani paremmin. Luokan voitto tuli kokonaistuloksella -2 ja vain kaksi pelaajaa oli alle par-tuloksen. Pelasin molemmat kierrokset yli oman ratingin, mikä on loistavaa, ja alustava rating-keskiarvo näistä kahdesta kierroksesta on jo kova 891. Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen suoritukseeni ja kisasta jäi lisäksi käteen muutama simppeli, mutta tärkeä oivallus omaan peliin liittyen, joita pyörittelen ja puran ehkä tekstiksi myöhemmin.

Nyt maistuu pieni tauko. Treenejä on kuitenkin jatkettava pian, koska pelottava Kaatis ja Syysmyrsky odottavat jo reilun parin viikon päässä.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #61 on: 15.09.17 - klo:13:02 »
Nyt kun ”kauden pääkisa” – sellaiseksi Helsinki Openin nimitin heti kun tiedon kisakoneesta löysin – on takana päin ja peli käsitelty väylä väylältä, voi homman vielä niputtaa kasaan plussiin ja miinuksiin, eli onnistumisiin ja epäonnistumisiin. Kuten jo aiemmin kirjoitin, olen todella tyytyväinen peliini kisoissa, joten onnistumiset painavat rutkasti enemmän, vaikka totta kai parannettavaakin jäi.

Onnistumiset:
- Puttaus toimi uskomattoman hyvin kisaympäristössä, ja harvoin puttaan noin varmasti edes omilla höntsäkierroksilla. Lukuisia minulle pitkiä, yli 7m putteja upposi kuin ne olisivat olleet parimetrisiä. Putin treenaamiseen olin keskittynyt edeltävät pari viikkoa ja se panostus kannatti.
- Pelikirjat toimivat hyvin, etenkin Kivikossa, jossa vain yksi bogey. Tärkeää oli, että pelikirja oli oikeasti tehty ja omat kyvyt huomioiden, koska muuten olisin saattanut lähteä kokeilemaan enemmän turhan aggressiivista peliä.
- Keskityin hyvin omaan peliini ja vain seuraavaan suoritukseen. Epäonnistuneita heittoja tuli, mutta murehdin niitä vain hetken ja jatkoin pelaamista asenteella ”seuraava heitto onnistuu”. Monesti onnistuikin. En laskenut tuloksia kesken kierrosten.

Epäonnistumiset:
- Kämmenheitto ei toiminut Talissa luultavasti sään takia, mutta en osannut luopua sen käytöstä ajoissa.
- Pelikirjan muokkaaminen. Pelikirja on erittäin tärkeä, mutta sitä pitää osata muokata, jos tilanne niin vaatii. Nyt olin liian itsepäinen lähinnä kämmenen kanssa Talissa. Toisaalta muokkasin pelikirjaa väärässä kohtaa, kun Kivikossa lähdin hakemaan pitkää puttia vitosväylällä, vaikka tiesin, että se rinne korin ympärillä rankaisee heti huonoja putteja.
- Trouble shotit. Talissa väylällä 13 olin kahdesti pahasti puskassa ja mokasin molemmat erikoisemmat heitot: ensin rollerin ja sitten polvelta kämmenannukan. Tulos olisi ollut parempi neppaamalla ekasta puskasta väylälle ja siitä korille.


Keskiviikkona kaivoin kiekot takaisin esiin ja kävin kiertämässä Oittaan, tavoitteena pelata nolliin, mikä vastannee aika hyvin nykyistä ratingiani. Neljän ensimmäisen väylän jälkeen olin tilanteessa -3. Radan vaikeimmalla osiolla eli väylillä 7-10 tuli sitten kamala sulaminen, ja nuo neljä väylää pelasin lukemiin +4, sen jälkeen loput -1 ja lopputuloksena tavoiteltu par.

Treenikierroksilla monesti minulla vähän keskittyminen herpaantuu. Heitin seiskalla avauksen Riverillä ihan ok linjaa, kopsahti puuhun vähän keskikallion jälkeen. Siitä kämmenyritystä Verdictillä, mutta olin jättänyt kiekkoreppuni fiksusti siihen oikealle puolelleni ja osuinkin siihen heittäessäni. Verdict eteni neljä metriä. Kesti tovi palautua.

Myöskään putti ei toiminut kovin hyvin. Rupesin käyttämään rannetta varsinkin hankalista asennoista heittäessä, vaikka tiedän saavani kiekkoon riittävästi kierrettä pelkällä käsivarren liikkeellä. Toisaalta pelastin muutaman väylän par-tuloksen taas hyvillä 7-9m puteilla. Taso vielä siis ailahtelee, mutta hyvä, jos ”keskisuoritustaso” nousee koko ajan.

Kävin vielä kentällä kierroksen jälkeen heittämässä puolisen tuntia, kun tuntui, että pituusheittotekniikka on taas aivan kateissa. Puret ja Buzzzit lensivät 70 metriä, Saintit 80-90 metriä, hohhoijaa. Varmaan oli myös hurjan tehokasta treeniä väsyneenä juosta parin kiekon perässä kentän päästä päähän, mutta tässä on pari viikkoa aikaa ennen Kaatista ja jos ei kiekot lennä siellä lähemmäs 100 metriä niin ollaan isommassa pulassa kuin luulin. Nyt heittoni lähtee taas pelkästään kädellä, en saa kyynärpäätä eteen, nokka on pystyssä – työtä riittää!

Pelikirjaakin pitää alkaa pian pohtia. En aio käydä Kaatista treenaamassa enää ennen kisaa, sillä se on henkisesti liian raskas rata minulle!

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #62 on: 22.09.17 - klo:08:57 »
Tällä viikolla olen kuluttanut kolmena peräkkäisenä iltana reilun tunnin kunakin kentällä pääosin puttereita ja midareita kiskoen. Tavoite oli selvä: saada kyynärpää heitoissa taas eteen ja kiekko lähtemään rauhallisemmalla vedolla liikkeelle. Jotain kehitystä varmasti tapahtui, mutta ei se heittopituudessa vielä oikein näkynyt. Viimeisenä iltana kiekot lähtivät kuitenkin jo paljon puhtaammin sekä suorempaan ja niiden kerääminen oli helppoa, kun ne pääosin löytyivät kohtuullisen kokoisen ympyrän sisältä. Heittopituudet molemmilla kiekkotyypeillä olivat siellä 70-80 metrin tuntumassa, pisimmillään midareilla taisin yltää noin 85 metriin – ei siis mitään huippumittoja, mutta kyllä noilla lukemilla kierroksilla jo pärjää.

Viimeisenä iltana otin myös nopeammat kiekot mukaan, mutta niiden kanssa treenaaminen menee äkkiä yliyrittämiseksi ja maltti ei enää riitä. Kuvasin joitain heittojani ja onhan tuossa vielä paljon tekemistä, ja iso ongelma on edelleen tuo kesken vedon tapahtuva alhaalta koukkaaminen. Näköjään myös käännän kroppani taaksepäin liian aikaisin. En varsinaisesti pakita, mutta ei se oikealtakaan näytä. Vielä ehtii treenata ennen Syysmyrskyä.

Tulipahan myös selväksi, että valot kentältä sammuvat tasan kello 21:30. Olipa hauskaa huomata se juuri, kun olin heittänyt viimeisen kiekon laukusta – onneksi kännykässä on taskulamppu.

Pelikirja Kaatikselle alkaa olla tehtynä mutta jääköön se tähän avaamatta. Tiivistettynä aika monen väylän kohdalla lukee, että bogey on ok, eikä birdiepaikkoja ole oikeastaan kuin neljällä väylällä. Aika lailla ilman tavoitteita voi tähänkin kisaan siis lähteä. Kunhan nyt sää olisi suosiollinen ja kuiva, niin kisasta olisi helpompi nauttia, vaikka peli ei sujuisikaan kovin kummoisesti. Kaatis on minulle ihan älyttömän vaikea rata ja on erittäin mielenkiintoista nähdä, onko se vaikea muillekin vai onnistunko vain minä löytämään kaikki OB-alueet, möhlimään jokaisen ylämäkiheiton ja kärsimään puttiralleista tuulessa.

Kävin viime viikonloppuna Veikkolassa pelaamassa kierroksen, ajatuksena jo tuolloin treenata tuota hieman muutettua heittotyyliä. Jotkut väylät menivät hienosti, mutta osalla väylistä heittosuunta hapuili sen verran, että esimerkiksi kolmosella olin kahdella heitolla edennyt tiiltä kymmenen metriä. Keskisektori oli todella karu ja rytmi meni pahasti sekaisin, kun avasin joka tiiltä 5-12 kiekkoa ja mm. yhdellätoista piti puolisen tuntia etsiä paria pahimpiin piiloihin ryöminyttä pelivälinettä. Väylät 9-12 pelasin +7, mutta viimeiset kuusi väylää -2 ja lopputulos oli näin ollen minulle varsin kelvollinen +8. On helppo aina jälkikäteen laskea, että tuostahan napsii äkkiä kolme neljä heittoa pois, joten jäi ihan hyvä fiilis.

Puttitreeni on nyt ollut vähän aikaa jäissä, mutta sillä kun voi jotain koittaa Kaatiksella pelastaa niin varmaan ensi viikon puolella jälleen panostan siihen. Mukavasti muitakin kisoja näyttäisi nyt olevan tulossa, joten toivottavasti saan omat aikataulut sopimaan, jolloin olisi Syysmyrskynkin jälkeen vielä ainakin kahdet kisat edessä.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #63 on: 27.09.17 - klo:10:29 »
Maineikas Syysmyrsky odottelee tulevana lauantaina ja uhkaavan Kaatiksen kohtaaminen lähenee päivä päivältä. Viime viikon tiheän treenailun jälkeen muutaman päivän lepo alkuviikosta tuntui ikuisuudelta ja epäilytti, osaanko pitää edes kiekkoja oikein päin kädessä. Viikonloppuna pistäydyin jälleen Veikkolassa, mutta nyt ruuhka-aikaan ja sen vuoksi ei ylimääräisiä heittoja ollut juurikaan mahdollisuus heittää. Tuloksellisesti extraheittojen poisjättäminen luullakseni auttaa, koska fokus säilyy paremmin, mutta tekniikkaa ei saa hienosäädettyä tai eri linjoja kokeiltua. Pääasia oli kuitenkin päästä hakemaan puttituntumaa ja siksi nakutin reilun vartin verran Jokereita harjoituskoriin ennen ja jälkeen kierroksen. Tuntuma oli hieman kateissa ja puttivarmuus pitää hakea takaisin näiden jäljellä olevien päivien aikana.

Itse kierros meni mukavasti. Ekat yhdeksän väylää pelasin tulokseen +1 ja ainoa bogey tuli vaikealta kutosväylältä, mikä on hyväksyttävää. Avaukset lähtivät tasalaatuisesti ja olin puteilla väylillä 1-5; kolmosväylällä ringin sisällä ja muilla väylillä noin 10-15 metrissä. Jopa nelosella Saint liiteli korin tasalle jostain oikealta puiden välistä, mikä oli minulle pisin avaus tuolla väylällä koskaan. Myös väylien 7-9 avaukset onnistuivat ja näissäkin oli pitkiä puttimahdollisuuksia. Pitkät putit eivät kuitenkaan menneet ja kun par-tulokset sai nostamalla, niin kierroksella puttitreeni jäi todella vähiin.

Keskisektori oli taas vaikea. Kympillä avaus vahinko-hyssessä vasempaan, jatko liian pitkäksi ja bogey. Seuraavalla väylällä mokasin helpohkon haaraputin par-tulokseen viidestä metristä. Kahdellatoista pari liian matalaa heittoa ja lähestyminen korille tokan mandon kohdalta upsilla oli vähän hölmö kokeilu, kun en ikinä muista, miten nopeasti se kiekko kääntyy. Toisen lähärin jälkeen puttikin vielä ohi ja tupla korttiin. Saariväylä Purella liian korkeana lipsahti vähän pitkäksi ja bogey siitäkin. Väyliltä 10-13 siis tuloksena +5.

Viimeiset viisi väylää menivät sitten yksi alle parin, kun kuudellatoista sain birdien: avaus Saintilla keskimetsään, Verdict kämmenellä annukassa vikan puukujan suuaukolle, Rhyno viiteen metriin ja putti sisään. Sanon tätä aina helpoksi par vitoseksi, mutta kyllä birdien saadakseen täytyy hyvin onnistua. Lopuksi vielä viimeiselle väylälle heitin niin ikään parhaan avaukseni, kun Crave liiteli lähes korin tasalle puiden taakse vasempaan. Puttia en uskaltanut koittaa, joten lopputulos oli +5 ja se on minulle erinomainen tulos Veikkolasta. Väylät #10, #11 ja #12 tuottavat suuria vaikeuksia ja nuo täytyy pelata maltillisemmin, jos haluaa parempaa tulosta tehdä.

Eilen kävin tekemässä pikaisen 45 minuutin kenttätreenin, hakien vain tuntumaa heittämiseen ja mukavan rennosti tuntui kiekot lähtevän. Viimeisin suuri oivallus, jonka osasin ottaa käytäntöön, oli se, että kiekosta täytyy todella pitää hyvin rennosti kiinni ennen loppurykäisyä. Koitan treenata nyt systemaattisemmin ja keskittyä tiiviissä treeneissä aina johonkin tiettyyn osa-alueeseen kerrallaan. Nyt se on pari kertaa ollut tuo rennompi taakse vienti. Muita teemoja tulevat olemaan pään paikallaan pitäminen (ei saa seurata kiekkoa) sekä vasemman käden vienti kroppaan kiinni ennen heittoa (nyt se laahaa vähän perässä). Eilen pari kertaa kolisutin kiekolla päätyaitaan, ja selvästi useampi kiekko löysi itsensä jo 95-100 metrin paikkeille, minkä uskon kunnon tiiltä paremmalla pönkällä konvertoituvan hippusen yli 100 metriin.

Kämmentreeni on jäänyt huomattavasti vähemmälle viime aikoina, sillä sain kämmentekniikan jo kesällä toimimaan minulle tyydyttävällä tasolla ja rystyheitossa on ollut enemmän petrattavaa. Joitain kämmenheittoja tulee kentällä joka kerta heitettyä mutta oikeastaan ilman mitään sen suurempaa ideaa taustalla, kunhan testaan, että kiekot edelleen lentävät suurin piirtein kohdetta päin. Väpätys on keväästä ja kesästäkin hieman vähentynyt, vaikka kyllä sitä edelleen ilmenee ja joskus huonolla keskittymisellä paljonkin. Kaatiksen ykkösellä pitäisi pystyä se reilu 60 metrinen heitto heittämään tarkasti kämmenellä hyssessä ja Firebirdia mallailinkin tuohon tehtävään. Kämmenannukkaa treenasin myös muutamalla heitolla ja siinä ratkaisu näytti olevan sama kuin rystyllä (kappas!) eli kropan asennolla saa tehtyä ihmeitä heittolinjaan.

Syysmyrskyyn lähdetään nauttimaan kisakokemuksesta ja radasta, vaikka sanonkin sitä jatkuvasti pelottavaksi ja vaikeaksi. Voi kai se olla niitäkin, mutta silti kiva pelattava. Rating- tai muita tulosodotuksia en rohkene vakavissani asettaa, koska jos ne Kaatiksen kopin seinällä lukevat tiedot pitävät paikkansa, eli etutiiltä par-tulokseen pelaaminen on 900, niin meikäläisen kierrokset tulevat tippumaan lähemmäs 800 pistettä – jopa alle, jos putti ei toimi. Pelasin elokuussa etutiiltä tuloksen +11 kahdella birdiella, ja ehkä tuosta pari heittoa saisi karsittua pois hyvänä päivänä. Jos siis pääsen tulokseen alle +10 per kierros niin homma on mennyt hyvin. Bogeja tulee varmasti, joten ne vähäiset birdiepaikat on käytettävä hyödyksi.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #64 on: 27.09.17 - klo:17:45 »
Muistaakseni siellä lukee edestä 950 ja takaa 1000. 63 heitolla HVO edestä tuulisella kelillä (muistaakseni) edestä sai 947 ja takaa täydellisellä tuloskelillä 976. Samanlainen rata se on kuin muutkin.. heitto kaks kolme linjaan ja lähäri putille :)
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #65 on: 27.09.17 - klo:21:07 »
Voi hyvin olla, että muistan nuo rating-lukemat väärin. Hienoja väyliä on rata täynnä, mutta korkeuserot on mulle tosi vaikeita ja varmaan niiden takia en kovinkaan usein onnistumisia tuolla saa. Ehkä nyt on aika korjata tilanne :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 551
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #66 on: 27.09.17 - klo:22:40 »
Kaatiksen seinässä olevat numerot olivat arvioita silloin kun aloiteltiin koko kentällä. Silloin ei tiedetty että kun tuli 19 väylää 18 sijaan. 16 piti pelata 17 koriin ja se olisikin ollut sekä pitkä että vaikea väylä.
16 muodostui liian helpoksi eikä siihen tule oikein erojakaan.

Mutta silti Kaatis on vain kenttä :)

Tuulisella kelillä tuli muistaakseni takaa 996 ratingit parilla
« Last Edit: 27.09.17 - klo:22:42 by Ari »

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #67 on: 01.10.17 - klo:12:55 »
Syysmyrsky oli tällä kertaa vain kisan nimi ja sää oli harmaa, mutta varsin tyyni eikä taivaalta tullut päivän aikana pisaraakaan. Omat treenit jäivät viikolla vähiin ja ehdin käydä vain kertaalleen kentällä. Ensimmäisiä lämmittelyputteja Kaatiksen treenikoreihin heittäessä sen huomasi: putti oli täysin kateissa ja kiekot viuhuivat ohi oikealta, vasemmalta, ylhäältä sekä alhaalta – kuudesta metristä! Muutamat harjoituslähärit sentään menivät neljästäkympistä siedettävän lähelle koria, mutta ei niin lähelle, että kiekot olisi saanut nostettua sisään. En saanut itseluottamusta putissa kohotettua juurikaan ennen pelaajakokousta, jonka jälkeen vielä hieman putteja ennen siirtymistä aloitusväylälle numero kolme.

Syysmyrsky Am 2017, kierros 1, Kaatis etutiit, MA3 (44 osallistujaa luokassa)
https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/862
https://frisbeegolfradat.fi/files/2017/08/kaatis_vihti_ratakartta_2017.jpg

#3 – Päivän avausheittoa en uskalla pelata aggressiivista linjaa sisämutkaan, joten River kummun päälle. Kori näkyy, Rhyno reilusti oikean kautta, feidaa hieman aikaisin ja jää noin 9m korista ylhäältä katsoen korista vasemmalle puskan juureen. Ei järkeä yrittää, neppi alle ja par, tämähän meni helposti.

#4 – Radan helpoin väylä par-tulokseen nähden. Pure rystyltä hieman liian korkeana, liitää korin ja tien yli puiden taakse. Ei birdieta siis. Neppi korille, putti kolmesta metristä sisään, paitsi että kori on eri mieltä: sylkee kiekon keskitolpasta ulos. Tällainen päivä tulossa siis. +1
Luokan keskiarvo -0,1 eli häviän 1,1 heittoa koko luokassa. Seitsemälle bogit.

#5 – Päivän eka kämmen on liian matala, Wraith jaksaa tiiltä noin 40m. Jatkokämmen Voltilla pitkälle rinteen juureen, Saint kämmenellä mäkeä ylös kääntää vasuriin. Melko ylhäällä jo, River koria kohti, liukastun mutta heitto ok, 25m korista hieman alempana. Verdict kämmen viiteen metriin, putti sisään ja bogi kelpaa surkean avauksen jälkeen. +2
Luokan keskiarvo yllättäen vain +0,5. Luokassa vain yksi tuplabogi mutta ryhmäkaverin korttiin merkataan 12 kiekon kierittyä kaksi kertaa putin jälkeen alas. Synkkää katseltavaa.

#6 – Buzzz annukassa on surkea, aivan liikaa kulmaa ja kiekko laskeutuu 30m päähän korista lyhyenä oikealle. Neppi korille ja par. +2

#7 – Lautturi pienessä hyssessä rystyltä hyvin mandon ohi. Ilmeisesti vastatuulta on sen verran, että kääntää suoraksi, vähän jopa yli ja liitää. Liitää suoraan. Liian suoraan. Feidi lopussa, lippumies juoksee ja tähtäilee, ennen kuin nostaa punaisen lipun. Kiekko on 2cm yli harjoitusalueen OB-rajan, ja tämän tyhmempää virhettä ei oikein voi tehdä, paitsi putata keskitolppaan. Jatko rajalta, Volt upeasti hyssessä noin seitsemään metriin mutta puttihan ei mene, bogi. +3
Keskiarvo +0,3 eli otan taas takkiin pahasti.

#8 – Rhyno hyssessä, mutta hieman ujosti ja feidaa liian aikaisin. 8-9m ylämäkiputti aidan takaa jää vähän matalaksi osuen korin jalkaan. Bogi-kolmonen. +4

#9 – Verdict puoli metriä liian tiukassa linjassa osuu viimeiseen koivuun vasemmalla. Jatko Verdictillä etenee hyvät 65-70m mutta vasempaan reunaan. River jatko paikaltaan hieman hankalasti rinteestä, hysse vaipuu vasempaan mutta puut sylkee väylälle. Puolikas askelputtiyritys noin 25 metristä ei mene, nostobogi sisään. +5
Bogi on ok, sillä keskiarvo +1,1.

#10 – Helpohko väylä kahden pitkän ja vaikean välissä. Wraith kämmenellä lähtee hyvin, todella hyvin ja on menossa luotisuoraan kohti OB-lampea. Tehonhallinta on hukassa jatkuvasti. Kiekko onneksi jää puihin ennen lampea ja onnekkaasti kimpoaa vielä väylälle. Korille 30m ja kapea väli, luotan Pureen kämmeneltä, en kuitenkaan tarpeeksi ja heitto lähtee väpättämään ja osuu puihin vasemmalla. Vajaa kympin ylämäkiputti ei mene, nostobogi sapettaa. +6
Keskiarvo +0,3 eli tässäkin häviän luokalle pahasti.

#11 – Avaus kuluneemmalla Riverillä on minulle täydellinen: ekasta puukujasta mäen päälle, kääntää vähän oikealle ja jatkaa suoraan keskelle väylää. Tästä olisi mahdollisuus jatkaa suoraan seuraavalle aukealle, mutta seiftaan Purella vähän lähemmäksi aukkoa, jotta pääsisin heittämään tasaiselta ja korkealta enkä rinteestä alhaalta. ”Taktinen pelaaminen” epäonnistuu ja olen vasemmalla metikössä. Vaihtoehdot ovat huonoja: neppi alas aukiolle rinteeseen, tai valintani, eli putteri nöyrästi kolme metriä taaksepäin väylälle. Enpä ole ennen tarkoituksella taaksepäin heittänyt. Saint aukosta lähes korin tasalle mutta hieman alas rinteeseen, neppi korille ja bogi korttiin. +7
Keskiarvo +0,9 eli bogi on ok, mutta harmittava, koska avaus oli niin hyvä. Tässä kohtaa kierrosta alkoi olla kova nälkä, enkä ollut varannut reppuun mitään naposteltavaa kierroksen ajaksi.

#12 – Wraith kämmenellä reilusti vasemmalta, on korkea ja feidaa noin 5m korista eteenpäin vasemmalle. En uskalla yrittää kympin puttia, nostopar. +7

#13 – Verdict hyssessä loistavaan linjaan, tippuu alas holarilinjaa mutta 6-7m pitkäksi. Putti on luokaton, nostobogi. +8
Raakatulosten mukaan kisan helpoin väylä, keskiarvo kierroksella 2,6.

#14 – Lautturi matkaan, halusin kummun päälle, mutta heitin oikealta OB-alueen yli sisämutkaan melko alas. Volt rystyltä, liikaa voimaa tai liian vähän hysseä, 10m pitkäksi. Birdie ei uppoa, nostopar on hyvä. +8

#15 – Vain tätä väylää varten mukana ollut Echo Star Katana liikkeelle, pituusarvio osuu nappiin, mutta korkeutta on liikaa. Kiekko kumahtaa kuitenkin turvallisesti seuraavan väylän tiille johtavien rappusten alle. Neppi korille ja par korttiin. +8

#16 – Saint rinteeseen rystyllä. Nyt olin päättänyt pysytellä vasemmalla, joten Volt rinnettä ylös antsassa, on todella vasemmalla melkein kummun laella. Kori 40m päässä, lähäri Purella jättää 7m putin, joka uppoaa ja on ensimmäinen onnistunut kunnon putti tänään. Par on hyvä! +8

#17 – Verdict kohti aukkoa, feidaa liian aikaisin suuaukon kohdalle vasemmalle pienen jyrkänteen päälle. Korille ei suoraa linjaa, joten arvon eri erikoisheittojen välillä: skip shot, korkea hysse, sormirolleri. Päädyn hysseen, joka osuu männyn oksiin eikä puttilinjaa ole. Neppi korille, nostobogi on huono. +9

#18 – Yritän Lautturia kämmeneltä hyssessä, lähtee ihan suorana tien suuntaisesti ja kääntää vielä yli kohti OB-aitaa. Kiekko löytyy tien vasemmalta puolelta noin korin tasalta. Verdict kämmen korille ja par-putti sisään: par kelpaa, mutta aika vaikean kautta. +9

#19 – Laitan Voltiin varmuuden vuoksi selvästi enemmän hysseä kuin äsken, mutta kun Volt on tuntuvasti vakaampi kiekko, niin heittohan on kamala ja sukeltaa oikealle noin 15-20m ennen koria. Neppi korille ja par. +9

#1 – Firebird kämmenellä näyttää hyvältä, pysähtyy korista oikealle puiden alle. 5-6m putti haaralta puun alta jää ujoksi alarautaan, huoh. Bogi-kolmonen. +10

#2 – Lautturi rystyltä lähtee hyvällä vauhdilla, kääntää taas vähän yli ja pysähtyy noin 50m kepin kohdalle mutta reilusti oikealle. Verdict hyssessä liitää liikaa ja menee greenin taakse metsän reunaan. Neppi korille ja bogi lopettaa ensimmäisen kierroksen. +11


+11 on sama tulos, jonka siis pelasin elokuussa harjoituskierroksella ja en muista fiiliksiä tuon kerran jälkeen, mutta nyt oli olo, että pelasin huonointa frisbeegolfia pitkään aikaan: putti ei sujunut lainkaan, tuulen lukeminen ja kiekkovalinnat menivät aivan pieleen, kämmen oikutteli. Kesken kierroksen tuli myös kova nälkä, joka varmaan vaikutti jonkun verran pelaamiseen. Ekan kierroksen alustava rating oli heikohko 828, sijoitus jaettu 33/44. Ajattelin, että toista kierrosta en voi pelata yhtä huonosti. Eväät naamaan, kuivat sukat ja kengät alle ja korille treenaamaan puttiin itseluottamusta. Parinkymmenen minuutin jälkeen jotain alkoi taas tapahtua, rytmi löytyi paremmin ja tokalle kierrokselle saattoi lähteä hieman luottavaisemmin mielin.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #68 on: 02.10.17 - klo:15:22 »
Syysmyrskyn ensimmäisen kierroksen mentyä melko vaisusti päätin, että en tee ainakaan samoja virheitä uudestaan toisella kierroksella. Putti oli ollut epävarmaa, kämmenet lähtivät minne sattuu ja bogeja tuli jatkuvalla syötöllä. Alustava rating tuntui ensin heikolta, mutta todellisuudessa se oli vain noin kaksi heittoa nykyisestä ratingista. Kierroksen tuloskeskiarvo luokassa oli +7,7.

Kun tauon puttitreeni oli rohkaissut mieltä, nälkä oli saatu selätettyä ja jalat kuivattua, ei ollut mitään syytä olla parantamatta ekasta kierroksesta. Olosuhteet olivat samat, paitsi että kiekkoja ei tarvinnut enää niin paljon kuivailla. Toiselle kierrokselle meitä lähti ryhmässä neljä saman tuloksen pelannutta, joten asetin itselleni pieneksi tavoitteeksi olla kierroksen jälkeen ryhmän parhaalla sijoituksella oleva pelaaja. Toinen kierros alkoi ensimmäisen kierroksen helpoimmalta väylältä #13.

Syysmyrsky Am 2017, kierros 2, Kaatis etutiit, MA3 (44 osallistujaa luokassa)
https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/862
https://frisbeegolfradat.fi/files/2017/08/kaatis_vihti_ratakartta_2017.jpg

#13 – Ekalla kierroksella Verdict lensi liian pitkälle, joten vaihdan Rhynoon, joka jää nyt noin kuusi metriä vajaaksi korin kohdalle. Pohje kramppaa heittäessä. Tauon puttitreeni ei auttanut, vaan aloitus masentavasti bogilla. +1

#14 – Lautturi jälleen nyt korjattua linjaa, menee vähän pidemmälle ja vähän ylemmäs rinteeseen. Jatko uudestaan Voltilla, laitan nyt selvästi hysseä, mutta liikaakin, ja kiekko päätyy 30m korista vasemmalle. Pure korille ja 5m putti sisään. +1

#15 – Katana vähän matalampana, jää lyhyemmäksi ja on vasemmalla metsikön reunassa. Korille noin 25-30m, joka hoituu askelputilla. Par korttiin. +1

#16 – Saint lähtee terävästi mutta kääntää heti yli eikä mene rinteeseen vaan suoraan oikealle rinteeseen nousevan pöheikön reunaan. Kämmen Saintilla nousee rinteen puoliväliin, jatko Buzzzilla rinteestä hankalasta asennosta on loistava ja kiekko on lähes nostolla. +1
Keskiarvo tällä väylällä vain +0,3, vaikka on minulle yleensä ollut tosi vaikea väylä. Olen todella tyytyväinen, että pelaan molemmilla kierroksilla par-tuloksen.

#17 – Avaus nyt Aliaksella, koska Verdict feidasi liian aikaisin. Alias kääntää hiljalleen yli ja kopisee oikealle puihin. Kiekko löytyy metsästä alhaalta, ei mitään linjaa minnekään. Miniupsi Purella takaisin väylää kohti, pääsen kymmenen metriä, mutta edelleen metsässä. Sitten yksi päivän parhaista heitoista, Rhyno piikkihyssessä kymmenen metrin korkeuteen, jossa noin puoli metriä leveä ja metrin korkea aukko, ja sieltä alas koria kohti noin kuuden metrin putille. Putti uppoaa ja bogi tuntuu harvoin näin hyvältä! +2
Väylältä kaksi bogia on surkea suoritus, ja siksi kämmen reilusti vasemmalta lienee seuraavan kerran pelikirjassa.

#18 – Lautturi taas kämmeneltä, ja kun vannoin, etten mokaa uudestaan samalla tavalla niin teen juuri sen. Hyssestä ei ole tietoakaan kun kiekko liitää suoraan hiekkatien päässä olevan kallion päälle: karttaohjelma kertoo jälkikäteen matkaksi noin 102 metriä. Tehoja siis välillä löytyy, mutta eipä se hyödytä, kun hysse piti heittää! Puut ovat edessä, Firebird rystyltä hyssessä ei liidä tarpeeksi vasemmalle, eikä 7-8m putti puiden matalien oksien alta ole lähelläkään. Nostobogi. +3
Luokan keskiarvo väylälle +0,2, joten helposta väylästä on kyse ja iso moka itselle. Samaan aikaan polvi kipeytyy ja vaivaa koko loppukierroksen. En minä näin vanha ole!

#19 – Volt kämmeneltä reilusti suorempana kuin viimeksi, linja on melko hyvä mutta jää viimeisiin puihin ennen koria. Putti on sen verran kaukaa, etten tosissani yritä, ja par korttiin. +3

#1 – Firebird kämmeneltä, liikaa hysseä ja jää lyhyeksi oikealle. Kuolonputti ei innosta, joten nöyrä nostobogi. +4

#2 – Lautturi jälleen, näyttää lähtevän hyvin mutta liekö taas nokka pystyssä, kun pysähtyy noin 90 metriin, kuitenkin hyvässä paikassa. Nyt Verdictin sijaan Rhyno, ja se putoaa hyvin neljään metriin. Par on tosi hyvä. +4
Luokan keskiarvo +0,9 eli tästä melkein heiton verran etua itselle.

#3 – Lautturi aggressiivista sisämutkan linjaa, on kuitenkin hieman liian tiukka ja jää sisäkurvin puihin. Pienestä aukosta mahtuu heittämään koria päin, Rhyno skippaa lähes koriin mutta päätyy noin kymmenen metriä alamäkeen. Sankarikokeilut jääköön harjoituskierroksille, joten neppi alle ja par. +4

#4 – Koitan sovitella puttia alas mäkeen, lähtee löysästi ja jää rinteeseen. Toinen putti on sekin vähän löysä, feidaa vasempaan viiteen metriin puun juureen. Haaralta puttia, tunnen jaloissa tutinaa taakseviennin yhteydessä enkä tajua lopettaa puttia, ja alarautaan. Toinen bogi tältä väylältä. Pidän hetken palaveria korin kanssa. +5
Keskiarvo -0,3 eli jään 1,3 heittoa tällä kierroksella, ja yhteensä tämä väylä maksaa minulle 2,4 heittoa luokkaan nähden. Ei tästä mitenkään pitäisi kolmosta huonompaa ottaa.

#5 – Wraith kämmenellä on optimaalinen, ylittää hiekkatien oikealle melko tasaiseen paikkaan ennen rinnettä. Blizzard Vulcan rystyltä kipuaa melkein koko mäen ylös. Buzzz jatko jää noin 25m korista ja siitä askelputti korille, ja ensimmäinen par-tulokseni tältä väylältä! Erinomainen palautuminen surkealta nelosväylältä. +5

#6 – Revanssi edelliskierroksesta, nyt luotan kiekkoon, ja Buzzz lähtee annukassa liitämään kohti koria ja pitää linjan alusta loppuun asti kauniisti. Korin luona odottaa seitsemän metrin putti, joka painuu keskelle ketjuja ja päivän ensimmäinen birdie on tosiasia. +4

#7 – Firebird ei varmasti lennä pitkäksi OB:lle, vielä vähän hysseä ja pääsen hienosti mutkaan ohi melkein puiden alle. Firebird uudestaan, heitän mielestäni rennosti isossa hyssessä mutta niin vain on pitkänä eikä 8m paluuputti uppoa. Par kelpaa kuitenkin. +4

#8 – Rhyno hyssessä taas, nyt en ujostele vaan heitän kunnolla ja feidaahan se kiekko lopulta mainoskangasta päin rakennelman sisään, ja par helposti. +4

#9 – Verdict kovaa, näyttää painuvan suoraan metsikköön mutta feidaa juuri ennen puita ja päätyy keskelle väylää – upea avaus! Koitan aggressiivisesti ja Saint matkaan, mutta kääntää yli ja liitää lammen yli puita ja OB-aluetta kohti. Pelikirjassa luki, että midaria koko matka. Löydän kiekon kaksi metriä rajojen sisältä. Kämmenheitto Verdictillä hidastuu ensimmäisiin keskenkasvuisiin koivuihin ja korille matkaa 20m. Askelputtihaku on metrin liian lyhyt, nostobogi. +5
Keskiarvo +0,9 eli ei suurta vahinkoa.

#10 – Firebird kämmeneltä aloittaa feidin liian aikaisin mutta onnekas kimmoke jälleen keskelle väylää. Nyt en koske putteriin, vaan jatkan Firebirdillä kämmeneltä, joka osuu linjaan ja menee 4m korin ohi helpolle par-putille. +5

#11 – Avaus lähtee kaksi metriä liian oikealle, taistelee jonkin verran läpi ja on ylemmällä tasanteella mutta metsässä. Selkä korille päin Purella, menee suuaukon oikeaan reunaan puun juureen. Taas saa laittaa putteria viereen neljän metrin päähän. Saint rystyltä on surkean matala. Rhyno 50m tikun kohdalta on loistava, ja bogin saa nostaa kahdesta metristä sisään. +6
Keskiarvo on tasan +1.

#12 – Viimeiselle väylälle Wraith jälleen kämmeneltä, nyt on liian kohti koria, ja korkea heitto lähtee feidaamaan oikealle rinteeseen. Jatkot korin tasalta väylän 17 tiin korkeudelta, Pure ylämäkeen on melko tarkka ja jäljelle jää 6-7m putti, joka uppoaa varman oloisesti ja hyvä lopetus huonosta avauksesta par-tulokseen. +6


En ole heti kierroksen jälkeen tuloksista kärryillä lainkaan mutta tunne on vahva, että iltapäivän pelit menivät huomattavasti aamupäivää paremmin. Laskennan jälkeen selvinnyt +6 on minulle hyvä tulos, oman ryhmän paras ja nousen loppusijoituksissa muutaman pykälän. Luokka pelaa toisen kierroksen keskiarvolla +6,4 eli pääsen silläkin mittarilla paremmalle puoliskolle. Tuloksella saa alustavan ratingin 864 eli sen pari heittoa yli oman nykyisen lukeman; kisasta keskiarvo 846 on kaksi pistettä parempi kuin tämänhetkinen rating. Tähän täytyy olla tyytyväinen.

Kaatis oli taas vaikea mutta etutiiltä ei niin mahdoton kuin olin etukäteen mieleeni merkinnyt. Luottavaisemmalla putilla ja ilman hölmöimpiä virheitä käteen olisi voinut jäädä hiukan parempi tulos, mutta hyvä ainakin niin, että toiselle kierrokselle sain parannettua. Keskeisimpiä oppitunteja päivästä olivat ne, että puttitreeniä ei saa laiminlyödä kenttätreenin takia, en vieläkään tunne kiekkojani niin hyvin kuin pitäisi ja myös jalat täytyy huomioida tästä lähin lämmittelyssä etenkin näin fyysisesti vaativilla radoilla.

Seuraava kala on jo koukussa ja Veikkola Autumn Open odottelee ensi viikon lauantaina. Hieman erilaista rataa Veikkolaan on mielenkiintoista lähteä pelaamaan ja jos saan pidettyä vähintään tämän noin 850-rating-linjan, niin olen tyytyväinen. Oma aika näyttää nyt hupenevan aika lailla muihin juttuihin kuin frisbeegolfiin ja toivoa sopii, että näin lyhyessä ajassa ei täysin ehdi heittokäsi ruostua. Puttikuntoa olisi ainakin jollain ilveellä saatava parannettua.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #69 on: 06.10.17 - klo:09:20 »
Kiireiden ja osin kehnon sään takia en ole ehtinyt kertaakaan treenaamaan Syysmyrskyn jälkeen, mutta aikaa sen sijaan on ollut pohtia mennyttä kisaa. Muutama huomio on erityisesti noussut esiin, puran niitä lyhyesti tähän alle.

1 – En heittänyt kisassa yhtään tuplabogia tai isompaa. Tämä oli yllättävä ja todella positiivinen asia. Bogeja tuli toki lukumäärällisesti monta, mutta tuplabogien karsiminen on ollut jonkinlaisena tavoitteena tänä vuonna, ja on ilo huomata, että näinkin vaikealla radalla kuin Kaatiksella pystyin välttämään ne tyystin. Jos laskin nopeasti oikein, niin olin luokassani vain yksi kolmesta pelaajasta, jotka eivät heittäneet yhtään tuplabogia. Minun tasollani olennaista on virheiden välttäminen, ei niinkään täydellinen onnistuminen, ja jos isommat möhläykset saa pois, niin se auttanee tulosta paljon. Esimerkiksi Helsinki Openissa Talissa otin kahdelta väylältä triplabogit, jotka bogeina olisivat säästäneet minulta siis neljä heittoa!

2 – Pelasin jälleen kisassa radalle ennätystulokseni. Myönnetään, että Kaatiksella on tullut käytyä harvoin ja suurimmaksi osaksi olen rimpuillut takatiiltä, mutta se ei poista sitä faktaa, että toinen kisakierros oli paras Kaatiksella pelaamani kierros. Nyt ennätyskierroksia on tullut kisoissa Oittaalla, Kivikossa ja siis Kaatiksella. En ole ihan varma, mistä tämä kertoo; todennäköisesti enimmäkseen siitä, että kisoissa jokaiseen heittoon tulee suhtauduttua vakavasti eikä riskiä tule otettua yhtä paljon, mutta toisaalta jännitys ei ainakaan näytä menevän yli, mikä on hyvä asia. Varmasti myös kehitystä on tapahtunut, ja jos kisat sattuvat tulemaan sopivasti sellaiseen väliin, että edellisestä radalla käynnistä on jo tovi aikaa, niin on odotettavaakin, että tulos on edes lähellä omaa huipputulosta.

3 – Heittotekniikkani vaatii paljon kohennusta. Erityisen karulla tavalla tämän tajusin toisella kierroksella, kun – mitään häneltä pois ottamatta! – minua noin 25 vuotta vanhempi herrasmies avasi kakkosväylällä pidemmälle kuin minä, vaikka mielestäni heitin hyväntuntuisen ja puhtaan heiton. Lajihan ei juuri vaadi voimaa, mutta jotenkin sitä edelleen pitää itseään sellaisena nuorena, hyväkuntoisena ja urheilullisena kaverina, että kuvittelisi kiekon lentävän pidemmälle vähän kuin vahingossa. Olenhan ennenkin oppinut asiat varsin nopeasti, miksei tässä näytä tapahtuvan mitään edistystä, vaikka kentällä on vietetty tuntikaupalla etsimässä ratkaisun avainta 120-metrisiin kiskaisuihin!? Tämä polku näyttää olevan pidempi kuin luulin. Olen saanut kiitettävästi vinkkiä fooruminkin kautta, ja kärsivällisyyttä tässä vaaditaan, mutta joskus tämä tuskastuttaa.

4 – Kiekkojen lentoratoihin ja tuulessa käyttäytymiseen täytyy perehtyä paremmin. Olen aiemminkin tuskastellut sen kanssa, että osa kiekoista ei ole niin vakaita kuin olen kuvitellut, mutta silti luotan niihin väärissä tilanteissa. Saint näyttää kääntävän yli jo kevyemmälläkin voimalla, eikä Tuonelan Lautturi todellakaan ole jyrä, vaikka melko nopea ja vakaa onkin. Kaapissani lojuu yksi lähes käyttämätön Opto Culverin, johon lienee tutustuttava tarkemmin. Kun radoilla käy pelaamassa, niin helposti haluaa aina pelata hyvän tuloksen, mutta enemmän hyötyä varmasti olisi, jos treenikierroksilla heittäisi ainakin avaukset vain muutamalla eri kiekolla, koska – totta kai – kun niitä käyttää enemmän, ne myös oppii tuntemaan paremmin. Itse kerään jokaisesta harjoituskierroksestakin tulokset ylös, mutta jos siitä tavasta oppisi luopumaan ja keskittyisi treeniin, edistystä voisi tapahtua enemmän.

5 – Tuuli tiillä ei ole sama asia kuin tuuli väylällä. On helppo havaita tuulen suunta ja voimakkuus heittopaikalla, mutta entäs 50 metriä tiistä eteenpäin? Jos ei tarvitse avata ensimmäisenä – mitä minun harvoin tarvitsee! – voi saada vinkkiä muiden heitoista. Onko ensimmäisenä tiillä sitten parempi ottaa varman päälle? Huomaan kehittyneeni tuulen lukemisessa paljonkin vuoden aikana, mutta edelleen sorrun toisinaan hölmöihin virheisiin, kuten vaikka nyt Kaatiksella ensimmäisen kierroksen seiskaväylällä.

Näiden mietteiden kanssa viikonloppua kohti, jolloin toivottavasti löytyy aikaa treenille. Sitten onkin viikko jäljellä Veikkola Autumn Openiin, joka onneksi on hyvin tuttu rata – paitsi parin muutetun väylän osalta – mutta treenin vähyys ja etenkin puttipelin mahdollinen ruosteisuus jännittää.

Offline TaneT

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 830
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #70 on: 06.10.17 - klo:14:38 »
Erittäin hyviä ja mielenkiintoisia pohdintoja, kiitos niistä! Pari samaa huomiota on tullut tehtyä, eli keskittyminen kisoissa on aivan omaa luokkaansa verrattuna muihin kierroksiin. Kisan tuntuisia harjoituksia pitäisi saada tehtyä vielä lisää. Tämä linkittyy hyvin siihen virheiden välttämiseen, eli pelkästään puhtaalla pelillä saa jopa 950+ kierroksia, jotka tuntuvat aika "normaalilta" eli fiilis on vain semmoinen että pelasin hyvin ja virheettömästi, ilman että tarvitsee tehdä mitään ihmetemppuja tai huippusuorituksia.
Judge Kruunu Slammer | Claymore Verdict Justice | Thief Culverin Felon Ahti | Trespass Enforcer

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #71 on: 06.10.17 - klo:15:06 »
Kisan tuntuisia harjoituksia pitäisi saada tehtyä vielä lisää.
Totta, ja tämä olisikin yksi muoto "tavoitteelliseen treenaamiseen".
Kun lähden kierrokselle, varsinkin jos menen yksin ja hiljaiseen aikaan, niin tykkään heitellä monta avausta eri kiekoilla, testaten ehkä eri linjoja - kunhan saa vaan paljon heittoja alle! En keskity yhteen kiekkoon tai yhteen heittotyyliin - mulla ei ole selkeää tavoitetta. Jo se, että heittäisi vaan parilla kiekolla - kuten mainitsin - auttaisi jo paljon, mutta tärkeää treeniä olisi sekin, että unohtaisi ylimääräiset heitot ja suhtautuisi treenikierrokseen kuin vakavimpaankin kisaan; jokainen heitto on tärkeä!

Tämä linkittyy hyvin siihen virheiden välttämiseen, eli pelkästään puhtaalla pelillä saa jopa 950+ kierroksia, jotka tuntuvat aika "normaalilta" eli fiilis on vain semmoinen että pelasin hyvin ja virheettömästi, ilman että tarvitsee tehdä mitään ihmetemppuja tai huippusuorituksia.
Minulle Helsinki Openin Kivikon kierros oli juuri tällainen. Vaikkei nyt noihin rating-lukuihin päästykään niin se oli selvästi paras kierrokseni kisoissa, vaikken esittänyt yhtään loistavaa heittoa. Isoja virheitä ei vaan tullut tehtyä ja niistä pienemmistäkin selvisin usein onnistumalla seuraavassa heitossa (yleensä putissa) hieman paremmin. Kun itselle birdie on väylältä kuin väylältä aina iso bonus ja näin ollen tulokseen tehtyä plussaa on vaikea vähentää, niin virheet poistamalla saa isoimman kohennuksen tulokseen.

Kiitos kommentista  :)

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #72 on: 11.10.17 - klo:11:13 »
On säitä pidellyt… lauantaina sentään oli yksi melko kuiva aamupäivä ja hilpaisin Veikkolaan treenaamaan puttia ja vähän rataakin kolmen päivän päässä häämöttävää Veikkola Autumn Openia varten. Ratahan on minulle tuttu kuin mikä, olen pelannut siellä nyt enemmän kierroksia kuin missään muualla ja siksi onkin kiva, että viikonlopun kisaan on rataan tehty pieniä muutoksia.

Aloitin parinkymmenen minuutin puttitreenillä ja tuntuu se homma käynnistyvän aina hitaasti, joten lauantaina pitää olla ajoissa paikalla, jotta ehtii saada puttikoneen lämpimäksi. Olen alkanut treenaamaan putit noin 5-6m etäisyydeltä kolmen kiekon sarjoissa, ja jotain tasosta – ja keskittymisestä – kertoo se, että aika harvoin saan edes kolmea sarjaa kaikkia sisään. Parhaimmillaan olen mielestäni varsin kelvollinen puttaaja (Helsinki Open) mutta monesti lyhyetkin putit tuottavat vaikeuksia ja siitä kun hermostuneisuus lisääntyy, niin ei ole paljonkaan toivoa jäljellä (Syysmyrsky).

Kierrokselle lähdin taas vain keräämään heittoja alle – koska heitot olivat ensimmäisiä Syysmyrskyn jälkeen – ja avasin useimmilla väylillä kahdesta neljään kiekkoa, jatkaen peliä ja laskien tulosta ekoista avauksista. Kolmoselta sain helpon nostobirdien, kun Verdict oli laskeutunut metrin päähän korista, mutta nelosen avaus tuottaa vaikeuksia senkin edestä ja vielä kun se on ensimmäinen väylä, jossa pitää heittää vähän isommalla vauhdilla, niin tuppaa avaus karkaamaan usein liian korkealle. Tätä kirjoittaessa tajuan, että kun se rysty tuottaa niin paljon vaikeuksia, niin miksi en kokeilisi kämmentä, mutta nyt alkaa olla myöhäistä kisaa varten muuttaa pelisuunnitelmaa. Joka tapauksessa, rystyavaukset osuivat puiden oksiin ja parhaimmillaan taisin olla vähän yli puolenvälin. Onneksi tuosta saa usein kolmosen silti pelastettua.

Viitosväylän tiiltä kokeilin tyhjällä radalla yhden avauksen tulevaan kisaväylään oikealle ylös rinteeseen. Firebird kämmenhysse lensikin mainiosti ja jos nyt yhtään arvasin oikein, mihin kori tulee sijoittumaan, niin oli heti kympin ringissä. Kolmosta tuosta tullaan silti hakemaan, tavoite pysyä kisassa rajojen sisällä. Kuutosväylä aiheutti jälleen tuplabogeyn verran vaikeuksia, kun kimmotin lähärin kalliogreenilta pitkäksi alas. Muilta osin kierros menikin ilman suurempia kommelluksia – mitä nyt kasiväylällä ulkoilijapariskunta lastenvaunujen kanssa tuli väylää eikä vieressä kulkevaa tietä pitkin alas, ja todettuani mielestäni ystävälliseen sävyyn, että nyt oli hieman vaarallinen reittivalinta, kun tiiltä ei näe ylös puskien taakse korista vasempaan, oli vastaus jännä ”joo mutta se on heittäjän vastuu”. Onhan se, totesin, ja toivoin myös muilta ulkoilijoilta maalaisjärjen käyttöä, mutta ”heittäjän vastuu” -levy oli jäänyt päälle, missä vaiheessa tyydyin toivottamaan mukavaa päivänjatkoa enkä viitsinyt ääneen kysyä, että paljonkohan vastuuasiat painavat siinä vaiheessa, jos pieni lapsenne saa kiekosta. Onneksi mitään vaaratilannetta ei ollut, sillä olin omat avaukseni heittänyt hyvissä ajoin ennen kuin he tulivat rinteessä vastaan.

Väyliltä #11 ja #12 otin taas bogeyt, saariväylällä missasin putin ja otin kolmosen, vielä yksi bogey väylältä #14 ja loput par-tulokseen, tuottaen erittäin hyvän kokonaisluvun +4. Tuohon tasoon jos yllän kisassa, olen todella tyytyväinen. Loppuun paukutin putteja vielä puolisen tuntia. Alkuun ei taas lähtenyt, sitten tajusin siirtää etusormen todella kauas pois rimmin läheltäkään, ja alkoi luistaa paremmin. Uusi ennätys peräkkäisissä puteissa tuolta 5-6m etäisyydeltä on nyt 29. Surkean vähän sekin on, mutta noin tuplasti enemmän kuin ennen.

Sen jälkeen olenkin sairastellut flunssaa ja toivotaan, että lauantaina ei enää oireita ole. Pitkään jatkuneet sateet ovat varmasti tuoneet muutaman lisämuuttujan Veikkolaan, mutta taas voi vain toivoa, että alkaisi jo riittää ja ainakin lauantai olisi sateeton päivä - on se pelaaminen vaan niin paljon mukavampaa kuivalla säällä.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #73 on: 15.10.17 - klo:10:08 »
Veikkola Autumn Openia edeltävänä iltana olin huomaamattani syönyt iltapalaksi ison annoksen toukkia, koska aamulla vatsassa oli valtava määrä perhosia. En ole jännittänyt kisaa näin paljon sitten ensimmäisen kisani, enkä keksi jännitykselle mitään muuta syytä kuin sen, että pelaaminen on jäänyt viime aikoina vähälle ja valmistautuminen on ollut vajavaista. Niinpä heräsin hyvissä ajoin ennen herätyskellon soittoa ja sain tehtyä aamuvalmistelut rauhassa ennen lähtöä. Kisakeskuksella ehdin puttailla noin 20 minuuttia ennen pelaajakokousta. Olin varautunut sateeseen toiselle kierrokselle, mutta pelaajakokouksen aikana kävi ilmi, että vettä ripottaakin koko päivän. Mitähän tästä tulee – hermostutti hirveästi ja jos varusteetkin on märät toiselle kierrokselle niin ainekset melkoiseen soppaan on kasassa… Ensimmäisen kierroksen aloitusväylä oli lyhyt neppiväylä #15.


Veikkola Autumn Open, kierros 1, Veikkola, MA3 (20 osallistujaa luokassa)
https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/880

#15 – Pure jää vähän käteen ja tippuu lopulta oikean reunan lätäkköön reilun kympin päähän korista. Merkkaan heittopaikan kolmen metriä taaksepäin tilapäisen veden taakse, pikkuhysse oksien alta, rollaa neljään metriin, putti sisään ja par-aloitus.

#16 – Saint kevyesti matkaan, kääntää himpun yli ja feidaa keskimetsään, josta seuraavaksi neppi väylälle. Kolmanteen heittoon valmistautuessani huomaan, että jätin Puren sinne lammikkoon. Heitän kuluneen P2:n viimeisen metsärännin suuaukolle ja lähden juoksemaan takaisin hakemaan Purea. Ehdin takaisin juuri omalle heittovuorolle. Hengästyneenä Rhyno pienessä hyssessä korille ja neljän metrin par-putti sisään.
Olen edelleen todella hermostunut eikä asiaa auta se, että melkein hylkäsin yhden tärkeimmistä kiekoistani.

#17 – Volt kämmenhysse kiertää mandon helposti ja lentää takareittiä hyville paikoille noin 25m päähän korista. Neppi alle ja nostopar, hyvä näin.

#18 – Crave keskelle väylää mutta vähän matalana, pysähtyy noin 75m kohdille. Jännä lyhyt kämmen Verdictillä, ei osu ihan nappiin mutta 6m päähän korista. Putti sisään.
Keskiarvo väylälle +1,3 eli par on hyvä tulos.

#1 – Verdict loivaan hysseen, mutta mokaan taas liian pitkäksi ja sieltä ei pääse mitenkään korille. Koitan kämmenellä mutta puuhun kopsahtaa. Neppi alle ja päivän ensimmäinen bogey. +1

#2 – Pure vasenta linjaa rystyllä annukassa, heitto on täydellinen V-koivun haarojen välistä, liitää korin yli 5m putille. Osuu ja uppoaa, birdie korttiin ja takaisin nolliin.

#3 – Verdict taas, hieman liian suoraan ja kopsahtaa puihin kallion päällä. Neppi alas ja par.

#4 – Otan Craven Saintin sijaan, mutta epäonnistun heitossa täysin, hysse suoraan vasemmalle noin 20m tiistä. Lähäri jää matalaksi, ja vielä joutuu neppaamaan korille ennen puttia. Huono bogey. +1
Keskiarvo +0,6 eli ei onneksi kovin kallis virhe.

#5A – Firebird kämmenhysse lähtee helposti… mutta väylä on niin lyhyt, että löydän kiekkoni korin tasalta pääty-OB-rajan ulkopuolelta. Ei näin! Tässä piti pysyä sisällä, ihan sama mitä tekee. Ryhmä toteaa kiekon ulosmenokohdaksi noin 9m korin alta. Yritän pelastaa paria, puttaan hyvällä voimalla... ohi laitteesta ja taka-OB-rajan yli. Ei voi olla totta. Tekee mieli heittäytyä maahan ja huutaa. Miten tyhmä voi olla?! Pelikirja oli selkeä: pysy rajojen sisällä, ota kolmonen. Lopputulos? Kaksi OB:ta. Mieli synkkenee, ei huvita enää. Paluuputti sentään menee sisään ja korttiin tuplabogey. +3
Keskiarvo on aika lailla par, joten kolaus tulokseen on iso, mutta itseluottamukseen vielä isompi.

#5B – Väylän avauspaikka on vaikea, puut estävät leveän rystyannukan ja oikealla on mando. Suurin osa heittääkin kämmentä pienessä annukassa, niin minäkin. Volt lähtee hyvin ja feidaa lopussa vähän. Kiekko löytyy 15m korin takaa kallioiden ja puiden piilottamana. Hysseputti korin luokse, par korttiin. +3

#6 – Pure suorana normiväylän dropparilta, menee suoraan ja unohdan pienen alamäen, joten ei feidaa juuri yhtään. Ei onneksi liidä kovin pahasti pitkäksi. 10m putti on surkea yritys ja jää kahden metrin päähän korista. Nostopar. +3
Olen edelleen hermostunut, vaikka kierros on pitkällä. Ryhmäkaveri tuo väylän alussa minulle Firebirdini, jota en ollut käynyt 5A-väylän rajojen ulkopuolelta poimimassa mukaani.

#7 – Lautturi kämmeneltä rennosti, kiertää mandon helposti ja tippuu aika lailla keskelle väylää. Puut estävät suoran linjan, Rhyno hysse on liian korkea ja oksat tiputtavat ennenaikaisesti maahan. Ei auta kuin nepata korille ja kirjata bogey korttiin. +4

#8 – Blizzard Vulcan on löysä mutta kipuaa rinteeseen. Puolittain yritän heittää sisään mutta yritys on surkea ja par korttiin. +4

#9 – Verdict tekee saman mitä aina: osuu johonkin puista ja tippuu noin 20-25m päähän korista. Pitkä haku ei sinne päinkään, par. +4

#10 – Volt rystyltä lähtee terävästi suorana, on feidaamassa korille, ottaa kopsun puusta ja ehdin jo masentua, kunnes ihmeellinen rolli vie korille päin. Lopputulos: paras avaukseni ikinä, 5m korista. No nyt! Varmaan jo juhlin ekaa birdietani tälle väylälle, kun laitan alarautaan. Ei ole totta. +4
Kymppiväylällä joudumme jo jonottamaan hetken. Sen jälkeen odotamme omaa heittovuoroamme kahden poolin ajan kahdella seuraavalla väylällä ja rytmi katoaa täysin.

#11 – Saint rystyltä kääntää yli ja menee uhkaavasti OB-aluetta kohti, jaksaa kuitenkin sen yli. Lähäri menee pitkäksi, 8m putti puskan ja puun takaa ei uppoa, joten budjetoitu bogey lappuun. +5
Keskiarvo +0,7 eli melkein ihan sallittu bogey.

#12 – Buzzz rystyltä alkaa sekin kääntää vähän yli ja taas flirttaillaan OB-rajaa, mutta puu potkaisee onneksi turvallisesti väylälle. Lautturi kämmeneltä menee liian suoraan ja on lähellä vasemman reunan tietä: 2m sisällä. Pure korille päin osuu oksiin, joten neppi korille ja bogey tästäkin. +6
Keskiarvo peräti +1,6 eli bogey on varsin hyvä tästä.

#13 – Pure saareen, 5m korista oikealle, putti sisään ja birdie. +5

#14 – Kierroksen vika väylä, Alias rystyltä väylää pitkin ja jää korista 30m vasemmalle. Neppi korille on vähän huono, mutta 6m putti menee sisään. +5


Mieli on todella synkkä, en taaskaan ole tietoinen tuloksesta ja kuvittelen sen olevan lähempänä plus kymmentä. 5A-väylän virheet tekivät todella syvät haavat itseluottamukseen ja ainoastaan 10-väylän avaus ja saareen osuminen tuntuivat sen jälkeen hyvältä. Sade on häirinnyt peliä sen verran, että kiekot saa pidettyä kuivana mutta sateenvarjon kanssa pitää räplätä koko ajan. Lisäksi loppukierroksella pidemmät väylät ovat ruuhkaantuneet ja odotusaika on melkoinen. Fiilis ei ole kovin hyvä tauolle lähdettäessä, mutta tulos +5 on paljon parempi kuin odotin. Se oikeuttaa ekan kierroksen jälkeen jaetulle 4. sijalle, mikä on kiva, mutta samalla alkaa entistä enemmän vaivata nuo kolme hölmöä virhettä (väylä 5A ja 10), joita ilman tulos olisi +2 ja olisin jaetulla tokalla sijalla. Eihän se nyt todellisuudessa ihan noin suoraviivaista ole, mutta siltä se äkkiseltään tuntuu.

+5 antaa alustavat 891 pistettä, eli minulle todella hyvin, mutta eipä siltä tunnu. Tauolla kertaan virheet, toistan niitä mielessäni – niin, tämä ei vissiin ole se oikea tapa käsitellä niitä… Olen silti tyytyväinen, jos pystyn toisella kierroksella samanlaiseen tulokseen kuin ensimmäisellä.

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Kylmä kiekko veteen – Jaskan peliblogi
« Reply #74 on: 16.10.17 - klo:15:40 »
Veikkola Autumn Openin tauolla terveellisen lounaan eli suolaisten makkaraperunoiden ja vakavan itsetutkiskelun jälkeen toisen kierroksen pelaajakokous antaa tiedon, että aloitusväylä on sama kuin ensimmäiselläkin kierroksella ja kakkoskortissa ollaan. Jos pelaisin muuten samalla tavalla, mutta jättäisin sen 5A-väylän OB-rangaistukset ottamatta, niin päivästähän voisi tulla aurinkoinen – säästä huolimatta.


Veikkola Autumn Open, kierros 2, Veikkola, MA3 (18 osallistujaa luokassa)
https://kisakone.frisbeegolfliitto.fi/kilpailu/880

#15 – Avaus on parempi, Pure pienessä hyssessä väistää puut oikealla ja jää 9m päähän korista. Putti ei mene, nostopar.

#16 – Saint rystyltä on meikäläiselle täydellinen, kääntää ennen keskimetsää yli ja tipahtaa sopivasti maahan keskelle väylää. P2 taas kohti suuaukkoa, jää hieman vasempaan reunaan mutta pelattaviin. Rhyno hysse korille, 4m putti sisään ja birdie. -1
Keskiarvo +0,4 eli etua hyvin luokkaan nähden.

#17 -  Volt kämmeneltä tiukemmassa linjassa mutta mandon ohi. Verdict kämmenneppi korille, jää hyvin ja putti sisään. -1
Väylän keskiarvo peräti +0,7.

#18 – Crave avaus liian kovaa, lipsuu vasempaan ekoihin puihin, joista kimmoke oikealle mörriin. Crave kämmen siitä ainoasta välistä on parasta mitä siitä voi tehdä: päätyy suurin piirtein samaan paikkaan kuin avaus ekalla kierroksella. Vastaava kämmen korille ja putti sisään, bogilla takaisin nolliin.
Keskiarvo nyt vain +0,4 eli iso pudotus ekasta kierroksesta.

#1 – Vaihdan Verdictin Rhynoon, mutta unohdan heittää nyt suorana ja hysse kaartaa sisämutkaan liian aikaisin. Metrin aukko suoraan korille, tai leveämpi aukko hieman oikealla, ja päädyn jälkimmäiseen. Firebird kevyesti ja kaartaa nätisti korille ja pläts, korin viereiseen lätäkköön, josta hyvä par-pelastus.

#2 – Pure annukka on liian tiukka ja kolisee puihin, mutta menee pahimman metsän ohi. 25m lähäri korille on löysä ja feidaa aikaisin, mutta 6m putti uppoaa.

#3 – Verdict lähtee kädestä kuin unelmissa. Olen ihan varma, että mukilla ollaan, kunnes kopsahtaa, ja jää taas ylös kallion päälle. Puut ja puska on vähän linjalla rinteen alla, joten koitan varovasti laittaa antsakulmaa puttilähäriin. Unohdan alamäen ja antsa pitää liian kauan, ja kopsahtaa tietysti puuhun. 8m putti rinteestä haaralta ei mene ja bogi yhdeltä helpoimmista väylistä sattuu. +1

#4 – Vaihdan takaisin Saintiin, kääntää yli mutta enemmän kuin arvasin ja on oikealla puolessa välissä. Tässä ollaan oltu monesti, Verdict kämmenellä korille mutta liitää liikaa ja menee 8m pitkäksi korin ja puun taakse. Haaralta yritys on huono, ja toinen bogi tästä on surkeaa suorittamista. +2

#5A – Nyt en heitä pitkäksi, ajattelen. Firebird korkealle hyssessä, mutta taas näyttää menevän liian kauas. Ei onneksi. OB-rajasta 1,5m ja korille matkaa 6m. Näitähän on treenattu. Käsi vaan tutisee ja en muista yhtään, mitä kropan pitikään tehdä putatessa – laitan siis koko laitteesta ohi! Surkuttelen taas ja tuntuu valuvan koko kierros hukkaan, tämäkin tuntuu bogilta, vaikka nostan kolmosen sisään. +2

#5B – Volt kämmenannukka on liian matala ja jää mandon tasalle. Puita edessä, Rhyno hyssessä on hyvän näköinen, kunnes kallion päältä kuuluu kops ihan liian aikaisin. Siellähän se makaa 8m päässä korista kiven lähellä, korin takana iso pudotus. Ajattelen, että laitan alle, koska äskeinen helpompi putti ei mennyt, mutta en laitakaan vaan mieluummin viuhtaisen taas kokonaan laitteesta ohi ja tilaan vielä rollit kaupan päälle. Reilussa kympissä ollaan, ei saumaakaan ja nostovitonen. Fiilis sen kuin paranee. +4
Luokan ainoa vitonen koko päivänä, keskiarvo tokalla kierroksella +0,4.

#6 – Vaihdan Rhynoon, matala heitto jaksaa juuri kaatuneen puun yli ja ottaa hienon skipin, jääden korista 6-7m. Taas on vähän pudotusta takana, joten putti on tosi varovainen eikä mene, par sisään. +4

#7 – Lautturi taas kämmeneltä, reilusti vasemmalta ja kimpoaa mandon taakse noin 10m. Metrin kokoisesta aukosta Pure hienosti suoraan koria kohti ja ohi noin viiden metrin alamäkiputille. Haaralta uppoaa. +4

#8 – Saint rystyltä, en saa kunnolla tehoja ja on rinteessä noin 15m korista mutta ei riittävän lähellä birdieen. Säälittävä yritys ja nosto sisään. +4

#9 – Heitän Verdictin kovaa, lipsuu taas liian aikaisin ja ottaa hipsut tukivaijerista. Kiekko jaksaa onneksi juuri kallion päälle. Kämmenellä Verdict on hyvä mutta liikaa kohti koria ja skippi vie 6-7m putille oikealle. Joskus näissä ei olisi ongelmaa mutta nyt kiekko tuntuu niin oudolta kädessä, että väpätys on kamala ja taas koko laitteesta ohi. Bogi korttiin tältäkin helpolta väylältä. +5

#10 -  Volt uudestaan on taas tosi hyvä, menee läheltä oikean reunan puita mutta ei osu ja feidaa noin 12 metriin. En puiden välistä edes kuvittele saavani sisään, joten neppi alle vaan ja par korttiin. +5

#11 – Vaihdan Saintin suorempaan Craveen ja lähtee aika lailla vasempaan, mutta oksista hipaisu auttaa vähän oikealle. Rhyno loivaa hysselinjaa puiden ohi on tarkka mutta voimaa taas liikaa, menee 7m pitkäksi. Kuivaharjoittelen pari kertaa puttia, ja lopulta kiekko kädessä saan hyvän liikkeen ja kiekko tarraa oikealle puolelle ketjuja. +5
Typerästi tuuletan hieman sarkastiseen sävyyn – parempi olisi pitää suu kiinni, mutta fiilis on ollut tosi huono eikä kontrolli oikein pidä.

#12 – Crave jälleen, on aika kelvollisen näköinen ja tipahtaa lopulta oikein mainioon kohtaan noin 85m paikkeille. Tästä olisi hyvä linja jatkaa, Buzzz kädessä tavoittelen kevyttä ylikääntävää heittoa korille, mutta jostain syystä kiskaisen ns. täysillä ja aivan liikaa oikealle ja matalana. Etenen ehkä 30m ja olen nyt vähän toisen mandon ohi. Lähäri Purella on löysä ja feidaa aikaisin vasempaan, neppaan korin alle ja nostan bogin pois. +6
Keskiarvo taas +1,7 eli ei häpeämistä bogissa.

#13 – Ajattelen tämän väylän olevan melko ratkaiseva kierroksen kannalta. Kohdistan kroppani ilmeisen huonosti ja Pure lentää suorana ihan liikaa oikealle, kunnes tipahtaa jostain syystä jo tielle ennen saarta. Dropparilta neppi ja nostobogi. +7

#14 – Ryhmäkaveri ehdottaa putteriavauksia vikan väylän kunniaksi, totean, että mikäs siinä. Ajattelen putterin tarvitsevan enemmän voimaa ja Pure jää taas käteen, olen melkein tiellä oikealla. Kuvittelen jo voivani heittää tietä pitkin korille, kunnes minua muistetaan mandosta. Ensimmäinen yritys puuhun ja kimmoke väylälle, sitten Volt kämmeneltä muuten hyvin mutta liikaa voimaa. Seitsemän metrin bogi-putti jäljellä, eikä maistu, joten lopetus tuplabogiin. +9

Tulos on aika lailla odotettu. Kyllä harmittaa, harmittaa niin vietävästi. Tyhmiä virheitä, ylittämätön psykologinen este puteissa ja pituuskontrollin heikkous rankaisee rumalla tuloksella. Tiedän pystyväni paljon, paljon parempaan. Omaa huonoa suoritusta ei auta se, että koko ryhmä pelaa kakkoskierroksen huonommin: tuloskeskiarvo nousee 20 pelaajan +8,6:sta 18 pelaajan +9,3:een. Olen kakkoskortin huonoin suorittaja tokalla kierroksella ja tipun jaetulle sijalle 9/18 kokonaistuloksella 134 heittoa ja +14. Luokan voitto irtoaa tuloksella +6.

Palkintojenjako on hyvä häiriö ennen kotimatkaa, jolloin pään sisältä kuuluu vain huutoja ”miksi! miksi! miksi!” ja loppuiltakin menee vähän varjojen mailla. Kannattaako tämä nyt ottaa noin vakavasti? Eikös tämän ekan kauden ollut tarkoitus olla kisakokemuksen keräämistä?

Tokasta kierroksesta heltiää alustavat pisteet 856 ja ynnättynä kierrokset tekevät 873, mikä on noin 30 pistettä yli tämänhetkisen ratingini, eli ei kai tässä kauheasti auta murjottaa. Toiveissa on, että pääsen vielä yhdet kisat pelaamaan tänä vuonna ja niistä ainoa tavoite on saada hyvä maku jäämään kisaamisesta suuhun pitkän talven ajaksi.

Kiitos kisan järjestäjille ja pelikavereille!


muok. kirjoitusvirheitä.
« Last Edit: 16.10.17 - klo:18:08 by JaskaT »