Frisbeegolf-keskustelu > Frisbeegolf

Fysiikan lait ja eri tyyppiset frishbeet, eli miksi jotkut kääntyvät oikealle

(1/2) > >>

Peij:
Aloin miettimään näin lukiossa pitkän fysiikan lukeneena, että mikähän noissa eri frisbeissä tekee niille niin erilaiset lento-ominaisuudet? Nopeasti tarkastelemalla erilaisia frisbeitä olen huomannut ainakin erilaisen reunan erilaisten frisbeiden välillä. Drivereissä näyttäisi olevan terävämpi reuna kuin esim. midareissa. Puttereissa se näyttäisi olevan pyörein. Se ei vielä ole mielestäni niin ihmeellistä, koska terävämpi reuna vähentänee ilmavastusta. Mielenkiintoisempaa olisi mielestäni selvittää se, miksi jotkut frisbeet ovat alivakaita ja jotkut ylivakaita. Mitenhän niitä muutenkaan yleensä edes suunnitellaan? Onkohan niitä valmistavilla firmoilla joitakin tuulitunneleita, tai robottikäsiä, jotka saavat aina samanlaisen kierteen frisbeehen?

Joku tuon: http://www.teknolelu.fi/kulkuvalineet/gyroskooppinen-voima-poistaa-apupyorat/ kaltainen voimahan siinä frisbeissä jyllää, kun se kiertää itsensä ympäri. Osaisikohan joku selittää tarkemmin tuota gyroskooppista voimaa, koska se lienee se päätekijä tässä asiassa? Ilmeisesti gyroskooppinen voima jollain tapaa pitää frisbeen vaaterissa, kun se on ilmassa ja siinä on sopiva kierre. Tämä ei kuitenkaan selitä (ainakaan minulle) vielä sitä, miksi toiset frisbeet alkavat kallistua oikealle ja toiset vasempaan. Liekö siinä joku tietyntyyppinen ilmavirtaus, joka sen aiheuttaa. Tämän arvauksen mukaan alivakaissa kiekoissa olisi erilainen reuna kuin ylivakaissa. Aloittelijana en kuitenkaan omista kuin alivakaita kiekkoja, niin en pääse tätäkään asiaa tarkistamaan. Ehkä joku, jolla olisi molempia, voisi verrata niiden reunoja? Muutenkin olisi mielenkiintoista keskustella frisbeiden suunnittelun rajoista. Kuinka härskejä frisbeitä olisi teoriassa mahdollista edes suunnitella?

Toinen ajatus joka mulla on herännyt liittyen frisbeen liito-ominaisuuksiin on se, miten ilma ohittaa sen, kun se lentää. Lentokoneen siipeenhän ainakin tulee nostetta tietyn tyyppisen suunnittelun ansiosta. Liekkö näissä frisbeissä sama ilmiö, tai ajatus? Niin mä itse ainakin kuvittelisin asian olevan.

flätti putteri:
Ei millään pahalla, mutta se on frisbee eikä frishbee .!   :D

Peij:
Okei. Korjasin ne väärinkirjoitukset. Englannista kai jäi se h-kirjain siihen väliin.

kaarlos:
Oma tulkinta asiasta on seuraava:

Kiekon luonnollinen feidin suunta perustuu ihan siihen, että pyörimissuunnasta riippuen joko oikea tai vasen reuna kiekosta toimii siipenä (myötäpäivään -> vasen reuna, vastapäivään -> oikea reuna) koska tuolla ilmavirtausta vasten pyörivällä reunalla ilmavirtauksen efektiivinen nopeus kiekon reunalla on suurin ja samaan aikaan toisaalta vastakkaisella reunalla tuo ilmavirtauksen nopeus on hitaampi. Korkeammilla pyörimisnopeuksilla siipi tuottaa enemmän nostetta, jonka vuoksi myös pyörimisnopeuden hidastuminen aiheuttaa kiekon kaatumista (feidaamista) nimenomaan sen nostetta tuottaneen siipi-reunan suuntaan.

Kiekon ylikääntyminen johtuu ihan samasta siipiefektistä; vasen reuna tuottaa enemmän nostetta kuin oikea reuna - ja kiekon pyörimisnopeuden lisääntyessä tämä epäsuhta kasvaa entisestään. Näin ollen kiekot joissa on oletuksena sellainen reunadesign joka tuottaa enemmän nostetta turnaa myös lähtökohtaisesti enemmän. Käytännössä siis mikä vaan kiekko kääntyy yli jos sen vaan heittää tarpeeksi kovaa (ks. Eagle / Simon ja PD2 ylikääntäminen), mutta alivakaat kiekot tuottavat luonnostaan enemmän nostetta joten ne vaativat vähemmän lähtönopeutta kääntyäkseen yli.

JanneRäsänen:
Paineellakin on vaikutus. Eri kiekoissa muidenkin osien kuin siiven muodosta johtuen ilmaa kulkee vaihtelevassa suhteessa yli ja ali, kuten lentokoneen siivessä. Kun yläpuolelta menevä ilma kulkee pidemmän matkan kuin alta menevä, ilman virtausnopeus on suurempi ylhäällä ja siitä seuraa paine-ero eri puolille. Nostetta syntyy, mutta mihin, on jännä juttu. Google kertoo enemmän paineen keskipisteen siirtymisestä eri kohtiin kiekkoa eri nopeuksissa hakusanana aerodynamic precession.

Jengan lisäksi keulan ja perän korkeusero vaikuttaa myös. Gyroskopian ja nokkakulman tulolla on iso merkitys vakauteen. Nokka ylempänä kuin perä estää yli kääntämistä ja nokka alas lisää kippausta. Mitä suurempi vauhti, sitä alivakaampi kiekko ja mitä suurempi kierrosluku, sitä pidempään kiekko vastustaa kulman muutosta "yli- sekä alivakaaksi". Siis alussa yli kääntöä ja lopussa feidiä.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta