#705.5.2020 KurikkaSäläisjärvi (A1)Tämän päivän neljäntenä ratana Säläsijärvi Kurikassa tai siis entisessä Jurvan kunnassa. Rata on perustettu jo vuonna 2005, joten todella vanha rata on nyt vuorossa. Rataa on muokattu useaan kertaan ja nytkin on hieman parannustöitä kesken ja uusia väyliä tekeillä. Jos radan kiertää kokonaan, niin radalta löytyy nykyisin 23 väylää, on toki mahdollista kiertää vanha 18 väyläinen rata, mutta silloin 5 uutta väylää jää pois välistä. Ja totta kai kun väyliä on kerran tehty, niin kaikki kierretään. Rata sijaitsee kunnan kuntoilualueella ja ympäröivissä metsissä aivan järven vieressä, joten maisemat ovat jo parkkipaikalta komeat. Osa radasta on myös entistä hiekkamonttua, joten korkeuseroja ja penkereitä löytyy. Koreina radalla toimii pääsääntöisesti Discatcherit, mutta parilta uudelta väylältä löytyy Amexpot.
Väylä 1 (Par 3)105-metrinen suora tai ehkä hieman oikealle kaartuva väylä. Avauksen saa heittää kovaa, sillä väylä on leveä ja korille oleva matka tuntuu huomattavasti pidemmälle. Keskellä väylää on syvä ja suuri hiekkamonttu, joten lyhyeksi ei kannata avausta heittää, sillä lähestyminen vaikeutuu huomattavasti, sillä koria ei näy montun pohjalta. (par)
Väylä 2 (Par 4)154-metrinen oikeastaan suota par 4-väylä. Väylä on aluksi avoin ja tasainen, mutta noin 30 metrin päässä tiistä alkaa valtava hiekkamonttu, jonka pohjalla avaus tulee jäämään, sillä en usko että kukaan heittää avausta sen hiekkamontun ylitse. Hiekkamonttu on todella syvä ja sen pohjalta pitää heittää jatkoheitot jyrkkään ylämäkeen. Koria ennen on metsäsaareke, jonka saa kiertää haluamaltaan puolelta lenkkeilypolkua pitkin, sen saarekkeen läpi ei pääse. Kori sijaitsee lopussa yllättävän paljon metsän puolella, joten kakkosheitolla ei tarvitse säästellä voimia. Todella hieno väylä. (par)
Väylä 3 (Par 3)54-metrinen suora väylä rotkon ylitse. Tiipaikka ja kori ovat suurin piirtein samalla tasalla, mutta niiden välissä on 40-metriä pitkä ja ainakin 10 metriä syvä hiekkamonttu. Onneksi väylälle on rakennettu portaat, niin on mukava laskeuta jyrkkää rinnettä alas. Jos avaus jää vähänkin lyhyeksi, niin se takuuvarmasti rollaa 20 metriä mäkeä alas. Kori on sijoitettu aivan rinteen reunalle, joten jos heitätä liian pitkäksi, niin kuoleman putti odottaa. Komea väylä. (birdie)
Väylä 4 (Par 3)120-metrinen suora ja melko leveä väylä lenkkipolkua pitkin. Väylä on koko mitaltaan noin 7 metriä leveä, joten siihen kyllä osuu, mutta väylän juoni onkin se, että kiekko ei saa mennä yhtään kummallekaan puolelle metsään, sillä puuston tiheää ja jatkomahdollisuudet rajalliset. Varsinkin oikea reuna ennen koria on hankalaa maastoa. Eli pitää heittää yli 110 metrinen heitto, joka laskeutuu väylällä, ei ihan niitä frisbeegolfin helpoimpia heittoja. Todella vaikea väylä pirkottaa. (bogey)
Väylä 5 (Par 3)Noin 120-metrinen suora ja kapea väylä jyrkkään alamäkeen. Väyläopastetta ei ole vielä paikoillaan, sillä tämä on ilmeisesti uusi väylä. Laskua korille tulee noin 10 metriä ja heiton pitää olla suora, mutta vasemmalla on enemmän tilaa feidata. Kori on sijoitettu hienosti pienen kumpareen päälle metsäsaarekkeeseen, joka viettää joka suuntaan, joten jos pääsee lähelle, niin puttaaminen on haastavaa. Korina toimii neonvihreäksi maalattu Amexpo ja onneksi se on kirkkaan värinen, sillä muuten koria olisi hankala havaita tiipaikalta. Jälleen todella komea väylä. (par)
Väylä 6 (Par 3)Sitten palataan hieman matkaa takaisin päin edellistä väylää ja kavutaan pitkät portaat ylös seuraavalle tiille. 103-metrinen suora väylä. Tiipaikka ja kori ovat samalla tasolla, mutta niiden välissä on 90 metriä hiekkamonttua joka on noin 10 metriä syvä. Avaus pitää saada menemään lähelle koria koko montun ylitse, sillä jos jää montun pohjalle on todella hankala heittää lähestymistä. Ennen koria on vain noin 15 metriä tasaista maata ja sitä ennen on todella jyrkkä penger hiekkamonttuun, eli jos jää vähänkin lyhyeksi avauksellaan, niin kiekko löytyy aina aivan montun pohjalta. Noin 25 metriä ennen koria on valtavan leveä haapa, joka on ohitettava haluamaltaan puolelta, jos kiekko ottaa siihen hipsun, niin kiekko löytyy jälleen mistä muualtakaan kuin montun pohjalta. Tämä on tähän saakka tämän vuoden paras ja hienoin väylä, joka on tullut vielä vastaan. (par)
Väylä 7 (Par 4)Noin 200-metrinen mutkitteleva ja todella kapea metsäväylä. Tämä väylä on jälleen uusia väyliä, sillä väyläopaste ei vielä ole paikoillaan. Väylän oikealla reunalla noin 20 metrin päässä tiistä on mando, joka pitää kiertää vasemmalla puolelta. Väylä kääntyy mandon jälkeen jyrkästi oikealle, väylä on kapea ja sweetspotalue todella pieni, joten ainoa järkevä vaihtoehto on avata kämmenellä hysseavaus mutkan taakse ja toivoa, että kiekko laskeutuu väylälle. Sen jälkeen väylä kaartuu loivasti vasemmalle hakkuukoneen uraksi, joten todella kapeaan väliin pitää jälleen osua. Loppuosa väylästä on melko pitkään suoraa, mutta on todella hankalaa pysyä väylällä. Onneksi puusto ei ole mitenkään hirveän tiheää, joten hyviäkin välejä voi löytää hieman väylän sivustakin. Ennen koria on pientä kuusikkoa, joka vaikeuttaa kuitenkin lähestymisheittoja. Väylä on uusi ja se kaipaisi, ehkä vielä hieman raivaamista ja ehkä muutama puukin saisi vielä lähteä, jotta väylä levenisi hieman. Varmaan loppukesästä tämä on huomattavasti parempi väylä kun maasto on hieman kulunut pelaajien toimesta. Haluaisin tietää onko joku heittänyt tähän pirkon nykykunnossa koko matkan väylää pitkin mennen? Aika vaikea väylä. (Bogey)
Väylä 8 (Par 3)Noin 75-merinen vasemmalle kaartuva kapea metsäväylä. Väylä on jälleen uusia väyliä, joten väyläopaste uupuu vielä. Oikean puolen metsikkö on huomattavasti tiheämpää, joten kiekon saa antaa rauhassa feidata vasemmalle. (birdie)
Väylä 9 (Par 3)66-metrinen suora ja melko kapea väylä. Noin puolessa välissä väylää on tuplamandoportti, joka on vain 3 metriä leveä, joten todella tarkkana saa olla ja itsellä ainakin tulee heti puristusta lisää kiekkoon. Jos mandon missaa droppari on mandojen välissä. Tärkeintä on kuitenkin vain osua porttiin ja jos siitä pääsee läpi, niin hyvä, sillä mandon jälkeiset puuosumat eivät harmita yhtään. (par)
Väylä 10 (Par 3)56-metrinen suora ja kapea metsäpilli. Kori on hieman oikealla, joten kämmen heitto midarilla toimii hyvin tähän väylää. Puusto on harvahkoa, joten alun puuosumat eivät rankaise tulosta kovinkaan paljon. (birdie)
Väylä 11 (Par 3)108-metrinen vasemmalle kaartuva väylä hiekkamontun reunalta alamäkeen. Koria ei näy tiille, joten on todella vaikea arvioida heiton pituutta. Väylä on hieman vaarallinen, sillä hiekkamontun pohjalla on seuraavan väylän tiipaikka, jonka ylitse pitää käytännössä heittää. Toki seuraavan väylän tiipaikka on todella paljon alempana, joten on vaikea kuvitella että johonkin toiseen heittäjään osuisi, mutta paras olla kuitenkin aina varovainen. Kori sijaitsee korkean hiekkaharjanteen laella, joten jos avauksella jää hiekkamontun pohjalle on lähestymisheitto huomattavasti hankalampi. Puttirolli on oikeastaan varmaa jos ei kiekko kippoon jää. (par)
Väylä 12 (Par 3)60-metrinen suora väylä jyrkkään ylämäkeen. Väylä on aluksi täysin avoin, mutta harjanteen päällä noin 25 metriä ennen koria se kapenee noin 4 metriä kapeaksi metsäränniksi. Harjanteen päällä olevat kaksi mäntyä muodostavat tuplamandoportin, jonka välistä pitäisi avauksella osua. Jos porttiin osuu, niin pirkko on sen jälkeen helppoa kauraa. (par)
Väylä 13 (Par 4)130-metrinen par 4 väylä, joka kaartuu aluksi vasemmalle ja lopuksi hieman oikealle. Väylän oikeassa reunalla noin 40 metrin päässä on mando, joka on kierrettävä vasemmalta puolelta, mando estää ainoastaan oikomisen oikealta tietä pitkin korille. Väylän puusto on harvaa, joten ei ole suuta väliä, mihin avaus laskeutuu, sillä jatkoheitot ovat melko simppeleitä. Tämä on melko helppo par 4-väylä. (birdie)
Väylä 14 (par 3)109-metrinen suora ja melko leveä metsäväylä. Saa heittää todella kovaa jos haluaa korille saakka ja väylä tuntuu huomattavasti pidemmältä kuin reilu 100m. Väylän lopussa metsä on huomattavasti harvempaa kuin alussa, joten kun ensimmäiset 70 metriä kun selviä ilman puuosumia, niin par-tulos on melko varmaa. (par)
Väylä 15 (Par 4)147-metrinen oikealle kaartuva par 4-väylä. Noin 40 metrin päässä tiistä väylän vasemmalla reunalla on mando, joka on kierrettävä oikealta puolelta, mando ei oikeastaan vaikuta mitenkään heittoon. Avausheitto pitää saada liitämään pitkälle oikealle. Väylä on aluksi aika leveä, mutta kapenee loppua kohden melko kapeaksi kujaksi. Väylän puusto on melko harvaa, joten ei ole hirveän suurta väliä, minne kiekko laskeutuu. (par)
Väylä 16 (Par 3)70-metrinen oikealle kaartuva väylä. Väylän alkupää mennään avointa tietä pitkin ja lopuksi se kääntyy oikealle hieman metsän puolelle. Väli, josta kiekko pitää saada menemään oikealle metsään, on noin 4 metriä leveä, joten tarkasti pitää heittonsa tähdätä. Tämä on jälleen uusi väylä, eikä väyläopastetta ole vielä paikoillaan. Korina väylällä on neonvihreä Amexpo. (birdie)
Väylä 17 (Par 3)120-metrinen hieman vasemmalle kaartuva väylä alamäkeen lenkkeilypolkua pitkin. Väylä on vain noin 5 metriä leveä koko matkalta ja on todella vaikea välttyä puuosumilta. Kori sijaitsee metsän hieman metsän puolelle parin suuren kuusen välissä, joten lähärinkin kanssa pitää olla tarkkana, eikä sitä voi vaan heittää sinnepäin. (bogey)
Väylä 18 (Par 5)235-metrinen mutkitteleva väylä. Avaus pitää heittää loivaan alamäkeen ja väylä kaartuu koko ajan hieman vasempaan ja on sitä parempi mitä pitemmälle saa kiekon liitämään vasemmalle. Väylä on reilun levyinen, mutta yhtään sivussa väylältä ei saa olla jos haluaa heittää jatkoheitot vauhdin kanssa. Jos avaus onnistuu, edessä on pitkään suora noin 8 metriä leveä metsäränni, joka kaartuu oikealle noin 100 metrin päässä. Väylän loppuosuus, mennään suoraa lenkkeilypolkua pitkin, jonka päässä kori häämöttää. Todella hyvä ja monipuolinen par 5-väylä. Tämä onkin ainakin vuoteen paras par 5-väylä, joka on tullut vastaan. (birdie)
Väylä 19 (Par 3)91-metrinen oikealle kaartuva tiukka metsäväylä. Noin 25 metrin päässä on mandopuu, joka pitää kiertää vasemmalta ja jos mandon missaa droppari löytyy mandon vierestä. Väylä kaartuu todella jyrkkään ja pitkään oikealle ja kiekko on jälleen saatava liitämään todella pitkään oikealle. Lopussa korille menee kaksi kapeaa kujaa, sisempi reitti on kapeampi ja siihen on ainakin avauksella edes vaikea osua ja tämä reitti onkin oikeastaan vaihtoehto silloin jos jää alkupään puihin tai missaa mandon. Ulompi reitti on leveämpi ja sitä pitkin pitää avaus saada menemään jos haluaa kympin rinkiin. (par)
Väylä 20 (Par 3)67-metrinen suora ja loppua kohti kapeneva väylä. Väylällä on paljon paksuja kuusia, joihin osumista on vaikea välttää. Korille menee ihan reilu reitti, mutta siihen on vain osuttava.
(par)
Väylä 21 (Par 4)158-metrinen vasemmalle kaartuva par 4-väylä. Väylä on täysin avointa hiekkakenttää ja noin 80 metrin päässä tiistä on valotolppana toimiva mando, joka on kierrettä oikealta puolelta. Onneksi väylällä on droppari lähellä mandoa, sillä muuten joutuisi todella kaukaa heittämään uuden heiton, jos mandon missaa. Kiekko pitäisi saada alas ja skippaamaan kauas vasemmalle aivan heti mandon jälkeen, sillä se huomattavasti helpottaa ja lyhentää lähestymisheittoa. Väylän loppuosa on myös avointa kenttää vaikkakin kori sijaitsee hieman metsän puolella. Itselle oli ainakin todella vaikea arvioida lähärin etäisyyttä. Hieno, mutta helpohko par 4-väylä. (par)
Väylä 22 (Par 3)50-metrinen lopussa jyrkästi oikealle kaartuva väylä. Avaus pitää heittää melko kapeaan ja synkkään kuusiränniin. Kiekko pitää saada skippamaan noin 40 metrin päässä jyrkästi oikealle, sillä kämmenheiton feidi ei riittävästi feidaa korille. Kiekko pitää saada skippaamaan juuri oikeassa kohdassa, sillä jos se osuu liian aikaisin maahan, niin ollaan aika syvässä mörrissä ja sama homma jos menee liian pitkäksi. Todella tekninen väylä jos haluaa aivan nostolle. (birdie)
Väylä 23 (Par 3)92-metrinen vasemmalle kaartuva väylä. Tiipaikka on todella hienolla paikalla aivan tekojärven penkereen reunalla. Tiipaikalta avautuu todella komeat maisemat ja sielukin lepää
. Avaus pitää heittää autotien ylitse, joka on outtia samoin kuin oikealla oleva järvikin, mutta en usko että kukaan sinne kiekkoaan saa uppomaan. Kori on sijoitettu valtavan siirtolohkareen päälle ja järveltä tuleva tuuli ei ainakaan helpota puttaamista. Kori on niin korkealla että sinne on tehty portaat. Todella komea lopetusväylä tälle hienolle radalle. (birdie)
Lopputulos: -5Radan paras väylä: Radalla on monta todella hyvää väylää, joten valinta on oikeasti vaikea. Valitsen kuitenkin parhaaksi ehkä väylän numero 6. Visuaalisesti todella hieno väylä ja samalla kuitenkin teknisesti haastava. Huono heitto rankaisee armottomasti ja silloin joutuu aina hiekkakuopan pohjalle.
Ratakartta löytyy ykköstiin vierestä, jossa on myös puttikori. Hienona lisäyksenä on myös heittoverkko tai tässä tapauksessa heittopressu, jossa voi lämmitellä draivin kuntoon ennen kiessiä, joten ei tarvitse väylillä lämmitellä. Radalla on todella hyvin panostettu näihin lämmittelypaikkoihin ja ensimmäistä kertaa tulee rataseikkailuilla vastaa tällainen heittoverkkoviritelmä, joka olisi mielestäni todella hyvä lisäys radalle kuin radalle ja pisteet siitä. Väyläopasteissa on kyllä hieman toivomisen varaa valitettavasti, sillä kaikilla väylillä ne eivät olleet vielä paikoillaan ja numerointi oli vielä sekavaa, koska rataa päivitetään parhaillaan. Väyläopasteisiin oli liimattu kiinni uutta numerointia, koska joihinkin väleihin oli lisätty väyliä. Muutenkin väyläopasteet olivat ”maastovalokuva” väylästä, eikä kuten normaalisti kuvauskuvia lintuperspektiivistä, joten oli paikoitellen vaikea hahmottaa ainakin näin ensikertalaisena väylän muotoja. Toivon ja uskon, että kun väyläpäivitykset valmistuvat, niin tulee myös uudet ja paremmin kuvaavat väyläopasteet. Siirtymät seuraaville väylille olivat lyhyitä ja seuraavalle väylälle oli aina helppo suunnistaa. Koreina radalla ovat tosiaan Discatcherit, mutta muutamalta uudelta väylältä löytyy vanhat Amexpon korit, toivon että nämä Amexpot päivitettään myös Discatchereihin kun radan päivitys valmistuu kokonaan. Siirtymille ja väylille oli myös rakennettu portaita, jotta kulkeminen olisi sulavampaa, sillä muuten olisi vaarallisen jyrkkiä penkereitä, jälleen pisteet siitä. Muutamassa kohtaa heitetään vähän ristiin väyliä ja joissain tilanteissa voi olla parempi odottaa, että toinen väylä pelaa ensin oman väylänsä loppuun ennen kuin itse avaa oman väylänsä. Väylät 3,11 ja 12 pelataan osittain samaa väylää pitkin, toki eri kerroksissa/korkeuksissa ja samoin väylät 5 ja 6 hieman risteävät ainakin siirtymän osalta, mutta loppulopuksi tämä ei ole mikään suuri ongelma. Tiipaikat ovat hyvin perustettuja ja riittävän suuria ja mitä pidempi väylä sitä pidempi on tiimatto, tämä on jyvä asia, sillä lyhyemmillä väylillä ei metsässä tarvitsekaan olla valtavaa tiimattoa. Rata on hyvin hoidettu ja maastotyypiltään se on kuivaa kangasmaastoa ja hiekkamonttutyyppistä hiekkaa, joten pelaamien on sujuvaa eikä tarvitse pelätä kiekkojen hukkumista heinikoihin, sillä niitä ei ole laisinkaan. Muutamat uudet väylät eivät ole vielä ihan kuluneet pelaajien toimesta, joten ne vielä paranevat aikojen saatossa. Vanhat väylät ovat todella hyvässä kunnossa ja mitään turhia risuja ja pusikoita ei löydy mistään. Radalta löytyy yllättävän hyvin korkeuseroja, vaikkakin ollaan Pohjanmaalla, johtuen juuri siitä että tämän radan maasto on vanhaa soramonttua ja suunnittelija on ottanut erinomaisesti huomioon jokaisen nyppylän ja mäen. Korin sijoituspaikat on myös todella hyvin mietittyjä ja niihin on oikeasti panostettu. Radan väylät ovat monipuolisia, löytyy kapeaa ja lyhyttä par 3-väylää ja myös avointa ja pitkää par 3-väylää. Radalta löytyy monta teknistä par 4-väylää ja muutama väylä jossa saa heittää sydämensä kyllyydestä ja myös todella hyvä par 5-väylä on radalle suunniteltu. Radalta löytyy 23 väylää, jotka kaikki ovat hyviä omalla tavallaan ja mitään väylää ei mielestäni tarvitse poistaa. Rata sijaitsee myös hienolla paikalla aivan tekojärven rannalla, joten pelaaminen on siitäkin johtuen todella mukavaa. Rata on haastava, mutta ei kuitenkaan liian vaikea, joten se sopii kaiken tasoisille heittäjille.
Tätä rataa voi todellakin lämpimästi suositella kaikille. Kannattaa ehdottomasti lähteä vierailemaan tänne vähän kauempaakin. Kierroksen jälkeen ja kesken kierroksenkin tuli sellainen fiilis, että tänne haluan takaisin uudestaan ja pian, voin kokemuksesta sanoa, että ei ole monellakaan radalla tullut samanlaista fiilistä.
Oma rataennätys: -5Rata-arvostelu:Radan puitteet:2.2Radan kunto:2.2Radan toteutus:2.2Yleisfiilis radasta:2.2Loppuarvosana: 8.8