Frisbeegolf-keskustelu > Treenipäiväkirjat

Makken kisamuistiot

(1/4) > >>

Markus:
Jaahas,

Eilen oli vuorossa kauden eka Pdga-kilpailu Kaarinan uudistetulla radalla. Viime kaudella vedettiin Aulun ja Huuskosen kanssa useita Flex-start -kisoja nopealla aikataululla ja tämäkin kisa taidettiin hakea vasta pari viikkoa sitten. Päätettiin vetää kisa payoutilla 0 %, mutta arvottiin kuitenkin osallistujien kesken lahjakortteja sekä kiekkoja pelaajakokouksissa. Hyvin näkyi kisa kuitenkin kiinnostavan ilman palkintojakin ja osallistuja oli lopulta 46/48. Radalla on 12 väylää, joten pelattiin 2 x 24 väylän kierrosta.

https://discgolfmetrix.com/?u=scorecard&ID=873733

Aamulla ehdin lämmittelemään neljä väylää, minkä jälkeen istuin ulkona puolisen tuntia vastaanottamassa kisamaksuja ja säätämässä Metrixiä. Ekalle kierrokselle lähdin väylältä yksi näpit aivan jäässä. Samassa kortissa oli tuttuja 7k:n ukkoja ja rento meininki. Etu-12 pelasin huonosti (+3). Missasin heti tokalla väylällä putin neljästä metristä ja muutenkin kesti kyllä hetki lämmetä. Taka-12 (-4) kädet lämpes ja heitot alkoivat osua ränneihin. Eka kiessi siis -1, jolla pääsi kakkoskorttiin. Ekan kiessin jälkeen juoksin tennishalliin vastaanottamaan tuloskortteja ja säätämään Metrixiä. Onneksi toimitsija Huuskonen haki Subista patongit ja ehdittiin istua puoli tuntia ennen seuraavaa kierrosta.

Tokalle kiessille lähdin kakkoskortista. Mukana oli kaveri, puolituttu sekä yksi uusi tuttavuus, joka pelasi ekaa Pdga-kisaansa. Tokan rundin pelasin -6 yhdellä bogilla. Vähän lopussa alkoi väsyttämään, mutta pakka pysyi kyllä kasassa. Kokonaissijoitus kisassa oli kuudes, joka on hieman yläkanttiin. Pelasin myös noin 40 pinnaa yli oman ratingin. Rata toisaalta sopii mulle, koska väylät ovat lyhyitä. Kaarinassa häiritsee vähän se, että en avaa (talvella) yhtään väylää midarilla, joka on itselle ehkä se mieluisin kiekko heittää. Niittyväylillä siellä heittää draiveria ja metsässä putteria.

Kisojen jälkeen miettii helposti missattuja putteja ja huonoa tuuria, mutta ”liian hyvät” suoritukset ottaa jotenkin itsestäänselvyytenä. Missasin itse ringistä varmaan viis puttia, mutta heitin kyllä hyviä heittoja todella paljon. Väylällä kuusi (ja siis 18) heitin jokaisen avauksen rinkiin, mutta en saanut putattua kuin kahdella kertaa, koska greeni on melko tukossa. Draiveriheitot onnistui myös hyvin, mikä vähän yllätti.

Lukeeko (uudet) pelaajat sääntöjä ja kilpailuopasta? Yhdellä ryhmällä oli jäänyt merkkaamatta kierroksen kokonaistulokset ja siitä rankkua. Muutenkin taisi Metrix-sukupolvi olla hieman ihmeissään paperiscroreista eikä osalla ollut kyniä mukana.

Seuraava Pdga-kisa on maaliskuussa Skogbyssä, jossa en ole koskaan pelannut hyvin. Sen jälkeen vois ehkä jonkun Flex-startin vetästä Turun seudulla, jos muut 7k:n kisaremmistä ehtii. Huuskonen kanssa on tosin rasittavaa vetää kisoja. Se oli käyny rassaa Kaarinan tiit auki, hommas tuloskortit, raahas kisakeskukseen pöydän ja tuolin, haki TD-kaksikolle ruokaa ja oli toimitsijana vapaapäivänään, kun TD:t pelas. Raskas äijä.

JaskaT:
Tervetuloa kirjoittelemaan!


--- Quote from: Markus on 25.02.19 - klo:10:39 ---Lukeeko (uudet) pelaajat sääntöjä ja kilpailuopasta? Yhdellä ryhmällä oli jäänyt merkkaamatta kierroksen kokonaistulokset ja siitä rankkua. Muutenkin taisi Metrix-sukupolvi olla hieman ihmeissään paperiscroreista eikä osalla ollut kyniä mukana.
--- End quote ---
Tästä avauduin jonkin verran itse viime keväänä, kun uusien kisapelaajien kanssa pääsi pelaamaan. Ei miniä, heittopaikat vähän missä sattuu, treeniputteja oman bägin luo, mitähän muuta oli? Mutta monethan ei tunnetusti lue ohjekirjoja, sääntöopas näyttää vähän sellaiselta. :) Kyllä se siitä sitten.

Ari:
Hienoa kun löytyy uusia aloittajia.

Erilaisten sääntöjen ja käytäntöjen oppiminen kavereilta on ollut aina joidenkin pelaajien ongelma.
Yleensä kun ne sitten kisatouhuissa tulee ekan kerran vastaan niin pysyvät paremmin mielessäkin.
Tiedän edelleen useita pitkään pelanneita joiden oletan edelleen pelaavan ilman sääntökirjan lukemista. Luottavat siihen, että osaa ne ja muut sitten korjaa jos menee pieleen.

Markus:
Säännöistä lisää: Uskon (naiivisti?) että kaikki noudattaa sääntöjä (koska se on normi). Esim. vaikka olis missä byltsissä heittämässä eikä kukaan näe, niin silti pelataan liet sääntöjen mukaan. Kisoissa en tuijotakkaan pelaajien askelia tms., koska se ei ole pakollista. Itelleni oon kyllä callannu asentovirheen kerran :). Jostain tahattomasta asentovirheestä tai vaikka jatkuvasta kiroilusta huomauttaminen on kyllä mulle iso kynnys (pelaajana). Tdnä oon kyllä rankkua antanu, jos on ollut aihetta, mutta myönnän että siinäkin on tehnyt mieli katsoa välillä läpi sormien. Pitää vaan muistaa ajatella asioita objektiivisesti ja kohdella kaikkia samalla tavalla.

Kävin keskiviikkona ja tänään Liedossa treenaa ja pelasin neljä ja kolme alle, mikä on ihan ok. Väylä 11 on vaikea, mutta muuten Liedon väylät on tosi simppeleitä. En oo silti pelannu siellä ku parhaimmillaan joku yhdeksän alle. Lieto on siitä outo metsärata, että vaikka heität millä tahansa väylällä avauksen ekaan puuhun, pelaat silti paria. Väylälle 15 otin molemmilla kiesseillä pörön, mikä on tosi jees. Väylä 17 oli puolestaan jotenkin vaikea, koska oon huono heittämään ylämäkeen.

Huomenna on lähtö Ylläkselle perhelomalle ja tulee viikon tauko frisbeen heittelystä. En tosin laskettele tai hiihdä, mutta aattelin käydä salilla ja lumikenkäilee. Kai siitä lumesta pitää sitten nauttia, ku sitä Suomessa vielä on. Ylläksen jälkeen sit suoraan seuraavin kisoihin ilman heittotreeniä.

Markus:
Tänään kävin viikon tauon jälkeen kokeilemassa heittämistä Nousiaisten viikkokisoissa. Kiekot lähti minne sattui ja puttasin huonosti. Kisan jälkeen käytiin vielä Maskussa kiessillä. Siellä aloin jo osumaan ränneihin ja putti alkoi toimimaan kauempaakin. Vielä teki mieli heittää kolmas kiessi Kaarinassa, mutta en saanut ketään kaveriksi enkä jaksanut yksin lähteä.
 
Huomenna on kisat Skogbyssä. Kolme alle pitäis pelata siellä kierrokset, jotta olisi omalla tasolla ratingin mukaan. Tän päivän perusteella oon kyllä tyytyväinen par-tulokseen. En oo koskaan pelannut Skogbyssä hyvin, joten saatan ihan hyvin heittää viis päällekin. Toivottavasti ei tarvii heittää yhtään forea huomenna, koska siitä ei tullut tänään mitiih. Skogbyn väylillä 3 ja 14 oli alun perin pelikirjassa foreavaus, mutta ne vaihtu nyt rystyyn. Heitän huomenna joka väylään hyssen, hysseflipin tai antsan, koska tänään en saanut yhtään flättiä heittoa onnistumaan. Eipä ne tosin oo ennenkään onnistunut :D

Toissa viikon Kaarinan PDGA-kisaa varten olin treenannut hyvin ja pelasin peruspelillä yli oman ratingin. Huomenna sit kyntämään.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

Go to full version