Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: putterilla tai midarilla avaus  (Read 143200 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #15 on: 03.09.12 - klo:14:09 »
No perhana. Nyt tarvii sit ruveta kokeileen. Oon koittanut kaikennäköisiä temppuja että saisin ton yli kääntymis ongelman pois mutta en oo löytänyt siihen lääkkeitä. Taidan sit kokeilla jotain power gripistä kevyempää otetta putterilla/midarilla avatessa. Jos se vaikka auttais. Siinä tulee taas se riski että lipsahtaa vasemmalle  :o

Toi just oli mulla viisastenkivenä tässä. Powergripillä sais ehkä mittaa mutta irrotus ei oo mulla puhdas. Vaan saishan senki reenaamalla kuntoon (kuten kaiken)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #16 on: 03.09.12 - klo:14:56 »
Sen sijaan kannattaa kiinnittää ekstrapaljon huomiota kiekon puhtaaseen irtoamiseen kädestä. Tuota pystyy jonkin verran parantamaan puttereiden ja midareiden tapauksessa höllemmällä gripillä, jolloin kiekko ei vahingossa jää kouraan ...

Tuo gripin höllentäminen toimi mulle puttereita ja midareita powergripillä heittäessä. Kokeilin erilaisia variaatioita fan- ja birdie-gripeistä, mutta puhtain irroitus tulee mulla löysällä powergripillä.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #17 on: 03.09.12 - klo:15:45 »
Itsellä on samat ongelmat. Siinä missä draiveri vetää entistä pidemmällä ja suorempaa, niin midari ei mene enään minnekkään. Heitän 5 putteristanikin 4 pidemmälle ja tarkemmin kuin tätä midaria. Putterit lentää keskiarvoisesti sen 40-50m. Midari kaatuu usein oikealle ja jää yleensä 40m tai alle. Voiman vähentäminen ei ole auttanut, ehkä tulee siistimpi liito, mutta se ei jaksa se voiman vähentymisen takia juurikaan pidemmälle ja lähtee useammin liikaa vasemmalle.

Putterit:
5x P1 D-line

Midari:
MD2 C-line
OMG! Minulla on md2 c-line enkä saa sitä millään oikealle jos heitän täysillä pienellä vauhdilla. Ensiksi kannattaa luopua jo powergripistä. Erilaista fangrippiä kokeilemaan. Sen jälkeen muita vaiheita heitossa analysoimaan.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #18 on: 03.09.12 - klo:16:01 »
Itsellä on samat ongelmat. Siinä missä draiveri vetää entistä pidemmällä ja suorempaa, niin midari ei mene enään minnekkään. Heitän 5 putteristanikin 4 pidemmälle ja tarkemmin kuin tätä midaria. Putterit lentää keskiarvoisesti sen 40-50m. Midari kaatuu usein oikealle ja jää yleensä 40m tai alle. Voiman vähentäminen ei ole auttanut, ehkä tulee siistimpi liito, mutta se ei jaksa se voiman vähentymisen takia juurikaan pidemmälle ja lähtee useammin liikaa vasemmalle.

Putterit:
5x P1 D-line

Midari:
MD2 C-line
OMG! Minulla on md2 c-line enkä saa sitä millään oikealle jos heitän täysillä pienellä vauhdilla. Ensiksi kannattaa luopua jo powergripistä. Erilaista fangrippiä kokeilemaan. Sen jälkeen muita vaiheita heitossa analysoimaan.

Niin meinaat, että, jos kaverin grippi toimii puttereilla halutulla tavalla, niin sitä pitäisi alkaa löysäämään, kun vaihdetaan midariin? En allekirjoita tätä ohjetta kyllä.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #19 on: 03.09.12 - klo:16:38 »
Ite heitän 3-sormen powergripillä putterit ja midarit, ei tuu oattia, ehkä reenistä kiinni.. Mikä parhaalta lapasessa tuntuu kiekko kädessä.

Offline kakkonenonykkönen

  • Juniori
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #20 on: 03.09.12 - klo:16:55 »
jos irrotus on huono, nii kokeilee heittää millin alempaa linjaa
tehkää tämä alempi linja olkavarrella, ei kyynärvarrella.. kyynävarren pitäisi olla melko vaakatasossa suorassa heitossa.
kokeiltaa myös heittää huumorilla fastbackejä reenin vuoksi

Offline ripa

  • Juniori
  • **
  • Posts: 84
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Koskinen
  • Seura: ReTee
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #21 on: 03.09.12 - klo:18:42 »
Mulla oli aika vastaava tilanne kuin ensimmäisessä postauksessa. Ja netissä lueskelun jälkeen diagnosoin sen OAT:ksi. Eli käytännössä ranne kääntyi heittoliikkeen lopussa niin että kämmen kohti taivasta.
Lähdin tilannetta purkamaan niin että ensinnäkin mahdolliset askeleet pois, painonsiirron takajalalta etujalallle voi pitää, ihan rytmityksenkin helpottamiseksi. Voimankäyttöä maltilliseksi, eikä riuhtaisua alkuliikkeessä, pyrkii keskittymään liikkeen kiihtymiseen sen jälkeen kun kiekko rintalastan kohdalla.
Ja kuten sanottua, putteria voi heittää korkeammalle, käden on saattoliikeessä myös jatkettava sitä linjaa ylemmäs.
Sitten pyrkii estämään sitä ranteen kääntymistä eli että saattoliikkeessä käsi kulkee enemmän kämmenselkä edellä eikä peukalo.
Powergripistä birdie grippiin vaihtaminen tuntui itsellä auttavan alussa, nyttemmin toimii power grippikin kun heittoa saanut parempaan kuosiin.

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #22 on: 03.09.12 - klo:19:45 »
Mulla oli aika vastaava tilanne kuin ensimmäisessä postauksessa. Ja netissä lueskelun jälkeen diagnosoin sen OAT:ksi. Eli käytännössä ranne kääntyi heittoliikkeen lopussa niin että kämmen kohti taivasta.
Lähdin tilannetta purkamaan niin että ensinnäkin mahdolliset askeleet pois, painonsiirron takajalalta etujalallle voi pitää, ihan rytmityksenkin helpottamiseksi. Voimankäyttöä maltilliseksi, eikä riuhtaisua alkuliikkeessä, pyrkii keskittymään liikkeen kiihtymiseen sen jälkeen kun kiekko rintalastan kohdalla.
Ja kuten sanottua, putteria voi heittää korkeammalle, käden on saattoliikeessä myös jatkettava sitä linjaa ylemmäs.
Sitten pyrkii estämään sitä ranteen kääntymistä eli että saattoliikkeessä käsi kulkee enemmän kämmenselkä edellä eikä peukalo.
Powergripistä birdie grippiin vaihtaminen tuntui itsellä auttavan alussa, nyttemmin toimii power grippikin kun heittoa saanut parempaan kuosiin.

Tosta alko nyt löytyä mun ongelma. Eli käännän näköjään kämmenen ylöspäin saatossa. Kokeilin keskittyä käden asentoon ja alko lähteen paremmin. Vielä lähti välillä kääntään yli mutta tossa on ilmeisesti mun virhe heitossa. En olis millään taas tajunnut tollastakaan jos ei joku olis sitä rautalangasta mulle vääntänyt  :) kiitoksia Ripa!!!

2=1 mitä on fastbackit?
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline simeon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 236
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Puikkonen
  • Seura: Lappeenranta
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #23 on: 03.09.12 - klo:20:01 »
Itsellä on samat ongelmat. Siinä missä draiveri vetää entistä pidemmällä ja suorempaa, niin midari ei mene enään minnekkään. Heitän 5 putteristanikin 4 pidemmälle ja tarkemmin kuin tätä midaria. Putterit lentää keskiarvoisesti sen 40-50m. Midari kaatuu usein oikealle ja jää yleensä 40m tai alle. Voiman vähentäminen ei ole auttanut, ehkä tulee siistimpi liito, mutta se ei jaksa se voiman vähentymisen takia juurikaan pidemmälle ja lähtee useammin liikaa vasemmalle.

Putterit:
5x P1 D-line

Midari:
MD2 C-line
OMG! Minulla on md2 c-line enkä saa sitä millään oikealle jos heitän täysillä pienellä vauhdilla. Ensiksi kannattaa luopua jo powergripistä. Erilaista fangrippiä kokeilemaan. Sen jälkeen muita vaiheita heitossa analysoimaan.

Niin meinaat, että, jos kaverin grippi toimii puttereilla halutulla tavalla, niin sitä pitäisi alkaa löysäämään, kun vaihdetaan midariin? En allekirjoita tätä ohjetta kyllä.

Päivää vaan!
En ajattele että fangrip on aina löysäämistä. Pitimmät distancetkin olen heittänyt fangripillä, jossa etusormi ja pikkusormi ovat tukevasti vetämässä rimmissä.
Eihän sitä powergrippiä tarvii ikuiseksi ajoiksi hylätä. Yhdessä päivässäkin käy läpi muita grippejä. Niistä sitten löytyy apu kysyjälle tai ei.
Tässä vielä Feldbergin kannustus fangrippiin, ehkä joku on jo jakanut mutta kerrataan vielä sitten:


Offline kakkonenonykkönen

  • Juniori
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #24 on: 03.09.12 - klo:23:20 »
2=1 mitä on fastbackit?

keveitä koppauslajeihin tarkoitettuja frisbeitä, mutta myös muunmalliset kevyet frisbeet on hyviä reenihommia irrotus/kierrereeneihin

Offline Chukie

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jukka Teräs
  • Seura: TT
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #25 on: 04.09.12 - klo:09:22 »
Mä olen melkein aina paininut eri asteisten putteri- & midaridraivien kanssa, ne ei vaan suju, pitkälti ongelmana on juuri OAT ja silloin kun siitä pääsi eroon, en saanut kiekkoon tarpeeksi spiniä ja heitosta puuttui tehoja. Eilen taisin vihdoin löytää ratkaisun ongelmiini gripistä. Aiemmin heitin putteria & midaria Birdie Gripillä, nyt ojensin vielä pikkurillinkin suoraksi kiekon alle. Tuntuu vielä pikkuisen omituiselta, mutta eiköhän tuohon totu. Ainakin eilen lensi treenatessa niin nätisti, että tällä mennään jatkossa.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #26 on: 04.09.12 - klo:15:07 »
Itsellä on samat ongelmat. Siinä missä draiveri vetää entistä pidemmällä ja suorempaa, niin midari ei mene enään minnekkään. Heitän 5 putteristanikin 4 pidemmälle ja tarkemmin kuin tätä midaria. Putterit lentää keskiarvoisesti sen 40-50m. Midari kaatuu usein oikealle ja jää yleensä 40m tai alle. Voiman vähentäminen ei ole auttanut, ehkä tulee siistimpi liito, mutta se ei jaksa se voiman vähentymisen takia juurikaan pidemmälle ja lähtee useammin liikaa vasemmalle.

Putterit:
5x P1 D-line

Midari:
MD2 C-line
OMG! Minulla on md2 c-line enkä saa sitä millään oikealle jos heitän täysillä pienellä vauhdilla. Ensiksi kannattaa luopua jo powergripistä. Erilaista fangrippiä kokeilemaan. Sen jälkeen muita vaiheita heitossa analysoimaan.

Niin meinaat, että, jos kaverin grippi toimii puttereilla halutulla tavalla, niin sitä pitäisi alkaa löysäämään, kun vaihdetaan midariin? En allekirjoita tätä ohjetta kyllä.

Päivää vaan!
En ajattele että fangrip on aina löysäämistä. Pitimmät distancetkin olen heittänyt fangripillä, jossa etusormi ja pikkusormi ovat tukevasti vetämässä rimmissä.
Eihän sitä powergrippiä tarvii ikuiseksi ajoiksi hylätä. Yhdessä päivässäkin käy läpi muita grippejä. Niistä sitten löytyy apu kysyjälle tai ei.
Tässä vielä Feldbergin kannustus fangrippiin, ehkä joku on jo jakanut mutta kerrataan vielä sitten:

No joo ehkä löysääminen oli huono sana tuonne väliin, mutta missasit silti pointtini. Mikäli kaverilla toimii powergrip täysin ongelmitta puttereiden kanssa, niin tuskin tulee ongelmia midareillakaan. Tämän takia en näe järkeä alkaa muokkaamaan toimivaa otetta.

Asiahan olisi täysin eri mikäli ongelma olisi niin päin, että midareilla powergrip toimii, mutta puttereihin siirtyessä ongelmat alkavat. Tällöin otetta kannattaa alkaa muokkaamaan (kuten myös itse tein. En saa putteridraiviani toimimaan puhtaalla powergripillä).

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #27 on: 09.09.12 - klo:08:42 »
En oo piruvie vieläkään löytänyt ratkaisua  :(

Saamarin putterit ja midarit tuntuu joka toinen kerta kääntyvän yli ja joka toinen kerta vähän sinne päin mihin koitan. Oon kuvannut heittoa ja löytänyt siitä muutamia vikoja mitä oon koittanut korjata. Tarkkuuden oon saanut vähän paraneen korjauksilla niin että driverit lähtee paremmin mutta toi yli kääntymis ongelmaan en tunnu löytävän lääkettä. Perhanan hankalaa kun on jonkin laisen tyylin heittää kehittänyt niin kun sitä lähtee korjaamaan niin koko peli menee sekaisin.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #28 on: 09.09.12 - klo:08:56 »
Saamarin putterit ja midarit tuntuu joka toinen kerta kääntyvän yli ja joka toinen kerta vähän sinne päin mihin koitan. Oon kuvannut heittoa ja löytänyt siitä muutamia vikoja mitä oon koittanut korjata. Tarkkuuden oon saanut vähän paraneen korjauksilla niin että driverit lähtee paremmin mutta toi yli kääntymis ongelmaan en tunnu löytävän lääkettä. Perhanan hankalaa kun on jonkin laisen tyylin heittää kehittänyt niin kun sitä lähtee korjaamaan niin koko peli menee sekaisin.

Riippuu tietysti mitä puttereita ja midareita heität, mutta kyllähän ne yleisesti ottaen kääntää yli, jos niitä heittää jollain 60-70+ metrin vauhdilla. Niille voi antaa vähän hyssekulmaa, niin tekevät kivan hysseflipin. Ongelma ratkaistu? :-)

Offline Heiwis

  • Juniori
  • **
  • Posts: 76
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aki Haviala
Vs: putterilla tai midarilla avaus
« Reply #29 on: 09.09.12 - klo:12:03 »
Kerrankin sain tänään lähtee hitaammalla kiekolla vähän paremmin. Se väylä on 83m niin oli varmaan siinä 70m nurkille ku heitin makon ja rocin. Putterit sain joka kerta kippaamaan pystyyn. Samoin wedgen. On se ny helkkari, että kippailee vaiks kuin yrittää keskittyy siihen kulmaan.. kippaako putterit jos niitä heittää liian kovaa? Että voiko siinä olla syy?