Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Yli/Alivakauden merkitys  (Read 71594 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #30 on: 12.09.12 - klo:13:59 »
Toi anhyzer on ollu mulle aina vaikein heitto... jos oikealle haluaa takuuvarmasti niin pistelen aina kämmeneltä. Oon ettiny sopivaa kiekkoo joka flätistä kääntäis yli luotettavasti. Etenki jos pistää antsakulmaa jo lähtiessä nii monesti tulee liian jyrkässä kulmassa alas millon kiekko nousee rolleriksi ja menee takas vasemmalle... :-X
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #31 on: 12.09.12 - klo:14:11 »
Siitä selviää vaan reenaamalla ja sopivia kiekkoja kokeilemalla. Itsekkin opin tuon anhyserin tän kauden alussa vasta, muutoin heittelin hysseflippejä eri kiekoilla riippuen kuinka paljon oikeelle tarvii mennä.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #32 on: 12.09.12 - klo:14:31 »
No mites on Lassi kun sulla noita heittoja on aika lailla takana, niin käytätkö annukka heitoissa vakaata vai alivakaata kiekkoa? Itse tulee heitettyä alivakaa kiekko vaakaan niin että se kääntyy sit yli. En oikein saa vakaita kiekkoja lähtemään hyvin. Ne tuppaa jäämään vajaiksi ja kääntymään takas.
Eipä niitä heittoja nyt niin mahdottomasti ole parissa vuodessa vielä tullut, vaikka radalla aikaa onkin kulutettu melko paljon. Ja itsellä tulee melko lailla heitettyä kans forella, jos tarvii enemmän oikealle päästä, kun se on mulla muutenkin suhteessa parempi puoli. Monesti olen huomannut tuon midariosaston (pari Rocia ja Prodiscus Midari) jääneen kierroksella koskemattomaksi, johtuen varmasti paljon siitä, että ykkösheittoputterina on Jokeri, jonka monet mieltävät ainakin melkein midariksi. Jokerilla sitten mennään hyssestä antsaan ja kaikki siltä väliltä tarvittaessa, eli suht vakaata limppua laitetaan ilmoille tilanteessa kuin tilanteessa...

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #33 on: 13.09.12 - klo:08:52 »
Olen huomannu että valtaosa kavereista heittää aina kämmenheitolla, rystyä käyttää tosi harvat. Mikäs tähän on syynä, eikö rysty ole hyvä tyyli opetella ?
Jussi

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #34 on: 13.09.12 - klo:08:58 »
Olen huomannu että valtaosa kavereista heittää aina kämmenheitolla, rystyä käyttää tosi harvat. Mikäs tähän on syynä, eikö rysty ole hyvä tyyli opetella ?

Kämmen tulee luonnostaan helpommin. Useimmat suomalaiset on viskoneet pesäpalloa/keihästä/kiviä/kaverin puhelimia, ja varmaan aika harva rystyllä.

Rysty on siis "vaikeampi", joten sitä ei jakseta opetella.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #35 on: 13.09.12 - klo:09:00 »
Kyllä rystyn sanoisin olevan jopa parempi opetella kuin kämmen, koska rysty kunnolla opeteltuna lentää pidemmälle kuin kämmen. Rysty saataa kyllä aloittelijalle olla vaikeempi opetella kuin kämmen. Maailman huipuista ainoa ketä heittää tasapäisesti kämmentä ja rystyä on jeremy koling, loput heittävät suurimmaksi osaksi rystyä. Ja Suomenkin huipuista vain piippo heittää suurimmaksi osaksi forea.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #36 on: 13.09.12 - klo:09:19 »
Wysockin Riskyki viljelee kans rystyä ja foree ihan hyvi.

EDIT: Kolingi käyttää foree 90% ja rystyä kun väylä vaatii sen. Kyllä mäki käyttäisin jos ois yhtä smuutti ja hyvä fore ku Kolingilla vaikka sen rysty ei myöskään ole huono.

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #37 on: 13.09.12 - klo:12:46 »
EDIT: Kolingi käyttää foree 90% ja rystyä kun väylä vaatii sen. Kyllä mäki käyttäisin jos ois yhtä smuutti ja hyvä fore ku Kolingilla vaikka sen rysty ei myöskään ole huono.
Kuten viime vuonna Nokian EO:ssa ykkösväylällä. Olikohan toisella kierroksella kun ei rysty lentänyt kupille, ja sanoi heittävänsä seuraavan kerran kämmentä. Ja niin muistaakseni tekikin.

Offline jupasierra

  • Juniori
  • **
  • Posts: 61
  • Kyllä se siitä :)
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha
  • Seura: Frisbee kotkat / Ruissalon puskajussit
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #38 on: 13.09.12 - klo:17:29 »
Mä en taas kämmentä pysy heittämään, tuli pilattua olkapää nuorempana kivenheitossa ja vihloo niin pirusti kämmenellä. Rystyä pystyn juuri ja juuri treenaamaan...
Jussi

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #39 on: 13.09.12 - klo:17:57 »
Eiks Koling ollu niitä distance-hirmuja? Jos, niin heittääkö se distancea rystyllä kuitenkin?

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #40 on: 14.09.12 - klo:08:57 »
Eiks Koling ollu niitä distance-hirmuja? Jos, niin heittääkö se distancea rystyllä kuitenkin?
juu kyllä se rystyllä distaaaanssit heittää

Offline frisbeeclip

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 14
  • Master of discjitsu
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #41 on: 28.11.12 - klo:19:15 »
Aloitteleva tässä kyselee ja ihmettelee. Nyt kun puhutaan kiekkojen ali ja ylivakauksista, niin onkohan tuo kiekkojen merkintätapa ihan oikein. Käsitän että kaikki kiekot itseasiassa ovat ylivakaita, eli kääntävät lopussa vasemmalle. Toiset vaan enemmän kuin toiset. Kiekon profiili määrittää sen ylivakauden, mitä terävämpi profiili sitä ylivakaampi. Nyt kun heitetään rystyheittoa, niin sehän kääntää oikealle. Miten pitäisi valita kiekko rystylle ? Kun katselin tuota lentoratataulukkoa, niin pitäsikö kiekon rystylle olla: Vasen+ Suora+ Suora  Suora- Vai Oikea- ?

Onko kukaan huomannut miten kiekon profiili vaikuttaa lentoon ja kiekon nousuun. Entisenä ilmailun harrastajana tiedän nostovoimasta jotain. Siiven etureunan yläpinta nostaa siipeä, eli tavallaan imee ylöspäin. Tätä ilmiötä kutsutaan induktiiviseksi viratukseksi joka tapahtuu siinä siiven etureunan yläosassa. Eli yläpinnalle tulee alipaine ja alapinnalle ylipaine. Jotkut luulevat että siiven alapinta kannattelee konetta ilmassa, niin se tekeekin mutta vain 1/3 osaa nostosta. Frisbeen lento tapahtuu samalla tavalla mitä siiven, kun vauhti hidastuu frisbee "sakkaa",   eli kaikki ilmavirta irtoaa frisbeen pinnalta, paine-erot häviävät ja nostovoima katoaa ja frisbee alkaa kaartaa pudotessaan. Tästä syystä teräväreunaisissa kiekoissa tarvitaan suuri nopeus että ne pysyy ilmassa kauemmin. Pyöreäreunaisemmat eivät tarvitse niin suurta nopeutta, ja lentävät pidempään.

Olen hankkinut muutaman käytetyn kiekon, ja hankin niitä kokoajan lisää mahdollisimman halvalla tietenkin. Nyt alkuvaiheessa kun tekniikkaa ei käytännössä ole ollenkaan, tuntuvat kaikki kiekot lentävän lähes samalla tavalla. Tietysti nopeat driverit joissa suuri fade kääntyvät lopussa helpommin. Mutta vielä ei eroa paljon huomaa. Eli kun se "oikea" setti löytyy, laihtuu lompakko tuntuvasti kun hankitaan uudet lätyt :)

Ite kyl tykkään loppufeidistä... Se saa tarkemmaks heittoo jotenki xD

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #42 on: 28.11.12 - klo:22:20 »
Ite kyl tykkään loppufeidistä... Se saa tarkemmaks heittoo jotenki xD

Trololololo.....

Offline FGA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #43 on: 09.01.13 - klo:08:23 »
Toi anhyzer on ollu mulle aina vaikein heitto... jos oikealle haluaa takuuvarmasti niin pistelen aina kämmeneltä. Oon ettiny sopivaa kiekkoo joka flätistä kääntäis yli luotettavasti. Etenki jos pistää antsakulmaa jo lähtiessä nii monesti tulee liian jyrkässä kulmassa alas millon kiekko nousee rolleriksi ja menee takas vasemmalle... :-X

Osta Latitude 64:n gold line River, aja se sisään (heittele pari kertaa päin puita), niin jo alkaa kääntää yli, mutta hillitysti. :)
Penhana että meni monta heittoa outiksi ennenkuin tajusin mistä kiikastaa.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Yli/Alivakauden merkitys
« Reply #44 on: 23.01.13 - klo:23:43 »
Toi anhyzer on ollu mulle aina vaikein heitto... jos oikealle haluaa takuuvarmasti niin pistelen aina kämmeneltä. Oon ettiny sopivaa kiekkoo joka flätistä kääntäis yli luotettavasti. Etenki jos pistää antsakulmaa jo lähtiessä nii monesti tulee liian jyrkässä kulmassa alas millon kiekko nousee rolleriksi ja menee takas vasemmalle... :-X

Mulla oli vähän samaa ongelmaa pari vuotta sitten, kunnes tajusin ottaa vakaata/ylivakaata lättyä käteen ja antaa vaa tarpeeksi kulmaa. Ylivakaat suoristuu ilmassa, ottaa sivuliitoa ja putoaa flättinä. Käytän pitkii annukoihin hakattua kevyttä ESP Predatoria. Lyhyet tarkat annukat onnistuu vielä Voltilla. Ite taas kun en oikein ikinä ole jaksanut opetella hyvää forea, niin olen sen korvannut lähes täysin annukalla (joka on yks mun lempi heitoista). Jossain vaiheessa viime kesää lopetin myös hyzerflip heittojen käytön, kun jotenkin ne vaa aina sillon kusi, kun ei olis saanut.
« Last Edit: 23.01.13 - klo:23:47 by keep_it_real »