Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Innova  (Read 1239085 times)

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Innova
« Reply #1080 on: 04.08.14 - klo:19:25 »
Noita monia uusia Gstareja markkinoidaan malleina joissa wanhaan runkoon on istutettu flätimpi toppi. Itse tässä alumiinikalsareihin ja piippalakkiin pukeutuneena veikkaan, että kyse on lähinnä siitä etteivät saa G-muovin kanssa kansia onnistumaan kuvukkaampina ja sen takia homma on ratkaistu nimeämällä mallit uudelleen.

Tämä veikkaus kumoutuu oman Gstar Teebird-L (eli TL) kiekon kohdalla. Siinä on Gstar-muovinen kiekko joka katolleen käännettynä toimii vaikka soppakulhona, eli kupua piisaa. Ainakaan kuvuttomuuden takia ei siis olisi ollut tarvetta lanseerata flätimpää Gstar TL3 kiekkoa.

Hmm, mun Gstar TL3:sta ei voi kyllä soppakulhoksi haukkua. Toki olkapäätä löytyy mutta sitten on aivan flätti keskeltä.

Juh. Gstar TL3 on flätti. Ei kelpaa soppakulhoksi.

Kuten sanoin, se kuvullinen on Gstar Teebird-L (en tiedä miksi nimetty noin, mutta siis TL). Gstar muovia kuitenkin, eli kyllä silläkin muovilla kupu onnistuu.

Se L meinaa "long" ja/tai "less overstable". Näitähän on muitakin, FL ja SL ainakin.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Innova
« Reply #1081 on: 04.08.14 - klo:23:40 »

Se L meinaa "long" ja/tai "less overstable". Näitähän on muitakin, FL ja SL ainakin.

Tuon tiesin, mutta ihmettelen miksi nimi on "Gstar Teebird-L" eikä yksinkertaisesti "Gstar TL".

Väliäkö sillä, sama kiekko kuitenkin.
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Innova
« Reply #1082 on: 04.08.14 - klo:23:46 »
Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa. Osittain siksi, että kiekkovalmistajia on enemmän kuin kiekkomalleja aloittaessani. Tämä toki hieman kärjistetysti.
Toinen syy on se, että olen huomannut lähes jokaisen heittävän persoonallisella tavalla. Tämä vaikuttaa jonkinverran siihen minkälaiset kiekot sopivat kellekin parhaiten.
Liian tarkat ohjeet eivät tuo tässäkään asiassa parasta lopputulosta. Omaan käteen esim. Roc ei tunnu sopivan millään mutta tiedostan sen olevan monelle juuri se maaginen kiekko.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen. Olen aiemmin seurannut golfpiste.comin keskustelupalstaa jossa on käynyt juuri näin.

Kiekkovalinnoissa ei varsinaisesti ole oikeaa ja väärää. Aloittelijaa voi neuvoa oikeaan suuntaan, mutta hieman enemmän heittäneelle tulee omat kiekot ja tekniikatkin omien ominaisuuksien perusteella.
Itselläkin on bägissä sellaisia kiekkoja joita ei monikaan suosittele, mutta itse koen niiden sopivan minun peliini.

Annetaan siis muillekin tilaa ja perustellaan rauhallisesti omat mielipiteet niin saadaan pidettyä tämä foorumi ihmisystävällisenä ilman tiukkaa moderointia.

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Innova
« Reply #1083 on: 04.08.14 - klo:23:58 »
Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa. Osittain siksi, että kiekkovalmistajia on enemmän kuin kiekkomalleja aloittaessani. Tämä toki hieman kärjistetysti.
Toinen syy on se, että olen huomannut lähes jokaisen heittävän persoonallisella tavalla. Tämä vaikuttaa jonkinverran siihen minkälaiset kiekot sopivat kellekin parhaiten.
Liian tarkat ohjeet eivät tuo tässäkään asiassa parasta lopputulosta. Omaan käteen esim. Roc ei tunnu sopivan millään mutta tiedostan sen olevan monelle juuri se maaginen kiekko.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen. Olen aiemmin seurannut golfpiste.comin keskustelupalstaa jossa on käynyt juuri näin.

Kiekkovalinnoissa ei varsinaisesti ole oikeaa ja väärää. Aloittelijaa voi neuvoa oikeaan suuntaan, mutta hieman enemmän heittäneelle tulee omat kiekot ja tekniikatkin omien ominaisuuksien perusteella.
Itselläkin on bägissä sellaisia kiekkoja joita ei monikaan suosittele, mutta itse koen niiden sopivan minun peliini.

Annetaan siis muillekin tilaa ja perustellaan rauhallisesti omat mielipiteet niin saadaan pidettyä tämä foorumi ihmisystävällisenä ilman tiukkaa moderointia.

Kiitos Ari tästä. Tähän mielipiteeseen on helppo yhtyä ja allekirjoitan sen täydellisesti. Amen. 8)
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Innova
« Reply #1084 on: 05.08.14 - klo:01:49 »
Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen.
Hei,
olen pelannut frisbeegolfia vajaan vuoden. En omaa merkittäviä kisameriittejä tai isoa kättä. En myöskään odota niitä löytävän monelta muultakaan kanssafoorumistilta.

Tällä yritän siis sanoa etten väitä olevani ketään pätevämpi arvostelemaan sen enempää kiekkoja kuin itse käyttäjiä joiden arvosteluja tulisi kirjoittaa.  Näin en myöskään usko itseni tai kenenkään muunkaan tässä ketjussa tehneen.

Arviot välineistä vain tuppaavat olemaan arvokkaampia jos niitä voi suhteuttaa johonkin. Kuten itsekin sanoit, on hieman vaarallista sanoa esim. että "Roc on sinulle juuri hyvä kiekko".

Sen sijaan valtaosa välinefoorumin arvioista, jotka sisältävät edes jonkin tarttumapinnan ovat mielestäni mielenkiintoisempia (vaikkei suinkaan aina paikkansa pitäviä) ja tarjoavat yleensä ainakin jotain lisäarvoa lukijalle. Esim ao. kuvitteellisista kommenteista voi kukin jo vetää jotain johtopäätöksiä:
"1st run FD on alivakaampi kuin 2nd run"
"Trespass ei käännä omilla 100m heitoilla lainkaan"
"Champion muovi on mielestäni kylmällä liukkaampaa kuin Star"

Ei tässä siis kukaan ole kenenkään suuta tukkimassa tai foorumilta pois ajamassa. Porukka on vaan yrittäny auttaa Jazz:ia lisäämään viestiensä arvoa ja sitä myötä kiinnostavuutta. Jengi vaan vetää herneen nenään niin herkästi, ettei keskustelusta kerkeä kovin hedelmällistä muodostua.  ;D
« Last Edit: 05.08.14 - klo:02:40 by Jaskala »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Innova
« Reply #1085 on: 05.08.14 - klo:02:11 »
Eihän täällä kenenkään ole käsketty olemaan hiljaa. On olemassa huonoja ideoita ja haitallisia illuusioita, joita jengi toistaa ja on kaikkien etu, että ei lisätä virhepäätelmien riskiä. Kuten tiedät varmasti Max, xxx, Boss jne. toimivat yleisputterina heikosti ja rantafrisbeetekniikalla samaten. Se ei silti estä aloittelijoita ostamasta niitä koko ajan. Ja koko laji kärsii siinä aiemmin mainitsemistani syistä johtuen.  Ei kyseessä ole ego tai nippelihinkkaus, vaan todellinen superyleinen ongelma. Suunnilleen yhtä yleinen kuin nokka ylös ja sakkaus heitoissa, eli lähes kaikki tekevät sen ja jossain vaiheessa ketuttaa.

Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa. Osittain siksi, että kiekkovalmistajia on enemmän kuin kiekkomalleja aloittaessani. Tämä toki hieman kärjistetysti.
Toinen syy on se, että olen huomannut lähes jokaisen heittävän persoonallisella tavalla. Tämä vaikuttaa jonkinverran siihen minkälaiset kiekot sopivat kellekin parhaiten.
Liian tarkat ohjeet eivät tuo tässäkään asiassa parasta lopputulosta. Omaan käteen esim. Roc ei tunnu sopivan millään mutta tiedostan sen olevan monelle juuri se maaginen kiekko.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen. Olen aiemmin seurannut golfpiste.comin keskustelupalstaa jossa on käynyt juuri näin.

Kiekkovalinnoissa ei varsinaisesti ole oikeaa ja väärää. Aloittelijaa voi neuvoa oikeaan suuntaan, mutta hieman enemmän heittäneelle tulee omat kiekot ja tekniikatkin omien ominaisuuksien perusteella.
Itselläkin on bägissä sellaisia kiekkoja joita ei monikaan suosittele, mutta itse koen niiden sopivan minun peliini.

Annetaan siis muillekin tilaa ja perustellaan rauhallisesti omat mielipiteet niin saadaan pidettyä tämä foorumi ihmisystävällisenä ilman tiukkaa moderointia.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Innova
« Reply #1086 on: 05.08.14 - klo:15:33 »
Eihän täällä kenenkään ole käsketty olemaan hiljaa. On olemassa huonoja ideoita ja haitallisia illuusioita, joita jengi toistaa ja on kaikkien etu, että ei lisätä virhepäätelmien riskiä. Kuten tiedät varmasti Max, xxx, Boss jne. toimivat yleisputterina heikosti ja rantafrisbeetekniikalla samaten. Se ei silti estä aloittelijoita ostamasta niitä koko ajan. Ja koko laji kärsii siinä aiemmin mainitsemistani syistä johtuen.  Ei kyseessä ole ego tai nippelihinkkaus, vaan todellinen superyleinen ongelma. Suunnilleen yhtä yleinen kuin nokka ylös ja sakkaus heitoissa, eli lähes kaikki tekevät sen ja jossain vaiheessa ketuttaa.

Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa. Osittain siksi, että kiekkovalmistajia on enemmän kuin kiekkomalleja aloittaessani. Tämä toki hieman kärjistetysti.
Toinen syy on se, että olen huomannut lähes jokaisen heittävän persoonallisella tavalla. Tämä vaikuttaa jonkinverran siihen minkälaiset kiekot sopivat kellekin parhaiten.
Liian tarkat ohjeet eivät tuo tässäkään asiassa parasta lopputulosta. Omaan käteen esim. Roc ei tunnu sopivan millään mutta tiedostan sen olevan monelle juuri se maaginen kiekko.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen. Olen aiemmin seurannut golfpiste.comin keskustelupalstaa jossa on käynyt juuri näin.

Kiekkovalinnoissa ei varsinaisesti ole oikeaa ja väärää. Aloittelijaa voi neuvoa oikeaan suuntaan, mutta hieman enemmän heittäneelle tulee omat kiekot ja tekniikatkin omien ominaisuuksien perusteella.
Itselläkin on bägissä sellaisia kiekkoja joita ei monikaan suosittele, mutta itse koen niiden sopivan minun peliini.

Annetaan siis muillekin tilaa ja perustellaan rauhallisesti omat mielipiteet niin saadaan pidettyä tämä foorumi ihmisystävällisenä ilman tiukkaa moderointia.

Arvoisa Janne.
Toivoisin sinunkin jaksavan lukea kymmenisen riviä pitkän postaukseni kokonaan ja miettimään sisältöäkin.
Tämän foorumin keskustelu sekä tekniikka- että välineosastolla perustuu pääosin omiin kokemuksiin. Mielestäni on aivan oikein toivoa muilta asiallisia perusteluja mielipiteilleen ja ehkä jopa mainintaa jos oma mielipide perustuu vain omaan kokemukseen.

Itse innostuin Discraftin Crankista kun se tuli markkinoille. Yritin kiinnittää huomiota kirjoittamiini teksteihin kiekosta siten, että kyseessä on varmasti vain minun mielipiteeni ja minun käteni johon tuo kiekko tuntuu sopivan mainiosti. Olen edelleen kyseisestä kiekosta innoissani.
Moni keskustelu jostain lempikiekosta täällä ajautuu tilanteeseen jossa joku kertoo juuri tämän kiekon olevan maailman paras kun se kippaa just sopivasti ja palauttaa takaisin. Tämähän on mainio mielipide jos muistetaan mainita omakohtaisuus. Moni on jo osannutkin kertoa, että on eri asia heittää Leopardilla 60m heittoja kuin 140m heittoja. Tämä on mielestäni tärkeä huomio näissä heittämisasioissa.

On myös tärkeää päästä hehkuttamaan ja suosittelemaan eri kiekkoja. Jos keskustellaan vain yleisesti niin keskustelu on aika nopeasti käyty. "Osta putteri, opettele heittämään sillä" "Osta ensin alivakaampia kiekkoja ja sitten kun ne lentävät 100m niin ala tutustumaan vakaampiin kiekkoihin". Ei siinä sitten enää paljon mitään.

Mielenkiintoisempia sisältöjä saadaan keskusteluun kun liitetään näihin oma pelitapa. Itsellä on enimmäkseen vakaahkoja ja vakaita kiekkoja bägissä, koska pyrin mieluusti pelaamaan ennustettavaa peliä. En ole koskaan oikein oppinut heittämään ns. flippaavia heittoja vaan jos pitää kääntyä oikealle niin sinne mennään pääosin forella. Oma pelitapakin siis vaikuttaa siihen mitä on bägissä ja mitä kiekkoja käyttää.
Ei se keskusteleminen lopu kun vain muistetaan omat lähtökohdat suhteessa kaverin lähtökohtiin ja annetaan sille tilaa. Perusteleminen ei aina ole kivaa ja saattaa sen perustelunkin jälkeen käydä niin ettei se kaveri vaihda mielipidettään :)

Olisi varmasti helppo tehdä tännekin foorumille lista kiekoista joita suositellaan aloittelijoille. Ehkä vielä parempi lista olisi kiekoista jotka eivät sovellu aloittelijoille. :)

Peace.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Innova
« Reply #1087 on: 05.08.14 - klo:16:51 »
Oliskohan tää keissi jo Arin melko kaikenkattavan viestin myötä paketissa. Kaikki on varmaan ymmärtänyt toistensa pointit ja periaatteessa ollaan samaa mieltä mut pitää saada vielä viimeinen sana jossa sanotaan samat asiat.

Ps - käviköhän tässä munkin viestissä nyt niin, hupsis :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Innova
« Reply #1088 on: 05.08.14 - klo:17:16 »
Oliskos nyt joku nakannut sitä TL3:sta ja laittais omat näkemyksensä, että päästäis taas asiaan.
VDGC ry

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Innova
« Reply #1089 on: 05.08.14 - klo:20:15 »
G* TL3 ja Star TL ekaa kertaa testissä. Molemmat 171g. Sellasia 90-95m siivuja hyvällä kontrollilla.

TL3 on alkulennoltaan yllättävänkin vakaa, mutta siihen nähden hyvin vähäfeidinen. Voi heittää kovaa ja menee suoraan, loppuun pieni feidi. Sellaseen keskimietoon vastikseenkin en laittanut juuri yhtään alkuhyseriä ja hyvin tuntui läpäisevän tuulta kääntämättä paljoakaan. Hyvä fiilis jäi. Varmaan alkukulumisen jälkeen käteen jää (siis ei griplockaa!) erittäin suora ja varma pillikiekko.

TL sensijaan vähän sekalainen fiilis. Tuli epäonnistuneita liian korkeita heittoja kyllä mutta ne matalammatkin oli ihmeen vakaita. Erittäin korkea dome haittasi vähän käsituntumaa. Täytyy jatkaa kokeiluja mutta ei ollut live at first sight kuten ylempi.

Tuossa vielä profiilikuva:


Verrokkeina oli tutut 1st run C-FD (selkeesti alivakaampi kuin ylemmät, muttei flipperi ja hirvee liito tuo metrejä ellei lähde oikealle seilaamaan), hakattu S-CD (myös alivakaampi mutta nopeampi ja vähäfeidinen) ja 3rd run C-FD (selkeesti joukon vakain, mutta kovaa paiskottuna myös suora, tosin feidillä).
« Last Edit: 05.08.14 - klo:20:17 by SanMiguel »
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Innova
« Reply #1090 on: 05.08.14 - klo:23:08 »
Tänään viikkokisoissa lisää heittoja 170g TL3:lla. Todella suora kiekko niinkuin pitäisikin olla, ei mun 80-90 metrin tehoilla kyllä käänny millään yli mutta jos heitto lähtee sopivan korkuisena niin ei juuri feidaakaan. Muutaman kerran lipesi pieneen antsaan jolloin lähti hitaasti oikealle kunnes palautti taas takaisin. Pienillä tuulillakaan ei näyttänyt olevan merkittävää vaikutusta heittoihin.

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Innova
« Reply #1091 on: 05.08.14 - klo:23:55 »
Tänään viikkokisoissa lisää heittoja 170g TL3:lla. Todella suora kiekko niinkuin pitäisikin olla, ei mun 80-90 metrin tehoilla kyllä käänny millään yli mutta jos heitto lähtee sopivan korkuisena niin ei juuri feidaakaan. Muutaman kerran lipesi pieneen antsaan jolloin lähti hitaasti oikealle kunnes palautti taas takaisin. Pienillä tuulillakaan ei näyttänyt olevan merkittävää vaikutusta heittoihin.

Kuulostaa todella hyvältä!!!  :D
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Innova
« Reply #1092 on: 06.08.14 - klo:07:07 »
Ari aiempi viestisi meni huti niin monin tavoin,  en nähnyt tarvetta vastata asiallisesti polemisoimatta, kun syyttelit ihmisiä asiosta, joita ei ole tapahtunut. Huti tuli uusiksi siinä, että luulet, että en keskittynyt ja miettinyt viestisi sisältöä. On eri asia olla perustellusti eri mieltä. Mitä todellakin olen. Big time! Ja en todellakaan välitä kaikista perusteluistasi ja tavoitteistasi, kun en näe niissä hyötyä, vaan päinvastoin.

Jos kivaa halutaan keskustelun aiheeksi, kiekkojen ominaisuudet ja erot käyttäytymisessä eri parametrein on juuri sitä. Niin ovat rinnatkin 8) Jos olisit lukenut tarkemmin,  olisit huomannut monien, minä mukaanlukien, peräänkuuluttavan juuri haluamaasi kokemusten erilaisuutta ja sen jakamista kysymällä heittopituuksia. Ja kun kuvasin, että sama kiekko eri pituuksilla hoitaa eri roolia, kun se lentää eri tavalla. Saa noudattaa omaa toivettaan keskittymisestä ja ajatuksella lukemisesta  ;)

Minulle ei ole tärkeää kääntää kenenkään päätä, sen kun vain antaa etua huonosta bägistä ja kiekkovalinnasta kilpailijoille. Syy miksi puutuin asiaan on lajin ja kehittyvien sekä uusien pelaajien etu. Usein hitaampi on heti pidempi sataseen asti ainakin. Plus muut jo mainitut edut.

Nyt kun puhuit asiaa paikoin, heitän asiallisen eriävän mielipiteeni luonnonlakien puolesta. Ei ole pelkästään mielipidekysymys, miten kiekko lentää, koska lento on fysiikan lakien mukaista. Boss on liian raju minun 90 kilsaa tunnissa lähtönopeuksille jopa kevyenä useimmiten. Heitä sitä aloittelijanopeuksilla ja sen tietää etukäteen,  mitä tapahtuu. Mainosta tuota parhaana asiana ikinä ja joku voi mennä halpaan ja se on jo käyty läpi, mitä siitä seuraa. Sä voit rauhassa kieltää ongelman olemassaolon ja haistatan pitkät käyttäytymiselle, joka palvelee lyhytnäköisesti myynnin edistämistä kuluttajan ja lajin pitkän tähtäimen edun kustannuksella, kun lyödään lyhyemmälle epätoistettavasti kaikilla paitsi yhdellä linjalla menevää kiekkoa tuoreille pelaajille. Ja tämä on täysin asiallinen kommentti. On häpeällistä noin kokeneelta heittäjältä johtaa harhaan noin pahasti kokemattomia, koska haitta on niin suuri ja yleinen ja vaikeustaso on luokkaa alkeet. Kiekkovalinta on erittäin tärkeää ja on olemassa vääriä valintoja kaupan tiskillä ja tiillä. Heitäpä Stratuksella vastatuuleen täysillä. En tiedä, muuttuisiko toimintasi, jos osaisit muillakin kiekoilla heittää kuin jyrillä. Eri väylät tarvitsevat eri välineet ja tiedän sinun pelaavan niin monenlaisilla väylillä, ettei haasteiden puutteesta johdu mahdollisuus havaita jyrien kiekkojen rajoitteita ja vaikeustason vaatimukset. Muistatko vielä, miten heitit aluksi ja neuvoisitko Aria alle 80 m heitoin pelkkiin jyräkiekkoihin? Jos neuvot, niin kilpailijat kiittävät tasoituksesta. Ei se tarkoita sitä, että on etua lajille siitä, että yrität toistaa virhettäsi muille.

Voisit miettiä oman pelisi kehittämisen lisäksi muiden etua, kun puolustat tiileen verrattavien esineiden käyttöä aloittelijoiden ja ei niin pitkälle kehittyneiden käsissä.

Mielipiteet ovat mallia onko kaktukseen istuja kova jätkä vai se, joka polttaa kaktuksen loppuun asti istuen sen päällä. Siihen ei välttämättä tarvita faktoja. Veet minä siitä, jos jotain ei kiinnosta ja haluaa keskustelua ilman oikeellisuutta tai merkitystä lajille ja vaatii sitä muilta. Voi vaatia, saako? Miksi ei saa sania, että satasen vauhtiin suunniteltu väline ei parin kympin vauhdissa toimi yhtä hyvin kuin siihen suunniteltu väline? Round hole square peg.
 

Eihän täällä kenenkään ole käsketty olemaan hiljaa. On olemassa huonoja ideoita ja haitallisia illuusioita, joita jengi toistaa ja on kaikkien etu, että ei lisätä virhepäätelmien riskiä. Kuten tiedät varmasti Max, xxx, Boss jne. toimivat yleisputterina heikosti ja rantafrisbeetekniikalla samaten. Se ei silti estä aloittelijoita ostamasta niitä koko ajan. Ja koko laji kärsii siinä aiemmin mainitsemistani syistä johtuen.  Ei kyseessä ole ego tai nippelihinkkaus, vaan todellinen superyleinen ongelma. Suunnilleen yhtä yleinen kuin nokka ylös ja sakkaus heitoissa, eli lähes kaikki tekevät sen ja jossain vaiheessa ketuttaa.

Hei.
Olen pelannut noin kahdeksan vuotta frisbeegolfia. Olen sinä aikana huomannut, että en enää juurikaan kehota ketään hankkimaan juuri jotain kiekkoa. Osittain siksi, että kiekkovalmistajia on enemmän kuin kiekkomalleja aloittaessani. Tämä toki hieman kärjistetysti.
Toinen syy on se, että olen huomannut lähes jokaisen heittävän persoonallisella tavalla. Tämä vaikuttaa jonkinverran siihen minkälaiset kiekot sopivat kellekin parhaiten.
Liian tarkat ohjeet eivät tuo tässäkään asiassa parasta lopputulosta. Omaan käteen esim. Roc ei tunnu sopivan millään mutta tiedostan sen olevan monelle juuri se maaginen kiekko.

Vielä enemmän olen huolissani tämän foorumin muuttumisesta besserwissereiden temmellyskentäksi jossa ei ole kuin osalla oikeus omaan mielipiteeseen. Olen aiemmin seurannut golfpiste.comin keskustelupalstaa jossa on käynyt juuri näin.

Kiekkovalinnoissa ei varsinaisesti ole oikeaa ja väärää. Aloittelijaa voi neuvoa oikeaan suuntaan, mutta hieman enemmän heittäneelle tulee omat kiekot ja tekniikatkin omien ominaisuuksien perusteella.
Itselläkin on bägissä sellaisia kiekkoja joita ei monikaan suosittele, mutta itse koen niiden sopivan minun peliini.

Annetaan siis muillekin tilaa ja perustellaan rauhallisesti omat mielipiteet niin saadaan pidettyä tämä foorumi ihmisystävällisenä ilman tiukkaa moderointia.

Arvoisa Janne.
Toivoisin sinunkin jaksavan lukea kymmenisen riviä pitkän postaukseni kokonaan ja miettimään sisältöäkin.
Tämän foorumin keskustelu sekä tekniikka- että välineosastolla perustuu pääosin omiin kokemuksiin. Mielestäni on aivan oikein toivoa muilta asiallisia perusteluja mielipiteilleen ja ehkä jopa mainintaa jos oma mielipide perustuu vain omaan kokemukseen.

Itse innostuin Discraftin Crankista kun se tuli markkinoille. Yritin kiinnittää huomiota kirjoittamiini teksteihin kiekosta siten, että kyseessä on varmasti vain minun mielipiteeni ja minun käteni johon tuo kiekko tuntuu sopivan mainiosti. Olen edelleen kyseisestä kiekosta innoissani.
Moni keskustelu jostain lempikiekosta täällä ajautuu tilanteeseen jossa joku kertoo juuri tämän kiekon olevan maailman paras kun se kippaa just sopivasti ja palauttaa takaisin. Tämähän on mainio mielipide jos muistetaan mainita omakohtaisuus. Moni on jo osannutkin kertoa, että on eri asia heittää Leopardilla 60m heittoja kuin 140m heittoja. Tämä on mielestäni tärkeä huomio näissä heittämisasioissa.

On myös tärkeää päästä hehkuttamaan ja suosittelemaan eri kiekkoja. Jos keskustellaan vain yleisesti niin keskustelu on aika nopeasti käyty. "Osta putteri, opettele heittämään sillä" "Osta ensin alivakaampia kiekkoja ja sitten kun ne lentävät 100m niin ala tutustumaan vakaampiin kiekkoihin". Ei siinä sitten enää paljon mitään.

Mielenkiintoisempia sisältöjä saadaan keskusteluun kun liitetään näihin oma pelitapa. Itsellä on enimmäkseen vakaahkoja ja vakaita kiekkoja bägissä, koska pyrin mieluusti pelaamaan ennustettavaa peliä. En ole koskaan oikein oppinut heittämään ns. flippaavia heittoja vaan jos pitää kääntyä oikealle niin sinne mennään pääosin forella. Oma pelitapakin siis vaikuttaa siihen mitä on bägissä ja mitä kiekkoja käyttää.
Ei se keskusteleminen lopu kun vain muistetaan omat lähtökohdat suhteessa kaverin lähtökohtiin ja annetaan sille tilaa. Perusteleminen ei aina ole kivaa ja saattaa sen perustelunkin jälkeen käydä niin ettei se kaveri vaihda mielipidettään :)

Olisi varmasti helppo tehdä tännekin foorumille lista kiekoista joita suositellaan aloittelijoille. Ehkä vielä parempi lista olisi kiekoista jotka eivät sovellu aloittelijoille. :)

Peace.

Offline RistoS

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 365
  • Kääpiö
    • View Profile
  • Oikea nimi: Risto Salonen
  • Seura: OFS
Vs: Innova
« Reply #1093 on: 06.08.14 - klo:08:06 »
Ei ole pelkästään mielipidekysymys, miten kiekko lentää, koska lento on fysiikan lakien mukaista.

Siinähän se tl,dr versio tämän koko keskustelun ytimestä oikeastaan onkin :)

Offline BlackStar

  • ★ ★ ★ ★ ★ ★ ★
  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 2 600
  • ★ Instagram ★ @BlackStarPori
    • View Profile
  • Oikea nimi: Sami ★ Aaltonen
  • Seura: Mustavaris / MHDG
Vs: Innova
« Reply #1094 on: 06.08.14 - klo:09:43 »
Juu on se kova kiekko  ::)  ::)
★ Grip EQ AX15 Lizotte S.E. ★
| P2 | P3x | Colt | AviarX3 | MD2 | MD3 | MD4 | Gator | FD | FD2 | FD3 | Teebird | CD3 | Mamba | Firebird | Shryke | Boss | DDx | Destroyer |