Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: gripit  (Read 28411 times)

Offline Solitude833

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Laaksonen
  • Seura: KKp Bats
Vs: gripit
« Reply #15 on: 23.01.15 - klo:18:14 »
Se on joo Willin kädelle hyvä. Itellä se ote ei tunnu yhtä luontevalta ku se että laitan etusormen sinne rimmin alle. Mutta kyllä siitä sen sai että siirsi vähän sitä "pressure pointtii" ni sai muutaman metrin lisää :). Kannattaa kattoo tosi tarkkaan kaikki kropan asennot jne. Williltä saa aika hyviä juttuja irti kun osaa kattoo tarpeeks analysoivasti :). Sama pätee myös siihen ku menee kisoihin itteensä parempien heittäjien kans heittämään ja lopettaa ne "emmä kehtaa..." puheet.(mitä siis olen joittenkin x ihmisten  kuullu sanovan) :)

Offline tuomo

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
  • Oikea nimi: tuomo
Vs: gripit
« Reply #16 on: 27.02.15 - klo:22:01 »
Nyt vuoden lajia harrastaneena on aika palata perus asioiden äärelle. Kun tuo heittopituus (80m) ei paljoa muutu niin  heitän väärin. Aloitetaan ihan perus asiasta gripistä. Olen nykyään tuskastellut spinnin puutteesta. Kiekkoa ei saisi upottaa liikaa kämmeneen joka vähentää spinniä. Itsellä ei mahdu kolmea sormea enempää rimmin alle. Olen kokeillut pudottaa sormen pois kummastakin päästä (etusormen ja pikkurillin) enkä ole huomannut suurempia muutoksia heitossa. Heitän siis powergripillä.
Viimeksi kokeilin tuttavani otetta joka heittää pitkälle, etusormi ja pikkurilli koukistettuna ja nimetön ja keskisormi suorana. Tällä tavalla ehkä lensi vaivattomammin pitemmälle mutta tarkkuus kärsi (en tiiä).
Kun jätän etusormen kevyesti rimmin päälle (en alle) niin kiekon reuna menee ehkä enemmän "vaakatasossa" (ei airbounce) ja reuna on peukalon juuressa olevan kihaksen päälä sekä etusormen juuressa olevan lihaksen päällä. Näin se ei ole kämmenen "pohjassa"
Kun taas pidän pikkurilliä "kevyesti" kiekko menee enemmä kämmen pohjassa mutta tuntuu että spinniä tulee enemmän.
Ongelmia heitossa on muitakin mutta jos tämän korjauksesta nyt aloittais. Tuntuu että voimaa ja räjähtävyyttä löytyy mutta tekniikka kusee niin että saatan rechbäkissä ojentaa käden suoraksi että varmaan enemmtarpeeksi taakse ja huomaan että pidän kiekosta kiinni niin että "vedän" kiekon lentoon ilman että kiekkoon tulee spinniä lainkaan.
Kertokaa miten siitä saatanan kiekosta pidetään kiinni, kiitos.
Itse käytän kahden sormen grippiä. Antaa ranteelle laajemman liikeradan= enemmän spinniä. Puristus kiekkoon tulee keskisormen ja peukalon muodostamasta "rististä" kiekon ala- ja yläpuolella. Peukalo ei ole ihan rimmillä, vaan vähän siitä sisempänä. Sormet joita käytän ovat verrattuna normaalin powergrippiin ovat etusormi ja keskisormi. Etusormi normaalisti ja keskari levitettunä keskarin ja nimettömän aluelle.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: gripit
« Reply #17 on: 28.03.15 - klo:15:52 »
Nyt vuoden lajia harrastaneena on aika palata perus asioiden äärelle. Kun tuo heittopituus (80m) ei paljoa muutu niin  heitän väärin. Aloitetaan ihan perus asiasta gripistä. Olen nykyään tuskastellut spinnin puutteesta. Kiekkoa ei saisi upottaa liikaa kämmeneen joka vähentää spinniä. Itsellä ei mahdu kolmea sormea enempää rimmin alle. Olen kokeillut pudottaa sormen pois kummastakin päästä (etusormen ja pikkurillin) enkä ole huomannut suurempia muutoksia heitossa. Heitän siis powergripillä.
Viimeksi kokeilin tuttavani otetta joka heittää pitkälle, etusormi ja pikkurilli koukistettuna ja nimetön ja keskisormi suorana. Tällä tavalla ehkä lensi vaivattomammin pitemmälle mutta tarkkuus kärsi (en tiiä).
Kun jätän etusormen kevyesti rimmin päälle (en alle) niin kiekon reuna menee ehkä enemmän "vaakatasossa" (ei airbounce) ja reuna on peukalon juuressa olevan kihaksen päälä sekä etusormen juuressa olevan lihaksen päällä. Näin se ei ole kämmenen "pohjassa"
Kun taas pidän pikkurilliä "kevyesti" kiekko menee enemmä kämmen pohjassa mutta tuntuu että spinniä tulee enemmän.
Ongelmia heitossa on muitakin mutta jos tämän korjauksesta nyt aloittais. Tuntuu että voimaa ja räjähtävyyttä löytyy mutta tekniikka kusee niin että saatan rechbäkissä ojentaa käden suoraksi että varmaan enemmtarpeeksi taakse ja huomaan että pidän kiekosta kiinni niin että "vedän" kiekon lentoon ilman että kiekkoon tulee spinniä lainkaan.
Kertokaa miten siitä saatanan kiekosta pidetään kiinni, kiitos.
Itse käytän kahden sormen grippiä. Antaa ranteelle laajemman liikeradan= enemmän spinniä. Puristus kiekkoon tulee keskisormen ja peukalon muodostamasta "rististä" kiekon ala- ja yläpuolella. Peukalo ei ole ihan rimmillä, vaan vähän siitä sisempänä. Sormet joita käytän ovat verrattuna normaalin powergrippiin ovat etusormi ja keskisormi. Etusormi normaalisti ja keskari levitettunä keskarin ja nimettömän aluelle.

Varmaan alkuun ihan hyvä toi kahden sormen grippi, mutta kunhan tekniikka kehittyy, niin muuttuuvaikeammaksi pitää kiinni ja kiekko saattaa alkaa karkamaan aikasin kädestä. Kiekko pyrkii sen verran kovalla voimalla pois otteesta, että suosittelen treenailemaan normaalia powergrippiä neljällä sormella.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: gripit
« Reply #18 on: 28.03.15 - klo:21:02 »
Nyt vuoden lajia harrastaneena on aika palata perus asioiden äärelle. Kun tuo heittopituus (80m) ei paljoa muutu niin  heitän väärin. Aloitetaan ihan perus asiasta gripistä. Olen nykyään tuskastellut spinnin puutteesta. Kiekkoa ei saisi upottaa liikaa kämmeneen joka vähentää spinniä. Itsellä ei mahdu kolmea sormea enempää rimmin alle. Olen kokeillut pudottaa sormen pois kummastakin päästä (etusormen ja pikkurillin) enkä ole huomannut suurempia muutoksia heitossa. Heitän siis powergripillä.
Viimeksi kokeilin tuttavani otetta joka heittää pitkälle, etusormi ja pikkurilli koukistettuna ja nimetön ja keskisormi suorana. Tällä tavalla ehkä lensi vaivattomammin pitemmälle mutta tarkkuus kärsi (en tiiä).
Kun jätän etusormen kevyesti rimmin päälle (en alle) niin kiekon reuna menee ehkä enemmän "vaakatasossa" (ei airbounce) ja reuna on peukalon juuressa olevan kihaksen päälä sekä etusormen juuressa olevan lihaksen päällä. Näin se ei ole kämmenen "pohjassa"
Kun taas pidän pikkurilliä "kevyesti" kiekko menee enemmä kämmen pohjassa mutta tuntuu että spinniä tulee enemmän.
Ongelmia heitossa on muitakin mutta jos tämän korjauksesta nyt aloittais. Tuntuu että voimaa ja räjähtävyyttä löytyy mutta tekniikka kusee niin että saatan rechbäkissä ojentaa käden suoraksi että varmaan enemmtarpeeksi taakse ja huomaan että pidän kiekosta kiinni niin että "vedän" kiekon lentoon ilman että kiekkoon tulee spinniä lainkaan.
Kertokaa miten siitä saatanan kiekosta pidetään kiinni, kiitos.
Itse käytän kahden sormen grippiä. Antaa ranteelle laajemman liikeradan= enemmän spinniä. Puristus kiekkoon tulee keskisormen ja peukalon muodostamasta "rististä" kiekon ala- ja yläpuolella. Peukalo ei ole ihan rimmillä, vaan vähän siitä sisempänä. Sormet joita käytän ovat verrattuna normaalin powergrippiin ovat etusormi ja keskisormi. Etusormi normaalisti ja keskari levitettunä keskarin ja nimettömän aluelle.

Varmaan alkuun ihan hyvä toi kahden sormen grippi, mutta kunhan tekniikka kehittyy, niin muuttuuvaikeammaksi pitää kiinni ja kiekko saattaa alkaa karkamaan aikasin kädestä. Kiekko pyrkii sen verran kovalla voimalla pois otteesta, että suosittelen treenailemaan normaalia powergrippiä neljällä sormella.

Itse heitän kahden sormen gripillä jo lähes seitsemän pelivuoden jälkeen ja hyvin toimii edelleen. Aloitin kolmen sormen powergripillä ja muutama vuosi sitten pudotin yhden sormen lisää pois. En tiedä onko siitä hyötyä vai haittaa sen enempää mitä neljän sormen powergripistäkään.

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: gripit
« Reply #19 on: 29.03.15 - klo:20:26 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn, et heitätkö tolla kahden sormen gripillä 100m kaaria? Itse laitan kiekon lähes pystyyn kämmentä vasten etu- ja keskisormen väliin, josta sitten taivutan kaikki neljä sormea tiukasti rimmin alle. Kiekko ikäänkuin lukkiutuu otteeseen vaikka ei purista yhtään. Oonkohan ihan hakoteilla ton mun gripin kanssa?
Vaikka olenkin saanu lisä metrejä tolla tavalla, mut yli 100m ei lennä. Ainakaan vielä. Oisko tähän jotain vinkkejä?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: gripit
« Reply #20 on: 29.03.15 - klo:20:35 »
Mä heitän 2-sormen gripillä yli 100m kaaria.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: gripit
« Reply #21 on: 29.03.15 - klo:21:45 »
Heitän yli 100m.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: gripit
« Reply #22 on: 29.03.15 - klo:23:14 »
Mä rupesin viime vuonna ottamaan kolmella sormella kiinni kun heitän leveärimmisiä draivereita. Mulla on aika lyhyet sormet, ja noin se tuntuu helpommalta. Putterit menee fangripillä ja loput powergripillä.

Offline Maxitors

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: gripit
« Reply #23 on: 26.05.16 - klo:12:57 »
Jostain syystä eksyin pro jonen youtube kanavalle ja näin ton uuden power gripin. Itse kans käyttänyt samaa otetta jo kohta yli puoli vuotta, että en ihan heti antaisi gripille nimeä "pro jone power grip". Otehan on hyvä ja pro jone on varmaan ensimmäinen joka käy otetta vähän tarkemmin läpi, mutta minkä takia hänellä on tommonen hyökkäys taktiikka puolustaa omaa otettaan. Onkos muilla mielipiteitä otteesta?

Pelatut Radat | Kiekot | Lajin helppous viehättää!

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: gripit
« Reply #24 on: 26.05.16 - klo:13:13 »
Ite en suosittele kattomaan noita Jounin videoita edes huvikseen saati sitten oppiakseni jotain. Kolmen sormen powergripillä on heitetty iät ja ajat ja tuo Jounin rummuttama "peukalon seudun rentouttaminen" on kyllä ihan väärä tapa. Otteen pitää olla napakka eikä se peukalo vaan voi makoilla siinä kiekon päällä.

Ja tuo hyökkäävä asenne kaikkia eri mieltä olevia kohtaan kertoo ihmisen kyvyttömyydestä ottaa vastaan kritiikkiä. Äijä väittää olevansa pedagogi (vaikka ei ole minkäänlaisia alan opintoja takana) ja pro ihan vain sillä perusteella, että "teoria on eri asia kuin käytäntö". Oonko mä pro, koska tiedän teoriassa että miten sitä kiekkoa pitäisi heittää? No en.
« Last Edit: 26.05.16 - klo:13:16 by Enrico »

Offline Tamohorski

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 134
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Nikkanen
Vs: gripit
« Reply #25 on: 27.05.16 - klo:14:43 »
Onkos kolmen sormn gripistä mitään oleellista hyötyä jos osaa yhtä hyvin normaalimman neljän sormen powergripin?

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: gripit
« Reply #26 on: 27.05.16 - klo:16:39 »
Omalla kohdalla 3sormen grippi pitää ranteen rennompana kuin powerilla ja heitot kyllä lähtee napakasti, mutta sitten kun heitetään kovaa 100+metriä, niin heitot alkaa karkailemaan, eli ei pysy kohteessa.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: gripit
« Reply #27 on: 29.05.16 - klo:05:43 »
Riippuu täysin heittäjästä. Mulla on ilmeisesti lyhyehköt sormet, ja leveärimmisistä ei meinaa saada kunnon otetta neljällä sormella. Paljon paremman otteen saa kun laittaa vain kolme sormea rimmille.

Offline Maxitors

  • Juniori
  • **
  • Posts: 96
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joonas
  • Seura: Disc Golf Club Provinssi
Vs: gripit
« Reply #28 on: 30.05.16 - klo:10:02 »
Riippuu täysin heittäjästä. Mulla on ilmeisesti lyhyehköt sormet, ja leveärimmisistä ei meinaa saada kunnon otetta neljällä sormella. Paljon paremman otteen saa kun laittaa vain kolme sormea rimmille.

Itsellä kans tämä, mutta käytössä jokaisella kiekolla. Omasta mielestä rennompi heittää ja jos tuntuu itsestä hyvälle niin antaa mennä vaan!
Pelatut Radat | Kiekot | Lajin helppous viehättää!

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: gripit
« Reply #29 on: 04.06.16 - klo:20:10 »
Minkälaisella otteella porukka heittää midareita? Itse heitän matalia puttereita (XT Colt, Envy) fan gripillä, ja sitten taas draivereita power gripillä, mutta tuntuu että midareihin ei oikein sovi kumpikaan. Fan gripin kanssa lipsuu kädestä (jopa enemmän kuin draiverit), ja powergripillä taas jää kiinni sormiin tai muuten vaan käy kaikenlaista hassua. Kai se on pitkälti tottumiskysymys, mutta rupesin miettimään että miten porukka yleensä noita heittää, varsinkin jos puttereihin ja draivereihin on eri otteet?