Frisbeegolf-forum.fi

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - JanneRäsänen

Sivuja: [1] 2 3 ... 107
1
Mahtavaa kasvua. Kun pelaajat äänestävät jaloillaan tapahtuman puolesta, jotain on tehty oikein aivan selvästi! Kun polven kuntoutus on pahaasti kesken, pelkään, että joudun aika viime tingassa katsomaan, uskallanko kuvata ollenkaan. Jos kuvaan, näillä näkymillä pitää keskittyä jännimpiin hetkiin, eli finaaliin.

2
Frisbeegolf / Vs: Frisbeevideoita Youtubesta
« : 18.01.19 - klo:12:51 »
Nokia Open 2018 kierros 2 FPO kärkikortin kanssa ilman juontoa. Juonnollinen versio tulee myöhemmin.


3
Treenipäiväkirjat / Vs: Täysillä päin puuta
« : 10.01.19 - klo:12:29 »
Ilmaisin itseäni hiukan kiireisesti ja epäselvästi aiemmin. En kiistä etteikö olisi ilmiötä nimeltä fribaspirit ja etteikö porukka tekisi vapaaehtoistyötä yhteisen hyvän vuoksi. Yritin sanoa, että se ei ole mitenkään lajiin sidottua. Samalla tavalla toimitaan muissakin yhteisöissä. En usko että vain "hyviä ihmisiä" kerääntyisi jonkin tietyn harrastuksen ympärille.

Hämäriä ja hataria pohdintoja jatkoin tänään kun ajelin autolla töihin. Mieleen tuli tuoreen Tiede -lehden artikkeli "Kotieläin kaipaa villejä tapojaan,
Luontaiset käyttäytymistarpeet eivät kadonneet kun tehotuotanto alkoi estää itsensä toteuttamisen." Ymmärsin miksi frisbeegolf on niin koukuttavaa. Siinä ihminen saa toteuttaa ilman rangaistusta niitä villejä vaistojaan mitä sillä vielä kiistatta on. Voi kuljeskella metsässä ja heitellä tavaroita yrittäen osua niillä johonkin. Tämä käytösmalli on tuonut ennen ruokaa leiritulille. Samasta syystä jotkut koukuttuvat vaikkapa postimerkkien keräilyyn tai alennusmyynneissä ravaamiseen. Niissä ei ole kyse eskapismista vaan ihmisen todellisen luonnon toteuttamisesta ihan niin kuin jonkun rotan pitää päästä kaivamaan koloja maahan tai se alkaa voida huonosti.

Uimahallissa juttelin painonnostajien pappasarjalaisten kanssa viime viikolla. Toinen kertoi olleensa 1200 km viikossa pyöräretkellä Ranskassa nuorempana kahden kaverin kanssa. Kaikkialla porukka erehtyivät luulemaan heitä kisakuskeiksi ja joka kylässä tuli seisaaltaan aplodit. Sanoin, että Ranska, mutta myös enemmistö Euroopan maista on ihan pyörähullua porukkaa ja meillä lajikulttuuri lienee yhtä innokas vain fribassa ja junnufudiksessa, ehkä junnulätkässä myös. Ja käytin perusteluna nimenomaan vapaaehtoisten riittämistä kisojen ja muun oheistoiminnan järjestämisessä.

4
Treenipäiväkirjat / Vs: Saturin Miikan mutinat
« : 10.01.19 - klo:12:26 »
Onnistuneen heiton tunnusmerkit..?tunnistaako ne itse vai lyökö tuloksellisuus tahransa osuessaan piilo oksaan josta päätyy synkkään pusikkoon.
Miten päättää mitä haluaa tehdä jos vaihtoehtoja on ihan liiaksi? Näitä väyliä on maailma pullollaan missä kerta toisensa jälkeen toteuttaa samaa totuttua kaavaa toimi tai ei.. osui siihen riski puuhun tai sai makoisan kimmokkeen.
Talven alla ehtii miettiä kaikenlaista ja mielenkiintoista on lukea jopa omia läpikäyntejä kisakierroksista ja etsiä hetkiä tai olosuhteita jotka veivät tuloksen mennessään.. entistä enemmän korostuu omassa pelissä ero halun ja päätöksen välillä onnistumisessa. Kun haluaa onnistua ajautuu usvan raiteille jossa tekee outoja päätöksiä ja makselee niiden seurauksia tuloskortissa. Kun on päättänyt onnistua onnistuu todennäköisemmin.
Joka tapauksessa onnistumisen haku aiheuttaa epäonnistumisen odottamisen ja siitä ylipääseminen vapauttaa korvien välin ja pelaaminen alkaa sujumaan.
Tästä syystä tuloskortistani löytyy romahduttaja vonkaletta aika usein ja olenkin oppinut vasuri pelaamisen kautta käsittelemään huonoa tekemistä tuloksellisesti melko nopeasti. Kalat ovat olleet isoja ,mutta jälkimainingeissa on päästy nopeasti juonesta kiinni.
Seuraavaksi opin tiellä onkin toteuttamisen suunnitelmallisuus ,jotta vuoristoradan osumat opitaan käsittelemään ennakkoon ja varsinaisella toteuttamisen hetkellä ei enää mietitä mitään.
Se että saapuessa väylälle prosessoria kuormittaa kymmenien vaihtoehtojen suma  aiheuttaa tekemisessä valtaisia ongelmia kun päätöstä ei saada aikaiseksi ja käydään vaan tölväisemässä sitten jotakin eteenpäin.
Tosiasiassa en tiedä millä välineillä ja heitoilla pitäisi suoritus toteuttaa ,joten treeniä erilaisten heittojen tekemiseen pitää saada paljon enemmän.
Tällä hetkellä mennään pelkällä rysty heitolla putteri ja midari akselilla, mutta ei sekään autuaaksi tee kun raahaa mukanaan 15putteria ja 8 midaria.. joista jokaisella voisi jotenkin heittää väylälle jotain..

Pelikirja ja siinä pysyminen piste

Team Almostin logoa ajatellen tuli mieleen Marashall Street Disc Golfin tarra low putts cause impotency tekstin kaverina oleva kuva, missä kiekko osuu kupin kylkeen :-)

5
Treenipäiväkirjat / Vs: Täysillä päin puuta
« : 07.01.19 - klo:23:29 »
Kun laji on kasvanut nopeasti ja ei oikein ole muodollista pakkokoulutusta lajiin, on tuuria ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa lajikulttuurin, frisbeespiritin, levittäminen. Siten saattaa olla eroja eri aikoina aloittaneiden ryhmien kesken ihan kuin samaan aikaan aloittaneiden yksilöiden välillä. Ilman todella suurta vapaaehtoistyötuntien määrää laji ei olisi kasvanut yhtä paljon, ratoja, ratojen ylläpitoa, kisoja, järjestötoimintaa, lajiopastusta, videoita ym. oheistoimintaa pelipaikkoja ja -tapahtumia ei olisi niin paljon. Aina on ollut niitä, jotka valittavat vapaaehtoistyöntekijöille, niitä rittäänee joka lajiin ja järjestöön. Se ei tarkoita sitä, etteikö Suomessa tehtäisi tuhansia tunteja vapaaehtosityötä lajin parissa vuosittain.

Montako vapaaehtoista oli pelkästään Tyynessä? En päässyt näkemään viime vuotta kunnolla, kun loukkaannuin heti alkuun, mutta edellisvuonna oli pari tusinaa usean pitkän päivän tehnyttä minimissään. Siis satoja tunteja yhdessä tapahtumassa pelkästään. Se vaikuttaa lomiin ja liksan saamiseen vapaaehtoisilla. Siinä esimerkki spiritistä, on sitäkin olemassa.

6
Treenipäiväkirjat / Vs: Saturin Miikan mutinat
« : 04.01.19 - klo:08:24 »
En kiukusta, vaan huolesta kommentoin, tälläisiä vaivoja ei toivo kenellekään. Kun on kokemusta heittokäden hermovaivasta, tiedän kokemuksesta, että ylität kätesi sietokyvyn kirjaamiesi oireiden perusteella.

En missään nimessä kehota lopettamaan viskomista, vaan etsimään käden kestämät rajat ja alittamaan sen rasituksen. Silloin paraneminen käynnistyy ja toisto sekä tehorajat lähtevät nousuun.

Ensi kertaan kun käsi kihelmöi tai puutuu kokeile ennen heittämistä käden lähes suoraksi ylös nosto ja nyrkkiin jotain 5 s puristus 5-10 kertaa. Jos ei oireet vähene, kevyttä ravistelua muutaman sentin halkaisijalla käsi edelleen pystyssä. Jos ei riitä ilman kirkkoa putti-lyhyt lähäri tehoilla rystyllä.

Vasta myöhemmin upsia ja forea. Fore on paras kiinnikkeiden irrottaja minulla, mutta lienee vaivasta riippuvaa, mikä tehoaa ja mikä ärsyttää. Valitettavasti upsi ja fore ovat liian rajuja liikkeitä tulehtuneille ja tulehduksen jälkeisille, mutta parantumattomille kudoksille usein. Lääke muuttuu äkkiä vammauttajaksi.

Mulla auttoi painoon yhteispohjoismaisen ruokaohjeen punaisen lihan syömissuosituksen 70 g päivässä alitus. Kasviksia reilusti lounaaseen ja pieni annos hiilareita ja lihaa. Välipaloja porkkanaa, banaania ja leipää sekä peruna maksimissaan päivällisellä ja salaattia joka päivälliselle reilusti. Puuro aamulla ja illalla.

Oli hopeareunus rasitusvammassa, kun tuli niin kevyttä urheilua syksyllä, että ruokahalu väheni tai nälän tunne vähentyi. Siinä menee joku kuukausi. Nyt  nälkä iskee urheilua, ei vielä ainakaan jatkuvasti. Alkokielto lääkkeistä johtuen ei varmasti haitannut laihtumista.

Syöminen vaikuttaa laihtumiseen enemmän kuin suurimman osan urheilut. Vain huiput repivät niin paljon, että pysyvät laihana. Harrastelijalla ei aika riitä ammattimaiseen treeniin helpolla.

Niskavaivat vaativat paljon sängyltä ja tyynyllä. Onko sulla Tempur tai vastaava tukeva tyyny ja patja tai sänky? Auttaa useita, minuakin.

7
Treenipäiväkirjat / Vs: Saturin Miikan mutinat
« : 02.01.19 - klo:07:38 »
3 on on minimi, jättäisin rasittavat foret ja upsit kokonaan ja rystyllä oireiden mukaiset alitehot. Lekurit saattavat tykätä huonoa ylipäätään heittämisestä, mutta lienee vaivakohtaista ja yksilöllistä, kenelle sopivan harva heitto riittävän hiljaa tuo apua.

En mittaisi heittojen onnistumista ollenkaan, kun tavoitteena on oltava parhaaseen kuntoon parantuminen ja pian sittenkin, kun yleensä puoli vuotta on lyhyt aika. Mittaisin käden oireilla heittomääriä ja -tehoja. Aloittaisin rajojen haun niin vähillä heitoilla ja tehoilla, että käsi vertyy ja tuntuu paremmalta kuin ennen heittämään menoa.

Onko olosi parantunut kertaakaan heittämällä? Jos ei ole, se voi johtua siitä, ettei kätesi olo ollenkaan parane heittämällä tai olet heittänyt liian kovaa ja tai usein, jotta haitat ylirasituksesta ylittävät edut. Jotta pääsee selville, mistä on kyse, ei auta kuin vähentää tehoja ja toistoja nähdäksesi, paraneeko olosi heittäessä. Jos on jo parantunut, lisää samaa rasitustasoa ekan kuukauden.

Jossain vaiheessa neppitehot forella ja upsilla oireiden mukaan voivat joko auttaa tai haitata. Siksi diagnostisoimiseksi en aloittaisi molempien yhtäaikaisella lisäyksellä. Silloin näkee, onko joku liikeratamuutos hyvästä vai huonosta.

On selvä riski, että kun rysty ei enää haittaa, joku muu liikerata vammauttaa uudestaan. Siksin aloittaisin ihan naurettavilla tehoilla lisäten metrin kaksi per heitto. 5 m ei ole ekaksi heitoksi liioittelua. Kroppa vihaisena hajoaa ilman tehojakin.

Toivottavasti et nuku kätesi päällä, sekään ei vaadi tehoja, mutta on useamman kerran tulehduttanut käteni :-(

8
Treenipäiväkirjat / Vs: Täysillä päin puuta
« : 02.01.19 - klo:07:23 »
Toivottavasti tekniikkasi on muuttunut tuosta. Lumessa tuppaa käymään, kuten heitit videossa kesällä, eli työntö vasemmalla jalalla on tehoton. Talvella jalka uppoaa lumeen ja tehot hukkuvat lumen kompressioon ja sivuille työnteon. Kauhea tehosyöppö.

Terveytesi kannalta olisi hyvä nostaa oikeaa päkiää ylemmäksi vikassa askeleessa.

Vika askel on liikesuuntaan nähden laskettu niin vasemmalle, että koko kroppa kallistuu anhyzeriin.

Nuo vauhdit sopivat kontrolliheittoon, pituustekniikassa on liikuttava nopeammin ja revittävä lisää tehoa joka osasta kroppaa. Kiekko on vietävä kauemmas taakse ennen käsivetoa ja askelpituudet kasvavat.

Tuohon vauhtiin oikea polvi taittuu kyllä rajaten kiekon etuosan nousua ja en lähtisi väkisin kyykkäämään noissa vauhdeissa syvemmälle. Siksi että kunnon pukkaus vasemmalla jalalla riittää kropan nostoon pystyyn takakenosta. Kovemmissa vauhdeissa ja matalien heittojen teossa oikean polven kyykkäys alemmas auttaa.

9
Treenipäiväkirjat / Vs: Täysillä päin puuta
« : 01.01.19 - klo:20:41 »
Takapainokysymys: Onko vikassa askeleessa polvi suora, kun jalka laskeutuu maahan kaikilla tai useilla vauhdeilla? Jos, ehkei pitäisi vaan oikeakätisellä oikeaan polveen taittoa.

10
Treenipäiväkirjat / Vs: Saturin Miikan mutinat
« : 01.01.19 - klo:20:34 »
Sinulla on liian pitkä muisti, kun märehdit menneitä huonoja heittoja ja pitäisi jo keskittyä seuraavan täydellisen suorituksen tekoon.

Uuden vuoden lupaus pitäisi olla genreä nyt talvella kuntoutus, jos olisi edes kesäksi kunnossa. Vertaa minuun, jos kuntoutus onnistuu, aikaisintaan Tyynessä on ensivaihe kuntoutusta ohi ja vielä vuosi siihen hoitaa pääosan palautumisesta kolmannen vuoden hoitaessa loput korjailusta. Pyöräilijälle perse käsky Lekuri, ensin max puoli tuntia, mihin en pysty vielä, sitten tunti pitkään ja saa nähdä, pääseekö joskus kahteen. Vertaa 186 kmn päivään, ajapa se 2 tunnissa. Kun on polvi paska, ostin pyörän, minkä aiemman vuoden versiolla ajettiin Le Tour Se France kisan 4. sijalle. Siis ei yleisöversio, vaan tiimille tehty prototyyppi, mikä on tiimimaalauksessa ja edistyksellisempää tekniikkaa kuin yleisölle myyty. Miksi? Kun on saatava raju peli, jolla ei tule enemmän polkaisuja kuin jalka kestää vamman puolesta työmatkalla.

Kuntoutusesimerkki: 4 kkn aikana olen laihtunut 7 kg, jotta jalka ei joudu liian koville pyörällä ja fribassa. Uusi pyörä ja nykylaihtuminen yhdessä ovat johtaneet vanhaan pyörään verrattuna 12,2 % painon alenemiseen, jos nakuna ajaisi. Yhden gurun mukaan 10 % ylämäessä säästyy 65 Wattia koipien tuottamaa tehoa tyypillisessä vauhdissa painon alennuksesta. Mulla on 15 ja 30 Wattin kolvit, joten 32,5 W per koipi on melko säästö.

Ilman konkreettisia edistymisiä ei paikat korjaudu, lisää lämää tekemällä vaurioituu lisää. Kuten minä Tyynen jälkeen liian rajulla kuntoutusyrityksellä. Teet nyt samaa, kuten koko ajan käden kosahtamisen jälkeen. On sulla vakava heittokuume. Addiktiosta voi puhua, kun telot itseäsi jatkuvasti, vaikka on kuukausien kuntoutustarve.

Keksi parempi harrastus tai vasuri käyttöön. Jos yläkerran emäntää lainaa, kovaa pakettia sai muori joulusta tähän vuoteen niin paljon, että ei naapureilla unilääke riittänyt. If you know what i mean. Piruuttani mietin, pitäisikö lahjoittaa kumitassut sängyn jalkojen alle terveisin naapurit kirjeellä :-) Oliko riittävän myyvä mainospuhe? Tai mitä vain, kunhan saat jotain todellista aikaan kätesi avuksi.

Mä joutunen käsijarru päällä heittämään jatkossa, jotta olisi life time sport. Tällä menolla sulle ei ole, jos et loppuelämääsi vietä vasurina. Vakavasti ilman yhtään liioittelua, vaikken lääkäri ole.

Sen verran sapiskaa on työterveyslääkäriltäni tullut, ettei voi hyvää ennustetta antaa sulle kuulemani perusteella. Puhui heittokiellosta mulle, kunnes selvitin alitehoja käyttäväni ja enää harvoin pelaavani sekä käden parantuneen niin, että kiinnikkeiden irtoaminen heittämällä vain auttaa oloa ja ehkäisee tulehduksia. Ja tiedostavani rajoja paremmin, jotta osaan keskeyttää tarvittaessa aika hyvin. Et osaa vielä samaa. Ja ikuisesti vammautuneena hirvittää sun hinkusi seurata jalkojeni jäljissä. Syvällä rintaäänellä -ei kannata.

11
Mulla on vauhtigeenit, joten 12 min + yhden jalan hypyt mieluummin juosten kuin hyppien. Yawn paikallaan noin pitkään saman jutun nysväys. Ja silti kestävyysurheilugeenitkin on. Nopeus + kesto -au!

12
Ghee butter tunnetaan myös jollain muulla nimellä. Se oli hakemani sana Intiassa detoxissa käytetyssä ruoassa. Kolmannen käden "tietoa" tämä, kun sitä kokeillut heppu kertoi lukeneensa kasvisruokareseptin, jota ainoastaan piti syödä puoli viikkoa. Eikä muuta. Kuulemma noin moni tekee vuosittain. Ensin ei vaikuttanut mitenkään ja joko 2. tai 3. päivänä hirveä päänsärky. Olisiko myrkyt lähteneet liikkeelle?

Paastoajat puhuvat myös hedarista puhdistumisen osalta. Töllöstä paastoa käsittelevässä ohjelmassa näytettiin ihmisen soluja sokerilla ruokittuna ja paastossa mikroskoopin alla. Väittivät kropan luontaisten korjaustoimien ja myrkyn poiston käynnistyvän muka vasta osastossa, kun muka ruokittuna solut keskittyvät kasvuun.

Ei olisi haavat parantuneet, kun olen syönyt köh köh. No voi toki osa korjaustoimista ja myrkkyjen poistosta toimiakin vasta paastolla. Ainakin selkäsi tykkää laihtumisen seurauksena kevyemmästä kannettavasta kuormasta. Jos on mistä ottaa.

Intiassa on suhteessa valtavasti vähemmän syöpää kuin lännessä. Syyksi on arveltu kurkumiinin antioksidanttista vaikutusta, kun joka aterialla syövät ja toiset detoxia, kolmannet yhteisvaikutusta jotkut muita syitä, mitä ei tunneta, kuten rajattua energian saantia/paastoa.

En tiedä, onko länsimaisessa lääketieteessä tutkailtu riittävästi ja päästy uskottaviin tuloksiin vielä syövän esiintyvyystiheyden erojen syistä Intia vs länsi. Alkuvaiheen tutkimuksista ja hypoteeseistä on ollut kyse kuulemissani ja lukemissani anekdooteissa.

13
Jos crosstraining laitteen liike jaloilla on sama kuin elliptigo liikuntavälineellä, olen kokeillut laitetta. Hiihtoa suossa. Eli ei taida hiihto olla lajini, kun kädensijan vastusta ei käsi kestänyt paria minuuttia enempää :-( Toki sauvasta ei ole noin suureksi vastukseksi eteen työntäessä, joten saattaa onnistua jopa tuplat kestolta jee. Höh.

Mulla iskisi tylsistyminen paikalla 3000 toistossa mitä tahansa treeniliikettä  :o Lekuri käski rajata liikkeessä toistot aluksi puoleen tuntiin ja pariin muistaakseni kuntouduttuani. Mitvit on olemassa 90 h aikarajan kisa 1207 km lihasvoimalla pyörällä puolet mäkisessä maastossa ja ei ole pahin kisa kuulemma. Repetitive stress injury. Iski vähemmälläkin ja ei passaa pomppia, tein ja pahensi tilannetta. Ei ollut sopiva kuntoutusohjelma.

Näin videon, millä joku hullu meni elliptigolla sen 1207 km 90 h aikarajalla. Sanovat neljänneksen pyörää raskaammaksi liikkua. Puuh!

14
Edes kaivot maaseudulla eivät ole automaattisesti turvallisia puhtaan veden suhteen. Radon jne. Onhan kaikenlaisia vedenpuhdistimia olemassa, joku retkimalli mainosti 99,x % puhdistuskykyä. Taisi olla varustelekassa myynnissä, nimeä en muista. Urbaaneilla alueilla on korjausvelkaa kaikkialla ja taloittain valtavat erot materiaaleissa ja kunnossa vesiputkissa. Ei ole helppoa varmistaa puhtaan veden saaminen ja silti ulkomaihin verrattuna menee aika hyvin Suomella keskiarvona.

15
Treenipäiväkirjat / Vs: Täysillä päin puuta
« : 16.12.18 - klo:15:46 »
Usein kuultu väite: Amatööri nussii kierroksensa yhdellä väylällä ja hällä väliä meno lopun kierrosta. Pro sössii väylän ja tappaa radan lopulla kierroksella. +9 vs -9. Kävikö noin, kun et aloittanut vitosella? Tunnistan itseni molemmista toimintatavoista. Yleensä niin, että hitaasti lämpenevänä evvk 1. kierroksella ja kunnianhimoisemmin lämminneenä 2. kiessillä

Sivuja: [1] 2 3 ... 107