Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)  (Read 860711 times)

Offline Kreator

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Linnalo
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2250 on: 01.02.16 - klo:08:53 »
Tyhmä kysmys: mikäs tää termi kakkoskutonen on? Oon tainnut jossain nähdä myös termin kakkosnelonen, menee yli oman otsalohkon molemmat...

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2251 on: 01.02.16 - klo:09:05 »
Se on sellainen kuvaava nimitys siitä kun putataan kakkosta ja tuleekin jotain aivan muuta. Se on siis vähän niinkuin lyhennelmä siitä miksi sulla on tuolle väylälle noin iso lukema.
Ei sitä tarinaa sitten eäsen enempää tarvitse kertoillakaan :)


Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2252 on: 01.02.16 - klo:22:29 »
Jep. Kun on avauksella kunnon putilla mutta prätää sitten urakalla. Siitä tulee kakkosäksiä.

Tänään salilla kunnon vanhan liiton riveseko. Eli reipas puoli tuntia aika lailla hyvää hikihumppaa 10*40+10*50+10*55+4*8*60+5*65. Pienillä myös työntöjä ja isoilla etukyykkyjä ja välillä osa polvista.

Päälle selkäpenkkiä 4*10*20kg, "seiväshyppääjiä" 3x4, penkkiä 2*6*67,5 ja vähän leukoja välissä.

Sitten päälle vähän lähäreitä, muutama draivi ja puttia JYLYn verran. Nyt alkoi historiallisen huonosti ja 7-8 sarjan jälkeen näytti rumalta että tulee huonousenkat ja reippaasti ja jään alle 700 ekan kerran ja ehkä alle 600kin. Sitten alkoi napsua ja viimeinen putti ratkaisi että tuli 707. Silti taisi kyllä olla mun huonoin koskaan, mut hyvän kirin sain aikaan.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2253 on: 04.02.16 - klo:23:44 »
Eilen happojuoksuna 3 kilsaa jäällä nastoilla aikaan 15.58 Melkoisen kaukana vielä se 3k Coopperi. Mutta etiäpäin koko ajan.

Tänään sit hallilla ensin salireenit, sit juoksuvetoja ja loppuun puttailut.
Salilla ekat mavet vuoteen 3*8*90
Kapea penkki 2*6*60
Jalannostot tankoon 5*10
4*8*45 ojaria risritaljassa
Kylkikääntötouhu kp 3*10*40kg
Ylätalja 3*10*59
Haukka 5*17,5 kp

Juoksuvetoja 5*60 about täysiä ja kävelypalautuksella.

Puttitreeneissä kokeiltiin ensin speed puttingia eli kympistä minuutti ja lasketaan montako meni sisään. Mä ruiskin semmoseen tahtiin että meidän 30 putteria loppui alkuunsa ja pojat sai keräillä ja tuoda välillä lisää. 19 meni sisään varmaan 40 yrityksestä. Hauskaa oli ja tuli oikeen hiki.

Sitten vedettin Heikkasen ja Verasen kanssa JYLY. Aloitin taas todella heikosti 323, eli 7 ohi ekaan kolmeen settiin. Puolessa välissä olin jo ihan varma että nyt jäädään alle sen 700 ekan kerran kun siinä oli vasta 321 pistettä. Mutta toiseen puoliskoon 421 ja kirkkaasti pysyttiin pinnalla.


Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2254 on: 06.02.16 - klo:17:16 »
Luinpa tuossa elämäni ekan henkisen pelin kirjan, "Parempaa golfia".

Täytyy sanoa että jotenkin tämmöiselle rationaaliselle nää on tämmöstä self-help-diipadaapaa. Mutta kyllä siellä kai jotain ihan jonkinlaista tutkimustakin on taustalla monissa jutuissa. Ehkä pitää lukea enemmänkin jos sais hullutettua itsensä vaikka uskomaan johonkin näistä jutuista. Tai sit käydä siellä pubmedissä.

Paljon oli erilaisia mielikuvaharjoitteita, monenlaisia muistisääntöjä ja vaikka mitä, mutta jotenkin en saanut kyllä tästä mitään otetta.

Mites muilla, oletteko lukeneet ja oletteko oikeasti mielestänne saaneet jotain lisää?

Offline vitikka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Seura: Willimiehen Disc Golf
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2255 on: 06.02.16 - klo:18:49 »
Ei ole tullut luettua, mutta aihe kiinnostaa kyllä. Opinnoissa tuli aikanaan luettua psyk. puolen asioita urheilusuoritukseen liittyen. Varmasti toimivia metodeja on monia, mutta se mikä itsellä toimisi ei ole vielä löytynyt. Sama asia ns. rentoutusharjoitusten kanssa. Ei vaan pääse sellaiseen mielentilaan mitä ilmeisesti tavoitellaan. Kai näitäkin asioita opitaan toiston kautta.

e: tuli mieleen intistä yksi rentoutusharjoitus joka toimi todella hyvin. Koko komppania nukkui sikeästi sen aikana. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa, että ennen rentoutusharjoitusta oltiin lähes viikko juostu metsässä yötä päivää...

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2256 on: 06.02.16 - klo:20:40 »
Mä oon lukenu sitä Zen of Disc Golf kirjaa nyt ehkä 3. eri yritystä ja aina se jää kesken kun mua alkaa pännimään se että pelitilanneajatusten lisäksi sitä zeniä pitäis koko ajan soveltaa muussa elämässä. Jos se keskittyis peliin vaan niin ei jäis kesken mut ei jaksa kun vähän väliä siinä tulee elämänohjeita muutenkin. Kai mä voin halutessani olla vaikka pitkävihainen kusipää muussa elämässä mutta silti pelata fribaa tyynesti. Vai onks se heti niin et jos esim. kimmastuu päivällä työkaverille niin iltakiessillä alarauta soi? Emmääjaksa.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Kempster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 193
    • View Profile
    • @ Instagram
  • Oikea nimi: Niko Kempas
  • Seura: Ŧ·
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2257 on: 06.02.16 - klo:21:36 »
Kannesta kanteen en ole lukenut, mutta sieltä täältä nautiskellut pieniä paloja kyseisiä opuksia – paljon hyvää ja paljon turhaa, varmasti myös täyttä huuhaata (riippuu keneltä kysyy). Nuo on kaikki vähän semmosia rivien välistä -juttuja myös, joista pitää osata adaptoida tarvitta ja mahdollinen omaan tarpeeseen, tekemiseen jne... jos suoraan kirjojen oppien mukaan lähtee yrittämään niin ei hyvä seuraa.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2258 on: 07.02.16 - klo:00:22 »
Olen lukenut vajaat 10 kirjaa aiheesta. Ei niiden avulla peruspelaaja tulostaan nosta, vaan toistoilla kiekkojen kanssa. Huiput voisi noista jotain hyötyäkin. Sen verran olen saanut irti niistä, että pystyn nauttimaan kiessillä, en suutu tai ainakin palaudun nopeasti ja saan tyydytettyä heittokuumeen talvisin lukemalla aiheesta.

Offline riddy

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 237
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Ylisaukko-oja
  • Seura: OFS
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2259 on: 07.02.16 - klo:11:18 »
Olen lukenut vajaat 10 kirjaa aiheesta. Ei niiden avulla peruspelaaja tulostaan nosta, vaan toistoilla kiekkojen kanssa. Huiput voisi noista jotain hyötyäkin.

Tuo näkemys kuulostaa mun korvaan aika erikoiselta. Olen lukenut monta kirjaa aiheesta (Rotella, Gallwey, Palminen...) ja olen mielestäni saanut niistä paljon hyviä juttuja irti. Pieniä yksityiskohtaisia ajattelumalleja sekä isomman mittakaavan asennekasvatusta. Väittäisin, että täysin pelaajan tasosta riippumatta mental gamen kehittäminen parantaa kyllä suoritustasoa. Toki itselleni se oli varmaan keskimääräistä suurempi puute ja tärkeä kehityskohde. Varmasti on persoonia, jotka osaavat jotenkin luontaisesti pitää pään kylmänä ja tekemisen rentona, minä en. :)

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2260 on: 07.02.16 - klo:11:33 »
Onhan tuo vähän sellaista uskomushoitoa. Jos uskoo siihen, että jollakulla on sellaista salatietoa jonka itselle tietoon saattaminen on hyödyksi niin onhan sillä tiedolla paremmat mahdollisuudet auttaa kuin jos on skeptinen asialle.

Itse olen Palmisen kirjan kerran luettuani ja sen jälkeen ajoittaisena vessalukemisena pidettyäni sitä mieltä, että kyllä sieltä voi hyötyä irrottaa. Heitot ei välttämättä parane, mutta jos suhtautuminen peliin muuttuu, sillä voi olla merkitystä.

Miten se sitten mitataan. En osaa sanoa.
Golfissa kuulemma vaihdetaan valmentajaa heti kun joku lupaa ottaa 0,25 lyöntiä pois kierrostuloksesta. Vaikutukset ovat pieniä ja vaikeita mitata.


Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2261 on: 07.02.16 - klo:20:03 »
Vastaan huomioon ja otan Tapanin esimerkiksi, jottei varasteta keskustelua.. Tarkoitan siis sitä, että jos haluaa parantaa tulostaan, niin siihen ei ole muuta keinoa kuin toistot. Vasta, kun toistot on sellaista Tapanin puttausluokkaa, niin kääntyisin hakemaan vielä jotain extraa parantaakseni tulosta. Silloin voisi esim. Rotellan kirjat olla avuksi. Palmusen "buddha"-kirjasarja on enemmänkin kopiota. Luotan ennemmin urheilupsykologiin kuin luovan työn businessmieheen.. Toivottavasti saitte kiinni mitä hain.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2262 on: 09.02.16 - klo:09:45 »
Heittäkääpä hyviä ehdotuksia sitten, jos käyn nappaamassa lisää noita hengellisen, henkisen, henkilökohtaisten juttujen kirjoja.

Nyt on pari-kolme päivää ollut pientä flunssanpuskemista, joten vähän kevyemmin otettu reenit. Toissapäivänä kävin Kupittaan lämmitetyllä tekonurmella aamuhämärissä heittämässä satakuntadraivia ja eilen hallilla puttailemassa.

Puttailin Sepon lainaputtereilla (pa3 ja pa4) ja ei se näköjään kauheasti vaikuta mitä lättyjä kädessä on. Viiden minuutin lämpän jälken JYLYssä 783 pinnaa.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2263 on: 09.02.16 - klo:10:04 »
Edellinen podcast oli kyllä mahtava. Hyvä että Hoffa ja Assyyria tuli myös käsiteltyä.  ;D Näin alle 900 rated pelaajana kyllä minä mieleni pahoitin yhdestä kommentista, vaikka en aio lajia lopettaakaan jos/kun sen rajan saavutan.

Radoista voisi jutella enemmänkin jatkossa. Pidin mielenkiintoisena tuota että "ratojen tulee kasvaa pelaajien mukana", koska itse olen ollut melko vakaasti sitä mieltä että harva asia on ärsyttävämpi kuin jatkuvasti muuttuva leiska, ihan jo suunnistamisen/väyläopasteiden/ratakartan kannalta (ns. Julkujärvi ilmiö). Ja jos se rata kasvaa niitten kehittyvien vakiopelaajien mukana niin mitäs se tarjoaa aloitteleville vai vähän vähemmän tykkikäsille? Minusta olisi parempi että iisimmät ja vaikeammat erikseen. Josko nyt ne ihan korkeimman tason vaikeammat pro radat sitten saakin vaikka vaikeutua, kunhan nekään ei mielellään kokoajan vaihdu.

Ei tarvi vastata tässä, jos podcastaat aiheesta myöhemmin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Forse

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Oskari Forstén
Vs: Treenilogi Tapani A. (Tomoottajat)
« Reply #2264 on: 09.02.16 - klo:10:50 »
Nyt on pari-kolme päivää ollut pientä flunssanpuskemista, joten vähän kevyemmin otettu reenit. Toissapäivänä kävin Kupittaan lämmitetyllä tekonurmella aamuhämärissä heittämässä satakuntadraivia ja eilen hallilla puttailemassa.

Kandee tosiaankin ottaa melko kevyesti. Reilu viikko sitten Maskun viikkokisoissa puski itelle vähän flunssaa päälle. Aamulla ei kuumetta, mutta kierroksen loputtua oli aika heikko olo. Kotiin päästyäni kuumetta 39 ja aivan vetämätön. Torstaina angiinadiagnoosi ja perjantaina päivystyksestä ambulanssilla Tyksiin ja viikonloppu siellä. Sydänlihastulehdusta parannellaan sitten jonkin aikaa. Tn. aiheutui angiinan (streptokokki A bakteerien) hajoamisesta, mutta saman voi saada flunssaisena treenaamisesta.