Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pääkaupunkiseudun radat  (Read 522662 times)

Offline Antza3

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anton Lehmusto
  • Seura: Puskasoturit
Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #945 on: 09.06.16 - klo:17:04 »
Oittaalla on jo laajennuksen korit ja tiit paikoillaan ja väylät ihan pelattavissa. Väyläopasteet ja reittiopasteet sekä virallinen ratakartta uupuu.

Ihan kiva lisä, uusien väylien pituudet n. 60-70m. Pari vähän tekemällä tehtyjä väyliä, mutta kuitenkin mukavaa saada uusia väyliä. Ehkä oli odotukset hieman liian korkealla...

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #946 on: 09.06.16 - klo:23:50 »
Jooh, noissa uusissa väylissä on tosiaan vielä tekemistä. Parilla väylällä ei edes ole linjaa korille vaan ovat ns 70m par 4:sia  :o Lisäksi parit siirtymät on kyllä tosi nihkeitä.

Työhän on siis tosiaan vielä kesken eikä ilmaisesta viitsi suuresti valittaa, mutta etenkin se J:n muotonen väylä ja dog leg jossa mutka onkin heti väylän alussa on kyllä sellasia joiden muotoa kannattaa vielä vähän miettiä.

Muutoin ihan kivaa neppailua ja 18 väyläisenä selvästi kiinnostavampi kohde heittopäivälle. Plussaa myös sen ~30m par 2 väylän pois jättämisestä, jos näin voi 18 muusta väylästä päätellä.

Offline FribAllu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 101
    • View Profile
  • Oikea nimi: Altti
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #947 on: 12.06.16 - klo:22:27 »
Olen luultavasti lähdössä käymään ekaa kertaa Oittaalla. Onko opasteet jo paikallaan/löytääkö ensikertalainen ilman opasteita kaikki väylät?

Offline ToniK

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 9
    • View Profile
  • Oikea nimi: Toni
  • Seura: Puskasoturit
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #948 on: 17.06.16 - klo:01:13 »
Olen luultavasti lähdössä käymään ekaa kertaa Oittaalla. Onko opasteet jo paikallaan/löytääkö ensikertalainen ilman opasteita kaikki väylät?

Moi,

vastaan nyt useampaan edelliseen viestiin kerralla, niin tulee tehokkaampaa. Samalla vähän yleistä jorinaa Espoon ratojen tilanteesta. :)

Väliaikaiset väyläopasteet ovat paikoillaan, myös "next tee" kylttejä on sen verran, että paikasta löytää toiseen. 1. väylän vierestä löytyy välttävä kartta koko alueesta, ei hyvä, mutta suuntaa antava. Graafikot tekevät töitä, että saadaan loputkin uudet kartat kuntoon, mutta näitä ei uskalla luvata vielä tälle viikolle.

Väylät ovat tosiaan ensimmäisiä leiskoja ja tulevat elämään varmasti jo tällä kaudella kun saadaan vähän tuntumaa, että mikä toimii ja mikä ei. Suunnitteluvaiheessa kaikkien asioiden keskenään toimiminen ei välttämättä onnistu ja muut väylien tekemiseen liittyvät muuttujat tuovat omat haasteensa hyvän kokonaisuuden tekemiseen. Ajatuksia on jo tullut esille, miten noita voidaan kehitellä, toivotaan että eivät tuota enempää pettymyksiä. ;)

Kirjoitan nyt tähän samaan noista Espoon radoista ja mekaniikasta miten niitä on mahdollista saada lisää, tarvitaan kyllä kohta oma topikki Espoolle.

Olemme saaneet kaupungilta viestiä, että heille tulee erinnäisiä kyselyitä radoista ja niiden tilanteesta, mitään virallisia projekteja ei ole vielä olemassa Oittaan ja Puolarmaarin lisäksi. Leppävaaraan/Rastaalaan on jotain kaavailtu ja kuulemma vuonna 2017 voi alkaa tapahtumaan jos kaikki etenee suunnitelmien mukaan. Kaupungin toiveena uusista ratahankkeista ja ajatuksista on, että me frisbeegolfyhteisössä valmistelisimme hommat vähän pidemmälle ja veisimme yhtä yhteistä kanavaa pitkin projektiehdotukset sisään. Joskus pallo tulee kaupungin suunnasta ja he ehdottavat aluetta minne radan voisi perustaa, kuten kävi Puolarmaarin tapauksessa.

Jos Puskasotureiden puheenjohtajana jotain toivoisin, niin olisi erityisen mukavaa, jos uusia ratoja Espooseen suunnittelevat tahot perustaisivat projektille yhdistyksen joka pystyisi toimimaan virallisena tahona Espoon kaupungin suuntaan. Nyt menee vähän yksittäisten ihmisten huuteluksi ja kaupungin virastossa siihen ei välttämättä suhtauduta kovin rakentavana kritiikkinä. Erityisesti meiltä harrastajilta on toivottu asioiden koordinointia ja näiden ideoiden kokoamista yhteen kanavaan mistä ne tulisivat kaupungille sitten selkeinä kokonaisuuksina. Olemme mielellämme yhtenä Espoolaisena seurana tällaisessa mukana ja tarjoamme apuamme sekä resurssejamme käytettäviksi kun uusia ajatuksia tulee.

Olemme seurana enemmän kuin iloisia jos uusia ratoja sekä seuroja saadaan Suomen toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Hyvää yhteistyötä tulee kuitenkin rakentaa, jotta näytämme yhtenäiseltä harrastajaryhmältä emmekä yksittäisiltä harrastajilta jotka vain haluavat lisää ratoja Espooseen ilman mitään konkretiaa.

Laitetaan vielä pähkinänkuoressa:
1. Perusta seura tai liity olemassa olevaan
2. Etsi alue minne rata voitaisiin kohtuullisella vaivalla rakentaa(parkkipaikat, julkinen liikenne ja palvelut ovat plussaa)
3. Ole yhteydessä muihin kaupungissa toimiviin seuroihin ja selvitä minkälaisia kanavia asioiden edistämiseksi on jo olemassa
4. Ole yhteydessä liikuntatoimeen esityksen kanssa missä on alustava ehdotus alueeksi minne rata voitaisiin rakentaa ja suunnitelma miten projekti toteutetaan. Liikuntapaikkana frisbeegolfrata on kustannuksiltaan aika ylivoimainen moneen muuhun lajiin nähden. Yleensä asioiden toteuttamiseen tarvitaan useita virastoja ennen minkään asian etenemistä, joten kärsivällisyyttä vaaditaan aika rutkasti.


Aktiiviset harrastajat ja lajista innostuneet ihmiset ovat loistava voimavara ja meidän tulee kanavoida tämä energia tehokkaasti uusiksi radoiksi, projekteiksi sekä harrastusmahdollisuuksiksi. Heitänkin tähän kaikille tekstin lukeneille kysymyksen, minne Espoossa tulisi ja pystyisi sijoittamaan turvallisesti 18-väyläisen fribaradan?


--
Ystävällisin terveisin
Toni Koski
Puheenjohtaja
Puskasoturit Ry
toni@puskasoturit.com
http://www.facebook.com/puskasoturit
http://www.puskasoturit.com

Offline JaskaT

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 481
    • View Profile
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #949 on: 21.06.16 - klo:22:15 »
Kiitos Tonille kattavasta selvityksestä.

Tuli tänään käytyä testaamassa uusittu Oittaa ja ihan kivaltahan se vaikutti. Hieman samankaltaisia väyliä jotkin mutta oli niissä puuston takia vähän erilaisia väyliä kuitenkin. Lisää ehdottomasti kiinnostusta lähteä Oittaalle. Parempia nämä väylät ovat kuin Puolarmaariin viime syksynä raivatut laajennusväylät - toki nekin parempia kuin ei mitään.
Kiitos vaan Puskasotureille ja muille osallisille hyvästä työstä!

Offline Birger Jaarli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 220
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko
  • Seura: Yleensä tosi huonoa
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #950 on: 22.06.16 - klo:09:52 »
Kiitos Tonille kattavasta selvityksestä.

Tuli tänään käytyä testaamassa uusittu Oittaa ja ihan kivaltahan se vaikutti. Hieman samankaltaisia väyliä jotkin mutta oli niissä puuston takia vähän erilaisia väyliä kuitenkin. Lisää ehdottomasti kiinnostusta lähteä Oittaalle. Parempia nämä väylät ovat kuin Puolarmaariin viime syksynä raivatut laajennusväylät - toki nekin parempia kuin ei mitään.
Kiitos vaan Puskasotureille ja muille osallisille hyvästä työstä!

Tuli käytyä eilen heittämässä Puolarmaari putterin ja midarin kanssa, ja täytyy kiittää tuonnekin tehdystä työstä. Näitä neppiratojakin tarvitaan ja niitä saisi itseasiassa olla PK-seudulla vielä enemmänkin, Puolarmaarissa kävijää riittää kyllä tosi mukavasti ja erinomaisen mukavaa että kun on tuollainen matalan kynnyksen rata, niin näkee myös varsin kirjavaa seuruetta vauvasta vaariin.

Vaikka kiroiluttaakin välillä nämä PK-seudun fribaväylien ruuhkat, on pitkin hampain myönnettävä että on oikeasti ilahduttavaa että niin moni on löytänyt tämän harrastuksen. Kiitokset Puskasotureille myös minunkin puolestani!

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #951 on: 30.06.16 - klo:15:00 »
Ei viitsi Miken blogia spämmätä rata-asioilla, ni laitetaan vähän tuntemuksia Joensuun tilan radasta tänne.

Eli eilen käytiin kavereiden kanssa rata heittämässä ja melko kaksijakoiset on fiilikset. Toisaalta kiesi kesti 3.5h kun kiekkoja naarattiin pitkin metsiä ja muutama sinne jäikin. Toisaalta maasto on lupaavaa ja väylissä on kyllä potentiaalia. Selkeästi tuolla on tehty jo todella paljon duunia, mutta kun alue on niin iso ja ryvettynyt, niin vielä kaivataan paljon lisää.

Itse väylistä pari kommenttia.

1. Ihan kiva kiesin alotus. Täysin stressivapaa hysse miellyttävässä miljöössä.
2. "Tyhjiössä" väylä on mielenkiintoinen niin linjoiltaan kuin myös visuaalisesti. Todellisuudessa läheiset rakennukset, tiet ja ihmiset tekevät kuitenkin väylästä ainakin itselleni todella epämiellyttävän heittää, etenkin jos tuulee. Sopivaa vapaata ikkunaa saa odotella ja kun hetki koittaa niin edelleen alitajuntaisesti sitä vain seiftaa suoran heiton vasuriin. Itse toisin koria vähän vasuriin, ni ei tarvis miettiä tiellä kulkevia autoja/ihmisiä.
3. Aika suoraviivainen väylä, johon saa heittää kovaa. Sateella väylä on tosin todella mutainen.
4. Lisää losotusta. Aluskasvillisuutta inhottavan paljon.
5. Ihan ok par 4. Griinille vaikea saada kiekko jäämään jos avaus jää kauas eli avauksellakin on väliä.
6. Helpohko par 4. Väylä on todella märkä ja mutainen.
7. Suora pitkä väylä nypyn yli. Ihan jees sellaisenaan.
8. Aika perinteinen fribaväylä, jossa palkitaan suunnan ja kiekon kulman hallinta, tykkään. Aika paljon aluskasvillisuutta.
9. Oikealle kaartuva par 4, jossa on selkeä väylä. Vasurissa on tosi nihkeä suo, mutta se on jo niin kaukana väylältä, että sinne heittänyt saakin jo kärsiä vähän.  ;)
10. Lyhyehkö suora väylä nypylle. Väylä on kuitenkin kapeahko eli ei mikään gimmie. Ok, sellaisenaan.
11. Dogleg vasuriin. Tähän tuo "tirkistelyaukko" griinille olisi tosiaan tervetullut. Väylä kulkee myös suon yli ja pitkospuissa on katkos jossa kastelee tossunsa. Itse pitkospuut on kyllä hyvin tehtyjä.
12. Melko helppo ylämäkineppi, joka tuo pienen hengähdystauon ja tarjoaa pirkkopaikkoja kaikille. Kisaan tämä väylä tuntuu kyllä hieman liian helpolta.
13. Näyttävä alamäki fore väylä, jossa kallion päällä olevalle griinille on todella vaikea saada avausta jäämään. Mando on tähän tosiaan tarpeen sulkemaan pois tylsät hysset. Suurin murhe tässä on väylällä oleva tuuhea mänty, jonka latva tulee haalimaan hirveän määrän kiekkoja. Myös kallion edustalla oleva suo kastelee kengät varmasti.
14. Pitkä metsäpilli hieman oikealle kaartaen. Tällä väylällä eniten häiritsee heti tiin edessä olevä mänty, jonka oksat blokkaa käytännössä kaikki fiksut heittolinjat jos korille lähtee hakemaan. Kaksi alinta oksaa kun poistaa, niin väylä paranee kertaheitolla roimasti.
15. Hauska alamäkiheitto, jossa 110m menee putterillakin melko kivuttomasti. Heinikko tulee syömään kiekkoja etenkin jos heitto feidaa puiden taakse eikä alastuloa näe. Kisoissa pitkän heinän voisi vaikka tikuttaa, niin lost disc tilanteissa voisi jatkaa dropparilta eikä tarvitse ravata mäkeä ylös alas.
16. Lyhyt ylämäkineppi. Griini on tosiaan vaarallinen ja pidemmällä näkyikin jo vaihtoehtoiselle korille paikka. Pidempänä varmaan parempi. Sivuilla raffit on todella tiukkoja ja rankaisee ehkä liiankin kovaa.
17. Makea alamäki väylä, josssa taas putterilla pääsee pitkälle. 15-väylän kommentit pätee tähänkin vaikka näkyvyys onkin vähän parempi. Rappuset tiiltä korille on must ennen kuin jotain sattuu.
18. Kiva liidätysväylä loppuun. Pelto on varmasti mutainen märällä kelillä. Lisäksi korin oikealla puolella aluskasvillisuus on todella tiuhaa eli yli kääntäneet lähärit aiheuttaa taas harmaita hiuksia.

Vielä opasteisiin pieni kommentti, eli nuolet näkyy kohtuu hyvin ja ovatkin välttämättömiä pitkähköjen siirtymien takia. Niitä olisi kuitenkin hyvä olla jokaisessa polun risteys kohdassa. Esim väylän 11 jälkeen nuolet johtaa polulle, jota pääsee oikealle ja vasemmalle, mutta mitään avuja suunnan valintaan ei näkynyt. Vastaavia paikkoja oli muutamia muitakin.

Aluskasvillisuuden raivaaminen on toinen prioriteetti. Kiekkojen löytymisen ja pelin sujuvuuden lisäksi tämä vähentäisi punkkiahdistusta. Ensivisiitin saldo kun oli yksi kiinni napannut punkki vaikka jokaisen heinikon jälkeen jalat läpi kävinkin.   :-\


Yhteenvetona voisi sanoa, että hyvää työtä on tehty ja potentiaalia piisaa. Tänä vuonna en kuitenkaan aio kausaria ostaa, sillä ilmaiseksi saa vastaavia tai miellyttävämpiäkin fribakokemuksia saman ajomatkan päästä.

Offline qwert81

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #952 on: 30.06.16 - klo:20:31 »
Noi punkit on kyllä todella ikävä riesa. Parhaimmillaan, tai siis pahimmillaan kävellyt 5punkkia yhtä aikaa housun lahkeessa. Toivoisin talkoo porukoilta juurikin sitä aluskasvillisuuden poistamista. Esim. knummen volssissa saniaiset ja heinät rehottaa metrin korkuisina. Ei paljoa huvita jälkikasvua viedä heittelemään tuommoiseen paikkaan.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #953 on: 01.07.16 - klo:08:42 »
Toi on vähän tota että. Meetkö itse talkoisiin jos järjestetään? Tiedät varmaan kuinka raivolla saniaiset ja heinät kasvaa kasvukaudella - talkoot parin viikon välein? Olis kiva jos kaikki olis just eikä melkeen mutta jotkut maastotyypit on aika haastavia vs. talkooporukan määrä.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #954 on: 01.07.16 - klo:09:38 »
Toi on vähän tota että. Meetkö itse talkoisiin jos järjestetään? Tiedät varmaan kuinka raivolla saniaiset ja heinät kasvaa kasvukaudella - talkoot parin viikon välein? Olis kiva jos kaikki olis just eikä melkeen mutta jotkut maastotyypit on aika haastavia vs. talkooporukan määrä.
Ottamatta nyt sen enempää kantaa konseptin kannattavuuteen, ni tässä tapauksessa kyseessä on kuitenkin maksullinen rata jolloin odotukset on hieman erilaiset kuin normaalilla radalla.

Ymmärrän täysin ettei talkoolaisia saada viikottain paikalle varsinkaan tuollaiseen ylläpitävään hommaan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tämä on iso miinus radalla jonka on tarkoitus houkutella paikalle maksavia asiakkaita. Toivottavasti lisääntyvä käyttö kuluttaa rataa sen verran että ainakin väyliltä osa kasvillisuudesta tallaantuu niin ettei se nouse siitä joku aamu uudeksi viidakoksi.

Ja toivon siis todella että rata kasvaa ajan saatossa täyttämään kaiken potentiaalin joka siellä selvästi on.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #955 on: 01.07.16 - klo:09:53 »
Ei ollut sulle eikä Joensuun Tilan rataan, vaan edellisen kommentin Kirkkonummen Volsiin.

Maksulliset sensijaan pitääkin olla tikissä, tietty voi viedä aikaa, mutta ajan kanssa viimeistään. Sappeesta kuullut että mitään ei tapahdu vaan maksu on lätkäisty päälle vaan lypsylehmäksi.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #956 on: 01.07.16 - klo:10:29 »
itse harvemmin käyn sipoossa päin muutenkaan pelaamassa, mutta ostin (joensuun tilan) kausarin ihan supporttimielellä. tosin en ostopäätöstä tehdessäni tiennyt vielä radasta mitään, mutta nyt sen pariin kertaan pelanneena voin sanoa, että upea tulee, kun maaston saa hallintaan ja hyödynnettyä täysin. talkoilemaan en ehtinyt, mutta haluan silti tukea hienoa projektia

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #957 on: 01.07.16 - klo:11:55 »
Samaa tuumin myös. 25€ ei ole paha vaikka kävisi vain pari kolme kertaa. Vs. Kaatiksen 50€ en näin kaukana asuvana viihti kun siinä sit haluaisi käydä jo 6+ kertaa että ei jäisi harmittamaan. Kertamaksuilla sitten kun käyn.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline MikeDGH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 136
    • View Profile
    • Couple under par
  • Oikea nimi: Mikko "Mike" Wikman
  • Seura: DGH / NBDG
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #958 on: 01.07.16 - klo:12:03 »
Toistan itseäni, mutta on varsin mukava lukea palautetta Joensuun Tilan rataa koskien - olipa se palaute sitten positiivista tai negatiivista, kunhan se on perusteltua.

Laitanpa muutamia kommentteja koskien yllä mainittuja palautteita, ratkaisuja mahdollisiin ongelmiin ja tulevaisuuden visioita ihan väyläkohtaisesti.

1. Tähän tuskin on muutoksia tulossa. Kuten mainittu, niin mukavan helpohko aloitus kierrokselle.

2. Turvallisuutta tällä väylällä on mietitty ja onhan siinä riskinsä olemassa. Spotterin käyttöä vaikka siinä alhaalla tiellä tietysti suositellaan. Korin siirtäminen vasemmalle saattaisi tuoda riskin siitä, että isot hysset karkailevat sitten sinne punaisen ladon katolla ja/tai jopa taakse pihalle. Mutta laitetaan ehdottomasti harkintamyssyyn.

3. Ylitettävä niitty on äestetty heinäpellosta tasaiseksi vasta kesän alussa, siksi se on varsin kostea vielä. Tilan puolesta suunnitelmana on saada koko niitty kunnon tasaiseksi nurmialueeksi. Tämähän on tietysti aikaa vievä prosessi, mutta eiköhän viimeistään ensi kesänä ole tilanne tässä parempi. Koria tullaan todennäköisesti siirtämään hieman kauemmaksi sitä metsäkoneen uraa pitkin. Jussin Kisat osoitti, että tuo sellainen väylä missä suurin osa pelaajista heittää kolmosen, olipa avaus sitten 90m tai 50m.

4. Korin ympäristö tullaan kyllä siistimään paremmin, samoin kuin itse väylää aletaan pitämään paremmassa kunnossa.

5. Kuten varmaan olette huomanneetkin, niin väylän loppupäässä on maapohjatyöt vielä kesken. Alue jota tasoitetaan on ollut lähes yhtä märkää kuin kutosväylän pohja, joten hyvään suuntaan on menty paljon. Siihen tasoitetulle alueelle sitten nurmi päälle...

6. Tämähän on yksi suurista ongelmistamme tällä hetkellä. Kosteusongelmat olivat arveltavissa jo etukäteen, mutta niiden ei uskottu olevan noin pahoja. Toki väylällä myllännyt metsäkonekin on saanut aikaan uria ja kuoppia, jotka keräävät vettä paljon. Väylä itsessään on (ainakin omaan mieleen) erittäin mukava visuaalisesti ajatellen. Tilan edustajien kanssa on ollut jo puhetta, että maapohjalle täytyy tehdä jotain nopeasti. Uskoisin, että tässä päädytään samaan ratkaisuun kuin vitosen loppupään kanssa. Tulevaisuuden kuva: Tasainen nurmikko alla, lehtipuiden rajaama lehto ympärillä...?

7. Reunarisukkoja tullaan varmaankin vielä hieman siistimään. Ei väylän helpottamismielessä, vaan "mukavuustavoittelussa". Jos heittää mörriin, niin sieltä saakin pelata vähän hankalasta paikasta, mutta kyllähän sinne täytyy päästä kulkemaan.

8. Aluskasvillisuus tallaantuu varmasti aika pian.

9. Vasurin on suo kyllä ilkeä. Itsehän painoin sinne Jussin Kisoissa ja suoritin jatkoheittoa puoli säärtä suossa. Opetti varomaan.

10. Tähän ei ole muutoksia. Kuten mainittiinkin, niin toimii tällaisenaan. Muistatte vaan olla varovaisia, jos heitätte sinne kallion reunalle / alas kalliolta.

11. Tiskistelyaukko työlistalla, samoin useampien pitkospuiden laittaminen.

12. Kori on nyt korotettu eli hieman lisämaustetta pakkopirkkoväylään.

13. "Laakson" pohjalle tulossa pitkospuita vähentämään kenkien kastumista. Mandon on väylällä juurikin hysseä estämässä - tosin ideana siinä ole niinkään "tylsän hyssen" estäminen, vaan turvallisuus. Oikealla alhaalla on nimittäin talo ja hysse karkaisi helposti sinne pihaan.

14. Jaskalan mainitsemat oksat ja niiden olemassa olo on ihan tietoinen valinta, "pakotetaan" tarkkaan ja tekniseen heittoon. Ehkä jopa miettimään safetya. Jos oksia ei olisi, väylä antaisi "liikaa" vapaita linjoja kiskoa kiekkoa korille asti (isokäsillä siis). Koska oksat päätettiin siihen jättää, niin vastaavasti väylän par nostettiin neloseen. Jos oksat karsittaisiin pois, niin sitten par olisi sen kolme. Jussin Kisojen tilastojen perusteella tämä oli kaikista vaikein par kolmonen, yhtään kakkosta ei tullut.

15. / 17. Molempia alamäkiväyliä koskee sama ilouutinen: Tilan puolesta ovat hankkineet jonkunlaisen niittokoneen ja nämä rehottavat niityt tullaan siistimään pikapuoliin. Sitten kun vielä jollain konstilla saadaan maapohjaa hieman tasoitettua, niin näistähän tulee perfect.

16. Kori on siirretty noin 15m kauemmas mäen päälle. Vaarallinen greeni on siis historiaa. Eihän korin siirto tietenkään poista siitä kallion reunalta pelaamista, mutta ainakin vähentää sitä ja turvallisuusriskiä huomattavasti. Jos kalliolle kiipeäminen arveluttaa, niin korille pääsee hieman kiertäen myös sieltä 16/17 välisen polun kautta.

18. Tässä sama juttu kuin kolmosella, ylitettävästä niitystä on tulossa nurmialue.

Portaita helpottamaan kulkemista on suunnitteilla useampaankin paikkaan. Suunnitelmissa ainakin #9 viimeisen kallion eteen, #13 laaksosta kalliolle, #16/17 polulle ja ehkä #15 rinteeseen alasmenoa helpottamaan. Näiden rakentamisaikataulu riippuu hyvinkin pitkälti Tilan muista projekteista ja kiireistä.

Lisäksi suunnitelmissa / työn alla on kaiteet muutamalle tiipaikalle ja jonkunlainen maanajo kakkosen tiin eteen turvallisuutta lisäämään. Ja sitten väyläopasteet, ratakartta, penkkejä, roskiksia, tuhkiksia, grillipaikkoja, kunnon opastekyltit...

Paljon on tehty hommia, paljon niitä on vielä tekemättä. On tosiaan fakta, että rata ei vielä ole unelmakunnossa. Se ei ole lähelläkään valmis ja tämä on ihan tiedostettu asia. Kun operoimassa on käytännössä kolme eri tahoa (Joensuun Tila, DGStore ja lähialueen seurojen talkooporukat), niin hommia saadaan kyllä eteenpäin koko ajan, vaikka joka taholla on varmasti paljon muutakin hommaa ja puuhaa. Työjärjestystä täytyy tietysti priorisoida ja käyttää järkeä puuhastelussa. Esimerkiksi väärin tehdyt maapohjatyöt aiheuttavat vaan kaksin-kolminkertaisen työmäärän myöhemmin, jos ei selvitetä kunnolla mistä täyttö/siirto aloitetaan veden rajaamiseksi oikeaan suuntaan.

Konkreettisten töiden lisäksi asap -listalta löytyy ylläpitotöiden listaaminen, aikatauluttaminen ja toteuttaminen sitten ajallaan. Ylläpito tulee olemaan aktiivista. Kehittyy, kehittyy.

Kiva, että jaksatte antaa kommentteja!

****
NBDG Events | Team NBDG | Disc Golf Hyvinkää
Marshal, Warden | Justice, Verdict, Truth | Criminal, Felon, Escape | Defender, Sheriff, Trespass

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Pääkaupunkiseudun radat
« Reply #959 on: 01.07.16 - klo:12:41 »
Toistan itseäni, mutta on varsin mukava lukea palautetta Joensuun Tilan rataa koskien - olipa se palaute sitten positiivista tai negatiivista, kunhan se on perusteltua.
.
.
.
Kiva, että jaksatte antaa kommentteja!
Kommentoinnin aktiivisuudesta saat itseasiassa kiittä ihan itseäsi.  :)

On nimittäin melko virkistävää nähdä rakentavaa vuoropuhelua jossain määrin herkistä aiheista. Usein näkee kuinka asioiden ajatuksesta / suunnittelusta vastaavat ihmiset jämähtävät puolustuskannalle ja näkevät kaiken kommentoinnin (kauniisti sanottuna) mollaamisena ja usein vieläpä henkilökohtaisena sellaisena. Näissä tilanteissa keskustelu tyssää yleensä siihen eikä kenellekkään jää hyvä maku suuhun.

Eli jatkakaa samaan rataan, ni tuota pikaa meillä on mainio rata tarjolla lähinurkilla.  8)
« Last Edit: 01.07.16 - klo:12:43 by Jaskala »