Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 346801 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #60 on: 21.04.12 - klo:00:43 »
Ihan yleinen kysymys puttaukseen liittyen:

Tossa videossakin mainitaan tämä että pitäisi ajatella heittävänsä korin läpi. Heitättekö aina sen verran kovaa, että kiekko lentää suorana koriin vai niin, että kiekko feidaa koriin hiljaisen vauhdin takia? Ite heitän juuri sillä sopivalla voimalla, että kiekko feidaa koriin. Jotenkin tuntuu niin riskiltä heittää "korin läpi", koska jos kiekko menee ohi, niin tulee paljon pidempi uus putti, kuin että jos kiekko vähän van feidaa korista ohi. Tällöin voi kiekko jäädä vain muutamien metrien päähän.
Itse ainakin pyrin puttaamaan läpi. Viime kaudella itseluottamus putin kanssa oli niin korkealla, ettei täysiä huteja juuri tullut, joten kiekko jäi toisellakin putilla kympin ringin sisään, mistä viimeistään se toinen yritys upposi melko varmasti. Tälle kaudelle ei ole vielä toistoja niin paljoa, että rutiini ja luotto olisi samalla tasolla, joten väliin tulee liian hiljaisia putteja ja kiekko feidaa liian aikaisin. Takaisin viime kauden rutiiniin ja koviin putteihin olisi silti tarkoitus päästä takaisin...

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #61 on: 21.04.12 - klo:06:40 »
Ite alkanu omaksua tuota Locastron haara tyyliä <10 m puteissa ja täytyy sanua, että sivuttaishajonta on tippunu minimiin. Jos ei kiekko mee korin ,niin se jää pikkusen vajaaksi. Harvassa alkaa olemaan ne kerrat ku kiekko menee sivuilta ohi . Alaraudat kolisee tällä hetkellä, mutta siitä on heleppoa petrata..
Vaikeempaa ku vois kuvitella :D

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #62 on: 21.04.12 - klo:06:49 »
Ite alkanu omaksua tuota Locastron haara tyyliä <10 m puteissa ja täytyy sanua, että sivuttaishajonta on tippunu minimiin. Jos ei kiekko mee korin ,niin se jää pikkusen vajaaksi. Harvassa alkaa olemaan ne kerrat ku kiekko menee sivuilta ohi . Alaraudat kolisee tällä hetkellä, mutta siitä on heleppoa petrata..
Vaikeempaa ku vois kuvitella :D

Allekirjoitan molemmat. Mulla oli kevättalvella "puttikriisi", jonka takia vaihdoin haaraputtiin. Tarkkuus on parempi ja jos ei mene sisään niin ylärauta kolisee. Mutta korkeuden säätäminen ei ole ihan helppoa.

Takaisin en silti ole vaihtamassa. Haaraputilla saan vähennettyä kehon liikkuvia osia, ja sillä on merkitystä, kun ei ole mikään gymnastinen ihme.
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #63 on: 11.09.12 - klo:10:50 »
Itse olen pyrkinyt puttaamaan ainakin tuonne 15-20m etäisyyksille asti niin laakana, että kiekko lentäisi koko matkan ketjujen korkeudella. Tällä tavalla olen välttynyt siltä, että heitot menisivät selkeästi yli tai ali korin, kun ei tarvi arvioida pystysuunnassa kiekon lentoa juurikaan. Toki tämä vaatii melko kovaa puttia joka on joskus saattanut olla kohtalokasta jos pää ei ole toiminut ja usko puttiin on ollut heikko. Huteja sitten paikkaillaan sillä, että putataan hitaalla, huonosti liitävällä putterilla eli rhynolla. Enemmän vaikeuksia on kuitenkin ollut siinä, että sivusuunnassa on hajontaa. Sitä olen saanut paikattua sillä, että pyrin puttaamaan niin, ettei kyynärpää suoristu missään vaiheessa täysin. Käden liikerata kun tuppaa muuttumaan jos jokin liikkeeessä ollut nivel jämähtää kesken kaiken. Vähäisen talvitreenin vuoksi toki nyt itselläni taas tuppaa välissä käsi ojentumaan suoraksi asti mutta eiköhän lihasmuisti ala vielä ennen kautta taas toimimaan kun alkaa toistoja tulemaan.

...

Nimenomaa puttini on melko lähellä tuota Daven snake-strike puttia, hieman toki asennossa on eroja. Ehkä suurin on se, että olen enemmän kylki  kohti koria. Mutta periaate on täysin sama.

Itse olen yrittänyt hieroa ja etsiä sitä ominta puttityyliä eikä mikään tunnu oikein toimivan kunnolla. Olen kuitenkin päätynyt siihen, että haluan oppia spinputtaamaan. Haluan tulla korille laakana enkä roikottaen ja jos putti menee ohi, niin asennoidun siihen, että seuraavan laitan sisään. Ongelmana on vain se, että tuo spinputti ei luonnistu itseltäni ollenkaan. Ranne on hidas, liike on jäykkä ja putterin lentorata muistuttaa juopunutta perhosta (putterina Neutron Anode). Olen yrittänyt harjoitella sekä Eric McCabe että Nate Doss tyyleillä, mutta tulokset vaihtelevat todella paljon. Lassin tyyli voisi olla ehkä itselleni helpoin omaksua eli kylki enemmän koria päin ja siitä sitten hallittu laaka mukiin.

Lassi: Onko mahdollista saada videota omasta putistasi?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #64 on: 11.09.12 - klo:11:01 »
Toisen tekniikan matkiminen ei ehkä ole paras idea, mutta toisaalta jos on tullut kokeiltua kaikenlaista, eikä mikään ole oikein luonnollinen niin mikäs siinä.

Esimerkiksi mun putti on useimpien mielestä "tommonen vammanen pikku nykäsy", mutta olen putannut lähes täsmälleen samalla tavalla ihan ensimmäisestä päivästä lähtien koska se tuntuu luonnolliselta. Ja itse asiassa Lassilla on aika lailla samanlainen tekniikka nykyään.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #65 on: 11.09.12 - klo:11:16 »
Ei se mun puttini nyt ihan samanlainen oo kuin Tapanilla. Ja tätä nykyä ei edes kovin hyvässä tikissä kun toistoja on kovin vähän. Tärkeintä tuossa kuitenkin on, että voima tulee jaloista. Jos kädellä joutuu tuottamaan voimaa, niin se on tähtäyksestä pois. Videoo ei juuri tähän hätään oo, täytyy kattoo jos kerkeis ottaan jossain välis...

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #66 on: 11.09.12 - klo:11:24 »
Ei se mun puttini nyt ihan samanlainen oo kuin Tapanilla.

Semmonen nopee laaka nykäsy, mikä lähtee matalalta ja jossa jalat tekee suurimman osan työstä. Ei välttämättä olla ihan samassa asennossa, mutta aika lailla saman tyyppinen.
« Last Edit: 11.09.12 - klo:11:37 by Tapanote »

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #67 on: 11.09.12 - klo:12:42 »
No sen puolesta juu. Ja täydet laitetaan...  8)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #68 on: 11.09.12 - klo:12:48 »
Ja lukua tulee..

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #69 on: 11.09.12 - klo:13:24 »
Toisen tekniikan matkiminen ei ehkä ole paras idea, mutta toisaalta jos on tullut kokeiltua kaikenlaista, eikä mikään ole oikein luonnollinen niin mikäs siinä.

Esimerkiksi mun putti on useimpien mielestä "tommonen vammanen pikku nykäsy", mutta olen putannut lähes täsmälleen samalla tavalla ihan ensimmäisestä päivästä lähtien koska se tuntuu luonnolliselta. Ja itse asiassa Lassilla on aika lailla samanlainen tekniikka nykyään.

Tuo on kyllä aivan totta, että matkiminen ei ehkä ole paras idea, mutta sitä kautta voi kenties löytää jotakin ajatuksia siihen omaan tekemiseen. Tapanoten putti on videoiden perusteella äärimmäisen helpon näköistä ja olen myös yrittänyt tuonkin tyyppistä puttia. Yksi suurimpia ongelmia tällä hetkellä on se, että kiekko ei lähde puhtaasti kädestä vaan se väpättää eikä lennä mihinkään. Säälittävää, kun aikuinen mies ei jaksa lingota 175g muovikappaletta edes kymmentä metriä.

Tuttu puttaa spinputtia haara-asennosta ja se on kadehdittavan näköistä, mutta itse en vaan tuohon kykene. Feldbergin ja Locastron puttityylit eivät myöskään toimi kunnolla itselläni eli pitänee pyrkiä harjoittelemaan joko puhdasta spinputtia tai sitten jotakin hybridimuotoa.

Seppo Paju totesi Tali Openissa jollekin tutulleen, että talvella meinasi itku tulla, kun siirtyi spinputtiin eikä kiekko meinannut osua koriin edes 2 metristä...

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #70 on: 11.09.12 - klo:15:43 »
Mä en kyllä ihan osta tuota "voima tulee jaloista" -väitettä. Toki siitäkin voimaa tulee ja on varmaan hyödyksi, mutta aika pieni kontribuutio sillä mun intuition mukaan ainakin on.

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #71 on: 11.09.12 - klo:16:25 »
Nimenomaan jaloista tulee etenkin vähänkään pidemmissä puteissa paljon voimaa. Esim ylämäkeen joutuu käyttämään erityisen korostetusti jalkoja huonomman asennon vuoksi. Se on se painonsiirto... Ainakin useimmissa puttityyleissä. On se mahdollista heittää pelkällä kädelläkin, mutta alakaahan siinä helposti sihti kärsiä, nimenomaan pidemmältä putatessa.

(Mun puttaaminen nyt on kyllä aivan luokakonta, että älkää mua kuunnelko, mutta asiahan on näin!)

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #72 on: 11.09.12 - klo:16:37 »
Nimenomaan jaloista tulee etenkin vähänkään pidemmissä puteissa paljon voimaa. Esim ylämäkeen joutuu käyttämään erityisen korostetusti jalkoja huonomman asennon vuoksi. Se on se painonsiirto... Ainakin useimmissa puttityyleissä. On se mahdollista heittää pelkällä kädelläkin, mutta alakaahan siinä helposti sihti kärsiä, nimenomaan pidemmältä putatessa.

(Mun puttaaminen nyt on kyllä aivan luokakonta, että älkää mua kuunnelko, mutta asiahan on näin!)
Miten muuten tuon painonsiirron kanssa jyrkemmissä ylämäissä? Itse olen joskus ylämäissä vaihtanut painonsiirron tasajalkaa ylöspäin ponnistamiseen. Tällä ei toki vaakasuuntaista vauhtia kiekolle saa mutta pystysuuntaista vauhtia sekä tasapainoa kylläkin. Tuo jopa toimi silloin joskus alkukesästä kun oli jotain järkeä omassa putissa. Puttityylinä jonkinlainen hybridiputti. Voiko toisaalta haaraputissakaan kummoisia painonsiirtoja tehdä(varsinkaan ringin sisällä kun ei voi yliastua) kun tukipisteiden välimatka on kantapäistä varpaisiin?

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #73 on: 11.09.12 - klo:16:52 »
Voitsä ns. kyykystä tuottaa voimaa ylöspäin ja sitä kautta rytmittää käteen sitä voimaa ja siitä putteriin. Itse ainakin puttaan kaikki ylä- ja alamäki putit haarasta.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #74 on: 11.09.12 - klo:17:38 »
Mä en kyllä ihan osta tuota "voima tulee jaloista" -väitettä. Toki siitäkin voimaa tulee ja on varmaan hyödyksi, mutta aika pieni kontribuutio sillä mun intuition mukaan ainakin on.

Osta pois vain =)

Tietty jos puttaa aivan 100% spinputtia käsivarella/ranteella, niin jalkojen osuus on pieni, mutta käytännössä kaikki muut puttityylit lähtevät jaloista.