Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347389 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #105 on: 19.10.12 - klo:08:55 »
Tämä on nyt ihan täys veikkaus, mutta ainakin itsellä kun harjoittelin tota tyyliä niin liike jotenkin hidastui juuri ennen irroitusta. Eli siis kun käsi heilahtaa alhaalta suoraksi eteen jossa sitten kiekko "popataan" kädestä kohti koria, niin kropan ja käden vauhti jotenkin pysähtyi siinä ojennuksessa ja vaikka vauhtia oli nostaessa niin silti kun kiekko lähti kädestä niin vauhti oli jo hidastunut. Kokeile jos vaikka auttaisi kun irroitat kiekosta liikkeen aikana hieman aikaisemmin. Jos vaikka johtuis samasta ongelmasta mikä itsellä oli. Mä luovuin tosta tyylistä koska en saanut "pidempiä" (10-15m) putteja missään vaiheessa kunnolla korille asti.

USDGC videolla selostajat pisti monen alarautaan pistetyn putin viaks just ton että yrittää ikäänkun liian nopeasti, ja irrotus tulee liian aikaisin. Sit joka kerta kun kurottivat kunnolla eteen ennen irrottamista ja tekivät saaton kunnolla eteen ja ylös, oli limppu häkissä.

Oon huomannu saman, kiirehtimällä tulee vaan alarautoja. Sit kun tekee liikkeen oikein, riittävän rauhassa mutta silti "terävästi" ja saattoonkin keskittyen, sen tietää heti kädestä lähdettyä että nyt osuu.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #106 on: 19.10.12 - klo:09:29 »
Ei saatana. Näin viime yönä unta, että olin jossain ulkona puttaamassa enkä saanut kymmenestä millään tarpeeksi voimaa, että kiekko olisi lentänyt lähellekään koria. Kiitti vaan. :-)

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #107 on: 19.10.12 - klo:10:32 »
Tämä on nyt ihan täys veikkaus, mutta ainakin itsellä kun harjoittelin tota tyyliä niin liike jotenkin hidastui juuri ennen irroitusta. Eli siis kun käsi heilahtaa alhaalta suoraksi eteen jossa sitten kiekko "popataan" kädestä kohti koria, niin kropan ja käden vauhti jotenkin pysähtyi siinä ojennuksessa ja vaikka vauhtia oli nostaessa niin silti kun kiekko lähti kädestä niin vauhti oli jo hidastunut. Kokeile jos vaikka auttaisi kun irroitat kiekosta liikkeen aikana hieman aikaisemmin. Jos vaikka johtuis samasta ongelmasta mikä itsellä oli. Mä luovuin tosta tyylistä koska en saanut "pidempiä" (10-15m) putteja missään vaiheessa kunnolla korille asti.

USDGC videolla selostajat pisti monen alarautaan pistetyn putin viaks just ton että yrittää ikäänkun liian nopeasti, ja irrotus tulee liian aikaisin. Sit joka kerta kun kurottivat kunnolla eteen ennen irrottamista ja tekivät saaton kunnolla eteen ja ylös, oli limppu häkissä.

Oon huomannu saman, kiirehtimällä tulee vaan alarautoja. Sit kun tekee liikkeen oikein, riittävän rauhassa mutta silti "terävästi" ja saattoonkin keskittyen, sen tietää heti kädestä lähdettyä että nyt osuu.

Tossa on just toi saatto mikä hämää. Saatto tarkoittaa sitä että käsi ojentuu korin suuntaan vielä kiekon irrottua kädestä. En tarkoittanutkaan että irroitus tapahtuisi liian aikaisin. Vaan kehoitin kokeilemaan jos vaikka virhe olisikin toisin päin. Eli kiekko on hivenen liian pitkään kädessä. Tästä nyt on täällä foorumilla turha sen enempää väitellä. Ei muuta kun korin viereen kokeilemaan. Kunhan tossa kerroin mitä itse koitin ja totesin sen hivenen parantaneen sitä mun omaa räpellystä.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #108 on: 19.10.12 - klo:15:24 »
Joo, en mä sen pahemmin tarkottanu kritisoida neuvoa, tuli vaan toi mieleen. Sen näki ihan itsekin nauhalta kun alko seuraan. Mun putilla ei paljoo pitäis neuvoa. Nyt on vihdoin jonkinlainen malli jolla ruveta jauhamaan toistoja.

Ei saatana. Näin viime yönä unta, että olin jossain ulkona puttaamassa enkä saanut kymmenestä millään tarpeeksi voimaa, että kiekko olisi lentänyt lähellekään koria. Kiitti vaan. :-)


Muhah... mä en oo varmaan yhtään onnistunutta uniheittoa tehny, olisko noi painajaisia sitte? Kerran oli unessa sellanen "kaupunkirata" jossain Oulussa tms. pituutta ykkösväylällä joku 300, ekat 100m oli jotai puistoo jossa väylän suuntasesti metrin päässä meni kävelytie jolla ihmisiä (pieni kuumotus), sen jälkeen muuttu ihan normi kaduks kaupungissa jossa seinät oli OB. En ehtiny draivaan ennenkö heräsin.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #109 on: 22.10.12 - klo:18:11 »
Kummaa hommaa tämä puttaaminen, tänään löyty melko varmaan "se oma tyyli". Oon tuskastellu tuon putin kanssa koko tämän lyhyen harrastusajan, kattonu videoita, kuunnellu ohjeita, jne. jne. Oon yrittäny tähän asti jotain työntöputtisekamelskaa, jolla varma etäisyys oli jotain 3n metrin luokkaa ja yli vitoset joutu melkeen hyppäämään, eikä tarkkuudesta tietoakaa :-[. Kuitenkin se tänään jotenkin loksahti kohdilleen, kun tuli mietittyä tuota "Tapanoten tyyliä" putata, eli aika pienellä kädenliikkeellä saa sen pitkälle ja tarkasti. Ja kas kummaa, toimi. Vitosesta tuli yhessä iltapäivässä nosto, ja kasista meni jo puolet(ohimenneetki kuiten kilisi ja kolisi). Pari 15 metristäki sujahti nätisti ihan neppaamalla(tuurilla tietty), ja 20m saa jo korille asti ainaki.

Innostuin tietty niin, että puttailin jonku 4-5h kunnes keskisormesta lähti ihot putterin mukana  ;D

Kiitti kuiten tälle foorumille ja käyttäjien videoille, tästä on hyvä jatkaa.
Reeniä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #110 on: 22.10.12 - klo:21:23 »
Kuitenkin se tänään jotenkin loksahti kohdilleen, kun tuli mietittyä tuota "Tapanoten tyyliä" putata, eli aika pienellä kädenliikkeellä saa sen pitkälle ja tarkasti. Ja kas kummaa, toimi.

Hyvä jos toimii. Se voi silti olla hieman riskitekniikka. Ainakin aika moni sitä kommentoi, että näyttää kummallisen vajaalta nykäisyltä - ja sitähän se rehellisesti onkin. Ittellä se tuntuu kuitenkin jotenkin luonnolliselta. En ole kyllä koskaan mitään muuta tekniikkaa edes koittanut joten vaikea sanoa että onko se mulle just paras.

Greenwell valittais varmasti joka kerta että en ojenna koria kohti enkä jatka liikettä loppuun ja jää sen takia aina alarautaan - ja kyllähän se siihen väillä jääkin.

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #111 on: 23.10.12 - klo:10:26 »
Olis Greenwellillä pitkä päivä odottaa, et Tapani puttaa ohi  8)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #112 on: 23.10.12 - klo:11:45 »
Olis Greenwellillä pitkä päivä odottaa, et Tapani puttaa ohi  8)

Niin ku joka puttia veivataan puoli tuntia.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #113 on: 23.10.12 - klo:12:29 »
Olis Greenwellillä pitkä päivä odottaa, et Tapani puttaa ohi  8)

Niin ku joka puttia veivataan puoli tuntia.

Et kai sä nyt katsonut sitä Piirosen ennätyssettiä ja kelannut että pitäis päästä samaan tahtiin? :-)

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #114 on: 23.10.12 - klo:13:45 »
Lauantainakin näin ehkä neljän tunnin yhteisen pelaamisen jälkeen ensimmäisen puttimissin Tapanilta. Jäätävää puttipeliä etenkin eka kierros! En oo koskaan ennen tainnu nähdä että joku pelaa kierroksen ilman yhtään puttimissiä alle 20 metrin tms.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #115 on: 23.10.12 - klo:16:55 »


En ole kyllä koskaan mitään muuta tekniikkaa edes koittanut joten vaikea sanoa että onko se mulle just paras.

Greenwell valittais varmasti joka kerta että en ojenna koria kohti enkä jatka liikettä loppuun ja jää sen takia aina alarautaan - ja kyllähän se siihen väillä jääkin.
[/quote]

Äläkä ikinä koetakaan mitään muuta tyyliä, ÄLÄ edes hatrkitse! tyyliä vaihtamalla joutusit vaan ongelmiin ja ikuiseen oravanpyörään. Sun putti toimii ja sillä siisti

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #116 on: 25.10.12 - klo:19:20 »
Oon käynyt tällä viikolla nyt joka päivä noin 30 min putti treenin. Kaks variaatiota ensin 6m 50 puttia sit 10m 50 puttia. 6 metristä menee noin 37-42 sisään, joka on ihan ok 74- 84%. Mutta mutta... sit kun siirtyy 10m niin ei meinaa osua ei sitten millään. Putoo tulos jonnekkin 30% tuntumaan. En tiedä onko ongelma pään sisällä vai putti tyylissä. No... ei auta muu kuin reeniä reeniä.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Korpa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 293
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aaro Korhonen
  • Seura: SuRa Frisbee
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #117 on: 25.10.12 - klo:20:00 »
Oma kokemus on se, että puttauksen tarkkuus laskee aikalailla tasaisesti pituuden kasvaessa. Omassa puttitreenissä on mukana metrin välein puttaukset yhdellä kiekolla alkaen 3 metristä päättyen 10 metriin. Tällaisia sarjoja, kun on tilastoinut vähän aikaa niin omat onnistumisprosentit näyttää vakiintuvan niin, että 3 metristä prosentit on edelleen 100, mutta siitä pikkuhiljaa laskee n. 10 % / metri. Jospa se treeni auttaisi...

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #118 on: 13.11.12 - klo:00:18 »
Tuskin tästä on apua... tai haittaa...


Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #119 on: 13.11.12 - klo:18:14 »
Tuskin tästä on apua... tai haittaa...


ite en suosittelis shoestringin puttityylii kenellekkään. Voihan sitä halutessaan testata mut ite mitä kokeilin ni se ranne "vempautus" vie kaiken tarkkuuden putista. Tietenkin se on sillee et mikä kenellekkin sopii mutta epäilisin et tää sopii hyvin harvalle