Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347306 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #15 on: 04.03.12 - klo:12:03 »
Feldberg ei tosiaan itse heitä niinkuin opettaa. Toki hän muistaa aina ihan oikein mainita, että frisbeegolfissa on yhtä monta tekniikkaa kuin heittäjää, eikä ainakaan vielä ole löytynyt mihinkään heittoon mitään optimaalista tekniikkaa.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #16 on: 04.03.12 - klo:14:16 »
Itte joskus löysin omaan puttiin hyviä vinkkejä:

http://vimeo.com/channels/dridge#9298901

edit. upotut videot olivat näemmä vain vimeon PREMIUM asiakkaille...

Olen käynyt tuon saman Feldbergin klinikan livenä Suomessa. Hän opettaa ja kovasti peräänkuuluttaa siinä tuon nostoputin perään. Sehän eroaa kierreputista siinä, että kiekko heitetään koriin kuten mikä tahansa kiinteä esine (esim. kivi. Kokeilkaapa heittää kivi tms. koriin kymmenen kertaa kymmenestä metristä, menee melkein jokainen sisään.). Sen tärkein tekninen yksityiskohta on kyynärpään pitäminen suorana koko suorituksen ajan. Eli kyynärpäätä ei saa siinä tekniikassa taivuttaa.

Koin itse tuon tekniikan erittäin hankalaksi oppia ja mitä olen omilla silmilläni yrittänyt seurata, niin harva pelaaja sitä puhtaasti käyttää. Kaikilla se kyynärpää vähän taipuu, jotta kiekkoon tulee kierrettä. Nikko Locastron putti on ehkä lähimpänä tuota nostoputtia puhtaimmillaan ilman kyynärpään taivutusta.

Joo aavistuksen tuo omakin kyynerpää taipuu jos mennään kauemmaksi korista. 5m vielä just menee tällä hetkellä. Vaan eipä se haittaa kun tietää miten putteri käyttäytyy ja osaa sen mukaan arvioida. treeniä vaan.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline AMA

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 192
    • View Profile
  • Oikea nimi: Markus Mäntylä
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #17 on: 04.03.12 - klo:17:44 »
Puttaus on vähän semmonen laji, että mikä itelle tuntuu parhaalta, lienee se paras tekniikka. Sitten vaan toistoja, toistoja ja toistoja. Maailman kärkiporukasta kun vertailee vaikkapa Dossin, Feldbergin, Schultzin ja Locastron putteja, eroavat ne toisistaan kuin yö ja päivä. Kaikkien putit tuntuu kuitenkin uppoovan.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #18 on: 05.03.12 - klo:17:41 »
Tänään tuli käytyä sellanen 180 puttia nakuttelemassa, (tai no yrittämässä) ja kylläpä vastusti. Lihasmuistissa pinnistelee pintaan se ranteen koukistus ja sitten tuli sellaista huttua, että hävettää.. No siinä sitten aikani puttailin vanhalla tekniikalla ja ilmeisesti jotenkin onnistuin yhdistämään tuota heittokäden eteenkurotusta/ vasemman jalan nostoa ja kierreputtausta, koska yhtäkkiä kiekot alkoivat lennelllä koriin iloisesti kilisten. Huomasin ponnistuksen auttavan selvästi ja puttiin tuli ponnekkuutta, kiekkojen silti lentäessä kohtuu vakaasti eteenpäin. Eli polvia olen varmaan unohtanut joustaa ja asento on muutenkin ollut aika kyyryssä. Tuosta rannekierteestä en varmaan pääse eroon joten olkoon se putissa sitten. Opetellaan sellainen vähän sitä ja pikkaisen tätä- tyyli.
Alle 5m lähiputit menee haara-asennosta suoralla kädellä jo kohtuu tyylikkäästi ja varmasti.
Kauhea työ se on saada jonkunlainen rutiini ja vakiintunut tyyli, ettei joka kerta ole erilainen tapa putata.

Vaan mikäs se tuolla aurinkoisessa kelissä on harjoitellessa  8)
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #19 on: 05.03.12 - klo:19:56 »
Tänään tuli käytyä sellanen 180 puttia nakuttelemassa, (tai no yrittämässä) ja kylläpä vastusti. Lihasmuistissa pinnistelee pintaan se ranteen koukistus ja sitten tuli sellaista huttua, että hävettää.. No siinä sitten aikani puttailin vanhalla tekniikalla ja ilmeisesti jotenkin onnistuin yhdistämään tuota heittokäden eteenkurotusta/ vasemman jalan nostoa ja kierreputtausta, koska yhtäkkiä kiekot alkoivat lennelllä koriin iloisesti kilisten. Huomasin ponnistuksen auttavan selvästi ja puttiin tuli ponnekkuutta, kiekkojen silti lentäessä kohtuu vakaasti eteenpäin. Eli polvia olen varmaan unohtanut joustaa ja asento on muutenkin ollut aika kyyryssä. Tuosta rannekierteestä en varmaan pääse eroon joten olkoon se putissa sitten. Opetellaan sellainen vähän sitä ja pikkaisen tätä- tyyli.
Alle 5m lähiputit menee haara-asennosta suoralla kädellä jo kohtuu tyylikkäästi ja varmasti.
Kauhea työ se on saada jonkunlainen rutiini ja vakiintunut tyyli, ettei joka kerta ole erilainen tapa putata.

Vaan mikäs se tuolla aurinkoisessa kelissä on harjoitellessa  8)

Joo, ymmärrän tuskasi. Olen itse taistellut n. 2 vuotta oman puttini kanssa kaikkia niitä lihasmuistiin iskostuneita huonoja tapoja vastaan... Nyt on ensimmäistä kertaa sellainen olo että putti on teknisesti täysin terveellä pohjalla. Harrastuksen alussa taisin putata n.6 vuotta heittämällä putit sisään (ja useimmin ohi), kylki koriin päin käännettynä.

Valitettavasti se on juuri niin että eri konseptit klikkaa yksi kerrallaan ja samalla sitä tulee tietoiseksi siitä mitä tarkalleen eri ruuminosat tekee heittoliikkeen aikana...Tämä on omalla kohdalla kestänyt n. 2.

Itselleni tärkein aha-elämys on ollut että kroppa tietää itse miten liike toteutetaan atleettisesti kun se on mahdollisimman rento ja tasapainossa. Jos yrittää väkisin jollain tekniikalla joka ei ole atleettisesti luonteva, treenaamisesta tulee nopeasti epämielekästä ja paikat tulee kipeäksi.

Ryhti on mielestäni tärkeä ylläpitää putissa. Jos on kyyryssä liikkaa eteen tai taakse sujuva painonsiirto vaikeutuu. jos on kyyryssä sivuun (mun ongelma on vasemmalle eteen) tähtäys vaikeutuu koska heittoliike ei ole suoraan silmien alla kun käsi liikkuu vasemmalta oikealle. Mun oma niksi ryhdin tarkistamiseksi on "hovitanssi kumarrus" eli pohkeen venyyttelyliike jossa polvi taittuu yli (eng. hyperextend) ja varpaat on kohdistettuna korin suuntaisesti. Tällä varmistetaan että lonkat on käännettynä suotraan koria kohti. Lonkan asento on siinäkin mielessä tärkeä että lonkan ollessa viistossa koriin nähden, kädelle ei ole tarpeeksi tilaa taaksevedossa (push-putissa).

Ranteen koukistuksesta. kaikki ranteen aktiivinen koukistus on mun kokemuksen perusteella pahasta. Minullakin on ajoittain ongelmaa tämän kanssa. Puttaaminen koukistamatta rannetta on vaikeaa koska käden pitäminen rentona samalla kun ranne on on jäykkänä ei välttämättä luonnistu intuitiivisesti. (jos on yrittäny tenniksessä lyödä vollien, löysällä ranteella niin tietää mistä puhun). Minulle tämä onnistuu parhaimmiten fokusoimalla sormien tuntumaan kiekkoon ja heittoliikkeen aivan lopussa tapahtuvaan sormien "vieteriliikkeeseen". Kannattaa myös kohdistaa putin snappi niin eteen kuin mahdollista (ei ylös).






Offline Harmo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 221
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri Pouru
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #20 on: 05.03.12 - klo:19:59 »
Täällä ongelmat alkaa siinä 8m jälkeen. Siihen asti homma kulkee ihan mukavasti,mutta 10m on aika onnetonta. Travelerin jalat kyllä kolisee iloisesti. Voimanko ja harjoittelun puutetta. Jännästi vaan 2m vaikuttaa tulokseen hurjasti.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #21 on: 05.03.12 - klo:20:21 »
Itse olen pyrkinyt puttaamaan ainakin tuonne 15-20m etäisyyksille asti niin laakana, että kiekko lentäisi koko matkan ketjujen korkeudella. Tällä tavalla olen välttynyt siltä, että heitot menisivät selkeästi yli tai ali korin, kun ei tarvi arvioida pystysuunnassa kiekon lentoa juurikaan. Toki tämä vaatii melko kovaa puttia joka on joskus saattanut olla kohtalokasta jos pää ei ole toiminut ja usko puttiin on ollut heikko. Huteja sitten paikkaillaan sillä, että putataan hitaalla, huonosti liitävällä putterilla eli rhynolla. Enemmän vaikeuksia on kuitenkin ollut siinä, että sivusuunnassa on hajontaa. Sitä olen saanut paikattua sillä, että pyrin puttaamaan niin, ettei kyynärpää suoristu missään vaiheessa täysin. Käden liikerata kun tuppaa muuttumaan jos jokin liikkeeessä ollut nivel jämähtää kesken kaiken. Vähäisen talvitreenin vuoksi toki nyt itselläni taas tuppaa välissä käsi ojentumaan suoraksi asti mutta eiköhän lihasmuisti ala vielä ennen kautta taas toimimaan kun alkaa toistoja tulemaan.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #22 on: 05.03.12 - klo:20:25 »
Se voi tuo kropan ja jalkojen asento tosiaan itselläkin aiheuttaa sen, että kädelle ei jää tilaa. Ja sen seurauksena automaagisesti koukistaa rannetta ja/tai kyynärpäätä => epätarkkuutta..
Pitääpä huomenna keskittyä tuohon lonkan suuntaan suhteessa koriin.

Harmo: Se voi olla se 2m tarpeeksi jos voima / tekniikka ei riitä :) sen oon huomannu ite... ja jos hajontaa tarkkuudessa on 5m päässä 10 cm niin se voi olla esim. 8 m päässä jo 30 cm..

Kovasti teettä työtä, mutta puttaamisen treenaamisella ajattelin karsia paljon heittoja pois tulevan kesän rundeilta.  Samalla tuosa puttitreenin ohessa tulee nakottua 30-50m lähestymisiä ja putattua sitten siitä mihin kiekko jäi. Kovin usein puttaamisen ohella viime kesänä meni nuo vauhdittomat lähestymiset keturalleen. Lähestymisiin auttoi heti uusi tiukempi grippi ja lähestymisten heitto putterilla.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #23 on: 05.03.12 - klo:20:46 »
Itse olen pyrkinyt puttaamaan ainakin tuonne 15-20m etäisyyksille asti niin laakana, että kiekko lentäisi koko matkan ketjujen korkeudella. Tällä tavalla olen välttynyt siltä, että heitot menisivät selkeästi yli tai ali korin, kun ei tarvi arvioida pystysuunnassa kiekon lentoa juurikaan. Toki tämä vaatii melko kovaa puttia joka on joskus saattanut olla kohtalokasta jos pää ei ole toiminut ja usko puttiin on ollut heikko. Huteja sitten paikkaillaan sillä, että putataan hitaalla, huonosti liitävällä putterilla eli rhynolla. Enemmän vaikeuksia on kuitenkin ollut siinä, että sivusuunnassa on hajontaa. Sitä olen saanut paikattua sillä, että pyrin puttaamaan niin, ettei kyynärpää suoristu missään vaiheessa täysin. Käden liikerata kun tuppaa muuttumaan jos jokin liikkeeessä ollut nivel jämähtää kesken kaiken. Vähäisen talvitreenin vuoksi toki nyt itselläni taas tuppaa välissä käsi ojentumaan suoraksi asti mutta eiköhän lihasmuisti ala vielä ennen kautta taas toimimaan kun alkaa toistoja tulemaan.

hmm. Taidat spin-putata...Silloin tuollainen nopea piiska suoristamatta kättä kyllä toimii (ks. youtube: Dave Dunipace snake-strike putt). Kun itse olen treenannut push puttia olen tietoisesti valinnut sellaisen tekniikan jossa kyynerpää suoristuu kokonaan loppusaatossa, koska kuvetttelen näin olevani vähemmän altis tuntuman vaihtelulle päivästä päivää. Eikä nivelen jämähtämisestäkään ole mielestäni vaaraa kun suoristaa käden suoraan eteenpäin, eikä jonain vasemmalta oikealle tapahtuvan liikeradan päätepisteenä. Myös spin puttia voi muuten heitää ihan samalla tekniikalla..koukistaa vaan kynerpäätä enemmän kuin push-putissa.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #24 on: 05.03.12 - klo:21:20 »
Hyviä vastauksia ja kovasti kokeilemisen arvoista infoa tekniikasta.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #25 on: 05.03.12 - klo:21:21 »
Itse olen pyrkinyt puttaamaan ainakin tuonne 15-20m etäisyyksille asti niin laakana, että kiekko lentäisi koko matkan ketjujen korkeudella. Tällä tavalla olen välttynyt siltä, että heitot menisivät selkeästi yli tai ali korin, kun ei tarvi arvioida pystysuunnassa kiekon lentoa juurikaan. Toki tämä vaatii melko kovaa puttia joka on joskus saattanut olla kohtalokasta jos pää ei ole toiminut ja usko puttiin on ollut heikko. Huteja sitten paikkaillaan sillä, että putataan hitaalla, huonosti liitävällä putterilla eli rhynolla. Enemmän vaikeuksia on kuitenkin ollut siinä, että sivusuunnassa on hajontaa. Sitä olen saanut paikattua sillä, että pyrin puttaamaan niin, ettei kyynärpää suoristu missään vaiheessa täysin. Käden liikerata kun tuppaa muuttumaan jos jokin liikkeeessä ollut nivel jämähtää kesken kaiken. Vähäisen talvitreenin vuoksi toki nyt itselläni taas tuppaa välissä käsi ojentumaan suoraksi asti mutta eiköhän lihasmuisti ala vielä ennen kautta taas toimimaan kun alkaa toistoja tulemaan.

hmm. Taidat spin-putata...Silloin tuollainen nopea piiska suoristamatta kättä kyllä toimii (ks. youtube: Dave Dunipace snake-strike putt). Kun itse olen treenannut push puttia olen tietoisesti valinnut sellaisen tekniikan jossa kyynerpää suoristuu kokonaan loppusaatossa, koska kuvetttelen näin olevani vähemmän altis tuntuman vaihtelulle päivästä päivää. Eikä nivelen jämähtämisestäkään ole mielestäni vaaraa kun suoristaa käden suoraan eteenpäin, eikä jonain vasemmalta oikealle tapahtuvan liikeradan päätepisteenä. Myös spin puttia voi muuten heitää ihan samalla tekniikalla..koukistaa vaan kynerpäätä enemmän kuin push-putissa.
Nimenomaa puttini on melko lähellä tuota Daven snake-strike puttia, hieman toki asennossa on eroja. Ehkä suurin on se, että olen enemmän kylki  kohti koria. Mutta periaate on täysin sama. Sitten kun hermotukset on saatu toistoilla kohdalleen, niin toimii juurikin kuin Dave sanoi videossa. Koskaan ei missaa paljoa ja täysiä huteja tulee aika harvoin. Toki kaukaa kolisee ylä- ja alaraudat ja hipaisee ulommaisista ketjuista vauhdin pois ja tippuu korin juureen varmaan useammin kuin saa sisään. Mutta kun osuu korirakenteisiin niin seuraavan saa yleensä sitten jo nostaa. Tuo push putt ei oikein sopinut itselle juuri siksi, että korkeutta täytyy arvioida paljon enemmän. Lisäksi tehoja puttiin on huomattavasti vaikeampi saada, jolloin pitkissä puteissa huomio voi helposti karata tarkkuudesta voimaan. Ehkä myös siksi suosin tuollaista suoraa kovaa laakaa, kuin mitään roikkoja, että tuulen vaikutus pienenee mitä vähemmän aikaa kiekko on ilmassa, joten tuulikorjauksia ei tarvi juurikaan tehdä. Makuasiahan tuo puttitekniikka hankkii olemaan ja vaikea on toisia neuvoa, jos ei ole nähnyt kuinka toinen puttaa. Kun se mikä toimii itsellä ei välttämättä sovi toiselle lainkaan. Itse silti suosittelen tuota snake-strike puttia ainakin kaikille, jotka ovat vaikeuksissa kauempana korista, eivätkä ole selkäytimeen asti omaksuneet jotain tiettyä tyyliä.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #26 on: 08.03.12 - klo:10:59 »
Viikko on nyt tahkottu ja 1000 puttia alkaa olla saldona. (100-200 / pv). Tyyliksi alkaa vakiintua näköjään tuollainen kurottava kierreputti-tyyli.
Kiekko lähtee tuosta rinnan kautta, kyynärpää taittuu. Kun ote on hyvä (etusormi kiekon reunalla on mun juttu) ja muistaa avata käden kunnolla lopussa, niin kappas vain osumatarkkuus parani heti. Heitto alkaa tuntua luonnolliselta ja voima riittää ihan hyvin 6-7- m puttiin tällä hetkellä. Varmaan kun tekniikkaa hioo ja treenaa ahkerasti, niin kohta pystyy sieltä 10m hujakoiltakin jo yrittämään. Kevät kun saa niin sitten tapellaan avauksen kanssa :)
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Vesa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Vesa H
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #27 on: 08.03.12 - klo:11:52 »
Puttaus on vähän semmonen laji, että mikä itelle tuntuu parhaalta, lienee se paras tekniikka. Sitten vaan toistoja, toistoja ja toistoja.
THIS.

Kannattaa alkuun keskittyä lähinnä siihen, että puttaustekniikka pysyy mahdollisimman samanlaisena, ainakin sillon kun on tilaa putata eikä tarvitse ihme asennoista kikkailla.

Itse ajattelen putin ja sen tähtäämisen vähän samalla tavalla kuin kiväärillä ampumisen; "takatähtäin-etutähtäin"

-ennen heittoa (takatähtäin) kyynärpää kropassa kiinni, kiekko kropassa kiinni, kiekko heittoon nähden "keskellä", ei missään kyljessä sivulla vaan silmien kohdalla (aina samat kohdat=samanlainen lähtötilanne)

-itse "heitto" ei saa olla mikään viskaisu tai kaareva liike vaan lähes viivasuora työntö. (kiväärin piippu)

-Kiekon irroitus (etutähtäin) suoralta kädeltä siten miten se omasta gripistä luontevasti irtoaa. Irroituskohtaa kannattaa tähdätä ennen varsinaista heittoa ja käydä liikerataa läpi. Lähtötilanne->Irroitus, lähtötilanne->irroitus ja samalla pitää katse lukittuna siihen mihin tähtää.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #28 on: 08.03.12 - klo:12:24 »
Mulle on auttanut se, kun otan tarpeeksi tarkan kohteen, esim. tietyn linkin tolpan kohdalta. Tällöin mahdollisuus ala- ja yläraudan katsomiseen vähenee ja mieli ei toteuta näkemäänsä. Lisäksi se tarkka keskittyminen auttaa ajatusten pitämisessä hallinassa. Pitkissä puteissa (mulle yli 7 metriset) lentoradan kuvittelu vaikuttaa auttavan puttien uppoamiseen.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #29 on: 08.03.12 - klo:17:49 »
Viikko on nyt tahkottu ja 1000 puttia alkaa olla saldona. (100-200 / pv). Tyyliksi alkaa vakiintua näköjään tuollainen kurottava kierreputti-tyyli.
Kiekko lähtee tuosta rinnan kautta, kyynärpää taittuu. Kun ote on hyvä (etusormi kiekon reunalla on mun juttu) ja muistaa avata käden kunnolla lopussa, niin kappas vain osumatarkkuus parani heti. Heitto alkaa tuntua luonnolliselta ja voima riittää ihan hyvin 6-7- m puttiin tällä hetkellä. Varmaan kun tekniikkaa hioo ja treenaa ahkerasti, niin kohta pystyy sieltä 10m hujakoiltakin jo yrittämään. Kevät kun saa niin sitten tapellaan avauksen kanssa :)

Jos kuvittelen oikein puttauksesi, niin onko niin, että et käytä jalkoja juuri lainkaan? Kun ruvetaan menemään tuonne +8m, niin on käytännössä pakko ottaa jalat mukaan. Kiekonhan toki saa perille pelkällä kädelläkin, mutta siinä vaiheessa luultavasti harjoittelemasi tekniikka hajoaa ja heitoista tulee epätarkkoja.

Oma tyyli on push- ja snake strike -puttien yhdistelmä. Seison rinta suoraan koria kohti (kengän kärjet myös suoraan koria kohti. "Juoksustartti -asennossa"). Oikean jalan (etummaisen, eli tukijalan) kengän kärki osoittaa suoraan koriin. Kuvittelen korista kenkään suoran linjan, joka nousee jalkaa pitkin lantiolle asti ja kiekko liikkuu edes-takaisin tämän linjan päällä koko puttauksen ajan. Ylhäältä päin katsottuna kiekko ei siis tee lainkaan sivuttaisliikettä. Käsi liikkuu push puttimaisesti edes takaisin ko. linjalla, mutta koukistan kättä kyynärtaipeesta enemmän, enkä ole niin voimakkaassa etukenossa kuin Feldberg opettaa. Itse puuttaan myös niin, että etusormi kiertää rimmin päällä. En kuitenkaan tee ranteella heittoliikettä lainkaan, vaan oikaisen sen vain suoraksi saaton yhteydessä (alussa etusormi on n. 90 astetta poikittain koriin nähden). Ikäänkuin ojennan kiekon liikkeelle.

Koko putin tärkein osa on kuitenkin jalat. Jankutankin aina, että puttaan jaloilla :). Ponnistukseni on aika identtinen siihen mitä Feldberg jankuttaa videoillaan (lopuksi jäädään vaaka-asentoon tasapainoon). Oman tekniikkani vahvuudeksi laskisin sen, että harvoin missaan ohi sivuilta, Yleensä se on ylä- tai alarauta. Ja lisäksi sen, että oltiin sitten 4m tai 12m päässä, niin käden ja varsinkin ranteen liike säilyy samana. Ponnistuksella sitten lisätään puttiin voimaa, kun pituus sitä vaatii.

Saikohan tuosta mitään selvää?

edit: tuosta ilman jalkoja puttaamisesti Nate Doss on mielestäny hyvä esimerkki. Kaveri nakuttaa käytännössä pelkällä kädellä sinne 10m asti kaikki sisään. Mutta pitemmissä puteissa huomaa, että hänkin alkaa ponnistaa jaloilla vauhdin puttiin, jotta käden liike säilyisi saman, kuin läheltä.
« Last Edit: 08.03.12 - klo:17:53 by Jatama »