Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347160 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #165 on: 03.01.13 - klo:20:47 »

Itselleni se käden heiluttelu on osa rutiinia, sama kuin Tapani, sulla se peukalon nuoleminen. Se tuo sen tietyn puttifiiliksen jolloin ei tarvitse miettiä meneekö putti sisään vai ei, se menee.

Eli harjoittelen, tällä tavallani, "pään tyhjentämistä" yhtä paljon kuin itse fyysistä puttia.

Jep. Ymmärrän pointin. Mä vaan harjoittelen sitä puttitreeneissä vähemmän. Toki välillä otetaan jotain kisoja, joissa putataan vain kerran tai kaksi yhdeltä etäisyydeltä. Silloin tulee keskityttyä ja veivattua enemmän. 5-10 kiekon kanssa putatessa se idea just on, että ei tarvi tehdä sitä veivausta vaan kalibrointi tulee ekalla putilla ja loput saa laittaa samaan putkeen miettimättä.

Tässä metodissa on sekin hyvä puoli, että niillä misseillä ei ole mitään väliä. Eli mitenkään ei saa aikaan huonoa fiilistä. Ja se on mielestäni kaikkein tärkein psykologinen tekijä koko lajissa.

Toki pitää uskaltaa putata ja luottaa puttiin, mutta omalla listallani vielä tärkeämpää on unohtaa epäonnistumiset. Ja todella paljon puttaamalla niitä missejä tulee niin paljon, että niitä ei vain voi murehtia. 

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #166 on: 03.01.13 - klo:20:50 »
Niin ja korostetaan vielä, että ns. lihasmuisti on vain yksi osa-alue harjoittelua. Se on sitä "peruskuntokautta" jolla tehdään pohja josta kesällä ammennetaan. Totta kai tekniikkaa ja muutakin pitää harjoitella ja monipuolisuus on aina parempi kuin monotonisuus, mutta ilman tuhansien toistojen pohjaa muista harjoitteista ei saa kaikkea irti.

Muistakaa että nää kaikki mielipiteet tulee kaverilta, joka ei ole putannut kuukauteen käytännössä ollenkaan.

Offline Peksi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 216
    • View Profile
  • Oikea nimi: Peksi Luoma
  • Seura: Jyli
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #167 on: 03.01.13 - klo:21:02 »
Hyvä mielipiteitten vaihto. :)

Itse ainakin sain ihan miettimisen aihetta, varsinkin tuosta monotonisuudesta.

Ehkä näistä joku muukin hyötyy, tai saa edes naurut.  ;D


Noh, nyt tämä tarkoittaa sitä, että reenimäärä tuplaantuu.  8)
QMEGA|P1|P2|RHY|ATLAS|FB|SOLF|PD|PD2|DSTR

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #168 on: 03.01.13 - klo:21:04 »
Ite alkanu reenaileen puttia niin, että nakkelen kymmenkunta kiekkoa ympäri koria ja puttailen yksitellen keskittyen jokaiseen. Näin jokainen putti on se "eka", eli se joka kisassa ratkaisee. Toki toisinaan paukuttelen sarjatulella toistoja kun kokeilen jotain asennon tms. muutosta.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #169 on: 03.01.13 - klo:21:21 »
Tästähän saatiin hyvää keskustelua aikaseksi.  :)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #170 on: 09.01.13 - klo:23:54 »

Offline Der Alte

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 26
    • View Profile
  • Oikea nimi: MT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #171 on: 21.01.13 - klo:08:17 »
Viikonloppuna tuli kierrettyä paikallisia ratoja ja kyllä se on myönnettävä, että viehätys peliä kohtaan on laskussa. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että en osaa putata yhtään enkä löydä sitä ominta puttityyliä. Minua kiinnostaisi tietää, että miten olette löytäneet sen puttityylin, jota käytätte pääasiassa (ja mikä se on)? Löytyikö se luonnollisesti vai kävitkö läpi kaikki eri variaatiot, kunnes päätit lukita tyylin?

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #172 on: 21.01.13 - klo:08:40 »
Emmä tiesti oo mikään neuvomaan, enkä yritäkkään.   ::)
Mut asiaan! Ite en oo koskaan sen syvemmin miettiny omaa puttityyliä. Oon aina putannu siten, mikä parhaalta tuntuu.
Yhtäkkiä syksyllä huomasin, että teen samat systeemit joka kerralla ja puttikin rupes jo vähän toimii.  :)

Käytännön vinkkinä vois sanoa, että ÄLÄ mieti liikaa, vaan tee niin mikä parhaalta tuntuu ja niin, että voit tehdä sen toistettavasti.  :)
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #173 on: 21.01.13 - klo:08:44 »
Viikonloppuna tuli kierrettyä paikallisia ratoja ja kyllä se on myönnettävä, että viehätys peliä kohtaan on laskussa. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että en osaa putata yhtään enkä löydä sitä ominta puttityyliä. Minua kiinnostaisi tietää, että miten olette löytäneet sen puttityylin, jota käytätte pääasiassa (ja mikä se on)? Löytyikö se luonnollisesti vai kävitkö läpi kaikki eri variaatiot, kunnes päätit lukita tyylin?


Tiedän tunteen. Mä oon kokeillut varmaan kaikki mahdolliset tyylit eikä se oo helppoa valita niistä sitä "parasta". Kaikista löytyy hyviä ja huonoja puolia. Itse valkkasin loppujen lopuksi sen tyylin joka tuntui rennoimmalta. Vaikka se ei tuonut yhtään parannusta putin tasoon, niin on kuitenkin reenatessa paras kun voi vain rennosti heitellä. Oon tässä talven aikana tehnyt tuhansia toistoja putilla ja voin rehellisesti sanoa että hyvin pieni tai jopa mitätön on ollut vaikutus tulokseen radalla. Tietysti vaikea verrata kun ei toi puttaaminen radalla kuitenkaan ihan sama ole talvella ja kesällä. Toisilla se vaan onnistuu helpommin kun toisilla. Ei kai siihen muu auta kun harjoittelu.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #174 on: 21.01.13 - klo:08:49 »
Viikonloppuna tuli kierrettyä paikallisia ratoja ja kyllä se on myönnettävä, että viehätys peliä kohtaan on laskussa. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että en osaa putata yhtään enkä löydä sitä ominta puttityyliä. Minua kiinnostaisi tietää, että miten olette löytäneet sen puttityylin, jota käytätte pääasiassa (ja mikä se on)? Löytyikö se luonnollisesti vai kävitkö läpi kaikki eri variaatiot, kunnes päätit lukita tyylin?

Jos et ketään enemmän pelannutta tunne, joka tulisi neuvomaan puttauksessa, niin kuvaappas puttia videolle muutamasta suunnasta ja laita tänne. Saat varmasti vinkkejä millä homma lähtee eteenpäin.

Oma yleinen neuvo on: 'putti on jaloissa'  8)

Offline jtrogen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 919
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Trogen
  • Seura: FGCK
Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #175 on: 21.01.13 - klo:09:36 »
Viikonloppuna tuli kierrettyä paikallisia ratoja ja kyllä se on myönnettävä, että viehätys peliä kohtaan on laskussa. Syynä tähän on yksinkertaisesti se, että en osaa putata yhtään enkä löydä sitä ominta puttityyliä. Minua kiinnostaisi tietää, että miten olette löytäneet sen puttityylin, jota käytätte pääasiassa (ja mikä se on)? Löytyikö se luonnollisesti vai kävitkö läpi kaikki eri variaatiot, kunnes päätit lukita tyylin?

Ihan samojen ajatusten kanssa itse olen paininut. Vaikka treeneissä upotan esim 5metristä 95% sisään voi kiessillä mennä pari kolmostakin ohi. Se on päässä se juttu. Henkimailman hommia. Treeniä, treeniä ja pikkuisen vielä lisää treeniä niin kyllä se siitä löytyy. Tyylillähän ei ole mitään väliä vaan itsevarmalla yksinkertaisella helposti toistettavalla tavalla jossa onnistuminen tapahtuu.

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #176 on: 21.01.13 - klo:09:43 »
Tyylillähän ei ole mitään väliä vaan itsevarmalla yksinkertaisella helposti toistettavalla tavalla jossa onnistuminen tapahtuu.

Tottahan se on, että sama vaikka päällään seisoo ja puttaa, jos se niin uppoaa. Mutta mikäli aloittelijasta/harrastelijasta on kyse, niin kyllä siihen puttiin vaan saa aivan uutta meininkiä, kun joku enemmän heittänyt neuvoo. Esimerkkinä nyt vaikka, että yleisimpiä ongelmia lienee juurikin jalkojen käyttö tai siis se, että niitä ei käytetä. Sitten tuskaillaan, kun kiekkoa ei saada perille yli 7-8m matkoilta ilman, että se oma puttityyli kärsisi. Putit alkavat mennä ohi satunnaisesti eri puolelta koria, koska joudutaan lisäämään voimaa käsivarresta/ranteesta.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #177 on: 21.01.13 - klo:12:01 »
tähän väliin moni varmaan mielellään lukisi seikkaperäisemmän selostuksen miten niitä jalkoja saisi paremmin mukaan... ;)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Peksi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 216
    • View Profile
  • Oikea nimi: Peksi Luoma
  • Seura: Jyli
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #178 on: 21.01.13 - klo:12:33 »
Talvella lumihangessa putatessa kannattaa pitää mielessä, että puttaaminen tulee olemaan paskaa. Ja hyväksyä se.  ;)

Vaikka itse reenaankin puttia pihalla, talvisinkin, on se ihan eri asia tuossa kolatussa pihassa nakuttaa, kuin polvia myöten hangessa. Ongelmaksi muodostuu juuri se jalkojen käyttö siellä lumessa.

Suosittelisin haaraputtia lumihankeen. Siinä ei tarvitse "keinuttaa" etummaista jalkaa, eikä nostaa takimmaista. Tämä eliminoi hieman lumen aiheuttamaa kankeutta. Ja haaraputin reenaaminen ei mene KOSKAAN hukkaan.
Tokikin pitkiin hyppyputteihin ei välttämättä, ainakaan itselläni, riitä rahkeet haaralta, joten niissä ei ehkä kannata väkisin rynkyttää haaraputtia.


Yleisesti puttityylin löytämisestä.
Itse olen hakannut parin viime vuoden aikana about 60 000 - 80 000 puttia, joista suurin osa keskittymisputteja. Silti oma tyyli alkoi vasta viime kesänä hahmottua. Jos jotain on jäänyt mieleen tämän matkan varrelta on se että:

Opettele ranteen käyttö!
Vaikka push-putt onkin pätevä monessa tilanteessa, pitää silti osata käyttää rannetta, eli spin-putata. Hyvä ranneputti auttaa myös haaraputissa.
Monen monta kertaa joudut tilanteeseen, joissa push-putt ei yksinkertaisesti toimi. Esteitä, kovaa tuulta, puttia polvelta yms...

Muista rentous!
Jos jäkität jäykkänä, ja puttaat jostain omituisesta asennosta niin lopputulos ei tule olemaan hyvä. Myös mieli pitäisi saada rennoksi, siihen taas ei auta kuin toistojen määrä.

Keskittyminen/Mantra!
Keskity putteihin. Ei lyhyitäkään kannata bägi selässä ruiskia.
Keksi itsellesi joku mantra minkä käyt läpi ennen puttia.
Itselläni se on kolme "kohdistus" heilautusta kädellä. Jokaisen heilauksen aikana sanon päässäni tietyn asian joka pitää muistaa putissa:
1. Nosta leukaa, ettei jää matalaksi.
2. Ponnista jaloilla, että saat voimaa.
3. Muista saattaa kunnolla, ettei mene sivusta ohi.


Tämä on minun tyylini, ja omat ajatukseni putista. Monet ovat varmasti eri mieltä, ja aiheestakin. Ei mikään tapa ole täydellinen, eikä ole kahta identtistä puttaajaa.
Mutta jos joku tosta saa jotain apua itselleen, niin hyvä. :)
QMEGA|P1|P2|RHY|ATLAS|FB|SOLF|PD|PD2|DSTR

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #179 on: 21.01.13 - klo:12:50 »
tähän väliin moni varmaan mielellään lukisi seikkaperäisemmän selostuksen miten niitä jalkoja saisi paremmin mukaan... ;)

Niitä löytyy tästä threadista useita (videoita varsinkin). Mutta tuosta Der Alten viestistä jäi mielikuva, että homma ei vaan toimi vaikka mitä on testannut (oletan, että on siis tutustunut eri tyyleihin). Tämän takia uskon, että apu menisi paremmin perille, kun näkee ko. putin ja mitä siinä voisi yrittää parantaa. Lisäksi, jos ei ole koskaan kuvannut omaa puttiaan, niin pelkästään siitä voi löytyä suuri apu. 'Omassa päässään' puttaa tod. näk. melko erilailla kuin videolta nähtynä  :)

Opettele ranteen käyttö!
Vaikka push-putt onkin pätevä monessa tilanteessa, pitää silti osata käyttää rannetta, eli spin-putata. Hyvä ranneputti auttaa myös haaraputissa.
Monen monta kertaa joudut tilanteeseen, joissa push-putt ei yksinkertaisesti toimi. Esteitä, kovaa tuulta, puttia polvelta yms...

Täältä toinen ääni tälle + haaraputille. Oma puttini on ollut aiemmin käytännössä täysin push-putt, mutta vaikeista asennoista puttaaminen + haara on ajanut siihen, että rannetta on ollut pakko opetella käyttämään jonkin verran. Push-putin kovin etu on ollut se, että sivuilta mennään todella harvoin ohi. Ylä- ja alarauta ovat tutummat.

Aiemmin ranteen käyttö tuntui täysin luonnottomalta ja todella vaikealta, mutta syksyllä päätin, että se on pakko reenata mukaan. Loppusyksyn ja talviharjoittelun avulla on ruvennut nyt myös ranteen käyttö nousemaan sille tasolle, että homma toimii. Ranteen käytön myötä myös haaraputit nousivat aivan uudelle tasolle (aiemmin ei tullut edes mieleen käyttää jollei pakko ole).