Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.  (Read 347224 times)

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #270 on: 07.02.14 - klo:14:23 »
Draivit tuntuu itsellä ainakin olevan isompi ongelma, mutta toisaalta taas kun draivit ei aina osu ihan sinne mihin pitää niin ollut pakko keskittyä puttaamiseen paremmin. Alkuun tuli myös koitettua paljon erilaisia tekniikoita ja hajonta onnistumisten suhteen oli aika iso. Jossain vaiheessa pakotin itseni käyttämään vain push puttia, alkuun tuntui aika hankalalta, mutta toistojen myötä tulokset on kyllä selvästi parantuneet ja onnistumisprosentti kasvanut selvästi. Ainakin itse kannata siis sitä, että ei kannata lähteä sekoittamaan puttia monilla eri tekniikoilla ja otteilla vaan vakiinnuttaa sen siihen yhteen jota sitten lähtee vaan kovaa hiomaan omakseen.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #271 on: 08.02.14 - klo:06:36 »
Video voi auttaa puttitekniikankin hiomisessa.

Painopisteen siirto olisi hyvä tehdä etujalan kantapäältä päkiälle, ei vain pelkästään tasajalkaisesti seisten.

Spin puttaajankin on otettava haaraputteja, kun on esteitä edessä. Spinnissä on enemmän liikkuvia osia heitossa ja pushissa on enemmän liikkuvia osia lentoradassa, joten ajattelussa, etäisyys- ja tuuliarvioinnissa sekä tähtäyskompensaatiossa on enemmän virheen vaaraa.
« Last Edit: 08.02.14 - klo:06:39 by JanneRäsänen »

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #272 on: 08.02.14 - klo:18:56 »
Tämä nyt saattaa tulla tekniikan hiomiseen erikoistuneille yllätyksenä, mutta ihan oikeasti, ihmiset: ÄLKÄÄ ajatelko niin paljon putatessanne. On vain yksi asia, jolla on väliä - putti sisään. Jos putin aikana koetatte tavoitella oikeaa tekniikkaa, oikeita asentoja, oikeita rytmejä, oikeita fiiliksiä... kaikki energianne menee siihen, että keskitytte lopputuloksen sijaan keinoihin. Se on virhe. Laittakaa kiekko sisään älkääkä miettikö, miten sen teette.

Tämä voi nyt kuulostaa pahalta ja varmaan joku jiiärrä siitä sanoo vastaan, mutta minä olen kisannut, minä tiedän, miten putti sössitään totaalisesti. Ja oma ongelmani on nimenomaan se, että koetan hakea sitä optimaalista heittoa ja oikeaa tapaa tehdä putti. Tavoittelen sitä tapaa, jolla putti on edellisellä kerralla mennyt sisään. Ei se niin toimi. Ei pidä tavoitella väkisin jotain tiettyä tekniikkaa tai jotain oikeaa fiilistä tai sitä edellisen kierroksen tyyliä. Jos pyrkimys on keinoissa, alkaa pienikin poikkeama häiritä itse suoritusta ja putti menee ohi. Sen sijaan, että hakee tyyliä, kannattaa putata ajattelematta - silloin tyyli tulee luonnostaan. Väkisin ei tule mitään.

Offline jajvirta

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 870
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarno Virtanen
  • Seura: Tampereen Frisbeeseura
Re: Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #273 on: 08.02.14 - klo:19:09 »
Sen sijaan, että hakee tyyliä, kannattaa putata ajattelematta - silloin tyyli tulee luonnostaan. Väkisin ei tule mitään.

Jokseenkin samaa mieltä. Tämä on samaa teemaa mitä Timothy Gallwey käsittelee kirjassaan The Inner Game of Tennis. Hän neuvoo tapoja kiinnittää tietoisen mielen huomio asioihin, joissa se ei häiritse suoritusta ja kuvailee harjoitteita, joilla voi tällaisen tyylin opetella.

Itse olen kokenut Gallweyn opit hyödyllisiksi fribassa sekä muissa harrastuksissa. Frisbeegolfia olen pelanut vielä niin vähän, ettei se ole yhtä jouhevaa, mutta tässäkin tietoisen mielen pitäminen erossa suorituksesta on auttanut parempiin tuloksiin.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk


Offline raketti

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 106
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antti Koivula
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #274 on: 08.02.14 - klo:19:56 »
Komppaan Jaania! Treenamalla haetaan rutiini, ja kisassa ainut mitä ajattelet, LAITA LÖTÄ KIPPOON! Jos kelaat jotain muuta, laita korin alle ja nosta pois.

Offline Jugetin

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 295
    • View Profile
  • Oikea nimi: Junnu Kartio
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #275 on: 08.02.14 - klo:21:18 »
Rutiini. Juuri se asia mikä puttaamiseen pitää saada. Ja se tulee vasta kun kaikki on oikeasti kunnossa. Eli tässä tapauksessa tekniikka, peli pää jne. Tottakai, jokaisesta asiasta tulee ajan kanssa rutiinia. Eihän Felberg, Jenkins ja kumppanit varmaankaan kummemmin keskity lyhyempiin putteihin ainakaan harkkakierroksella. Sen kun ottaa putterin bägistä, vippaa koriin ja seuraavalle väylälle. Koska heille se on rutiinia.
« Last Edit: 08.02.14 - klo:21:20 by Jugetin »

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #276 on: 08.02.14 - klo:22:05 »
Samaa mieltä Jaanin ja Jugetinin kanssa. Rutiini pitää olla ja tyhjä pää heitettäessä -ei saa miettiä mitään. Päätös siitä, mihin tähtää ja miten heittää tuulen ja etäisyyden arvioinnin jälkeen pitää olla tehty ennen kuin putti lähtee liikkeelle. Lisäisin tuohon vielä sen, että huonosti toteutettu alkurutiini voi pilata putin ennen kuin se alkaa. Huonosti toteutettu kokeilu, oletko tehnyt alkurutiinit oikein voi myös pilata heiton, mutta hyvin tehty koeliike parantaa ainakin minulla tuloksia. Keskittyminen on a ja o. 99 % keskittyminen tuo noin 80 % osumistason parhaaseen tasoon verrattuna ja 98 % keskittyminen jotain hitosti vähemmän. Kaikki henkiset voimat käyttöön oikealla hetkellä tai voi lähteä yhtä hyvin kotiin. Luulisi että käden pituisella putilla ei voi missata. Maailmanmestari on tehnyt senkin USDGC finaalissa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #277 on: 09.02.14 - klo:10:39 »
Veisin asian vieläkin pitemmälle kuin rutiiniin. Ajattelen, että kaikenlainen minkään muun tavoittelu kuin putin sisäänlaittaminen vaikeuttaa asiaa. Edes rutiinia ei pitäisi miettiä, kaiken on tultava luonnostaan. Jos valmistautuminen puttiin menee erilailla kuin yleensä, antaa mennä! Stressi siitä, että jokin on pielessä on toki yleensä mahdotonta estää, silloinhan keskittyminen on mennyt jo karkuteille. Mutta jos ja kun joskus taas pelaan, aion olla välittämättä puttitekniikasta ja rutiinisita ollenkaan, koska en usko voivani toteuttaa valmistautumista tarpeeksi identtisesti koskaan. Olen sen verran neuroottinen ukko, että pienikin muutos rutiinissa pilaa kaiken, joten parempi on olla tavoittelematta sitäkään.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #278 on: 09.02.14 - klo:11:21 »
Olen samaa mieltä siitä, että analysoiminen suoritushetkellä voi sotkea putin tai draivin. Tottakai. Silti on pakko heittää tähän kolikon toinen puoli ja todeta, että olemme kaikki vähän erilaisia. Kaikki eivät stressaa (tai ole neuroottisia) samoissa tilanteissa. Itse käyn rauhassa tietyt asiat läpi ajatuksissa ja kropassa ennen jokaista puttia. Se ei todellakaan stressaa minua, vaan auttaa rentoutumaan, lisää hallinnan tunnetta ja näkyy parempina suorituksina. Se on sellainen rutiininomainen yleistsekkaus ennen puttia, et kaikki on kunnossa. Mutta... analysoinnista pitää päästää irti ennen varsinaista heittoa. Tyhjentää mieli ja keskittyä osumakohtaan. Jos heittohetkellä yrittää keskittyä johonkin yksittäiseen ruumiinjäseneen tai liikkeen yksityiskohtaan, sellainen tietenkin pilaa useimmiten suorituksen. 30 sekkaa riittää onneksi ihan hyvin kaikkeen tähän.

Koling asettuu korin eteen linjalle ja katsoo maahan. Sitten nostaa katseen ja puttaa heti. Livenä katsottuna toiminta vaikutti vielä nopeammalta kuin miltä se videolla näyttää. Voisin kuvitella, että samanlainen nopea suoritus voisi sopia Jaanille. Siinä ei juuri ehdi miettiä mitään.

Jokaisen kannattaa etsiä tietty se itselleen sopivin tapa toimia.
« Last Edit: 09.02.14 - klo:11:23 by HAH »

Offline Matihoo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matihoo
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #279 on: 09.02.14 - klo:13:06 »
Puttaaminen on siitä helppoa, että tavoitteena on vain ja ainoastaan kiekon heittäminen koriin. Ei tarvitse miettiä päällevetoja, kuten biljardissa tai vastustajaa, kuten vaikkapa tenniksessä. Pinnanmuotojakaan ei tarvitse sen kummemmin pallogolfin tapaan pohtia. Ainut mikä muuttuu on etäisyys, mutta liikeradat (ainakin itsellä) pysyvät aina samana. Jokainen toki taaplatkoon tyylillään, mutta itse olen aina naureskellut näitä pitkiä tähtäilyhetkiä ja ties mitä rutiineja. Pieni keskittyminen osumakohtaan ja lihasmuistista putti sisään.


Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #280 on: 09.02.14 - klo:13:41 »
Ainut mikä muuttuu on etäisyys, mutta liikeradat (ainakin itsellä) pysyvät aina samana. Jokainen toki taaplatkoon tyylillään, mutta itse olen aina naureskellut näitä pitkiä tähtäilyhetkiä ja ties mitä rutiineja. Pieni keskittyminen osumakohtaan ja lihasmuistista putti sisään.

Niin... Muuttujia ei hirveämmin ole, kun putataan viidestä metristä. Kun putataan 15 metristä, on vähintäänkin tuuli ja korkeusero puttaajan ja korin välillä huomioitava, jos meinaa laittaa kiekon häkkyrään.

Onhan tietyt rutiinit joskus huvittavan näköisiä. Yksikin tutuista näyttää siltä, kun masturboisi aina hetken ennen puttia. Mutta mikäpäs siinä, jos se auttaa.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #281 on: 09.02.14 - klo:14:04 »
Koling asettuu korin eteen linjalle ja katsoo maahan. Sitten nostaa katseen ja puttaa heti. Livenä katsottuna toiminta vaikutti vielä nopeammalta kuin miltä se videolla näyttää. Voisin kuvitella, että samanlainen nopea suoritus voisi sopia Jaanille. Siinä ei juuri ehdi miettiä mitään.

Jokaisen kannattaa etsiä tietty se itselleen sopivin tapa toimia.

Olen kokeillut tätä. Meni todella hyvin aina siihen asti kunnes aloin ajatella sitä. Aloin toteuttaa sitä tarkoituksella ja hain optimaalista tapaa putata ajattelematta.

Tässä muistuu mieleeni juttu kullan valmistamisesta: kullan valmistamisen reseptissä on kohta, jonka vuoksi jokainen kullan valmistamista yrittävä epäonnistuu. " Tässä vaiheessa on tärkeää, että et missään nimessä ajattele vihreää jadeapinaa". Joka kerta, kun hyvin alkanut kultakokkailu on päässyt siihen vaiheeseen, yritys epäonnistuu, koska vihreä jadeapina tulee ajatuksiin.

Että pitäisi vain tehdä eikä kokoajan miettiä, miten se tehdään.

Offline alessii

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 181
    • View Profile
  • Oikea nimi: Aleksi Salonen
  • Seura: TFS

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #283 on: 09.02.14 - klo:14:56 »
Ma en ihan oikeasti mieti sita puttisuoritusta itsessaan juuri lainkaan, paitsi jossain tosi kovassa tuulessa tai muussa erikoistilanteessa - ja silloin aika herkasti vain seiftaan alle. Tata on varmaan moniki ihmetellyt mun pelissa etta valilla seiftaan aika lyhyitakin putteja, mutta olen ottanut sen ohjenuoran, etta aina kun alkaa syysta tai toisesta jannittaa niin sitten en edes yrita.

Mun valmistelut kestaa silti kauan koska haen sopivan tuntuman kiekkoon. Kun ikivanhasta repaleisesta kiekonreunasta loytyy sopiva ote ja sormissa just sopiva maara sylkea, putataan. Siina menee joskus 5s, joskus varmaan reilustikin yli 30s. Harvemmin tulee edes missatun putin jalkeen mietittya etta mika meni pieleen - ei ne vaan aina uppoa. Tietysti jos tuuli tiputtaa kiekon kuin kivi, niin tietaa seuraavaan puttiin vahan ottaa sita huomioon.

Oikeastaan mulla ei edes ole mitaan varsinaista tyylia/tekniikkaa. Putti on siina mielessa armollinen, etta sen voi tehda melkein miten vaan. Draivissa on sitte oikeita lainalaisuuksia, ihan milla tahansa tekniikalla ei vain voi heittaa hirvittavan pitkalle.

Offline Jouni

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 883
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jouni
  • Seura: JyLi
Vs: Apuja puttaukseen otetaan vastaan.
« Reply #284 on: 09.02.14 - klo:21:44 »
Tuli taas tänään kommenttia putistani että kiekko lähtee selvästi nokka alhaalla, ja ei sitten lennä kovinkaan pitkälle vaikka suunta olisikin oikea. Olen siirtynyt aiemmasta spinputista pushputin kautta hybridiputtiin, ja kaikissa tyyleissä tuo nokkakulmaongelma on ollut isoimpia virhelähteitä, varsinkin pushputissa. Vaikka miten olen yrittänyt pitää kiekkoa koko liikkeen ajan nokka pystyssä jne, ei auta. Nyt sitten tuli samassa treenisessiossa myös kommentti että nykäisen käden nopeasti alas pois kiekon irrottua, ja ryhdyin miettimään näiden kahden asian yhteyttä. Voisiko olla, että kiekko irtoaa nokka alhaalla saaton puuttumisen takia, eli jollain tapaa nykäisen kiekon etureunaa alaspäin irtoamishetkellä tjsp?