Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jaanikin harjoittelee  (Read 178093 times)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #240 on: 09.01.13 - klo:17:45 »
Mulla on vissiin aika lailla erilainen treenifilosofia tai käsitys "loppuun asti" tekemisestä, koska en käytännössä koskaan tee failureen asti mitään sarjoja. Mutta toisaalta mulla onkin ollut yleensä ideana treenata voimaa, ei massaa ja lisäksi aina kun oon treenannut, oon tehnyt sitä käytännössä joka päivä.

Mitä hyötyä koette saavanne loppuun asti painamisesta joka treenissä ja lähestulkoon joka sarjassa?

Hyvä fiilis tulee ja kokee tehneensä jotain. Ja kyllä toi 5-6 kertaa viikossa failureen kaikki on ihan hyvin mulle mennyt. Ei se tietysti ole yhtään mitään, kun kerran Tapani käy joka päivä nostamassa painon (muistaen ettei sentään nyt väsytä itseään ;)), mutta koen silti ansainneeni lepopäivän.

Tämä failure-asia on ihan koulukuntakysymys, samoin voima / massa. Mulla alkaa olla ihan sama enää nykyään. Kunhan teen, tunnen kehittyväni ja saan fiiliksiä.

Niin, nykyään teen siis ihan eri kamaa, tänään olkapäät:

Pystypunnerrus, 20 sek nostelua, 10 sek lepoa x 8. Painoa 15kg.
Viparit: sama, painoa 6 kiloo.
Viparit Takaolalle: painoa 6 kiloo
Olankohautus: paino 20 kiloo
Vatsarutistus kulmassa ilman painoa.

Eli sellanen kestävyyspainotteinen treeni. Ihan hilupainoilla saa tehdä, mutta kyllä tossa menee hapoille ja toistomäärät ei nouse yli 10 kuin ehkä ekassa sarjassa. Mahtavaa tehdä sekuntikellon kanssa ja todella väsyä joka liikkeessä. Yksi liike kestää siis 4 minuuttia.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #241 on: 09.01.13 - klo:19:34 »
Ja 93/100 vielä tähän iltapuhteeksi.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #242 on: 09.01.13 - klo:21:06 »
Mulla on vissiin aika lailla erilainen treenifilosofia tai käsitys "loppuun asti" tekemisestä, koska en käytännössä koskaan tee failureen asti mitään sarjoja. Mutta toisaalta mulla onkin ollut yleensä ideana treenata voimaa, ei massaa ja lisäksi aina kun oon treenannut, oon tehnyt sitä käytännössä joka päivä.

Mitä hyötyä koette saavanne loppuun asti painamisesta joka treenissä ja lähestulkoon joka sarjassa?

Niinkuin sanoinkin, tasamäärissä en nähnyt kehitystä, mutta porrastetulla kyllä.

Mukava fiilis tulee kun vetää tappiin asti sarjat kunnolla. Sykekin paukuttaa täysin eri sfääreissä kuin "mukavuusalueella" ja tuntee tosiaan tehneensä jotain, kunnolla.

Mun maalaisjärjen näkemys on, että jos lihas joutuu pinnistelemään äärirajoilla se kehittyy :) Pitkillä sarjoilla pienillä painoilla kestävyyttä, lyhyemmillä sarjoilla isoilla painoilla voimaa. En lähe tätä väittelemään, koska en ole voimailun anatomiaan koskaan perehtynyt.  Tosin jos vertaa ihan perus urheiluun, esim. intervalleillaa nostetaan maksimitasoa, eli hapenottokykyä ja pitkillä lenkeillä peruskuntoa.


Mutta kuten sanoin, tää on mun järkeilyä ja käsitys asiasta. Ja ilmeisesti, kuten Jaani ainakin tuossa mainitsi, tässäkin hommassa on eri koulukuntia. Joten täysin turhaa alkaa vänkäämään mun kanssa tästä jos ei oo heittää pöytään selkeetä faktaa!  ;D 

Fiilispohjalta mennään, homma toimii ja kehitystä tulee ;)

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #243 on: 10.01.13 - klo:11:15 »
Kovasti olen yrittänyt tänään putata, mutta ei tule mitään. Seinät paukkuu. Veikkaan, että eilinen todella rankka olkapäätreeni on nyt syynä tohon, koska kiekot ei millään pysy kädessä. Lähes kokoajan lipee, ja sitten sitä kompensoi puristamalla.

Kyllä mä varmaan yhteensä 100 puttia olen silti tänään roiskinut. Ehkä myöhemmin uudestaan, josko olisi voimaa pidellä kiekosta.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #244 on: 10.01.13 - klo:14:23 »
95/100. Kyllä se täydellinen sarja vielä talven aikana tulee.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #245 on: 10.01.13 - klo:14:28 »
95/100. Kyllä se täydellinen sarja vielä talven aikana tulee.

Miltäs etäisyydeltä tää täydellisen sarjan haku on menossa? 10m?
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #246 on: 10.01.13 - klo:14:35 »
95/100. Kyllä se täydellinen sarja vielä talven aikana tulee.

Miltäs etäisyydeltä tää täydellisen sarjan haku on menossa? 10m?

No ei nyt sentään! Kukaan ei vedä 100 puttia kympistä putkeen, kaikkein vähiten minä (ne ketkä ovat nähneet, tietävät kyllä). Kotona puttaan n. 6,5 metristä Chingiin. Sääntö on se, että jos kiekko osuu naulakkoon tai oveen, niin ei lasketa, vaikka menisi sisään. Eli näin ahdasta on.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #247 on: 10.01.13 - klo:17:01 »
95/100. Kyllä se täydellinen sarja vielä talven aikana tulee.

etkä vedä...liian kova pala:)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #248 on: 10.01.13 - klo:17:07 »
Koitin äsken kuumehouruissani niin sain kuudesta metristä 98/100 haaralla. Tohon travelleriin se 100/100 ei olis kyllä temppu eikä mikään. Kunnon koriin olis noistakin useampi varmaankin jäänyt menemättä.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #249 on: 10.01.13 - klo:17:11 »
Jos kirjailet tuloksia ylös niin yks kätsy keino seurata kehitystä liukuva keskiarvo (onko toi oikee termi?). Eli väännä exceltaulukko, josta näet joka setin jälkeen esim viiden tai kymmenen edellisen setin keskiarvon. Jos sitä koittaa parantaa, tulee vedettyä kunnolla loppuun nekin setit joissa ei oo enää mahista tehdä yhden kerran ennätystä.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #250 on: 10.01.13 - klo:18:01 »
Koitin äsken kuumehouruissani niin sain kuudesta metristä 98/100 haaralla. Tohon travelleriin se 100/100 ei olis kyllä temppu eikä mikään. Kunnon koriin olis noistakin useampi varmaankin jäänyt menemättä.

etkös sä ole vetäny jo jo 6 metristä 100/100? tietty puol metriä siihen päälle jo vois muuttaa tulosta normaali ihmiseltä, tuskin sulta...

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #251 on: 10.01.13 - klo:18:15 »
etkös sä ole vetäny jo jo 6 metristä 100/100? tietty puol metriä siihen päälle jo vois muuttaa tulosta normaali ihmiseltä, tuskin sulta...

Voi olla. En kuitenkaan tolleen ku nyt, että seisoin sohvalla =D

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #252 on: 10.01.13 - klo:18:32 »
Aika sama heittääkö 94, 97 vai sata sisään, kun on kyse yhdestä sarjasta sarjojen joukossa. Tärkeämpää minusta pitää jotain tasoa yllä, kun onnistua kerran. Sadan heiton sarjassa ehtii jo keskittyminenkin herpaantua sillai, ettei yleensä ihan kaikkia saa sisään. Jos heittää tosta 6,5 metristä yli 90 jatkuvasti, ni on jo aika varmaa tekemistä. Muutamasta missistä kannata niin välittää.

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #253 on: 10.01.13 - klo:19:33 »
Aika sama heittääkö 94, 97 vai sata sisään, kun on kyse yhdestä sarjasta sarjojen joukossa. Tärkeämpää minusta pitää jotain tasoa yllä, kun onnistua kerran. Sadan heiton sarjassa ehtii jo keskittyminenkin herpaantua sillai, ettei yleensä ihan kaikkia saa sisään. Jos heittää tosta 6,5 metristä yli 90 jatkuvasti, ni on jo aika varmaa tekemistä. Muutamasta missistä kannata niin välittää.

mä oon kyllä sitä mieltä esim 95/100 on vielä kaukana siitä että sais 100/100m sisään ja ero huomattava. ainakin mulla ois. tietoisuus siitä et pitää laittaa kaikki sisään muuttaa asiaa:) luulen ja tiedän että mulla noin 4,5 metristä lukemat ois tossa 95/100 maksimissaan. keskittymistä vaatii ja kovasti että pystyy upottaan sata puttia putkeen jostain edes 5 tai kuudesta metristä.

sit asiasta toiseen:noista treenimetodeista sun muista kun porukat tässä Jaanin ketjussa puheli niin ite en ole varmaankaan oikeestaan koskaan pitänyt lyhyitä taukoja sarjojen välissä vaikka oisinkin tehny kestävyystyyppistä treeniä. aina oon pitäny noin 3-5minsan tauon. usuimmiten jopa 5-8minsan tauon sarjojen välissä et ois palautunut edellisestä sarjasta kunnolla ja pyrin lähes aina vetään täysillä ja loppuun asti. se on ollut mun tapa

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #254 on: 10.01.13 - klo:19:51 »
mä oon kyllä sitä mieltä esim 95/100 on vielä kaukana siitä että sais 100/100m sisään ja ero huomattava.

No jos heittää 100 sisään joka kerta ni ehkä se sit kertoo jotain verrattuna tyyppiin, joka heittää "vain 95" joka kerta...  ;)