Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Jaanikin harjoittelee  (Read 178102 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #75 on: 06.05.12 - klo:22:38 »
Hyvä hyvä. Itse sorruin tekeen kaikkia noita kertomiasi missejä ja mokia. Huomaa että tämän kauden reeni on jäänyt tosi olemattomaksi, ku on sairastanut melkein koko kevään.

No, mutta kivaa oli ja uusia kavereita tuli sekä rata oli tosi kiva. Ens kerralla vaan hiukan lämpimempi ja vähemmän tuulta.  :)

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #76 on: 07.05.12 - klo:13:47 »
Puttigriplock herätti mielenkiinnon ja täytyy ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä puttityylillä / otteella puttailet?

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #77 on: 07.05.12 - klo:14:55 »
Ei se ole otteesta kiinni tai edes kiekosta. Se on puhtaasti uskon kysymys: juuri ennen kuin kiekon pitäisi irrota, sitä vaistomaisesti puristaakin vähän. Sitten se kuitenkin pääsee irti, mutta aivan liian myöhään.

Puttaan sellaisella otteella, että kolme sormea on kiekon pohjassa kiinni ja etusormen viimeinen nivel on kiekon reunassa. Puttaan aviarilla ja ns. suoralla putilla, eli en haaralla. Aikanaan vaihdoin haaralle ja classic rociin juuri griplockien takia, mutta huomasin sen ihan turhaksi. Päästä se on kiinni.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #78 on: 07.05.12 - klo:17:30 »
Ei se ole otteesta kiinni tai edes kiekosta. Se on puhtaasti uskon kysymys: juuri ennen kuin kiekon pitäisi irrota, sitä vaistomaisesti puristaakin vähän. Sitten se kuitenkin pääsee irti, mutta aivan liian myöhään.

Puttaan sellaisella otteella, että kolme sormea on kiekon pohjassa kiinni ja etusormen viimeinen nivel on kiekon reunassa. Puttaan aviarilla ja ns. suoralla putilla, eli en haaralla. Aikanaan vaihdoin haaralle ja classic rociin juuri griplockien takia, mutta huomasin sen ihan turhaksi. Päästä se on kiinni.

Kas! Ei mun tarvitse muutakun taas sanoa että i agree. Ihan sama juttu. Ite puttaan First Run P2:sella, johonka vaihdoin kyllä hetki sitten ja joka kyllä on tarkka irrotuksestaan kun on hieman tahmea. Itse puttaan myös suoralla putilla ja spin tyylillä. Myös haarassa tuli grip lockeja ns. helpoissa puteissa 4-6m, joka on aivan päästä kiinni.

Offline letiss

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 133
    • View Profile
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #79 on: 09.05.12 - klo:11:36 »
Ei se ole otteesta kiinni tai edes kiekosta. Se on puhtaasti uskon kysymys: juuri ennen kuin kiekon pitäisi irrota, sitä vaistomaisesti puristaakin vähän. Sitten se kuitenkin pääsee irti, mutta aivan liian myöhään.


Toki on selvää, etten pysty Sinua neuvomaan, mutta kerron tarinan :)

Itselläni tuli vielä viimekesänä n. 1-2 putti griplockia / kierros. Ihan sama oliko kisakiekka vai harkkakiekka.
Viimekesän ihan lopussa onnistuin saamaan videokuvaa omasta puttaamisesta (n. 10 sisään mennyttä ja
onnekseni myös 1 puttigriplockki). Videon nähtyäni tiedän, miksi minulle tuli ko. vaiva aina välillä eli
mulle tuli ko. puttigriplockki aina, kun en "heijannut" kropalla (jaloilla) voimaa puttiin, koska silloin käytin rannetta
enemmän ja kiekko "jäi käteen". Useimmiten, kun itselleni iski ko. vaiva, niin olin huonossa paikassa puttaamassa,
esim. puu lähellä tai joku ylä- tai alamäki (eli heijaaminen jäi tekemättä). Tämän, kun tiedostin, niin puttigriplockkien
määrä väheni oleellisesti. Kisassa, kun keskittyy ja muistaa asian, niin "pelkoa ei ole". Omalla rundilla voi vielä joskus
unohtua.

Tässä siis tarinani......

« Last Edit: 09.05.12 - klo:11:41 by letiss »

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #80 on: 09.05.12 - klo:12:13 »
Ei se ole otteesta kiinni tai edes kiekosta. Se on puhtaasti uskon kysymys: juuri ennen kuin kiekon pitäisi irrota, sitä vaistomaisesti puristaakin vähän. Sitten se kuitenkin pääsee irti, mutta aivan liian myöhään.


Toki on selvää, etten pysty Sinua neuvomaan, mutta kerron tarinan :)

Itselläni tuli vielä viimekesänä n. 1-2 putti griplockia / kierros. Ihan sama oliko kisakiekka vai harkkakiekka.
Viimekesän ihan lopussa onnistuin saamaan videokuvaa omasta puttaamisesta (n. 10 sisään mennyttä ja
onnekseni myös 1 puttigriplockki). Videon nähtyäni tiedän, miksi minulle tuli ko. vaiva aina välillä eli
mulle tuli ko. puttigriplockki aina, kun en "heijannut" kropalla (jaloilla) voimaa puttiin, koska silloin käytin rannetta
enemmän ja kiekko "jäi käteen". Useimmiten, kun itselleni iski ko. vaiva, niin olin huonossa paikassa puttaamassa,
esim. puu lähellä tai joku ylä- tai alamäki (eli heijaaminen jäi tekemättä). Tämän, kun tiedostin, niin puttigriplockkien
määrä väheni oleellisesti. Kisassa, kun keskittyy ja muistaa asian, niin "pelkoa ei ole". Omalla rundilla voi vielä joskus
unohtua.

Tässä siis tarinani......

Itselläni ei griplocki ongelmaa ole koskaan putatessa esiintynyt, mutta tuo, että, kun jaloilla ponnistaminen unohtuu / on mahdotonta esim. ylämäen takia, niin alarautaan mennään. Tulee todella turhautunut/raivostunut olo heti, kun kiekko irtoaa kädestä ja tajuaa, että ponnistus jäi, pelkällä kädellä mennään. Tunne kertoo jo, että ei mene sisään ja kaikki tämä vain, kun ei viitsinyt keskittyä ja kelata suoritusta läpi. Näitä tulee itselleni siis silloin tällöin, kun ei tosissaan keskity puttiin, mutta kuitenkin niin harvoin, että en ongelmaksi vielä luokittele. Suurempi ongelma on, että kun keskittyminen jää puolitiehen, niin putin saatto jää vajaaksi ja puttiliike on vain sellainen nopea "tuikkaus". Tuon ongelman poistaminen on työn alla. Keskittymällä ei hätää, mutta aivan selkäytimessä se ei vielä ole.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #81 on: 09.05.12 - klo:16:46 »
Ei se ole otteesta kiinni tai edes kiekosta. Se on puhtaasti uskon kysymys: juuri ennen kuin kiekon pitäisi irrota, sitä vaistomaisesti puristaakin vähän. Sitten se kuitenkin pääsee irti, mutta aivan liian myöhään.


Toki on selvää, etten pysty Sinua neuvomaan, mutta kerron tarinan :)

Itselläni tuli vielä viimekesänä n. 1-2 putti griplockia / kierros. Ihan sama oliko kisakiekka vai harkkakiekka.
Viimekesän ihan lopussa onnistuin saamaan videokuvaa omasta puttaamisesta (n. 10 sisään mennyttä ja
onnekseni myös 1 puttigriplockki). Videon nähtyäni tiedän, miksi minulle tuli ko. vaiva aina välillä eli
mulle tuli ko. puttigriplockki aina, kun en "heijannut" kropalla (jaloilla) voimaa puttiin, koska silloin käytin rannetta
enemmän ja kiekko "jäi käteen". Useimmiten, kun itselleni iski ko. vaiva, niin olin huonossa paikassa puttaamassa,
esim. puu lähellä tai joku ylä- tai alamäki (eli heijaaminen jäi tekemättä). Tämän, kun tiedostin, niin puttigriplockkien
määrä väheni oleellisesti. Kisassa, kun keskittyy ja muistaa asian, niin "pelkoa ei ole". Omalla rundilla voi vielä joskus
unohtua.

Tässä siis tarinani......

Kyllä sä mua voit neuvoa. Olet satavarmasti parempi puttaaja kuin minä.

Kyllä, saatat olla oikeassa. Nyt olen putannut kolme kilpailua uudella puttityylillä, joka ei ole haaraputti. Kerran on tullut griplockin tapainen, mutta silloin kyseessä oli jyrkkä ylämäki. Eli en saanut jalkoja mukaan ja piti vähän nykäistä. Se putti ei mennyt sisään, mutta osui kuitenkin.

Nykyään puttaan suoralla putilla ja jalat ovat melko voimakkaasti mukana ja takajalka nousee käden tehdessä heittoliikkeen. Jos jotain ongelmaa on, niin se johtuu hätiköinnistä. Heittoliike on liian nopea tai vajaa ja kiekko lähtee alaspäin. Siihen auttaa rentoutuminen ja kaiken liikkeen hidastaminen. Outoa, mutta totta: hitaammin kun heittää, kiekko lentää pidemmälle.

Talin tokalla kiessillä puttasin ikävän ylämäkiputin sisään haaralta, kun Rantalaiho neuvoi puttaamaan rennosti siinä, kun tuskailin ääneen homman vaikeutta. Se toimi. Hitaasti vain kohti yläpantaa niin yleensä menee keskelle mukia. Aina pitää tähdätä vähän ylös kun puttaa mäessä.



« Last Edit: 09.05.12 - klo:16:49 by Jaani »

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #82 on: 01.06.12 - klo:12:50 »
Jaahas. Kävin vetämässä 100/10. Tulos 48. Sylki ennätysmäärän putteja ulos, joten yli 50 olisi Discatcheriin ollut tosiasia. Ei sillä, ei noilla tuloksilla tee vielä mitään kisoissa.

Pakko opetella draivaamaan, niin on edes joten mahiksia.

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #83 on: 01.06.12 - klo:13:09 »
Jaahas. Kävin vetämässä 100/10. Tulos 48. Sylki ennätysmäärän putteja ulos, joten yli 50 olisi Discatcheriin ollut tosiasia. Ei sillä, ei noilla tuloksilla tee vielä mitään kisoissa.

Pakko opetella draivaamaan, niin on edes joten mahiksia.
Mä oon samoilla linjoilla. Draivit vaan atomiin, ni tartte pat paljo puttailla!

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #84 on: 11.06.12 - klo:15:04 »
Jämi masensi kyllä pelillisesti todella alas. Reissu oli mitä mahtavin, mutta noin huonoa peliä ei kyllä tohdi esittää missään, mitenkään, millään radalla ja missään olosuhteissa. Henkinen kapasiteetti ei riitä kisailemaan, ei ainakaan tällä hetkellä. Toivottavasti asiaa muuttuu. Sitä odotellessa voi reenata puttia.

Satasen sarja kympistä, ja ekaa kertaa yli puolet sisään. Tulos 51 uudella puttityylillä osoittaa parempaa kuin aiemmin tänä vuonna. Haaraputilla kymppi on toki aika kaukana, joten parempaa osaviittaa kunnosta antaisi varmaan kasimetrinen.

Jännä juttu, että tänä vuonna olen vaihtanut suoraan puttiin, mutta kisajännä jotenkin pakottaa haaraputtiin. Ehkä vanhasta tottumuksesta tai koska siinä on vähemmän liikkuvia osia ja jännässä jokainen turha heilahdus kertaantuu. Sitten on aika turha treenata suoraa mutta kisata haaralla. Siispä nyt treenataan taas haaraputtia. Näyttää ainakin nyt paremmalta. Tukholmassa pitäisikin petrata aikalailla...

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #85 on: 11.06.12 - klo:15:33 »
Piti vielä heittää kasimetrisestä sata. Tulos 70 on ihan okei, kun ottaa huomioon sylkykupin, johon puttaan. Se ottaa vain täydelliset putit, kaikki sivusta tai ylös pomppii kilsan päähän. Muuten tuntui tosi hyvältä putata pitkästä aikaa. Siis putti tuntui, onhan tässä puttailtu.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #86 on: 11.06.12 - klo:17:01 »
Jämi masensi kyllä pelillisesti todella alas. Reissu oli mitä mahtavin, mutta noin huonoa peliä ei kyllä tohdi esittää missään, mitenkään, millään radalla ja missään olosuhteissa. Henkinen kapasiteetti ei riitä kisailemaan, ei ainakaan tällä hetkellä. Toivottavasti asiaa muuttuu. Sitä odotellessa voi reenata puttia.

Pettikö luotto peliin, vai menikö hermot epäonnistumisiin? Vai miten se henkinen puoli tuli esille?

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #87 on: 11.06.12 - klo:17:11 »
Luotto puttiin katosi. Parigolfissa pystyin puttaamaan kuten treenaankin, mutta kisoissa vaihdoin äkkiä haaraputtiin ja avokämmenrunttaamiseen, koska tuli grippilockia ja lipsumista normiputilla. Saariväylällä puttasin kuudesta metristä outtiin ja ysi korttiin, griplockilla. Sitä ennen mantereen eunasta lipsahtanut fore ulos saaresta, mikä ei oikeasti ole mahdollista niin läheltä.

Kisan kolme vikaa väylää, birdiepaikat kaikilla, kaksi viisi metristä ja yksi seiskametrinen. Ei edes lähellä mennä sisään. Sen ei vain pitäisi olla niin jännittävää sen birkun ottaminen, mutta kun on.

Turhautumista ei oikeastaan tullut edes sen ysin jälkeen, pikku paniikki meinas vain iskeä, mutta se häipyi onneksi pois. Pituutta lähti draivista parikyt metriä, kuten yleensä, koska kisa jäykistää nivelet ja lihakset. Sekin pitäisi jo oppia, että jos treenatessa menee 150 metriä, niin kisassa max 130. Silloin ei pidä yrittää ob:n yli, jos se vaatiin 125 metristä liitoa pikku ylämäkeen. Ehkäpä se nyt muistuu, Jämin jälkeen.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #88 on: 11.06.12 - klo:19:10 »
Pituutta lähti draivista parikyt metriä, kuten yleensä, koska kisa jäykistää nivelet ja lihakset.

Jahas. Muillakin tapahtuu tätä. Tosin sun 150 metriä on mun 120 metriä. On välillä tosi outoa, kun on väsynyt ja viimeisillä väylillä draivit ei lähde mihinkään, vaikka tuntuu ihan normaalilta. Kaiketi sitä vaan hyytyy... Mietin joskus, et tuleeko se hyytyminen tuosta bägin kantamisesta yläkropan lihaksiin.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Jaanikin harjoittelee
« Reply #89 on: 11.06.12 - klo:19:29 »
Ei mulla väsy vie voimia, vaan jännitys, joka pistää raajat tönköksi ja tekniikan sekaisin. Väsymiseen suosittelen lenkkeilyä, kuntosalia ja treenikierroksia hankalassa maastossa, esim. Jämillä.