Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Väylädraiverit  (Read 67853 times)

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Väylädraiverit
« Reply #75 on: 02.09.12 - klo:19:50 »
Larzille; Mun mielestä Teebirdiä kehiin vaan. Kaikilla muoveilla mahtava kiekko, jota hyvä opetella heittämään alusta alkaen. Ei tartte myöhemminkään heittää pois bägistä.

Offline Lyy99

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 343
    • View Profile
  • Oikea nimi: Luka Penttinen
  • Seura: HaFG
Vs: Väylädraiverit
« Reply #76 on: 07.09.12 - klo:20:27 »
Heitin draiverin jokeen niin ostetaan kaksi tilalle. Väylädraiveria olen ajatellut ja kyselenkin teiltä neuvoa.

Kumpaa suosittelette, Teebird vai TL ? Vai onko kyseiset kiekot liian haastavia minulle vielä? Olen reilun kuukauden heitellyt ja draiverina on ollut pääasiassa käytössä Valkyrie. Valkyrie lentää itsellä 80m tuntumaan ongelmitta ja melko suorana. Satanen rikkoutuu aina välillä kun distancea kiskoo futiskentällä. Valkyrieta on vielä 3 kpl jäljellä bägissä, niin en niitä lisää tarttis. Minulla on yksi samalla vakausarvolla oleva midari MD2 C-line, mutta sitä en enään osaa heittää yhtään sen jälkeen kun draiverit alkoivat lentämään suorempaan ja pidemmälle. Kaatuu aina oikealle kun vähänkin normaalisti yrittää heittää oikean käden rystyn.


Osta ch leopard.
Eli kumpaa suosittelette ja millä muovilla, vai kannattaako ostaa vasta ensikesänä?
#66832

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Väylädraiverit
« Reply #77 on: 03.11.14 - klo:13:32 »
Nostetaan vanha topikki ylös. "Bägissä" -keskustelussa on ollut puhetta väylädraivereista, niiden käytöstä, käyttötarpeista yms. Aihe kiinnostaa myös itsenäni, siispä ASIAAN:

Miten miellätte väyläkiekon? Nopeampia pituuskiekkoja itselläni on käytössä Valkyrie (parhaimmillaan 110-115), PD (satanen), Ch/G* Wraith (satanen), mutta itselle nämä alla luetellut ns. väylädraiverit ovat bägin draiverirunko, näillä maksimit ovat myös reilussa satasessa mutta monikäyttöisemmin.
- 2x Ch Eagle: pisimmät avaukset, S-kurvi tulee kuin luonnostaan, varma feidi. BH/FH
- C/S-FD: C-muovilla suoraan pitkälle, S-muovilla myötäiseen ja ylikääntäviä. BH/FH
- Polaris LS, omani on ihan luotisuora, ei ihan lentoarvojensa mukainen. BH/FH
- Ch Banshee, alkaa olla hyvin sisäänajettu, vakaa, muttei enää dumppaavaa feidiä. BH/FH
- Firebird <- mielletäänkö 9-nopeuksiset vielä väyläkiekoiksi? Kontrollidraiveri kumminkin. BH/FH

Aika ajoin pelailen siten, että nopeimmat matkassa olevat kiekot ovat yllämainitut. En itse saa mitään huikeaa metrietua väylädraivereita nopeammista, Valkyriella toki muutaman metrin pidempiä kuin Eaglella tai FD:llä. Nopeampien kiekkojen käyttö onkin lähinnä semmoista, että Wraithilla voi heittää flättinä tiukkoihin paikkoihin feidaavaa heittoa, pitkää hyzeriä.

Mitenkäs te muut? Jos maksimit pyörivät 90-110 -metrin huitteilla, niin mihin tarvitsette nopeita kiekkoja? Mitä vaatimuksia on väylädraiveriosastolle? Haetteko vain midaria pidempää mataliin avauksiin? Ja ihan oma keskustelunsa on tietysti se, että pääseehään Rocilla ym hyvillä midareilla lähes samoille lukemille kuin väylädraivereilla.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Väylädraiverit
« Reply #78 on: 03.11.14 - klo:13:41 »
Mä en käytä periaattees distance draivereita eli dessua, mitä mulla periaattees distancee vaan on - kuin sillon kun on tilaa. Muuten Thunderbird/fire/eagle/tiippari linjalla mennään hyvin pitkälle sinne 125m asti.

Midaria mä käytän taas sillon kun väylä vaatii sitä, kun väylädraiveri skippii pitkälle tai meinaa lentää pikkutehoilla ohi. Tosin väylädraiverini ei käyttäydy kuten haluaisin pienillä tehoilla joten downgreidaus tiillä on paikallaan.

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Väylädraiverit
« Reply #79 on: 03.11.14 - klo:13:54 »
Mun mielestä väylädraiveria on vaikeempi saada kippaamaan ku nopeeta draiveria. Sen takia omalla narukädellä haitän td:tä ja blissu bossia, koska ne tekee mukavan ässän. Ihmettelen kun en saa 2nd run fdtä kippaamaan lainkaan, vaikka tdn saa laittaa hysseen ja kippaa silti.

Offline Jaskala

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 964
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne J
  • Seura: Tallaajat
Vs: Väylädraiverit
« Reply #80 on: 03.11.14 - klo:14:19 »
Mun mielestä väylädraiveria on vaikeempi saada kippaamaan ku nopeeta draiveria. Sen takia omalla narukädellä haitän td:tä ja blissu bossia, koska ne tekee mukavan ässän. Ihmettelen kun en saa 2nd run fdtä kippaamaan lainkaan, vaikka tdn saa laittaa hysseen ja kippaa silti.
Niin no sun bägissähän ei ollu ensimmäistäkään alivakaata väylädraiveria. Esim 2nd run FD on niittäny mainetta nimenomaan ylivakaana FD:nä. Kokeileppas joskus vaikka S-FD:tä, ni jo Pitäis ruveta kääntymään. Jos ei, ni Sitte D-FD kouraan.

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Väylädraiverit
« Reply #81 on: 03.11.14 - klo:14:24 »
Pari kuukautta sitte oli s-fd ja oli kummallinen kiekko. Välillä kippas ja välillä lähti vasemmalle. Ihme vekotin.

Offline gummi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 352
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi
  • Seura: Disc Golf Vikings
Vs: Väylädraiverit
« Reply #82 on: 03.11.14 - klo:14:28 »
Pari kuukautta sitte oli s-fd ja oli kummallinen kiekko. Välillä kippas ja välillä lähti vasemmalle. Ihme vekotin.

Eiköhän tää oo vaan treenin puutetta. S-FD on just hyvä kiekko (kuten FD noin yleensäkin) jos tarvii heittää rollereita tai kääntyä oikealle (RHBH) - tai sitten toki kulmaa&tehoja säätämällä pilliä. Ei siinä mitään kummallista mun mielestä kyllä kiekkona ole kunhan vaan opettelee heittämään sitä.
All work and no DiscGolf makes anybody a sad boy/girl...

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Väylädraiverit
« Reply #83 on: 03.11.14 - klo:14:31 »
Saattaa liittyä heittotekniikkaan myös.

Itselläni jäi aikanaan S-FD pois bägistä "liian alivakaana aina kippaavana rollerikiekkona", mutta tekniikassa on tapahtunut jotain hyvää, sillä nykyään S-FD:n saa heitettyä suoraankin kun tekniikka on muuttunut voimarepimisestä kiihtyvän vedon tekniikkaan. Pahimmillaan sain Star Firebirdin kaatumaan oikealle spinnittömällä repimisellä.

Offline Pääskynen

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 39
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mika Pääskynen
  • Seura: Marttilan Murto / 7K
Vs: Väylädraiverit
« Reply #84 on: 03.11.14 - klo:14:47 »
Jackal/FD ovat helppoja ekoja draivereita ja pysyy väylädraivereina pitkän aikaa.
Itselläni on pääasiassa käytössä väylädraivereita, Vaihtelee lähes kuukausittain miellyttävät kiekot.
Tällä hetkellä repun täyttää mun kädessä vakausjärjestyksessä:
Prodigy F2, Champion Teebird, Champion Valkyrie, Discraft elite Z XL, Gstar Leopard, Latitude diamond.

Lisäyksenä vielä kun moni on kysellyt kämmenpuolelle sopivia draivereita, niin kuin ketjun aloittaja niin haluaisin huomauttaa että kiekon vasen puoli on yleensä melko tarkkaan saman näköinen kuin oikeakin.
Eli jollei kiekko toimi rystyllä ja kämmenellä samalla tavalla niin voidaan melko isolla varmuudella sanoa että jomman kumman puolen heitto ei ihan toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla (uskallan veikata kämmentä). Heittotreeniä mielummin kuin välineillä korjailua.

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Väylädraiverit
« Reply #85 on: 03.11.14 - klo:15:03 »
Itsekin kyllä pärjäisin väylä/kontrollidraivereilla vallan mainiosti, jos olisi aina tyyntä. Nopeammat draiverit halkovat ilmaa paljon helpommin, ja ainakin omasta mielestäni vastatuuleen on helpompi heittää vakaata distancea kuin vakaata väylädraiveria.

Lisäyksenä vielä kun moni on kysellyt kämmenpuolelle sopivia draivereita, niin kuin ketjun aloittaja niin haluaisin huomauttaa että kiekon vasen puoli on yleensä melko tarkkaan saman näköinen kuin oikeakin.
Eli jollei kiekko toimi rystyllä ja kämmenellä samalla tavalla niin voidaan melko isolla varmuudella sanoa että jomman kumman puolen heitto ei ihan toimi parhaimmalla mahdollisella tavalla (uskallan veikata kämmentä). Heittotreeniä mielummin kuin välineillä korjailua.

Totta tuokin, mutta pitää kuitenkin muistaa, että fore ja rysty ovat kuitenkin aika erilaisia heittotyylejä. Rystyheitossa kiekkoon tulee enemmän spinniä kuin foressa. Tämä taas vaikuttaa lentorataan. Sitten on tietysti henkilökohtaiset mieltymykset, eli miten kiekko sopii foreotteeseen. Itse heitän oikeastaan kaikkia muita kiekkoja paitsi Wraithia sekä forella että rystyllä. Wraith ei vaan kertakaikkiaan sovi käteen forella.

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Väylädraiverit
« Reply #86 on: 03.11.14 - klo:17:18 »
Omasta bägistä löytyy tällä hetkellä 400 F3 ja 750 F5. Tohon voisi hankkia vielä jonkun ylivakaamman.

Väylädraivereiden ja pituusdraivereiden erotteleminen on aika vaikeaa, joten itse käytän nimityksiä väylä, kontrolli ja pituus. Väylädraiverit 6-8, kontrolli 9-11 ja pituus 12->
Noissakin vähän vaikea erottaa kun esimerkiksi Valkyrie on monelle se pisin kiekko.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759

Offline Temppa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 160
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Korhonen
  • Seura: OFS
Vs: Väylädraiverit
« Reply #87 on: 03.11.14 - klo:17:39 »
Itsellä taitaa bägissä olla huimat kaksi tai kolme väylädraiveria, miten ne nyt luokittelee. Gstar Tiippari, joka on osottautunu helvetin hyväksi pannuksi, pääsee vasemmalle, suoraan ja oikeelle. Vakaampana väylädraiverina on taas FD2 joka sopii hyvin kämmenelle. Valkyrieitäkin on ollut joo ja lentäähä ne pitkälle ku "oikein " nakkaa,. Oon varmaa tykästyny diastancedraivereihin niitten leveemmän rimmin takia. Ja niitä myös käytänki, tai siis Dessua.  :-*

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Väylädraiverit
« Reply #88 on: 03.11.14 - klo:19:13 »
Mä kyllä väitän että tuo fore/spinnin määrä juttu on myös sellainen minkä taakse voi mennä piiloon. Kyllä forelta voi heittää kaikkia kiekkoja. Se on sit vaan hlökoht mieltymys mikä sopii just omaan näppiin, ja niitä sopimattomia ei pakota kukaan heittämään. Heitä PD:tä kummalta puolelta vaan, osut väylään. ;)

Ite heitän paljon CD:tä ja TL3:a pilleihin. Myös PD:tä jos lopussa on feidille vähän tilaa. Ei toi PD musta niin distäääns pannu ole. Ja myönnän heti ekana että oon ihan paska heittään midaria pilleihin, sillähän sitä kai pitäis. Ellei jopa putterilla *gasp*
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Väylädraiverit
« Reply #89 on: 03.11.14 - klo:19:23 »
Moni heittää PD:tä. CD:tä, Firebirdiä  yms. vakaampaa kapeilla väylillä. Toimiihan se kun heitto pysyy matalana ja on sen verran papua, ettei pannu ihan heti ala feidata. Kun heitto on matala niin pannu tulee alas ennen fadea ja sen johdosta monesti aatellan, että "eihän se nyt niin jyrä ollukkaan". Jyrempi pannu antaa lisäksi paljon anteeksi releasessa, varsinkin jos on taipumusta repiä oikealle. Varmaan mm. näiden takia monet perinteisemmät väylädraiverit tuntuvat alivakaammilta.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland