Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080831 times)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #345 on: 26.10.12 - klo:10:40 »
Jos kahtoo tästä videosta tuon hidastuksen, ni Suusterikilläkin tulee kyl tarvittaessa se loppuaskel. Mut vasta, kun heitto on jo selvästi ohi. Mun ongelma on se, että liikun eteenpäin samalla voimalla läpi draivin. Voima ja vauhti ei siirry kiekkoon toivotulla tavalla... läpijuoksu, niinku Jynkkä sitä kutsuu.


Offline Riku

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Anttila
  • Seura: Vampulan Urheilijat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #346 on: 26.10.12 - klo:10:47 »
Pitempää tullu jo ihmeteltyä mikä on ku ei toimi!?

Ihan hyvältähän se veto näyttää. Äijällä on varmasti maailman paras alle 900 reitattu draivi, mulle kelpais heti.

Hah :DDD

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #347 on: 26.10.12 - klo:10:50 »
Jos kahtoo tästä videosta tuon hidastuksen, ni Suusterikilläkin tulee kyl tarvittaessa se loppuaskel. Mut vasta, kun heitto on jo selvästi ohi. Mun ongelma on se, että liikun eteenpäin samalla voimalla läpi draivin. Voima ja vauhti ei siirry kiekkoon toivotulla tavalla... läpijuoksu, niinku Jynkkä sitä kutsuu. 



Läpijuoksu ja saattoaskel ovat kyllä kaksi täysin eri asiaa, jos heittolajeista puhutaan. Tarkoitat mahdollisesti juurikin samaa asiaa, mutta termit taisi mennä väärin.  Läpijuoksullahan tarkoitetaan sitä, että veto alkaa liian aikaisin, eli painopiste kerkeää mennä jo tukijalan yli. Ja näinollen vauhdinoton tuoma teho jää käyttämättä.

Ps. Susterikki ei taida heittää tuossa videossa draiverilla "maksimi avausta" (omaan silmään näyttäisi ihan putterilta jopa(?). + Will heittää tieten aina melko minimaalisella vauhdilla, kun vedon tekniikka on niin mahtava. Ei siis ole kummoista vauhtia joka vaatisi sitten sen reilumman saattoaskeleen.
« Last Edit: 26.10.12 - klo:11:01 by Jatama »

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #348 on: 26.10.12 - klo:11:13 »
Läpijuoksullahan tarkoitetaan sitä, että veto alkaa liian aikaisin, eli painopiste kerkeää mennä jo tukijalan yli. Ja näinollen vauhdinoton tuoma teho jää käyttämättä.

Tuo oli selkeämmin ilmaistu. Juuri tuosta on kyse.

Offline Riku

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 356
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Anttila
  • Seura: Vampulan Urheilijat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #349 on: 27.10.12 - klo:22:56 »

Pitempää tullu jo ihmeteltyä mikä on ku ei toimi!? No aika äkkiä siihen alko videon myötä löytyy vastauskin kun videosta käy ilmi että enemmä o pielessä ku oikein. Askeleet menee jotenki epämääräsesti vinoo, vika askel vielä tulee otettua tuonne oikeen sivuu urakalla, veto käy tuolla kropan takana, vetokin lienee vähä tasapaksu niija -30kg ei varmaa kans ois pahitteeks, että jos tässä sitä rojektii on sit talveks ;D

Ihmeen pitkälle kyllä tuollakin söhellyksellä star dessut lensi ku molemmat osu päätyaitaan jonne on abaut 115m-120m. Jos saamani tiedot pitää kentän koosta paikkaansa.

Jokoha ny tulis oikeesee paikkaankin ;)

Tota askellusta ny koitetaa ainakin siinä mielessä lähtee korjaan että ottais enempi suoraan askeleet kun nyt ne lähtee vähän tuolta oikeelta liikkeelle päätyen vasempaan, eli ikäänkuin hakisin inan antsaa kokoaika? ;) Mitään muuta ideaa mihin lähtis hakeen korjausta?

viikari

  • Guest
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #350 on: 28.10.12 - klo:21:18 »
Onko vinkkejä siihen miten tota lopun kiihtyvyyttä (siis käden repäsyä) pystyis treenaamaan, kun omat heitto pituudet on tossa 80-95 metriä ja toi lopun repäsy vähän jää puuttumaan. on toki paljon virheitä varmasti heitossa, mutta jos ton sais korjattua ensin, että heittoa vois rupee siitä rakentemaan. Kiitos etukäteen.

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #351 on: 28.10.12 - klo:23:51 »
Tässä vinkkiä loppukiihtyvyyteen:


Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #352 on: 01.11.12 - klo:22:34 »
http://www.sporttube.fi/view_video.php?viewkey=2f1904eb09d2e80a4cbf&page=1&viewtype=&category=mr  Tää video on auttanu mua tosi paljon. Suosittelen kaikille ehdottomasti jos on svingin kanssa ongelmia

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #353 on: 01.11.12 - klo:22:38 »
http://www.sporttube.fi/view_video.php?viewkey=2f1904eb09d2e80a4cbf&page=1&viewtype=&category=mr  Tää video on auttanu mua tosi paljon. Suosittelen kaikille ehdottomasti jos on svingin kanssa ongelmia
Ka jynkkäki löytäny pro-jounin opit. Se on kuule viimisen päälle ammatti-pro ja kollegansa Barry Schultzin kans kehittäny ton swingin. Lisäks voisit kyllä ottaa siltä pään valmennus-tunteja, se kertois kuule kuinka Jeesuksen avulla susta tulis voittaja...

Offline PeeHoo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 137
    • View Profile
  • Oikea nimi: Petteri H.
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #354 on: 02.11.12 - klo:06:57 »
http://www.sporttube.fi/view_video.php?viewkey=2f1904eb09d2e80a4cbf&page=1&viewtype=&category=mr  Tää video on auttanu mua tosi paljon. Suosittelen kaikille ehdottomasti jos on svingin kanssa ongelmia
;D
Reeniä.

Offline SuperJoni93

  • Juniori
  • **
  • Posts: 57
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #355 on: 02.11.12 - klo:20:47 »
http://www.sporttube.fi/view_video.php?viewkey=2f1904eb09d2e80a4cbf&page=1&viewtype=&category=mr  Tää video on auttanu mua tosi paljon. Suosittelen kaikille ehdottomasti jos on svingin kanssa ongelmia

Voe helevettiläinen. Katoin jo että jahas uutta linkkiä aiheessa. Laittelin musat pois ja innoissaan linkkiä auki... Into katosi hyvin äkkiä  :D

Offline Edu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Lehtinen
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #356 on: 05.11.12 - klo:17:15 »
Tulipa tässä mieleen kun oli puhetta näiden ammattimiesten heitto tekniikasta niin millä omaa tekniikkaa voi lähteä harjoittelemaan, vaikka näin sisätiloissa kun kelit ei oikeen enää ulkona anna periks? Itte oon yrittäny kattoa videoita ja lukea täältä neuvoja mutta välillä tuntuu, että tartteis niin sanotusti kädestä pitäen opetusta. Vielä kun ulkona on pystynyt niin oon kyllä kuvannuy muutamia heittoja ja yrittäny kattoo ja vertailla. Silti tuo tuntuu vaan niin vaikeelta ja että sitä ei kuitenkaan nopeassa vauhdissa saa toimimaan. Kun yrittää yhdistää monta asiaa yhteen suoritukseen ja miettiä kaikkia kohdalleen niin aina joku menee pieleen. Olisiko täällä jotain hyvän ja pitkän heittosuorituksen omaavaa henkilöä joka voisi ohjeistaa meitä muita että miten itse on opetellut aikoinaan heittämään. Ite oon nyt harjotellu tota rystyheittoo vasta alle puol vuotta joten en nyt oleta että pitäiskään lentää 150m. Mutta mielellään ottaisin apuja vastaan siihen että ei ala koko ajan vain harjottelemaan väärin.

Tällä hetkellä omat heitot siinä 80-100m muutamia yli 110m saanu heitettyä. Silti tuntuu että varmuus ja tekniikka ei ole kunnossa joten apuja kaivattaisiin.

Myös se on ihmetyttänyt että putterit ja midarit lentää sen 70m ja esim. star leopard ja star tl lentää lähes tulkoon aina yhtä pitkälle kun draiverit. Tietysti nämä pisimmät heitot on kyllä lähtenyt draivereilla mutta yleisesti saan itse ainakin heitettyä näitä hitaampia kiekkoja myös yhtä pitkälle eli oman käsityksen mukaan jotain on pielessä?
« Last Edit: 05.11.12 - klo:17:27 by Edu »

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #357 on: 05.11.12 - klo:17:40 »
Tulipa tässä mieleen kun oli puhetta näiden ammattimiesten heitto tekniikasta niin millä omaa tekniikkaa voi lähteä harjoittelemaan, vaikka näin sisätiloissa kun kelit ei oikeen enää ulkona anna periks? Itte oon yrittäny kattoa videoita ja lukea täältä neuvoja mutta välillä tuntuu, että tartteis niin sanotusti kädestä pitäen opetusta. Vielä kun ulkona on pystynyt niin oon kyllä kuvannuy muutamia heittoja ja yrittäny kattoo ja vertailla. Silti tuo tuntuu vaan niin vaikeelta ja että sitä ei kuitenkaan nopeassa vauhdissa saa toimimaan. Kun yrittää yhdistää monta asiaa yhteen suoritukseen ja miettiä kaikkia kohdalleen niin aina joku menee pieleen. Olisiko täällä jotain hyvän ja pitkän heittosuorituksen omaavaa henkilöä joka voisi ohjeistaa meitä muita että miten itse on opetellut aikoinaan heittämään. Ite oon nyt harjotellu tota rystyheittoo vasta alle puol vuotta joten en nyt oleta että pitäiskään lentää 150m. Mutta mielellään ottaisin apuja vastaan siihen että ei ala koko ajan vain harjottelemaan väärin.

Tällä hetkellä omat heitot siinä 80-100m muutamia yli 110m saanu heitettyä. Silti tuntuu että varmuus ja tekniikka ei ole kunnossa joten apuja kaivattaisiin.

Myös se on ihmetyttänyt että putterit ja midarit lentää sen 70m ja esim. star leopard ja star tl lentää lähes tulkoon aina yhtä pitkälle kun draiverit. Tietysti nämä pisimmät heitot on kyllä lähtenyt draivereilla mutta yleisesti saan itse ainakin heitettyä näitä hitaampia kiekkoja myös yhtä pitkälle eli oman käsityksen mukaan jotain on pielessä?

Sama täällä (aivan sama tilanne itsellä).
VDGC ry

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #358 on: 05.11.12 - klo:18:32 »
Myös se on ihmetyttänyt että putterit ja midarit lentää sen 70m ja esim. star leopard ja star tl lentää lähes tulkoon aina yhtä pitkälle kun draiverit. Tietysti nämä pisimmät heitot on kyllä lähtenyt draivereilla mutta yleisesti saan itse ainakin heitettyä näitä hitaampia kiekkoja myös yhtä pitkälle eli oman käsityksen mukaan jotain on pielessä?

Näin se menee, isot pojat heittävät Rociakin yli 100m. Ei kannata hämääntyä sillä Leopard ja TL ovat drivereita, väylädrivereitä. Monet käyttävät distancekiekkoina Valkyrietä ja Teebirdiä, joten kannattaa unohtaa se kiekkojen nopeusluokitus ja heittää sitä mikä sopii omaan kouraan hyvältä.

Offline peperoni

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 265
    • View Profile
  • Oikea nimi: Timo Mäkelä
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #359 on: 06.11.12 - klo:09:10 »
Tällä hetkellä omat heitot siinä 80-100m muutamia yli 110m saanu heitettyä. Silti tuntuu että varmuus ja tekniikka ei ole kunnossa joten apuja kaivattaisiin.

Myös se on ihmetyttänyt että putterit ja midarit lentää sen 70m ja esim. star leopard ja star tl lentää lähes tulkoon aina yhtä pitkälle kun draiverit. Tietysti nämä pisimmät heitot on kyllä lähtenyt draivereilla mutta yleisesti saan itse ainakin heitettyä näitä hitaampia kiekkoja myös yhtä pitkälle eli oman käsityksen mukaan jotain on pielessä?

Yksi kesä on nyt aika lyhyt aika harrastaa mitään lajia, joten jaksa vain pelata niin kyllä ne palaset alkavat pikkuhiljaa loksahdella kohdilleen. Vinkkejä kannattaa ottaa vanhemmilta harrastajilta ja täältä foorumilta, mutta aina kannattaa pitää mielessä, että  ei ole mitään ainoaa oikeaa tyyliä vaan kannattaa aina ottaa huomioon mikä tuntuu parhaimmalta.

Korkean nopeus-luokituksen omaavia kiekkoja pitää heittää lujempaa kuin hitaampia lättyjä, jotta ne käyttäytyisivät oikealla tavalla. Jokin viisaampi täällä sanoin joskus hihavakiona, että yhden nopeusluokan nosto lisäisi pituutta noin 10m. Se että ne speed13 kiekot ei lennä vielä hyvin johtuu vain siitä, että et saa vielä tarpeeksi voimaa/vauhtia niille kiekoille. Muutenkin tuollaiset himojyrät kannattaa vielä unohtaa ja keskittyä heittämään niillä kiekoilla joilla tuntuu mukavalta ja siinä samassa hioa sitä heittotekniikkaa. Toistot ovat avain siihen, että pystyy hallitsemaan kroppaa haluamalla tavalla nopeissakin vedoissa.
« Last Edit: 06.11.12 - klo:09:13 by peperoni »