Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080620 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #615 on: 10.07.13 - klo:09:27 »
Liian paljon pelkällä kädellä? Vai liian paljon pelkällä kyynärvarrella? Jos kädeksi lasketaan se raaja, joka alkaa jostain lapaluiden kohdalta ja päättyy kynsiin, niin ollaan jo aika pitkällä. Iso virhe on luulla, että veto pitäisi tehdä jollain kylkilihaksella tai aloittaa pyöräyttämällä kroppaa kiekonheittäjän tyyliin.

Joo en nyt tiedä ihan että millä osalla kättä ne aloittelevat runttaajat heittää, mut luulisin että tiedät mistä tarkoitan.

Mutta tuossapa tuli juuri hyvin että käsi jatkuu lapaluihin asti, sitten siinä vieressä on taas muita lihaksia ja kohta lantio ja jne jne. Eli koko tämän kineettisen ketjun pitäisi olla mukana, oikean ajoituksen kanssa.

Samaa mieltä kyllä olen että pikkuasioihin on ihan turha kompastua. Kantapääpyörähdykseen voi ihan konkreettisestikin kompastua. (!)

Foorumin eka viesti, wuhuu!

Apuja draiviin kaivataan täälläkin. Muutin hieman käden kohtaa kiekossa, ja sen jälkeen joka nykäisyssä kiekko "fläpättää" oikealle. Ei lennä siis vakaasti. Käden asentoa muutin sen takia, että toivoin saavani kiekkoihin lisää spinniä. Siirsin käden siten, että "tähtäysvaiheessa" rystyset osoittavat koriin kun ennen ne osoittivat kello kahteen. Missä kohtaa te pidätte otetta vedon alkuvaiheessa?

Vaikee sanoo pelkästään tän perusteella mutta kuulostaa että yrität tehdä jotain luonnotonta heiton aikana. Kiekolle ei ainakaan kannata yrittää mitenkään keinotekoisesti antaa lisää spinniä jollain ranteenvempautuksella lopussa, kuten jotkut tekevät (en ole varma onko siitä tässä kyse vai mistä). Itsehän siis myös mm. kiersin käsivartta kiekon ympärille logiikalla että siitä tulee enemmän spinniä. Höpöhöpö.

Grippi on ehkä tärkein, sen jälkeen vaan ranne oikeeseen asentoon että kiekko lähtee flättinä (eli ei kallellaan kummallekaan sivulle eikä nokka ylös/alas) ja sen jälkeen heitto. Kiekkoon tulee kaikki tarvittava spinni ihan automaattisesti siinä vaiheessa kun käden liikesuunta vaihtuu nopeasti käden oiettua eteen, ja kiekko haluaa jatkaa eteenpäin, kiepsahtaa grippipisteen ympäri ja lähtee matkaan.

Gripistä löytynee paljonkin kuvia googlettamalla vaikka disc golf (power) grip

Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline jaos

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 141
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #616 on: 10.07.13 - klo:13:34 »
Näistä mallia ja johan kiekko lentää.




Offline llaine

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 28
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Laine
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #617 on: 11.07.13 - klo:16:29 »
Jos englanti sujuu niin kannattaa vilkasta http://www.discgolfreview.com/resources/technique.shtml. Varsin näppärä sivusto ainakin omasta mielestä. Samaisen sivuston forumilta löytyy myös threadi nimeltä "Maxing out @ 300 ft", joka kannattaa lukaista läpi.


Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #618 on: 11.07.13 - klo:18:07 »
Jos englanti sujuu niin kannattaa vilkasta http://www.discgolfreview.com/resources/technique.shtml. Varsin näppärä sivusto ainakin omasta mielestä. Samaisen sivuston forumilta löytyy myös threadi nimeltä "Maxing out @ 300 ft", joka kannattaa lukaista läpi.

En diggaile tuon sivuston ja foorumin jutuista, mutta nuo Q&A-kohdat on ihan jees.

Offline Mahwell

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 037
    • View Profile
  • Oikea nimi: Max Westerberg
  • Seura: VDGC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #619 on: 14.07.13 - klo:11:28 »
Hyvä kuva vedon taakseviennistä.

VDGC ry

Offline reisvi-3

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 193
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Reiss
  • Seura: Talin Tallaajat
Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #620 on: 14.07.13 - klo:20:24 »
Kyl, Dossi hakee kans aikaa kaukaa vedon. Eipähän ole kropan takana.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #621 on: 15.07.13 - klo:14:55 »
Mitenkäs painatte peukalolla draivatessa (powergripillä) ? Itse nyt jahkailen tuon peukalon kanssa..painaakko kärjellä vai koko peukalolla?
Tuntuu, että nyt kun tehoja on ilmeisesti pikkuisen enemmän draivissa, niin toisinaan kiekko karkaa otteesta liian aikaisin. Eli ote ei ole tarpeeksi tiukka.

Ja jotta homma ei olisi liian helppoa, niin ote ja rannehan pitäisi pitää mahdollisimman löysnä vedon alussa jotta ranne ei menisi lukkoon.



« Last Edit: 15.07.13 - klo:15:10 by Champion Beast »
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline mambo

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 470
    • View Profile
  • Oikea nimi: Janne Uggeldahl
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #622 on: 15.07.13 - klo:15:02 »
Mitenkäs painatte peukalolla draivatessa (powergripillä) ? Itse nyt jahkailen tuon peukalon kanssa..painaakko kärjellä vai koko peukalolla?

Olen miettinyt samaa. Feldy painotti jollain klinikalla, että oikea tapa on painaa peukalolla tyvestä asti (jälkimmäinen kuva). Mutta mutta, kysyin asiasta Averyltä tämän kesän klinikalla, niin hän sanoi pitävänsä peukaloa ensimmäisen kuvan asennossa ja kertoi itsellään rentouden kärsivän jos hän puristaa kiekkoa koko peukalon matkalta (jälkimmäinen kuva).

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #623 on: 15.07.13 - klo:15:04 »
Mitenkäs painatte peukalolla draivatessa (powergripillä) ? Itse nyt jahkailen tuon peukalon kanssa..painaakko kärjellä vai koko peukalolla?
Itse en varsinaisesti paina mitään. Tai ainakaan ajattele sitä. Peukalo lepää/painaa kiekolla koko pituudeltaan. Avery Jenkins ainakin pitää peukkua vähän koukussa ensimmäisen kuvan tapaan.
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #624 on: 15.07.13 - klo:15:09 »
Mitenkäs painatte peukalolla draivatessa (powergripillä) ? Itse nyt jahkailen tuon peukalon kanssa..painaakko kärjellä vai koko peukalolla?
Itse en varsinaisesti paina mitään. Tai ainakaan ajattele sitä. Peukalo lepää/painaa kiekolla koko pituudeltaan. Avery Jenkins ainakin pitää peukkua vähän koukussa ensimmäisen kuvan tapaan.

Miten saat draiviin spinniä jos et paina peukalolla?  Ainakin omalla kohdalla tuo spinni tulee siitä kun kiekko repeytyy irti peukalon puristuksesta. Liian löysä ote niin ei spinniä / kiekko karkaa liian aikaisin räpylästä.
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #625 on: 15.07.13 - klo:15:14 »
Itse pidän tuon ensimmäisen kuvan mukaisesti. Tähän tyyliin olen siirtynyt melko hiljattain ja tuskin tulee paluuta entiseen. Heitto tuntuu napakammalta ja tarkemmalta. Samalla se auttaa pitämään nokkakulman alhaalla.

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #626 on: 15.07.13 - klo:15:26 »
Mitenkäs painatte peukalolla draivatessa (powergripillä) ? Itse nyt jahkailen tuon peukalon kanssa..painaakko kärjellä vai koko peukalolla?
Itse en varsinaisesti paina mitään. Tai ainakaan ajattele sitä. Peukalo lepää/painaa kiekolla koko pituudeltaan. Avery Jenkins ainakin pitää peukkua vähän koukussa ensimmäisen kuvan tapaan.

Miten saat draiviin spinniä jos et paina peukalolla?  Ainakin omalla kohdalla tuo spinni tulee siitä kun kiekko repeytyy irti peukalon puristuksesta. Liian löysä ote niin ei spinniä / kiekko karkaa liian aikaisin räpylästä.

Joo kuten niin en ole edes hirveästi hoksinut ajatella sitä. Itestä tuntuu että se ote on aika kokonaisvaltainen, enkä erityisesti juuri paina lujaa jostain. Täytyypä kotona ottaa kiekko käteen ja ihmetellä vähän sitä, mitenkä tuota powergrippiä oikein pitää  :D. Jos vaikka kokisi jotain ahaa-elämyksiä.
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #627 on: 15.07.13 - klo:15:29 »
Mä en purista kiekosta oikeastaan yhtään missään heitossa.

Offline Champion Beast

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 433
  • "Siihen uskoo ku sen näkee"
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Tolonen
  • Seura: HCDG
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #628 on: 15.07.13 - klo:15:35 »
Mä en purista kiekosta oikeastaan yhtään missään heitossa.

Miten sie saat keikon pysymään kourassa draivatessa?
Team Latitude 64° Finland
Team Trilogy Finland

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #629 on: 15.07.13 - klo:15:45 »
Mä en purista kiekosta oikeastaan yhtään missään heitossa.

Miten sie saat keikon pysymään kourassa draivatessa?

Kyllä se siinä kohtuu hyvin pysyy. Mutta en kyllä kuulu pisimmille heittäviin, joten en varmaankaan ole hyvä esimerkki.