Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080619 times)

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #840 on: 20.12.13 - klo:11:39 »
Olen tullut siihen lopputulokseen että foorumilla heittää kaikki yli 120m rystyä ja forellakin menee 100metriä..

Pitää muistaa, että treenatessa kentällä suunnalla ei ole niin väliä. Kyllä siinä kuuluukin pidemmälle saada kuin radalla.

Mutta juu, mä en heitä noin pitkälle.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #841 on: 20.12.13 - klo:11:44 »
Wanhana partiolaisena täytyy sanoo että noi mitat on helpoin kävellen tarkistaa ns.ASKELPARI mitalla.

Aiemmin kun heitettiin keihästä ja kaikkea muutakin, tuli mitattua jalkamitalla noin 300 miljoonaa kertaa ja tarkistettua mitalla. Siitä sai mitan aika täydellisesti metriksi. Totta kai sellanen 5 % vara pitää aina laskea.

Mulla kyllä normaalistikin suht pitkä askel, mutta "metrin mittainen askel" on toki hieman pidempi ja siten hyvin tarkasti metrin mittainen askel =D.


Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #842 on: 20.12.13 - klo:12:55 »
Wanhana partiolaisena täytyy sanoo että noi mitat on helpoin kävellen tarkistaa ns.ASKELPARI mitalla.

Aiemmin kun heitettiin keihästä ja kaikkea muutakin, tuli mitattua jalkamitalla noin 300 miljoonaa kertaa ja tarkistettua mitalla. Siitä sai mitan aika täydellisesti metriksi. Totta kai sellanen 5 % vara pitää aina laskea.

Mulla kyllä normaalistikin suht pitkä askel, mutta "metrin mittainen askel" on toki hieman pidempi ja siten hyvin tarkasti metrin mittainen askel =D.

Ja kun virhe toistuu 120 kertaa, niin tulee jonkin verran heittoa saadun tuloksen ja todellisuuden väliin.

Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #843 on: 20.12.13 - klo:13:01 »
Wanhana partiolaisena täytyy sanoo että noi mitat on helpoin kävellen tarkistaa ns.ASKELPARI mitalla.

Aiemmin kun heitettiin keihästä ja kaikkea muutakin, tuli mitattua jalkamitalla noin 300 miljoonaa kertaa ja tarkistettua mitalla. Siitä sai mitan aika täydellisesti metriksi. Totta kai sellanen 5 % vara pitää aina laskea.

Mulla kyllä normaalistikin suht pitkä askel, mutta "metrin mittainen askel" on toki hieman pidempi ja siten hyvin tarkasti metrin mittainen askel =D.

Ja kun virhe toistuu 120 kertaa, niin tulee jonkin verran heittoa saadun tuloksen ja todellisuuden väliin.

5 % on edelleen 5 %, vaikka sen kertois kuinka monta kertaa ;) . 120 m matkalla puhutaan 6 m virhemarginaalista.

Itse käytän kansalaisen karttapaikkaa heittojen mittailuun, ellen ole futis- tai pesiskentällä viskomassa. Olen havainnut melko luotettavaksi, jos vain osaa määrittää siihe tarkasti heitto ja puotamispaikan esim. maaston merkeistä.

Foorumilla porukka saattaa olla ihan oikeassakin, kun puhuu heittäneensä 120 m. Virhettä tulee siinä kun kerran elämässä tapahtunut suoritus muuttuu puheessa ja tekstissä muotoon "parhaimmillaan heitän". Minusta tuo parhaimillaan pitäis olla suht toistettavissa oleva taso. Itse heitän parhaimmillaan karvan päälle satkuja ja usein jään alle. Pari kertaa olen yltänyt 120m ihmeisiin. Toisille arkipäivää, ei minulle.
« Last Edit: 20.12.13 - klo:13:13 by Larzi »
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #844 on: 20.12.13 - klo:13:39 »
itekin toki olen heittänyt muutaman haamuheiton forella(150-noin 160m)kun tuuli tullut oikeelta sivu/takaa ja silloin heittäny jollain alivakaalla dessulla jota en muuten kauheesti ehkä käyttäs.. talin draivinfieldillä "tiipaikoilta" 18 korin yli siihen pusikkoon ennen hevostietä.

muuten ehkä onnistunut golfdraivini parhaillaan jonkun 140m huitteilla ja toistettavasti ehkä 120-125m suht tarkasti, kovalla tuulella ehkä 110-115m. monta tekijää tosiaan tossa. Noikin mitat tossa siis silloin kun draivi on tikissä, eli ei aina

Mutta kyllä Tapani silti vähättelee mittojaan..!!!
« Last Edit: 20.12.13 - klo:13:41 by monster »

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #845 on: 20.12.13 - klo:13:53 »


Mutta kyllä Tapani silti vähättelee mittojaan..!!!

Joo, sillä on paljo isompi mitä joskus se on puhunu.

Offline juhas89

  • Juniori
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha S.
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #846 on: 20.12.13 - klo:14:06 »
Olen tullut siihen lopputulokseen että foorumilla heittää kaikki yli 120m rystyä ja forellakin memee 100metriä
Minäpä en! :-[

En minäkään. Rystyllä 70-80 metriä on varmaan aika tarkka pituus jolloin vielä heitossa on hyvä kontrolli.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #847 on: 20.12.13 - klo:15:16 »

5 % on edelleen 5 %, vaikka sen kertois kuinka monta kertaa ;)

Joo. Sitten kun aletaan olla 7-8 m mittausvirheissä, on heitetty jo niin pitkälle, ettei oo mitään väliä enää =D.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #848 on: 20.12.13 - klo:16:03 »
itekin toki olen heittänyt muutaman haamuheiton forella(150-noin 160m)kun tuuli tullut oikeelta sivu/takaa ja silloin heittäny jollain alivakaalla dessulla jota en muuten kauheesti ehkä käyttäs.. talin draivinfieldillä "tiipaikoilta" 18 korin yli siihen pusikkoon ennen hevostietä.

muuten ehkä onnistunut golfdraivini parhaillaan jonkun 140m huitteilla ja toistettavasti ehkä 120-125m suht tarkasti, kovalla tuulella ehkä 110-115m. monta tekijää tosiaan tossa. Noikin mitat tossa siis silloin kun draivi on tikissä, eli ei aina

Mutta kyllä Tapani silti vähättelee mittojaan..!!!

Mä meen Villen linjoilla kans.

EDIT: Tosin rystypuolelta. Tänään kävin Lassin kanssa kylmiltään muutaman foren Lassin kiekoilla nyppäämässä ja totesin että varmasti tulee 30m mittaa (oikeelle tai vasemmalle siitä linjasta mihin tähtäsin) mutta saan myös 85m lähteen välillä.  ;D

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #849 on: 20.12.13 - klo:16:08 »
Mutta kyllä Tapani silti vähättelee mittojaan..!!!

No paras tapa on tsekata kotirata, eli Lauste. Siellä kun koko ajan pelaa, tietää miten pitkälle heittää.

Esimerkiksi väylillä 4 ja 5 jää mulla avaukset tavallisesti 30-40m vajaaksi, kummassakaan en ole koskaan saanut korille asti. Väylät on 126m metrin ylämäkeen ja 134 metrin alamäkeen.

Myöskään väylää 17 (puistolayoutin 11) en ole saanut kertaakaan 10 m säteelle ja pituutta lienee noin 115 m parin metrin ylämäkeen. Väylästä 22 ei tarvi edes haaveilla (127 m putkesta ja hieman ylämäkeen).

Foreväyliä lausteella ei montaa ole, mutta väylä 7 ja 23 (molemmat 95 m) menevät kyllä korille asti, mutta käytännössä täysillä saa hyssen heittää.

Ja mullakin tosiaan parhaat golfdraivit varmaan siellä 130 m paikkeilla, mutta toistettava mitta on bäkkärillä 105-110m ja forella kymppi vähemmän.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #850 on: 20.12.13 - klo:16:11 »
Mistä kuvakulmasta kannattaisi kuvata analysointia varten? Mikä on mielestänne paras referenssivideo sitä ajatellen?

Offline MarkoJ

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 611
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Jalo
  • Seura: Woodpeckers
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #851 on: 20.12.13 - klo:23:59 »
Mistä kuvakulmasta kannattaisi kuvata analysointia varten? Mikä on mielestänne paras referenssivideo sitä ajatellen?


Mun mielestä suoraan takaa ja suoraan sivusta. Pelkästään toinen niin jää paljon näkemättä.
If it goes to the right, it´s anhyzer. If it goes to the left, it´s a hyzer. If it goes straight, it´s a miracle.

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #852 on: 21.12.13 - klo:18:23 »
Mistä kuvakulmasta kannattaisi kuvata analysointia varten? Mikä on mielestänne paras referenssivideo sitä ajatellen?


Mun mielestä suoraan takaa ja suoraan sivusta. Pelkästään toinen niin jää paljon näkemättä.
Joskus minusta auttaa jos on edestä kuvattu.
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #853 on: 21.12.13 - klo:18:29 »
Tässä olis takaa kuvattuna tän päivän treeneistä sellanen 110 m distancee PD:llä. Paljon on tehtävää, mutta kevääseen mennessä on tarkotus oppia tuo vauhdillinen heitto ja saada ainakin 10m lisää.

http://www.youtube.com/watch?v=pyb9VTDJmzg&feature=youtu.be

Offline napati

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 348
    • View Profile
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #854 on: 21.12.13 - klo:22:51 »
Tässä olis takaa kuvattuna tän päivän treeneistä sellanen 110 m distancee PD:llä. Paljon on tehtävää, mutta kevääseen mennessä on tarkotus oppia tuo vauhdillinen heitto ja saada ainakin 10m lisää.

http://www.youtube.com/watch?v=pyb9VTDJmzg&feature=youtu.be

Helposti, vaihdat PD:n dessuun tai bossiin ja heität samalla lailla ni tulee kymppi lisää.
Ei ny. Musta toi on oikeenki hyvän näköstä ajotusten suhtee, kuten jo hölisin aikasemmin. Sitä takaviistoo vähä enempi ehkä, tulee ihan aavistuksen kropan takaa.