Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080651 times)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #900 on: 12.01.14 - klo:11:53 »
Ei siis käännetä kylkeä juurikaan menosuuntaan, vaan pidetään rintamasuunta melko lailla kohteeseen.

Onhan se kylki edellä heiton alkuvaiheessa (kun kiekko viedään taakse). Ei vartaloa saa muuten mukaan voimaa tuottamaan. Tai sit kaikki näistäkin hepuista heittää väärin.




Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #901 on: 12.01.14 - klo:12:48 »
Ei siis käännetä kylkeä juurikaan menosuuntaan, vaan pidetään rintamasuunta melko lailla kohteeseen.

Onhan se kylki edellä heiton alkuvaiheessa (kun kiekko viedään taakse). Ei vartaloa saa muuten mukaan voimaa tuottamaan. Tai sit kaikki näistäkin hepuista heittää väärin.


Siis kääntyyhän se jonkin verran siinä vikalla askeleella, tairkoitin lähinnä ettei laukata sitä vauhtia kylki edellä niinkuin kovin moni tekee. Kattokaa videolta mielummin henen foreja ku kenenkään jenkin. Se heittää oikein. Ja smoothisti  :D

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #902 on: 12.01.14 - klo:13:00 »
Vaivauduin tuon videonkin katsomaan ja löytyihän siitä vauhdinotollisesti yksi hyvä fore. Nimittäin koko videon viimeinen. Mutta se heittikin kupille  ;D Muut oli aika kamalaa katsottavaa...

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #903 on: 12.01.14 - klo:13:37 »
Mulla oo mitää väliä vaikka heittäis jalkojen välistä kunhan se toimii ja ei riko paikkoja. Wysockin foret lentää joku 4kilometriä suuntaansa ni kylä sen on oltava hyvä..

Offline jaffa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #904 on: 12.01.14 - klo:15:19 »
Noniin avataan foorumikokemusta vähän ja laitetaan jonkinlaista heittoa analysoitavaksi.  :)

Sama heitto kuvattuna takaa ja sivusta hidastuksien kera. Laittakaas ajatuksia ilmoille niin saadaan kunnolla pää pyörälle heiton suhteen. Korjattavaa löytyy jo omasta takaa, mutta kertokaa ajatuksianne niin katsotaan olenko oikeilla jäljillä.

Paljonhan tuossa on hyvää. Jos haluat metrejä lisää, niin hartialinja voisi kääntyä enempi ja saisit vähän pidemmän taaksevedon. Vapaa käsi (sinulla oikea) kannattaa vetää rykäsyssä ihan kroppaan kiinni.

Hyvä että jotain oikeinkin tapahtuu. Tuossa koitin hieman kontrolloidumpaa vetoa etten kääntänyt hartioita enempää, kuin myös päätä 90 astetta enempää pois kohteesta ja keskityin enemmän käden kiihtyvyyteen rinnan kohdilta, en kyllä tiedä onnistuinko siinä vielä.

Vedon hakemiseen rinnan läheltä oon keskittynyt nyt enemmän, onnistuessa huomannut vaikutusta spinnin määrään, otteen vaan pitäessä. Nyt näyttää veto lähtevän vähän turhankin korkealta, vedon ollessa rinnan kohdilla alempana? Kyynärpäätä voisi varmaan hieman kauemmas hakea ennen "vedon avaamista"? Vapaata kättä myös mietitty ja keskityn siihen vasta, kun muuta pakettia saanut ajettua sisään. Tuossa videossa tukijalka hieman luistaa alta ja pyörähdys päkiälle takaisin jää vajaaksi kun tasapainoa koittaa pitää  :D

Kesällä EO:n tutkaan koitin "hieman" eri tekniikalla +130g blizzardia rykiä, niin viidestä heitosta neljä oli 104kmh ja yksi jäi 101. Normikiekolla varmasti pienempi lähtönopeus, mutta olettaisin ainakin realistisesti 90 lähtönopeuden olevan. Lähtönopeutta kuitenkin tuon verran löytyessä olettaisin että spinnin määrä (+=huono tekniikka  :D) itsellä tuota heiton pituutta rajoittaa, heittojen jäädessä n. 110 metrin viivalle, joitain 120m lipsahduksia lukuun ottamatta.

Jos joltain löytyy parempia ajatuksia omien tilalle, niin kertokaa ihmeessä ja lisääkin otetaan vastaan.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #905 on: 12.01.14 - klo:15:38 »
lnk pls niitä henen  foreja niin katsotaan toki  :)
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #906 on: 12.01.14 - klo:16:45 »
lnk pls niitä henen  foreja niin katsotaan toki  :)
En jaksa puhelimella alkaa kaivaan, mutta ainakin lcgm8 vihiojan ja epilän viikkispätkissä näkyy vissiin useammassakin. Henri tosiaan pistelee todella vaivattomia foreja, 120m heitto näyttää ihan samalta kuin 70m ryki.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #907 on: 12.01.14 - klo:16:59 »
Täsä on ny yks ainaki.


Offline Seppase

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 468
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Seppä
  • Seura: Tomoottajat, TFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #908 on: 12.01.14 - klo:17:30 »

Jostain syystä kun yritän lainata tähän Miguelin videokommenttia niin tää muuttuu ihan ripuliks eli menköön ilman lainausta.

Miguelin foreen tämä siis. Ensimmäinen asia minkä määkin siinä nään on toi ristiaskel taaemmalla jalalla. Mun foret rupes toimiin oikeesti vasta kun opettelin siitä pois. Alla on pari linkkiä mun foreihin josta ainakin näät miten mä askellan.

https://www.dropbox.com/s/yefme6qhjrtm4t1/Putterifore.mp4 60-80 m Basis JOKERi
https://www.dropbox.com/s/web563jdp4n1yc6/Foredraivi.mp4 80-100 m C-PD

Askellukseen auttaa erityisesti toi lähtöasento, koita tollasta jossa vasuri on takana ja oikee edessä. Rintamasuunta on tällöin eteenpäin. Vauhdinotossa roppa kääntyy sen verran vinot vatsalihakset on kehon etummainen osa, sen enempää ei näytetä kylkeä menosuunnalle (imho). Pieni nojaaminen kiekon päälle on ainakin auttanu mua tasapainottaan tota heittoa. Lisäks tossa näkyy jollakinlailla toi taaemman jalan ponnistus heittoon lähdettäessa: oikuri ruopasee takaa --> kylki kääntyy --> kiekko lähtee. Toi askellus onkin lähinnä se asia mitä tosta lähtisin korjaamaan. Sitten kun se on kunnossa niin voi miettiä uudestaan onko tarpeita korjailla jotain lisää. Hop step ja ristiaskellus eteen on kummatkin varmasti hyviä, ite suoritan sillä hop stepillä. Ristari eteen on kylläkin sellanen mitä aion kokeilla tässä kun saan itteni väkerrettyä halliin.

Saattamisesta voi olla kai monta mieltä, mutta mää en osaa olla saattamatta heittoa jotenkin. Jos sen saa pysähtyyn kun seinään niin kai sekin toimii. Tossa forekoontivideossa missä jenkit heittää, nähdään mun mielestä pitkälti toisen koulukunnan foreja, missä käsi toimii enemmän voimantuottajana. Hyvin nekin starat heittää, joten ei voi mun mielestä sanoa niiden heittävän väärin. Eri asia on se että kumman formin käyttäminen syö syödä roppaa enemmän pitkän ajan kuluessa. Näkisin, että kyynärpään kiinnipitäminen ropassa on nivelille rauhallisempaa, mutta tää menee jo arvailun puolelle.

Jos Lassi tai joku muu forevelho haluaa heittää kommenttia nuista mun foreista, niin kertokoon toki. :)
« Last Edit: 12.01.14 - klo:17:33 by Sepulii »
P2 Envy JOKERi Roc3 Gator LASERi Firebird TITANi PD Destroyer PD2

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #909 on: 12.01.14 - klo:19:20 »
Jaffalla ihan hyviä näkemyksiä omasta draivistaan. Itse en kyselisi parempia kehittämiskohteita, vaan keskittyisin noihin. Veto tosiaan lähtee hieman korkealta koukaten alemmas, tehden heitosta jopa hieman airbouncerin, mikä taas syö tehoja. Ja minun mielestäni kontrollidraivissakin saa pään antaa reilusti kääntyä taakse. Jos väkisin yrittää pitää katsetta koko ajan kohteessa, niin se rajoittaa hartioiden liikkuvuutta ja taas jää heitosta tehoja pois lukuunottamatta The Champin draivia.

Ps. Muista reenata sipulia  ;)

Offline jaffa

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 11
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #910 on: 12.01.14 - klo:19:42 »
Jaffalla ihan hyviä näkemyksiä omasta draivistaan. Itse en kyselisi parempia kehittämiskohteita, vaan keskittyisin noihin. Veto tosiaan lähtee hieman korkealta koukaten alemmas, tehden heitosta jopa hieman airbouncerin, mikä taas syö tehoja. Ja minun mielestäni kontrollidraivissakin saa pään antaa reilusti kääntyä taakse. Jos väkisin yrittää pitää katsetta koko ajan kohteessa, niin se rajoittaa hartioiden liikkuvuutta ja taas jää heitosta tehoja pois lukuunottamatta The Champin draivia.

Ps. Muista reenata sipulia  ;)

Kyllähän tuossakin jo työnsarkaa piisaa  :) Tuossa hartiatyöskentelyä vielä katselin niin sitä tehokkaammaksi tosiaan, myös takaisintulovaiheessa.

Sipulia reenataan, mutta pöyristyneet ilmeet jäävät, heitoista riippuen :D

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #911 on: 12.01.14 - klo:20:04 »
Foressa ristiaskeleella kyllä saa enemmän tehoa heittoon, kun saa pidemmän vedon ja enemmän kropan kiertoa, mutta omien kokeilujen jälkeen tämä taas saa paketin hajoamaan paljon helpommin. Upsissa tosin koen tämän ehdottomana, ainakin itseni kohdalla. Yleensä olen itse heitellyt foreavaukset kyllä ristiaskeleella distanssia heitettäessä ja ilman, kun on tarkempaa puuhaa. En näiden kahden välillä ole itse juuri eroa huomannut, paitsi ristiaskeleella lähtiessä repimään liikaa on kiekko usein kyllä ihan missä sattuu,  maltti se maan perii tässäkin sanoisin

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #912 on: 12.01.14 - klo:20:17 »
Ristiaskel takaa upsissa on vihonviimeinen virhe. Vaikea edes kuvitella miten se voisi auttaa. Edestä sen sijaan joo, jos vedetään oikein keihäsvauhdilla.

Offline fobba

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 015
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kai Törmi
  • Seura: fgck
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #913 on: 12.01.14 - klo:20:23 »
Noniin avataan foorumikokemusta vähän ja laitetaan jonkinlaista heittoa analysoitavaksi.  :)

Sama heitto kuvattuna takaa ja sivusta hidastuksien kera. Laittakaas ajatuksia ilmoille niin saadaan kunnolla pää pyörälle heiton suhteen. Korjattavaa löytyy jo omasta takaa, mutta kertokaa ajatuksianne niin katsotaan olenko oikeilla jäljillä.

Paljonhan tuossa on hyvää. Jos haluat metrejä lisää, niin hartialinja voisi kääntyä enempi ja saisit vähän pidemmän taaksevedon. Vapaa käsi (sinulla oikea) kannattaa vetää rykäsyssä ihan kroppaan kiinni.

Ai oikeesti ? Mä katoin omaa draivia videolta ja olin ihan ihmeissään kuinka kiinni vasen käsi on vartalossa draivatessa. Mä luulin, että teen jotain todella väärin. Pitänee itekki laittaa videota draivista niin voi joku vähän viisaampi kertoa mikä kusee ja mikä on hyvää.
Magic, pure, kannel, justice, m2, m4, orc, fire, dessu ja pd2

Offline ymme

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: mika koskikallio
  • Seura: disc golf vikings
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #914 on: 12.01.14 - klo:20:24 »
sori offtopic, mutta mikä on ristiaskel edestä?