Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080822 times)

Offline Jatama

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 797
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jani Määttänen
  • Seura: Ylivieskan Frisbeekarhut
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #75 on: 18.04.12 - klo:22:02 »
Mulla johtuu tämä kiekon alas karkaaminen useimmiten siitä että paino tulee liikaa heittosuuntaan maata kohti (suomeksi eteen) :) että ei välttämättä johdu vaan kädestä vaan painon karkaamisesta :D itsellä aikalailla harvinainen virhe kuitenkin

Tää kuulostaa tutulta. Samalla tuossa nousee vasen olkapää korkeammalle kuin oikea ja heitto karkaa helposti liikaa alaviistoon. Pistin merkille, että tää tapahtuu ainoastaan kovaa flättinä heittäessä mulla. Jostain luin korjausehdotukseksi hyssekulman lisäämistä, jolloin korkeutta tulee lisää automaattisesti kun kiekko flippaa hyssestä suoraksi.

Minulla ei ole faktaa tuosta, että miten hyssekulman lisääminen auttaa asiaan, mutta omaan korvaan ei koskaan kuullosta hyvältä, jos lähdetään paikkaamaan jotain virhettä, niin, että lisätään heittoon jotain. Kyllä lähtisin itse reenaamaan sen virheen kuntoon ennemmin. Maksaa vaivan takaisin jossain vaiheessa, se on varma :)

Eläs oio liian yksiselitteiseksi asioita. Hysseflippi on varsin yleisesti käytetty tapa heittää suorat heitot, ja ei siitä ole kauankaan kun kiekot olivat oikeasti alivakaita ja niitä piti heittää aina hyssessä. Nykyään on trendinä käyttää ylivakaita kiekkoja ja jyrätä niillä, mutta kaunis hysseflippi rennosti alivakaalla on hyvä taito. Useimmat kovista ja jätkistä ja minä heittävät piikkisuorat metsäväylät alivakailla kiekolla ja hysseflipillä, koska se menee alkumatkan (eli tavallaan kapeimman kohdan) vinossa ja suoristaa siitä. Alivakaata kiekkoa ei pidä heittää kovaa (eli tuo tarkkuuta), ja tuo suoristaminen ilmalennon aikana tuo metrejä "ilmaiseksi". 

Kaikille ei myöskään sovi kaikki tavat heittää. Esim. sellainen jamppa kuin Jesper Lundmark ei ole mikään maaginen korkeiden antsojen heittäjä, joten hän korjaa ongelman isoilla hysseflipeillä. Hyvin tuntuu toimivan.

Ja yleensä nuo madontappajat johtuvat enemmänkin etupainoisesta jalkatyöstä kuin ranteesta. Ranteen vääntäminen niin vinoon on aika vaikeata tehdä vahingossa. Eli todennäköisesti etujalka niiaa heiton aikana tai sitten heitossa on läpiryntäystä.

Minä otin asian esille suorituspaineeseen liittyen. Mulla usein jännittäessä hajoaa tekniikka täysin ja koko keho on niin velttona, että tulee sellaisia telemark-heittoja ja sitä myöten madontappajia.

Ja 130 metrinen ei ole madontappaja. Itse heitin jonkun 100 metrisen heiton, joka tuli kympissä maahan ja skippaili loppumatkan. Eli tehoa oli kyllä. Denffasin sen väylän jälkeen, kun oli niin paha olla jännityksestä. Sellasta joskus.

Nyrkkisääntönä: takapainoinen heitto tietää korkeutta ja etupainoinen mataluutta.

Täysin samaa mieltä hyzerflipistä. Käytän myös itse. Ko. heitosta myös saa sen parhaan fiiliksen, kun se menee juuri niin kuin haluaa. "tää on täysin fore väylä" - "pyh, sidewinderi kätee ja hysseflippiä kehiin" :)

Kommenttini olikin osoitettu täysin tuohon, että heitossa koetaan selvästi olevan virhe joka aiheuttaa sen kiekon turpeeseen uppoamisen. Jos näin on, niin mielestäni se tulisi hoitaa kuntoon ihan tekniikan korjauksella.
« Last Edit: 18.04.12 - klo:22:14 by Jatama »

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #76 on: 19.04.12 - klo:00:27 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin




Toihan näyttää ihan hyvältä  :)

Ton pätkän nähtyäni allekirjoitan edelleen kaikki edelliset pointtini. Mun mielestä sä analysoit itse formusi puutteita oikein! Sä olet liikaa kääntynyt vastapäivään, tai oikeammin lantiosi on. Kokeile aloittaa ristiaskeleet vasemmalla jalalla, niin että aloitat ristiaskeleet rinta ja lantio kohden heittosuuntaa.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #77 on: 19.04.12 - klo:09:02 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin




Toihan näyttää ihan hyvältä  :)

Ton pätkän nähtyäni allekirjoitan edelleen kaikki edelliset pointtini. Mun mielestä sä analysoit itse formusi puutteita oikein! Sä olet liikaa kääntynyt vastapäivään, tai oikeammin lantiosi on. Kokeile aloittaa ristiaskeleet vasemmalla jalalla, niin että aloitat ristiaskeleet rinta ja lantio kohden heittosuuntaa.
Jos nyt vähän korjaan steadyrockabillyä... Eli kun teet ennen heittoa kännöksen niin ei päkiällä vaan kantapään ympäri... Ja snäpiin ei kannata keskittyä yhtään että täksi nyt meni ihan metsään steadyrockabillyllä... Esim salmisen jykä kiskoo 150 metristä siivuu niin että sillä ei ole yhtään sormea rimmissä kiinni :D siinä ei paljon sormilla luoda snäpii :D ensin pitää saada kropan liikkeet kuntoon ja käden liikkumislinjat kuntoo sit voi keskittyy heiton hienosäätöön kuten ranteenkäyttöön :) itse huomasin heitosta että se on vähän hätänen ns läpijuoksu eli jos vähän rauhottaisit näin aluks tota heittoa ja sitten lisää vauhtia ku alkaa lähteen :) sitte voisit kääntää enemmän koko vartaloa ja hakea veto kauempaa eli siis työnnät kättä kauemmas heittosuunnasta että tulee pidempi veto=lisää voimaa heittoon ;) ja jos heitto suuntautuu sulla liikaa vasemmalle (klo 11) niin kannattaa koittaa suoraa vauhtia heittosuuntaa kohti itselläni tämä toimii kaikilla ei mutta kannattaa kokeilla :)

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #78 on: 19.04.12 - klo:09:08 »
Ja siis et ole kääntynyt liikaa vastapäivään ja hartialinjan pitäisi liikkua vielä enemmän vastapäivän mutta älä käännä sitä vartalon taakse vaan hae se tosiaan vain kauempaa suoraan takaapäin älä vartalon takaa vaan pidä käden liikerata suorana

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #79 on: 19.04.12 - klo:09:29 »
Eli sentään jotenkin oikealla jäljillä olen noiden virheiden kanssa... Ei se auta muuta kuin tänään taas napata bägi kainaloon ja yrittää karsia noita virheitä pois. Paljastaa tuo oman heiton kuvaaminen kyllä karun totuuden omasta heitosta.  ;D

No toivottavasti saisi tuon jotenkin korjattua tänään, muuten lentää kohta kiekkojen lisäksi myös bägi...  :P

Kiitos kaikille vastaajille jo nyt!

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #80 on: 19.04.12 - klo:09:37 »
Voisin koittaa ettiä sulle slo-mo pätkän siitä kuinka kauas pitää käsi viedä taakse ja että se pyörähdys on kantapään kautta melkeen 180 astetta ainakin siinä lizoten videossa tuolla video palstalla näkyy se käden taaksevienti että se tosiaan hakee sen kaukaa mutta ei kropan takaa

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #81 on: 19.04.12 - klo:10:09 »
Jos tukijalka luistaa noin pahasti, ku tuossa, ni väkisinki kiekko lähtee ylös. Ihmeen hyvä heitto noin liukkaalla alustalla.

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #82 on: 19.04.12 - klo:17:07 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin




Toihan näyttää ihan hyvältä  :)

Ton pätkän nähtyäni allekirjoitan edelleen kaikki edelliset pointtini. Mun mielestä sä analysoit itse formusi puutteita oikein! Sä olet liikaa kääntynyt vastapäivään, tai oikeammin lantiosi on. Kokeile aloittaa ristiaskeleet vasemmalla jalalla, niin että aloitat ristiaskeleet rinta ja lantio kohden heittosuuntaa.
Jos nyt vähän korjaan steadyrockabillyä... Eli kun teet ennen heittoa kännöksen niin ei päkiällä vaan kantapään ympäri... Ja snäpiin ei kannata keskittyä yhtään että täksi nyt meni ihan metsään steadyrockabillyllä... Esim salmisen jykä kiskoo 150 metristä siivuu niin että sillä ei ole yhtään sormea rimmissä kiinni :D siinä ei paljon sormilla luoda snäpii :D ensin pitää saada kropan liikkeet kuntoon ja käden liikkumislinjat kuntoo sit voi keskittyy heiton hienosäätöön kuten ranteenkäyttöön :) itse huomasin heitosta että se on vähän hätänen ns läpijuoksu eli jos vähän rauhottaisit näin aluks tota heittoa ja sitten lisää vauhtia ku alkaa lähteen :) sitte voisit kääntää enemmän koko vartaloa ja hakea veto kauempaa eli siis työnnät kättä kauemmas heittosuunnasta että tulee pidempi veto=lisää voimaa heittoon ;) ja jos heitto suuntautuu sulla liikaa vasemmalle (klo 11) niin kannattaa koittaa suoraa vauhtia heittosuuntaa kohti itselläni tämä toimii kaikilla ei mutta kannattaa kokeilla :)

Unohda huoletta nää  jam-on korjaukset. idealipyörähdys on nimenomaan päkiä-kantapää-(päkiä). eli päkiän kautta kantapäälle. Jos Salmisen Jykä kiskoo 150m se puristaa vähintääkin peukalolla kovaa jotta kiekko pysyy kädessä tarpeeksi kauan. snapin ei siis välttämättä tarvitse olla niin kuuluva jos pääosa puristuksesta tulee peukalolla. Suosittelen katsomaan tubesta esim miten mcbeth heittää  sillä ei ylävartalo pitkäksi aikaa käänny ja silloinkin lähinnä olkapää kääntyy pois kohteesta...kyllä ne korjauksetkin kannataaaloittaa siitä oleelisimmasta eli itse heitosta.

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #83 on: 19.04.12 - klo:19:11 »
itse olen ymmärtänyt ainakin ette tuo snap ole mikään ääni vaan se on se "tuntematon" tapahtuma allekirjoittaneelle joka tapahtuu juuri ennen kiekon irtoamista... Käden liike ei ääni.

Sitten asiaan, tänään romutettiin heitto totaalisesti pohjalle. onkohan luulot liian kovat että mihin asti pitäisi heittää! ( huom. Suoraan ilman s kurveja).

Kokeitua tuli vaikka mitä muutoksia yksitellen ja lopuksi viskottiin midarilla 70-80m ja driverilla 40m =D nyt syytä pitää lienee pieni tauko...

Kuitenkin on vielä kysyttävää, pitääkö käden ojentua lopussa kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti niin että kädessä tuntuu se "piiska"? Lopussa tuli juostua yksi heitto suoraan sivuttain puoliksi pelleillen kiekko takana valmiiksi ylhäällä ja varmistaen että kiekko tulisi varmasti suorassa linjassa ja käsi rentona niin tuli tuo piiska ja teebird lenteli sen 60- 70m luotisuoraan ilman ihmeellistä vartalonkiertoa... Hämmästys oli suuri kun ei edes yrittänyt heittää sitä kuin ekalle kummulle =/

terveisin,
Vääntäisikö joku tän nyt mulle rautalangasta! =D

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #84 on: 19.04.12 - klo:20:37 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin




Toihan näyttää ihan hyvältä  :)

Ton pätkän nähtyäni allekirjoitan edelleen kaikki edelliset pointtini. Mun mielestä sä analysoit itse formusi puutteita oikein! Sä olet liikaa kääntynyt vastapäivään, tai oikeammin lantiosi on. Kokeile aloittaa ristiaskeleet vasemmalla jalalla, niin että aloitat ristiaskeleet rinta ja lantio kohden heittosuuntaa.
Jos nyt vähän korjaan steadyrockabillyä... Eli kun teet ennen heittoa kännöksen niin ei päkiällä vaan kantapään ympäri... Ja snäpiin ei kannata keskittyä yhtään että täksi nyt meni ihan metsään steadyrockabillyllä... Esim salmisen jykä kiskoo 150 metristä siivuu niin että sillä ei ole yhtään sormea rimmissä kiinni :D siinä ei paljon sormilla luoda snäpii :D ensin pitää saada kropan liikkeet kuntoon ja käden liikkumislinjat kuntoo sit voi keskittyy heiton hienosäätöön kuten ranteenkäyttöön :) itse huomasin heitosta että se on vähän hätänen ns läpijuoksu eli jos vähän rauhottaisit näin aluks tota heittoa ja sitten lisää vauhtia ku alkaa lähteen :) sitte voisit kääntää enemmän koko vartaloa ja hakea veto kauempaa eli siis työnnät kättä kauemmas heittosuunnasta että tulee pidempi veto=lisää voimaa heittoon ;) ja jos heitto suuntautuu sulla liikaa vasemmalle (klo 11) niin kannattaa koittaa suoraa vauhtia heittosuuntaa kohti itselläni tämä toimii kaikilla ei mutta kannattaa kokeilla :)
Unohda huoletta nää  jam-on korjaukset. idealipyörähdys on nimenomaan päkiä-kantapää-(päkiä). eli päkiän kautta kantapäälle. Jos Salmisen Jykä kiskoo 150m se puristaa vähintääkin peukalolla kovaa jotta kiekko pysyy kädessä tarpeeksi kauan. snapin ei siis välttämättä tarvitse olla niin kuuluva jos pääosa puristuksesta tulee peukalolla. Suosittelen katsomaan tubesta esim miten mcbeth heittää  sillä ei ylävartalo pitkäksi aikaa käänny ja silloinkin lähinnä olkapää kääntyy pois kohteesta...kyllä ne korjauksetkin kannataaaloittaa siitä oleelisimmasta eli itse heitosta.
Oleksää äijä iha tosissaa väittämäs et mitä kovempi ääni heitosta kuuluu sitä pidemmälle se lentää xD tossa sä oot oikeessa että se lähtee päkiän kautta kantapäälle mutta ei se enää päkiälle nouse :D et vaan ollu tota kantapää sanonu ni luulin että meinasit heittää koko heiton päkiöillä... ja kyllä, voin kertoa että tiedän mitä selitän tossa kun annan noi ohjeet että Emmä mitään turhaa pa**aa selitä  :o ei tarvitse mun ohjeita kumota koska nä jutut mitä tossa selitin sattuu olemaan totta... Jos haluut tarkkaan tietää miten heittää kysy jiiärrältä ja koita siitä sitten ymmärtää jotakin :) ja voin tähän loppuun vielä todeta että puhun kokemuksesta (ja tiedosta) en luulosta ja jyrilt voit kysyy et kuinka kovaa se pitää kiinni :D McBethilläkään se kiekko ei lähde sen snäpin ansiosta pitkälle vaan hänkin vie vedon kauas taakse (kato ite jos haluut todisteen) mutta ei nii kauas ku useimmat pitkäl heittävät mutta silti lentää KOSKA sillä on varmaan maailman kovin käden veto!

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #85 on: 19.04.12 - klo:20:44 »
Snap on ihan suoraan englanniksi napsahdus tai napsahtaa ja alunperin tarkoittaa nimenomaa sitä, vaikka usein se virheellisesti yhdistetäänkin ylipääntään hyvän kierteen tuottamiseen. Ääni samanlainen kun sormia napsauttaessa ja syntyy kun painetaan sormia vasten peukalon tyveä ja kiekon rimmi repii itsensä siitä välistä pois ja sormet lyövät kämmeneen. Jos painaa enemmän peukalon kärjellä niin silloin ei ääntä saa kovin helposti aikaiseksi. Toki silloin, kun oikein kunnolla napsuu, niin jengaakin tulee hyvin, mutta se ettei napsausta kuulu, ei tarkoita sitä, ettei kierrettä välttämättä tulisi riittävästi. Pitkälle voi saada lentämään äänellä tai ilman, mutta se, että kuuluu snap ei tarkoita sitä, että välttämättä lentäisi 200m.

Eli snap on ääni ja kierteen tuottaminen aktiivisesti ranteella jotain aivan muuta.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #86 on: 19.04.12 - klo:20:46 »
Olen myös kuullut että kun napsahdus syntyy niin kiekko lipeää kädestä aiemmin kun pitää ja kaikkea voimaa ei saada aikaseks leipään.

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #87 on: 19.04.12 - klo:20:46 »
Snap on ihan suoraan englanniksi napsahdus tai napsahtaa ja alunperin tarkoittaa nimenomaa sitä, vaikka usein se virheellisesti yhdistetäänkin ylipääntään hyvän kierteen tuottamiseen. Ääni samanlainen kun sormia napsauttaessa ja syntyy kun painetaan sormia vasten peukalon tyveä ja kiekon rimmi repii itsensä siitä välistä pois ja sormet lyövät kämmeneen. Jos painaa enemmän peukalon kärjellä niin silloin ei ääntä saa kovin helposti aikaiseksi. Toki silloin, kun oikein kunnolla napsuu, niin jengaakin tulee hyvin, mutta se ettei napsausta kuulu, ei tarkoita sitä, ettei kierrettä välttämättä tulisi riittävästi. Pitkälle voi saada lentämään äänellä tai ilman, mutta se, että kuuluu snap ei tarkoita sitä, että välttämättä lentäisi 200m.

Eli snap on ääni ja kierteen tuottaminen aktiivisesti ranteella jotain aivan muuta.
kiitos tarkennuksesta Lassi tätä mäkin just meinasin

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #88 on: 19.04.12 - klo:20:47 »
Ja ideaali pyörähdys tosiaan on kantapään ympäri. Toki viimeinen askel astutaan paino päkiälle, mutta kun lähdetään pyörimään niin paino nilkalle ja vasta sitten takaisin päkiälle, kun pyörähdys loppuu. Toki voi pyöriä vallan päkiänkin ympäri, mutta kannattanee varata valmiiksi paikka leikkausjonoon, jos paljon aikoo heitellä.

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #89 on: 19.04.12 - klo:21:27 »
Snapista puhutaan isossa maailmassa runsaasti, etenkin DGR:n foorumilla. Käsittääksen termillä ei yleensä tarkoiteta varsinaisesti kuuluvaa napsahdusta, vaan vaikeammin määriteltävää asiaa joka syntyy kiihtyvästä vedosta ja ranteen tominnasta heitossa... Iso snap antaa paljon jengaa, mutta äänen määrällä ei sen kannalta ole suuremmin merkitystä. Termit vaan menee helposti ristiin.

Pitkällä taaksevedolla on yksi tapa tuottaa paljon voimaa ja heittää pitkälle, ns. jenkki tyyli. Toinen tapa on ns. Ruotsalainen tyyli, jossa taakseveto on lyhyempi, mutta keskitytään snapiin ja jengaan. Molempien tyylien käyttäjiä löytyy ja molemmilla voi heittää pitkälle. Että jos ei tapella hei.