Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Apuja avaukseen / draiviin  (Read 1080747 times)

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #90 on: 19.04.12 - klo:21:29 »
Joo ja ite en heitä pitkälle, kaik toi oli lähinnä foorumilurkkimisen ja talvisen youtubenarkomanian tulosta.

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #91 on: 19.04.12 - klo:21:32 »
Snapista puhutaan isossa maailmassa runsaasti, etenkin DGR:n foorumilla. Käsittääksen termillä ei yleensä tarkoiteta varsinaisesti kuuluvaa napsahdusta, vaan vaikeammin määriteltävää asiaa joka syntyy kiihtyvästä vedosta ja ranteen tominnasta heitossa... Iso snap antaa paljon jengaa, mutta äänen määrällä ei sen kannalta ole suuremmin merkitystä. Termit vaan menee helposti ristiin.

Pitkällä taaksevedolla on yksi tapa tuottaa paljon voimaa ja heittää pitkälle, ns. jenkki tyyli. Toinen tapa on ns. Ruotsalainen tyyli, jossa taakseveto on lyhyempi, mutta keskitytään snapiin ja jengaan. Molempien tyylien käyttäjiä löytyy ja molemmilla voi heittää pitkälle. Että jos ei tapella hei.

Näin olen sen itsekin suurin piirtein ymmärtänyt... Tosin näillä eväillä rannetta ei mitenkään ehdi edes ajatella että mitä se tekee heiton aikana tällä hetkellä... =D Sitten vielä paluu alkuperäiseen kysymykeen, eli pitääkö käden ojentua kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti draivissa? Tuntui kiekko lähtevän hyvin niin tapahtuessa mutta kädessä tuntui kyllä oudolta... ???

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #92 on: 19.04.12 - klo:21:36 »
Jos tukijalka luistaa noin pahasti, ku tuossa, ni väkisinki kiekko lähtee ylös. Ihmeen hyvä heitto noin liukkaalla alustalla.

Kirpasi oikeen takareidest kun näki ton liukumisen.

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #93 on: 19.04.12 - klo:21:42 »
Jos tukijalka luistaa noin pahasti, ku tuossa, ni väkisinki kiekko lähtee ylös. Ihmeen hyvä heitto noin liukkaalla alustalla.

Kirpasi oikeen takareidest kun näki ton liukumisen.

10min aikasemmin rakennettu betonilaatoista heittoalusta jossa kivituhka pinnassa (odottamassa huomisen sadetta)... Nam  ;D

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #94 on: 19.04.12 - klo:23:36 »
Ihan sama tuleeko sitä snapia vai ei. Oon nähny hyviä heittoja snapilla ja ilman. Älä siis keskity siihen.

Itse suosittelen kuuntelemaan Leevin neuvoja. Se kaveri tietää mitä se tekee, koska se on suomen parhaimmistoo draivaamisessa. Opettamisessakin se on ihan hyvä.. joskus sen viestit saattaa olla vaikeita tulkita mutta eiköhän sieltä ne pää pointit tule esille :)

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #95 on: 20.04.12 - klo:00:00 »
Ei mua sormien napsahtaminen tällä hetkellä ole millään tapaa mielessä tai mikään napsahtava ääni... Kropan toimintaa yritän saada heitossa kuntoon. Katsotaan sitten napsuuko vai ei, gripistähän se on kiinni...
Tällä hetkellä vaan arveluttaa pitääkö käden ojentua lopussa kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti? (niin että melkeen kyynärpäässä tuntuu melkein kun käsi taittuisi yli) Videoita yrittänyt katsoa mutta liian nopeasti menee poikien käsi niissä niin ei siitä yksityiskohtia oikein näe...

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #96 on: 20.04.12 - klo:00:06 »
Ei mua sormien napsahtaminen tällä hetkellä ole millään tapaa mielessä tai mikään napsahtava ääni... Kropan toimintaa yritän saada heitossa kuntoon. Katsotaan sitten napsuuko vai ei, gripistähän se on kiinni...
Tällä hetkellä vaan arveluttaa pitääkö käden ojentua lopussa kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti? (niin että melkeen kyynärpäässä tuntuu melkein kun käsi taittuisi yli) Videoita yrittänyt katsoa mutta liian nopeasti menee poikien käsi niissä niin ei siitä yksityiskohtia oikein näe...

Ei ole mulla ainakaan gripistä snappi kiinni.

Normaalisti heitän lähes aina kaikki draivit ilman snäppiä, mut halutessani saan sen aikaan vaikka joka draivilla, ei tarvii muuta ku heittää kovempaa eli niin kovaa ku jaksaa :D

Offline Lepostara

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Seura: Kirkkonummen Disc Golf Club ry
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #97 on: 20.04.12 - klo:00:23 »
Ei mua sormien napsahtaminen tällä hetkellä ole millään tapaa mielessä tai mikään napsahtava ääni... Kropan toimintaa yritän saada heitossa kuntoon. Katsotaan sitten napsuuko vai ei, gripistähän se on kiinni...
Tällä hetkellä vaan arveluttaa pitääkö käden ojentua lopussa kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti? (niin että melkeen kyynärpäässä tuntuu melkein kun käsi taittuisi yli) Videoita yrittänyt katsoa mutta liian nopeasti menee poikien käsi niissä niin ei siitä yksityiskohtia oikein näe...

Ei ole mulla ainakaan gripistä snappi kiinni.

Normaalisti heitän lähes aina kaikki draivit ilman snäppiä, mut halutessani saan sen aikaan vaikka joka draivilla, ei tarvii muuta ku heittää kovempaa eli niin kovaa ku jaksaa :D

Omalla kohdalla huonolla tekniikallani viskoessa saan pelkästään grippiä muuttamalla tuon naps äänen tulemaan ja poistumaan, siksi ajattelin että olisi varmaan gripistäkin jotenkin kiinni... Tuo veto vaihe on toistaiseksi itselleni juuri kaikista eniten hepreaa.

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #98 on: 20.04.12 - klo:00:50 »
Noniin sainpas videonkin tuosta omasta viskomisesta. Kauheaa itse katsoa kun näyttää ihan erilaiselta kuin luulisi...
Nyt saa tuomita!  ;D

Omaan silmään osuneita virheitä:
-Veto suuntautuu väärin kohti kello 11:sta, silti kiekko lähtee suurinpiirtein oikeaan suuntaan
-Kroppa vedon edessä
-Ihmeellinen höntyilevä vasen jalka... (Juuri rakennettu heittopaikka oli kyllä kieltämättä liukas)
-Heitto karkasi korkeuksiin




Toihan näyttää ihan hyvältä  :)

Ton pätkän nähtyäni allekirjoitan edelleen kaikki edelliset pointtini. Mun mielestä sä analysoit itse formusi puutteita oikein! Sä olet liikaa kääntynyt vastapäivään, tai oikeammin lantiosi on. Kokeile aloittaa ristiaskeleet vasemmalla jalalla, niin että aloitat ristiaskeleet rinta ja lantio kohden heittosuuntaa.
Jos nyt vähän korjaan steadyrockabillyä... Eli kun teet ennen heittoa kännöksen niin ei päkiällä vaan kantapään ympäri... Ja snäpiin ei kannata keskittyä yhtään että täksi nyt meni ihan metsään steadyrockabillyllä... Esim salmisen jykä kiskoo 150 metristä siivuu niin että sillä ei ole yhtään sormea rimmissä kiinni :D siinä ei paljon sormilla luoda snäpii :D ensin pitää saada kropan liikkeet kuntoon ja käden liikkumislinjat kuntoo sit voi keskittyy heiton hienosäätöön kuten ranteenkäyttöön :) itse huomasin heitosta että se on vähän hätänen ns läpijuoksu eli jos vähän rauhottaisit näin aluks tota heittoa ja sitten lisää vauhtia ku alkaa lähteen :) sitte voisit kääntää enemmän koko vartaloa ja hakea veto kauempaa eli siis työnnät kättä kauemmas heittosuunnasta että tulee pidempi veto=lisää voimaa heittoon ;) ja jos heitto suuntautuu sulla liikaa vasemmalle (klo 11) niin kannattaa koittaa suoraa vauhtia heittosuuntaa kohti itselläni tämä toimii kaikilla ei mutta kannattaa kokeilla :)
Unohda huoletta nää  jam-on korjaukset. idealipyörähdys on nimenomaan päkiä-kantapää-(päkiä). eli päkiän kautta kantapäälle. Jos Salmisen Jykä kiskoo 150m se puristaa vähintääkin peukalolla kovaa jotta kiekko pysyy kädessä tarpeeksi kauan. snapin ei siis välttämättä tarvitse olla niin kuuluva jos pääosa puristuksesta tulee peukalolla. Suosittelen katsomaan tubesta esim miten mcbeth heittää  sillä ei ylävartalo pitkäksi aikaa käänny ja silloinkin lähinnä olkapää kääntyy pois kohteesta...kyllä ne korjauksetkin kannataaaloittaa siitä oleelisimmasta eli itse heitosta.
Oleksää äijä iha tosissaa väittämäs et mitä kovempi ääni heitosta kuuluu sitä pidemmälle se lentää xD tossa sä oot oikeessa että se lähtee päkiän kautta kantapäälle mutta ei se enää päkiälle nouse :D et vaan ollu tota kantapää sanonu ni luulin että meinasit heittää koko heiton päkiöillä... ja kyllä, voin kertoa että tiedän mitä selitän tossa kun annan noi ohjeet että Emmä mitään turhaa pa**aa selitä  :o ei tarvitse mun ohjeita kumota koska nä jutut mitä tossa selitin sattuu olemaan totta... Jos haluut tarkkaan tietää miten heittää kysy jiiärrältä ja koita siitä sitten ymmärtää jotakin :) ja voin tähän loppuun vielä todeta että puhun kokemuksesta (ja tiedosta) en luulosta ja jyrilt voit kysyy et kuinka kovaa se pitää kiinni :D McBethilläkään se kiekko ei lähde sen snäpin ansiosta pitkälle vaan hänkin vie vedon kauas taakse (kato ite jos haluut todisteen) mutta ei nii kauas ku useimmat pitkäl heittävät mutta silti lentää KOSKA sillä on varmaan maailman kovin käden veto!

Mitä ihmettä! sä käyt ihan jotain omaa dialogia. Mä en ole missään viitannut sun kirjoituksiin. sitäpaitsi sun luetunymmärtämistaito ja päättelykyky on vähintäänkin puutteelinen ton litanian perusteella..

Minä tarkoitin hyvällä snapillä lähinnä hyvää ajoitusta, loppua kohden kiihtyvää vetoa ja oikea-aikaista ranteen ja sormien "pysäytystä". Napsautuksen äänenvoimakkuus ON sivuseikka ja kuuluvan napsahduksen voi toki toteuttaa puutteellisellakin tekniikalla.

Se on totta että pidempi veto antaa enemmän pituuspotenttiaalia, mutta se ei kuitenkaan merkkaa mitään ilman hyvää ajoitusta, loppua kohden kiihtyvää vetoa ja oikea-aikaista ranteen ja sormien pysäytystä! Ja jos sinä Leevi, tai kukatahansa pitkälle heittävä luulee että ote on kovassa heitossa yhtä rento koko heittoliikkeen ajan sä et vaa tiedosta että sun sormen ja ranteen jänteet kiristyy heittohetkellä, koska muuten kiekko ei pysyisi kädessä tarpeeksi kauan.

Voiko tätä "snappiä" treenata? -todellakin! treenaa vaan hyvää ajoitusta (lantiokääntö-hartiakääntö-käsi) , loppua kohden kiihtyvää vetoa ja oikea-aikaista ranteen ja sormien "pysäytystä", pitkällä taaksevedolla tai ilman. Lähäreissä kannattaa varmaan vähempi taakseveto koska nopeuttaa ei vaadita niin paljon (ja tähtäys helpottuu kun silmät eivät ole kohteesta pois niin kauan..)

Päkiä-kantapää-päkiä= pyörähdys saattaa jatkua päkiällä kantapääpyörähdyksen jälkeen jos ja kun paino siirtyy kokonaan tukijalalle ja takajalka astuu tukijalan ohi.

Ja lopuksi, kiitti v..sti pätejänipottajat että te pakotatte mut käyttämään yli tunnin siihen että kirjoitan esseen, se katoaa koska kirjautuuneena olo loppu kesken kirjoituksen ja joudun vielä kirjoitaa yllä olevan >:(. Mä aattelin vaan yrittää vasrtata kaverin kysymyksiin. Eipä näy kriitikoilta juuri yhtään käyttökelpoisia vinkkejä..


Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #99 on: 20.04.12 - klo:01:10 »
Essees olis paljon lyhyempi jos et lainais liutaa edellisiä viestejä ilman järkevää syytä. Ja sisälläoloaikaa pystyy muokkaan asetuksis. Ja snap liittyy edelleen vain ääneen, ei hyvään ajotukseen, eikä siihen kuinka pitkälle pannu lentää. Ja siinä vaihees ku takajalka ohittaa tukijalan ni kyllä pyörimiset on pyöritty. Tukee varmaan hakee jokanen ja siirtää painon päkiälle mutta piruetit on tiemmä enemmän balettitanssijoiden ja taitoluistelijoiden heiniä. Tottakai hyvä, pitkä heitto vaatii koko kropalta hyvän rytmin ja ajotuksen, mutta sillä on nolla tekemistä snapin kans.

Offline steadyrockabilly

  • Juniori
  • **
  • Posts: 68
    • View Profile
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #100 on: 20.04.12 - klo:01:37 »
Joo mua ei kiinnosta pätkääkään väitellä jostain frisbeegolf semantiikasta. frisbeegolffin käsitteet kuten snap ei ole missään virallisesti määritelty. Mä selitin mitä mä sillä tarkoitin piste.

höpö, höpö,mä haluaisin nähdä sut astuvan tukijalan yli ilman että mitään pyörimistä päkiällä tapahtuu.Ja mitä mun lainauksiin tulee, sulla on liian vähän tekemistä, jos se sua liikuttaa.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #101 on: 20.04.12 - klo:07:28 »
itse olen ymmärtänyt ainakin ette tuo snap ole mikään ääni vaan se on se "tuntematon" tapahtuma allekirjoittaneelle joka tapahtuu juuri ennen kiekon irtoamista... Käden liike ei ääni.

Kuitenkin on vielä kysyttävää, pitääkö käden ojentua lopussa kyynärvarresta suoraksi piiskamaisesti niin että kädessä tuntuu se "piiska"? Lopussa tuli juostua yksi heitto suoraan sivuttain puoliksi pelleillen kiekko takana valmiiksi ylhäällä ja varmistaen että kiekko tulisi varmasti suorassa linjassa ja käsi rentona niin tuli tuo piiska ja teebird lenteli sen 60- 70m luotisuoraan ilman ihmeellistä vartalonkiertoa... Hämmästys oli suuri kun ei edes yrittänyt heittää sitä kuin ekalle kummulle =/

Kannattaa unohtaa koko "snapi". Siitä tulee vain harmaita hiuksia. Jos alat aktiivisesti ajatella irrotushetkeä, pieleen mene, kyllä se kiekko sieltä kädestä irtoaa. "Let it rip!", niinku jenkit sanoo.

Kättä ei kannata myöskään ainakaan aktiivisesti rykiä suoraksi, tai yliojentumisen vaara ja kyynärvammat ovat ilmeisiä. Kyllä se käsikin nopeassa vedossa varmasti tarpeeksi suoristuu.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #102 on: 20.04.12 - klo:07:32 »
Kannattaa keskittyä hyvän snapin luomiseen, eli hetkeen jolloin kiekko irtoaa kädestä ja kierre luodaan. Kun snapin tunteen (tavalla tai toisella) oppii tunnistamaan voi back swingin ja muut hyvää snappiä tukevat kropan asennot johtaa siitä.

MItä pyrähdykseen tulee niin mielestäni sen treenaamiseen ei kannata keskittyä. ergonomisesti toimiva päkiä-kantapää-päkiä-pyörähdys tapahtuu automaatisesti silloin kuin painonsiirto takajalalta etujalalle menee oikein. Painonsiirron pitää oikeasti olla huomattava.


Snapin luomiseen en suosittele kenenkään keskittyvän, paitsi jos sillä tarkoitetaan vain hyvää irrotusta. Mutta siihenkään ei kyllä draivissa tarvitse keskittyä, koska kyllä se kiekko sieltä irtoaa ennemmin tai myöhemmin.

Mitä tulee painonsiirtoon, niin sekin riippuu paljon heitosta ja heittäjästä. Maailman huipullakin on pönkkääjiä, jotka heittävät oikeasti pysäytetyltä tukijalalta. Lisäksi on monenlaisia erikoisheittoja, joissa paino on jo valmiiksi edessä tai pysyy takana.

Kannattaa muistaa, että tätä lättyä heitetään aika monella "oikealla" tavalla.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #103 on: 20.04.12 - klo:07:40 »

Mitä ihmettä! sä käyt ihan jotain omaa dialogia. Mä en ole missään viitannut sun kirjoituksiin. sitäpaitsi sun luetunymmärtämistaito ja päättelykyky on vähintäänkin puutteelinen ton litanian perusteella..
Nimenomaan Leevin kirjoituksia kommentoit, vaikka Jamoa haukuit. Joten ei kannata huudella toisten luetunymmärtämisestä.

Minä tarkoitin hyvällä snapillä lähinnä hyvää ajoitusta, loppua kohden kiihtyvää vetoa ja oikea-aikaista ranteen ja sormien "pysäytystä". Napsautuksen äänenvoimakkuus ON sivuseikka ja kuuluvan napsahduksen voi toki toteuttaa puutteellisellakin tekniikalla.
Kannattaa tarkentaa, mistä puhuu, jotta tulee ymmärretyksi. Snap = napsu, jos ei muista selittää että ei tarkoitakaan alkuunkaan sitä.

Se on totta että pidempi veto antaa enemmän pituuspotenttiaalia, mutta se ei kuitenkaan merkkaa mitään ilman hyvää ajoitusta, loppua kohden kiihtyvää vetoa ja oikea-aikaista ranteen ja sormien pysäytystä!
Sormien pysäytys on kyllä niin huuhaa-termi kuin voi olla. Mitä sillä oikein tarkoita? Sormien pysäytyshän on sula mahdottomuus.


Päkiä-kantapää-päkiä= pyörähdys saattaa jatkua päkiällä kantapääpyörähdyksen jälkeen jos ja kun paino siirtyy kokonaan tukijalalle ja takajalka astuu tukijalan ohi.
Kenellä menee, kenellä ei. Pönkältä heittäjät eivät välttämättä mene tukijalan ohi ollenkaan.

Ja lopuksi, kiitti v..sti pätejänipottajat että te pakotatte mut käyttämään yli tunnin siihen että kirjoitan esseen, se katoaa koska kirjautuuneena olo loppu kesken kirjoituksen ja joudun vielä kirjoitaa yllä olevan >:(. Mä aattelin vaan yrittää vasrtata kaverin kysymyksiin. Eipä näy kriitikoilta juuri yhtään käyttökelpoisia vinkkejä..

Henkilökohtaisuuksiin ei tarvitse mennä, varsinkin jos omasta syystä hermostuu. Kaikkien muidenkin vastauksest ovat olleet vähintään yhtä arvokkaita ja osuvia kuin sinun, joten otahan rauhallisesti. En haluaisi ottaa ensimmäistä kertaa foorumilla jäähyä käyttöön.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Apuja avaukseen / draiviin
« Reply #104 on: 20.04.12 - klo:07:40 »
Joo mua ei kiinnosta pätkääkään väitellä jostain frisbeegolf semantiikasta. frisbeegolffin käsitteet kuten snap ei ole missään virallisesti määritelty. Mä selitin mitä mä sillä tarkoitin piste.

höpö, höpö,mä haluaisin nähdä sut astuvan tukijalan yli ilman että mitään pyörimistä päkiällä tapahtuu.Ja mitä mun lainauksiin tulee, sulla on liian vähän tekemistä, jos se sua liikuttaa.

Lassin heitoista lähes kaikki menee niin, koska heittää forea ja upsia.