Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Putteriforen heittäminen  (Read 21216 times)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Putteriforen heittäminen
« on: 14.03.12 - klo:11:36 »
Kertookaas vähän vinkkiä foren heittämiseen putterilla/midarilla. Itsellä fore luonnaa kyllä draiverilla ihan mainiosti tuonne 120-130m hujakoille, mutta putterilla foren heittämisestä ei oikein tahdo tulla mitään. Sellaisia väpättäviä lepakoita hankkii aina olemaan yritykset ja siksi myös kippaillee järjestään hallitsemattomasti yli. Ei nykyisellä onnistumisprosentilla oikein viitsi kierroksella saati sitten kisassa tuota putteriforea käyttää...

Offline Mikko

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Viitamaa
  • Seura: Sasta FG/TFS/Tomoottajat
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #1 on: 14.03.12 - klo:12:02 »
Lähdön puhtaus ja oikea kulma ovat varmaankin tärkeimmät asiat. Viime viikkoina tullut heitettyä P1- ja P2-kiekoilla forea hallissa ja kulmaa kiekolle täytyy antaa noin 45 astetta, jos haluaa kiekon lentävän noin 70 metriä suoraan. Kovasta kulmasta huolimatta epäpuhdas lähtö kippaa kiekon kaartaamaan vasemmalle. Tavoitteena olisi saada tuosta putteriforesta luotettava työkalu lähestymisiin.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #2 on: 14.03.12 - klo:12:17 »
Mulla on putteriforessa kolme kiekon alla, kun draivereissa kaksi. Ei se putteriforettelu helpointa ole, mutta kyllä siihen tatsin saa kun tarpeeksi heittää, ja alussa tarpeeksi hiljaa. Toki ton vaiheen voi skipata kun heittää Jokerilla.

Offline Vaahis

  • Tomoottajat
  • Seniori
  • *
  • Posts: 383
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juho Vähätalo
  • Seura: NoFS
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #3 on: 14.03.12 - klo:12:28 »
Ite heitän kc aviaria pienessä hyssessä, niin kääntää suoraks. Käden liike on lyhyt näpy. Hyvää harjotusta tohon saa kun kopittelee ultimate kiekolla

Offline Libbo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Lipponen
  • Seura: Spartak Frisbee, Kajaani
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #4 on: 14.03.12 - klo:13:35 »
Pigillä tulee heiteltyä tuommosia 40-50m foreja, jos ei ole mahdollista heittää rystyä.

dartilla olen kentällä kokeillu heittää ja kun laittaa lähtökulmaa reippaasti niin kyllähän se suoraan lentää ihan kivan matkaa.

Offline Hextall

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 233
    • View Profile
  • Oikea nimi: Kalle Savonen
  • Seura: 7k
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #5 on: 14.03.12 - klo:14:11 »
Itse heitän yleensä suht matalalla ja vakaalla putterilla joka on vielä aivan flätti.
Rhyno ja Jokeri yleensä koska ne on suht matalia, vakaita ja ennen kaikkea flättejä.
Flätti siksi et lähtee helpommin puhtaasti kuin kuvulla oleva :)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #6 on: 14.03.12 - klo:15:44 »
Jokeri ja rhyno itelläkin on tähän tarkotukseen. Ihan pikku neppauksia saa joskus lähteen tosiaan puhtaasti, mutta sitten kun tarttis saada edes se 50m niin johan väpättää. Tarttee varmaan alkaa tota otettaki järkeileen että voisko sille tehdä jotain. Heitättekö muuten enemmän ranteella vai koko kädellä? Ja onko toi ranteen aktiivisuus muuten ylipäätään kuinka tärkee näis?

Offline reimain

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Reima Innala
  • Seura: OriDC
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #7 on: 14.03.12 - klo:16:13 »
Jokerilla noi hoituu ja heitän lähes tulkoon vain ranteellla. käsi tekee hyvin pienen liikkeen.

Offline HS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Saunanen
  • Seura: Ähtärin Urheilijat
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #8 on: 14.03.12 - klo:21:04 »
Mä tykkään heittää p2:lla tai uudella rocilla tai gatorilla max 50-60 metrisiä. Draiverilla en osaa heittää yhtään. :) Heitän kaikki lähestymiskämmenet paikaltaan haara-asennosta. Lyhyet (20-30m) melkolailla pelkällä ranteella, pidemmät kädellä ja ranteella Kuten Juho sanoi, ultimatekiekolla kopittelemalla tota on hyvä treenata, aloittaa lyhyellä välimatkalla (esim. n. 10m), että saa kierteen kuntoon ja paljon toistoja nopeasti. Siitä sitten pikkuhiljaa pidentää välimatkaa ja lisää voimaa kun kierre pelittää. Voimaa lisätessä pientä kulmaa heittoon, ettei käännä yli.

Tuossa yks ultimaten forehand opetusvideo, toimii mun mielestä putteriheittoonkin.

Offline -Hukka-

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 33
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Korpinen
  • Seura: DKK
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #9 on: 14.03.12 - klo:23:30 »
Itse uskon että putteriforessa tärkeintä on juurikin oikean putterin löytäminen omaan heittotyyliin sopivaksi. Toiseksi eri putteri eri matkoille,  jotta heitto pysyy tarkkana ja "lepatukset" jää pois. Itse huomannut parhaiksi seuraavat putterit: pro rhyno myötätuuleen ja tyynessä kelissä kestää heittää 50 metrisiä ja alle. Champion rhyno kestää enemmän tuulta ja pysyy vakaana vielä 60 metrin heitoissa. Reilummalla tuulella tai +60 metriset heitot premium tai basic jokerilla. Oma kokemukseni on että helpompi hallita tarkkuutta vaihtamalla putteria eri matkoille jotta heitto pysyy tarkkana, kuin heittää samalla putterilla ja vaihdella kulmaa jotta saa pituutta lisää! Oma heittotyyli putteriforeen on oikeastaan lyhyt saatto ja reilu "ranneneppi".   

Offline JIIRbba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 15
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jere Kainulainen
  • Seura: Mustavaris
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #10 on: 25.03.12 - klo:13:49 »
Itse kun jokeria käytän, niin samanlain on sormet kuin draivissa; etu- ja keskisormi alla gripissä ja peukalo kiekon päällä. Aikas tarkastii saan noin heitettyä.

Offline DX Dessu

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 40
  • Tuoltahan mää hainkin
    • View Profile
  • Oikea nimi: Eetu Moksunen
  • Seura: Rauman Frisbee
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #11 on: 31.03.12 - klo:14:15 »
Ite olen kans tuon Jokerin kannalla.Itse heitä putteriforea varovaisemmin ku draiveria.ranne ei saa mun mielestä tehä mitään ylimäärästä.Jos olen ihan hakoteilla niin kertokaa oma mielipide asiasta mutta ranne ei saisi paljoakaan liikkua vaan käsi tulee kaukaa takaa ja vie heiton loppuun asti ilman ranneliikettä.Näin ainakin itse heitän  :D

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #12 on: 31.03.12 - klo:23:57 »
Ite heitän sillee et käden liike on kohtuu lyhyt ja ranteella neppaan sen eteenpäin :) tähän asti toiminut aika hyvin 8)

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #13 on: 01.04.12 - klo:00:36 »
Aika monella tapaa tuota näemmä heitellään. Toiset pelkällä ranteella ja toiset pitkällä vedolla ilman rannetta. Kai täytyy vaan testaamalla hakea sitä itselle toimivaa tyyliä...

Offline monster

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 506
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Piippo
  • Seura: Team Hippo
Vs: Putteriforen heittäminen
« Reply #14 on: 04.04.12 - klo:10:16 »
putteriheitos forella mul useimmiten,lähes aina haara-asento. Saa paremman spinnin,kroppa tekee  siinä tavallaan terävämmän liikkeen, jos joku tosta nyt jotain tajus. Kättä en hae yhtään kauempaa takaa tietenkään.lopuks erittäin terävä ranne ja saatto lyhyempi tietenkin myös kuin draiveril heitettäessä. Nokka myös tottakai ylempänä. Ultimatekiekko parasta treeniä aluksi,sitten alivakaat aviariat esim. Ei kannata aina treenata/heittää vakailla puttereilla,kuten jokeril,rhynolla tai vastaavilla. Niillä se niin paljon helpompaa,ettei keskity kunnolla tekniikkaan välttämättä.  vastatuuleen kannattaa treenata paljon, järkyttävä ero putteril heitettäes forel että heittääkö vastatuuleen vai myötätuuleen.