Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen paino  (Read 50347 times)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Kiekkojen paino
« on: 21.03.12 - klo:11:15 »
Hieman keskustelua eri painoisista kiekoista. Itse kokisin että olisi ollut hyödyksi kun joku olisi osannut opastaa että sen lisäksi että nopeus 13 kiekkoja ei kannata alussa paljoa ostella, olisi kertonut myös että hieman kevyemmillä on helpompi opetella heittämään.

Miten musta tuntuu että omien kokemusten perusteella sitä 175g leipää on hyllyssä paljon enemmän kuin muita painoja, mahtaako muilla olla samanlaista fiilistä? Tuulenkestävyydessä paino tulee tietty hyödyksi, mutta 175g + ylivakaa moldi + omaan käteen liian nopea kiekko = ei mene mihinkään.

Nyttemmin tuntuu että sellanen ~170g kiekko tuntuu omimmalta.

Mites muut (etenkin te isokätiset, T.Aulu köh köh) heitättekö kovinkin kevyttä kiekkoa ja missä tilanteissa?
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #1 on: 21.03.12 - klo:11:20 »
Mites muut (etenkin te isokätiset, T.Aulu köh köh) heitättekö kovinkin kevyttä kiekkoa ja missä tilanteissa?

Minähän en heitä pitkälle. Mun rystydraivi on 110-120m enkä heitä ollenkaan noita "isojan poikien kiekkoja". Mutta en rehellisesti sanottuna ole oikein järkeillyt kiekkojen painoja koskaan. Täyspainoisia lienevät suurin osa.

Mutta kuten monesti on sanottu, friba on enemmän tarkkuuslaji kuin pituuslaji. En minä radalla koskaan heitä täysillä, enkä niitä pituuksia niin metsästä.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #2 on: 21.03.12 - klo:11:29 »
Quote
En minä radalla koskaan heitä täysillä, enkä niitä pituuksia niin metsästä.


Samaa mieltä, avoimella on kivampi heittää pitkälle kuin metsässä ;D

Hehheh..

Offline Libbo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 63
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Lipponen
  • Seura: Spartak Frisbee, Kajaani
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #3 on: 21.03.12 - klo:11:42 »
Itselläni on
midarit: 175-180g.
fairway draiverit: 175g
distance draiverit: 165-173g (Suurin osa 170g)

Kevyttä kiekkoja yleensä tulee käytettyä tyynellä/myötätuuleen ja painavia kiekot sitten vastatuuleen.
nykyisin tulee enimmäkseen heitettyä fairway draivereilla ja midareilla.

pisimmälle mahtaa lentää  Elite-x nukella 165g tai Pro destroyer 168g. pisimmät heitot on jossain 140m paikkeilla.

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #4 on: 21.03.12 - klo:12:25 »
Mites muut (etenkin te isokätiset, T.Aulu köh köh) heitättekö kovinkin kevyttä kiekkoa ja missä tilanteissa?

Minähän en heitä pitkälle. Mun rystydraivi on 110-120m enkä heitä ollenkaan noita "isojan poikien kiekkoja". Mutta en rehellisesti sanottuna ole oikein järkeillyt kiekkojen painoja koskaan. Täyspainoisia lienevät suurin osa.

Mutta kuten monesti on sanottu, friba on enemmän tarkkuuslaji kuin pituuslaji. En minä radalla koskaan heitä täysillä, enkä niitä pituuksia niin metsästä.

Totta tuokin. Noilla keskipituuksilla moni olisi varmaan samaa mieltä. :) Mutta jos maksimipituus on joku 80m (jolloin kontrollipituus on vielä lyhyempi) niin aika paljon siinä antaa tasoitusta pidemmillä väylillä kavereille. Aina tarkkuus ennen pituutta mutta pituuttakin olis hyvä olla riittävästi.

Enemmän ehkä tuo paino liittyy tuohon kiekon nopeusluokkaan siinä mielessä että alottelijalle jos on jo ensinnäkin liian nopea kiekko + maksimipaino niin sen vaikeampi se on saada lähtemään kädestä riittävällä nopeudella, mikä tekee opettelusta vaikeampaa kuin se tarvisi olla, kun kiekko käyttäytyy ylivakaammin eikä liidä.

(Muistanko väärin kun joku viittasi jossain että esim. joku McBeth heittää 165-169 kiekoilla? Riittäis sillä lähtönopeus varmaan täyspainoseenkin.)

Mutta siihen toiseen kysymykseen vielä, oletteko huomanneet 175g kiekkojen osuutta suhteettoman suureksi kiekkokaupoissa, vai kuvittelenko senkin? :) Ja onko tähän joku syy, helpompi tehdä tehtaalla tjmsp.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #5 on: 21.03.12 - klo:13:51 »
Mutta jos maksimipituus on joku 80m (jolloin kontrollipituus on vielä lyhyempi) niin aika paljon siinä antaa tasoitusta pidemmillä väylillä kavereille.

Tämähän on toki totta, mutta mikä sitten olisi "riittävä pituus". Radasta riippuen se voi olla se 80m tai vaikka 160m. En usko, että siitä on juuri koskaan haittaa, että saa heitettyä pitkälle, mutta se ei ole itselläni mikään prioriteetti. Pikkuhiljaa sitä on tullut lisää, mutta en ole koskaan keskittynyt draivin pituuden harjoitteluun.

Offline AriFerra

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 196
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #6 on: 21.03.12 - klo:14:56 »
Allekirjoitan SanMiguelin ajatukset. Juuri noin minulla, eli en heitä niin pitkälle kuin haluaisin. Toki Tapanoten kommentti pituuksista oli asiaa.
Alun sähläilyn jälkeen löysin foorumeilta infoa, että liian hyviä nopeita draivereita ei kannata edes kokeilla. Kun hankin helppoja (Dx jne.) alivakaita draivereita, homma alkoi sujua.

Mutta luulen, että vielä paremmin olisi sujunut, jos olisin samalla löytänyt infoa joka olisi antanut vinkkejä kiekon painosta.
Uskon, että kevyemmillä (nyt kaikki juurikin tuo 175) alun kompastelut olisivat nopeammin tasoittuneet.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #7 on: 21.03.12 - klo:15:52 »


(Muistanko väärin kun joku viittasi jossain että esim. joku McBeth heittää 165-169 kiekoilla? Riittäis sillä lähtönopeus varmaan täyspainoseenkin.)

[/quote]

Mainitsi youtube-videossa, että kevyempiä kiekkoja heittää sen takia, että lähtevät vähemmällä yrittämisellä.

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #8 on: 21.03.12 - klo:16:13 »
Itse olen huomannu varsinkii just nopeammissa kiekoissa, että ku 10 grammaa häviää kiekosta, niin pituutta tulee heti 5-10m lisää. Tästä syystä suosin aika paljon 160-170gr kiekkoja omassa arsenaalissa. Ja tuli mielee, että varsinkii noi Blizzard kiekot loi nyt sen mahdollisuuden, että alottelijatkii voi ainakin kokeilla heittää nopeita kiekkoja ja saada niillä lisämetrejä.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 550
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #9 on: 21.03.12 - klo:18:47 »
Oma kokemukseni on, että kiekkojen keventäminen tekee niistä alivakaampia. Itse en osaa mielestäni tarpeeksi hyvin heittää flippaavia heittoja, joten suosin mieluummin ennustettavuutta. Siksipä hankin mieluummin kiekot täysipainoisina. Kiekot toki kuluvat ja niiden ominaisuudet muuttuvat, jolloin sitten yritän hallita noita muuttuneita ominaisuuksia.

Blizzardit ovat hienon kuuloinen mahdollisuus kaikille pelaajille. Toki vain silloin jos niitä voi heittää myös muualla kuin pellolla.
Näistä odottelenkin mielenkiinnolla käyttökokemuksia. Tähän asti osa on ollut sitä mieltä, että hienosti lentää niinkuin painavammatkin ja toiset sitten ovat sitä mieltä, että alivakaitahan nuo ovat. Riippunee kädestäkin tietenkin.

Uskoisin melkeinpä kaikkien pelaajien olevan sitä mieltä, että 10-20m lisää pituutta avauksiin helpottaisi pelaamista. Itse olen ollut sitä mieltä aina :)
Kiekkojen nopeudet ja lentopituudet ovat kehittyneet muutamassa vuodessa siten, että kenttien suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon nämäkin asiat ja väylien pidentäminen monella kentällä onkin ajankohtaista. Sneppailu on toki kivaa, mutta silti moni meistä tykkää kun saa heittää kovaa :)

Offline hece

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 376
    • View Profile
  • Oikea nimi: Henrik Martikainen
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #10 on: 21.03.12 - klo:19:00 »
Blizzardit ovat hienon kuuloinen mahdollisuus kaikille pelaajille. Toki vain silloin jos niitä voi heittää myös muualla kuin pellolla.
Näistä odottelenkin mielenkiinnolla käyttökokemuksia. Tähän asti osa on ollut sitä mieltä, että hienosti lentää niinkuin painavammatkin ja toiset sitten ovat sitä mieltä, että alivakaitahan nuo ovat. Riippunee kädestäkin tietenkin.
Yksi syy tähän on että blizzard-muovin kiekot helposti niputetaan kaikki samaan kategoriaan. 130g Katanalla ja 155g Destroyerilla kun on 'hiukan' eroa ominaisuuksissa. Tähän kun lisätään vielä Innovalle tyypillinen vaihtelu kiekkoyksilöiden välillä niin johan on soppa valmis. Enkä usko että kuplat lisäävät kiekkojen tasalaatuisuutta.

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #11 on: 21.03.12 - klo:19:24 »
Mulla Buzzzeissa kevyemmät rankaisee helpommin tekniikkavirheestä kippaamalla oikealle, eivätkä lennä yhtään sen pidemmälle kuin painavammat. Siksi käytän midariosastolla täyspainoisia. Käyttääkö kukaan keveitä midareita ja miksi?

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #12 on: 22.03.12 - klo:08:48 »
Mulla Buzzzeissa kevyemmät rankaisee helpommin tekniikkavirheestä kippaamalla oikealle, eivätkä lennä yhtään sen pidemmälle kuin painavammat. Siksi käytän midariosastolla täyspainoisia. Käyttääkö kukaan keveitä midareita ja miksi?

Minkä muovin kevyt buzzzi sulla kippaa helposti? Oon ite miettiny hommaavani painavan FLX buzzzin rinnalle kevyemmän version. Tai ylipäätään jonkun kevyen midarin. Kippaiskohan esim. ylivakain Z-line niin helposti kevyenä?
Tai sitte suoraa vaa ostaa ostais kevyen Waspin tai jopa Hornetin...

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #13 on: 22.03.12 - klo:09:42 »
Itse olen huomannu varsinkii just nopeammissa kiekoissa, että ku 10 grammaa häviää kiekosta, niin pituutta tulee heti 5-10m lisää. Tästä syystä suosin aika paljon 160-170gr kiekkoja omassa arsenaalissa. Ja tuli mielee, että varsinkii noi Blizzard kiekot loi nyt sen mahdollisuuden, että alottelijatkii voi ainakin kokeilla heittää nopeita kiekkoja ja saada niillä lisämetrejä.

Tuotahan on kuullut puhuttavan foorumeilla, ja vielä sillä lisäyksellä että keveitä kiekkoja mutta kestävällä muovilla. Saahan niitä useitakin DX-muovisia kiekkoja 150grammasina tai jopa alle. Mut ei vissiin ihan kaikkia näitä moldeja mitä nyt kuplamuovisina.

Mutta jos maksimipituus on joku 80m (jolloin kontrollipituus on vielä lyhyempi) niin aika paljon siinä antaa tasoitusta pidemmillä väylillä kavereille.

Tämähän on toki totta, mutta mikä sitten olisi "riittävä pituus". Radasta riippuen se voi olla se 80m tai vaikka 160m. En usko, että siitä on juuri koskaan haittaa, että saa heitettyä pitkälle, mutta se ei ole itselläni mikään prioriteetti. Pikkuhiljaa sitä on tullut lisää, mutta en ole koskaan keskittynyt draivin pituuden harjoitteluun.

Vähän odotinkin että tulee keskustelua tuosta "riittävästä" pituudesta. :) Tottakai riippuu radasta ja väylästä, mutta sanotaan nyt että avoimehkolla väylällä se 100m ei ehkä ihan riitä.

Lainaan tähän itseäsi fgr-blogistasi:
Quote
*120 m rysty ei riitä
[...]
Oulun radalla oli useita 130m+ par-kolmosia, joissa se 140-150m draivi oli ehdoton etu. Siihen laji muutenkin menee, että mitä isommat kisat, sitä pidemmät väylät.

Voisin veikata, että Suomen top20:ssa ei ole juuri ketään, jotka eivät heitä väylällä 140m, eikä varmaankaan ketään joka ei saa 130m unissaan.

Tämän pituuskeskustelun voisi jakaa vaikka omaksi aiheekseen, vaikka se liittyykin osin tähän kiekkojen paino -keskusteluun. Kyl mä ehdottomasti mieluummin puttaisin paremmin ja heittäisin avaukset/lähärit tarkemmin, mut heti ehkä kolmosena tulis se lisäpituus avoimemmilla väylillä. Taikka kyllä paremmat kisahermot mieluummin, mut se liittyy ehkä irrottamattomasti kohtiin 1 ja 2.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #14 on: 22.03.12 - klo:13:21 »
Minkä muovin kevyt buzzzi sulla kippaa helposti? Oon ite miettiny hommaavani painavan FLX buzzzin rinnalle kevyemmän version. Tai ylipäätään jonkun kevyen midarin. Kippaiskohan esim. ylivakain Z-line niin helposti kevyenä?

Mulla just hiukan kulunut Z-muovinen on pahin kippaaja. Pitää melkein hyzzenä laittaa, kun pitkälle heittää.

X-muovinen Buzzz on näköjään ihan oma juttunsa. On kuluttuaan alkanut tekemään luotettavasti s-mutkaa. Ilmankos jotkut eivät pidä siitä. Heitin sillä tänään juuri kaksi pirkkoa Kaarinan ysi-väylällä missä sellainen kapea s-mutka on se juttu. Sen painoa en tiedä.