Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen paino  (Read 50650 times)

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #15 on: 22.03.12 - klo:14:57 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #16 on: 22.03.12 - klo:15:54 »
Itse olen huomannu varsinkii just nopeammissa kiekoissa, että ku 10 grammaa häviää kiekosta, niin pituutta tulee heti 5-10m lisää. Tästä syystä suosin aika paljon 160-170gr kiekkoja omassa arsenaalissa. Ja tuli mielee, että varsinkii noi Blizzard kiekot loi nyt sen mahdollisuuden, että alottelijatkii voi ainakin kokeilla heittää nopeita kiekkoja ja saada niillä lisämetrejä.

Tuotahan on kuullut puhuttavan foorumeilla, ja vielä sillä lisäyksellä että keveitä kiekkoja mutta kestävällä muovilla. Saahan niitä useitakin DX-muovisia kiekkoja 150grammasina tai jopa alle. Mut ei vissiin ihan kaikkia näitä moldeja mitä nyt kuplamuovisina.

Mutta jos maksimipituus on joku 80m (jolloin kontrollipituus on vielä lyhyempi) niin aika paljon siinä antaa tasoitusta pidemmillä väylillä kavereille.

Tämähän on toki totta, mutta mikä sitten olisi "riittävä pituus". Radasta riippuen se voi olla se 80m tai vaikka 160m. En usko, että siitä on juuri koskaan haittaa, että saa heitettyä pitkälle, mutta se ei ole itselläni mikään prioriteetti. Pikkuhiljaa sitä on tullut lisää, mutta en ole koskaan keskittynyt draivin pituuden harjoitteluun.

Vähän odotinkin että tulee keskustelua tuosta "riittävästä" pituudesta. :) Tottakai riippuu radasta ja väylästä, mutta sanotaan nyt että avoimehkolla väylällä se 100m ei ehkä ihan riitä.

Lainaan tähän itseäsi fgr-blogistasi:
Quote
*120 m rysty ei riitä
[...]
Oulun radalla oli useita 130m+ par-kolmosia, joissa se 140-150m draivi oli ehdoton etu. Siihen laji muutenkin menee, että mitä isommat kisat, sitä pidemmät väylät.

Voisin veikata, että Suomen top20:ssa ei ole juuri ketään, jotka eivät heitä väylällä 140m, eikä varmaankaan ketään joka ei saa 130m unissaan.

Tämän pituuskeskustelun voisi jakaa vaikka omaksi aiheekseen, vaikka se liittyykin osin tähän kiekkojen paino -keskusteluun. Kyl mä ehdottomasti mieluummin puttaisin paremmin ja heittäisin avaukset/lähärit tarkemmin, mut heti ehkä kolmosena tulis se lisäpituus avoimemmilla väylillä. Taikka kyllä paremmat kisahermot mieluummin, mut se liittyy ehkä irrottamattomasti kohtiin 1 ja 2.

Vaikka pituuskeskustelu onkin lievästi off topic niin jatkan silti. Ei tarvitse olla SM-kisoissa jotta pituudella olisi suuri merkitys pelaamiseen. Moni harrastaja pelaa melko avoimilla kentillä, joissa väylät ovat melko tasapituisia. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Siltamäki alun metsäväylien jälkeen. Siellä on viitisen kappaletta avoimia väyliä joilla pitäisi heittää 70m ja lisäksi muutama joilla pitäisi saada 80m. Siinä vaiheessa kun tuo on selätetty alkaa vituttaa Talin väylät joista useammalla raja birdiemahdollisuuksille on noin 100m "tasamaapituutta".

Itse olen heitellyt 170-165g draivereita, tosin syynä saattaa järkisyitä enemmän olla se että 165 grammainen viking oli ensimmäinen kädestäni yli 70m lentävä kiekko, johon pystyi luottamaan missään tuulessa. Kokeilemani blizzard wraithin jälkeen tuli vähän fiilis että miksi en ole jo aiemmin rohkeasti kokeillut 150 class kiekkoja vaan olen halunnut pysyä yli 160 gramaisissa. Liitoa tuntuisi riittävän enemmän kuin täysipainoisissa, eikä lento-ominaisuudet ainakaan mun voimilla ole mitenkään epäluotettavat. Sen lisäksi että noilla saisi lisää maksimipituutta ja "maksimi golflinjapituutta" olisi kiva myös jos ei tarvitsisi aina heittää täysiä. Onko nuo kevyet kiekot muka niin epäluotettavia kun vaihtoehtona on heittää malliston alivakainta täysipainoista?

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #17 on: 22.03.12 - klo:16:00 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.

Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #18 on: 22.03.12 - klo:16:22 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.

Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!
Okei, tänks.

Offline jauza

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 433
    • View Profile
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #19 on: 22.03.12 - klo:18:21 »


Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!
[/quote]

Kahden kilon Bossi, onko hyväksytty? Tsori, oli pakko heittää... ;)

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #20 on: 22.03.12 - klo:18:36 »


Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Kahden kilon Bossi, onko hyväksytty? Tsori, oli pakko heittää... ;)
[/quote]

Oho, jäin kiinni ;)

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #21 on: 05.04.12 - klo:10:26 »


(Muistanko väärin kun joku viittasi jossain että esim. joku McBeth heittää 165-169 kiekoilla? Riittäis sillä lähtönopeus varmaan täyspainoseenkin.)


Mainitsi youtube-videossa, että kevyempiä kiekkoja heittää sen takia, että lähtevät vähemmällä yrittämisellä.
[/quote]

tuli sattumalta vastaan. en tiiä onko ihan just sama video, mut ei montaa täyspainosta tuon mukaan ollu (dravereissa, roceista ja puttereista ei ollu puhetta minkäpainosta)

Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #22 on: 12.06.14 - klo:21:50 »
Mitä mulla toi 140gr blizzard wrait on ni kyl lentää pitkälle mut pakkaa välillä tarttumaan käteen ku oon tottunu heittämään n.170gr kiekoilla.

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #23 on: 13.06.14 - klo:00:50 »
Mitä mulla toi 140gr blizzard wrait on ni kyl lentää pitkälle mut pakkaa välillä tarttumaan käteen ku oon tottunu heittämään n.170gr kiekoilla.
Minkäs takia se 20g kevyemmän kiekon takia jää helpommin käteen?
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

mutteriwiritys

  • Guest
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #24 on: 13.06.14 - klo:01:19 »
Kokeilin ekaa kertaa 150g Diamondia niin irtoili vähän myöhässä varmaankin sen takia että liikkuu kevyen painonsa takia nopeammin vartalon editse kuin totutut 175 grammaiset kiekot. Varsinkin kämmenheitoissa tuntui eriltä heittää kevyempää kiekkoa.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #25 on: 13.06.14 - klo:03:42 »
Lisäksi joillakin voi otteen puristus riittää osittaiseen tai täyteen grip lockiin kevyellä kiekolla, vaikka täysipainoisella ei riitäkään.

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #26 on: 13.06.14 - klo:09:39 »
Mullakin tuntuu, että n. 140g blizzard boss jää käteen aina.
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759

Offline Flick Maniac

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 848
  • Discmania
    • View Profile
    • Frisbeegolf Club Keinukallio
  • Oikea nimi: Mikko Setälä
  • Seura: FGCK
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #27 on: 13.06.14 - klo:12:48 »
Viikonloppuna mökkeillessä heitin kaverin alle 140g Blizzardia tarkoitus heittää lahdelman yli rantaan... isoin griplock ikinä, tuntu ihan sairaalta kädessä, en heitä enää ikinä.  :-X Ja vaikka en edes täpöllä puristanut kun tiesin että alivakaa ja hyzerflippinä piti laittaa. Hyh.
Discmania Media Partner 2017-2019
Team Discmania, Discmania Ambassador

Link | P2 | Tactic | Origin | MD3 | MD4 | Anvil | Essence | FD | FD3 | Fortress | CD2 | DD3 | Rampage | Spirit
http://www.instagram.com/Crushing_Plastic
http://www.youtube.com/user/glaabaglooba

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #28 on: 14.06.14 - klo:17:26 »
Painavalla kiekolla on enemmän liike-enargiaa joten saadessaan riittävästi vauhtia se irtoaa helpommin.
Mitä mulla toi 140gr blizzard wrait on ni kyl lentää pitkälle mut pakkaa välillä tarttumaan käteen ku oon tottunu heittämään n.170gr kiekoilla.
Minkäs takia se 20g kevyemmän kiekon takia jää helpommin käteen?
Kuka on nukkunut fysiikan tunnilla? ;)

Offline Maikkari

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #29 on: 15.06.14 - klo:20:41 »
Painavalla kiekolla on enemmän liike-enargiaa joten saadessaan riittävästi vauhtia se irtoaa helpommin.
Mitä mulla toi 140gr blizzard wrait on ni kyl lentää pitkälle mut pakkaa välillä tarttumaan käteen ku oon tottunu heittämään n.170gr kiekoilla.
Minkäs takia se 20g kevyemmän kiekon takia jää helpommin käteen?
Kuka on nukkunut fysiikan tunnilla? ;)
Riippuen fysiikan alueesta olenko nukkunut vai en, mutta ihmisen anatomiasta en tiedä juuri mitään. Sen takia kysyinkin miksi se jää helpommin käteen.
Mutta jos meinasit päissä laskua (20g), niin olin kyllä tuohon aikaan humalassa  ;D annettakoon se anteeksi tällä kertaa. Mutta onko se 20g vai 30g vähemmän, tuskin vaikuttaa lopputulokseen.
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu