Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Kiekkojen paino  (Read 50346 times)

Offline Danny

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 548
    • View Profile
  • Oikea nimi: Daniel
  • Seura: TFS
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #30 on: 15.06.14 - klo:21:33 »
Ainakin 135g blissu dessu tuntuu alivakaimmalta Blizzard muovilla? Samaa mieltä?  :)
Dagger - Pa1 - Nova - Challenger - Zone -  Drone - Wasp - Buzzz - Stalker - Predator - Force - Nuke

Offline temppa.kk

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 1 268
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Leinonen
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #31 on: 15.06.14 - klo:22:41 »
Ainakin 135g blissu dessu tuntuu alivakaimmalta Blizzard muovilla? Samaa mieltä?  :)
Jep. Oma 130g blizzu teedevil on aavistuksen alivakaa ;)
Uusia ratoja vain etsimään!

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #32 on: 15.06.14 - klo:23:26 »
Maikkari perusfysiikkaa on, että kevyemmän esineen pitäisi liikkua samalla teholla nopeammin. On eri juttu, onko kiekon paino liikettäsi hidastava. Varmasti useille on. Mulla käsi liikkuu nopeammin ilman kiekkoa kädessä, mutta enpä ole niin hirveän vahvakaan.

Enneminkin uskoisin käteen jäämisen johtuvan grip lockista puristusvoiman riitttäessä normia myöhäisempään irti repäisyn hetkeen tai ajoitusten muutumiseen.

Offline Discboy_99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 094
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jesse
Kiekkojen paino
« Reply #33 on: 15.06.14 - klo:23:35 »
Mun 130 grammanen blisu katana käyttäytyy ihan samallalailla kuin täysipainoinenkin :D Vakautta kyllä löytyy, saattaa johtua siitä domesta, joka vie bägistä yhden kiekon paikan lisää.. :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Viimeistään viiminen putti uppoaa.

Offline JanneRäsänen

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 630
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #34 on: 16.06.14 - klo:11:24 »
Mulla on jotain 134 Dessu, joka on paljon ylivakaampi kuin normaalit täyspainoiset. Muodoltaan Blizzut viime vuodelta olivat ihan mitä tahansa. Toki toi ylivakaus näkyy vain tyynellä ja takatuulessa, vastatuulessa termi speed stable tulee hyvin esille. Sitten kippaa helposti, kun vastatulleen pistää tehoja.

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #35 on: 22.06.14 - klo:10:06 »
Mun 130 grammanen blisu katana käyttäytyy ihan samallalailla kuin täysipainoinenkin :D Vakautta kyllä löytyy, saattaa johtua siitä domesta, joka vie bägistä yhden kiekon paikan lisää.. :D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kaverilla on n. 140-150g Katana, joka on jyrempi kuin 161 blissu Boss ja melkein täyspainoinen Champion wraith. Ei kippaa millään :D
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759

Offline draiveriveri

  • Juniori
  • **
  • Posts: 52
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville Suomela
  • Seura: 7k
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #36 on: 22.06.14 - klo:11:53 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.
 
Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Mulla löytyy Blizzard dominator bägistä, jolla painoa 171g.
« Last Edit: 22.06.14 - klo:11:55 by draiveriveri »

Offline Enrico

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 913
    • View Profile
  • Oikea nimi: Riku Sanaksenaho
  • Seura: BSC
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #37 on: 23.06.14 - klo:00:32 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.
 
Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Mulla löytyy Blizzard dominator bägistä, jolla painoa 171g.

Blizzard Concordit on 180 g tai yli ja Blizzard Pig 175 g. Näitä kiekkoja ei voida tehdä normaalissa Champion-muovissa.
« Last Edit: 23.06.14 - klo:00:55 by Enrico »

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #38 on: 20.11.14 - klo:13:11 »
Miten kiekkojen eri painoiset versiot käytännössä tehdään? Ilmakuplat sikseen, mutta jos ajatellaan ihan champion/star -muovisia, oletan että kiekot valetaan samalla muotilla? Onko muoviseos erilainen (täyteaineena kevyempää/tiheämpää matskua)?

Tuli vaan mieleen aamulla kun käppäilin töihin enkä itse keksinyt muuta vastausta kuin muoviseoksen modaaminen.

Offline Jussijii

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 483
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jussi J.
  • Seura: Jyväskylän Liitokiekkoilijat Ry / Albatrossit
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #39 on: 20.11.14 - klo:13:17 »
Miten kiekkojen eri painoiset versiot käytännössä tehdään? Ilmakuplat sikseen, mutta jos ajatellaan ihan champion/star -muovisia, oletan että kiekot valetaan samalla muotilla? Onko muoviseos erilainen (täyteaineena kevyempää/tiheämpää matskua)?
Tuli vaan mieleen aamulla kun käppäilin töihin enkä itse keksinyt muuta vastausta kuin muoviseoksen modaaminen.

Virallista vastausta en tiedä, mutta olen ollut huomaavinana että ainakin kansien paksuudet vaihtelee esim. fläteissä midareissa. Keveämmissä on kansi kuin pierunkuorta, täysipainoisilla jo ihan jämäkkä.

Offline moog

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 406
    • View Profile
  • Oikea nimi: Marko Moisio
  • Seura: Sipoon Discstroyers
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #40 on: 20.11.14 - klo:13:35 »
Miten kiekkojen eri painoiset versiot käytännössä tehdään? Ilmakuplat sikseen, mutta jos ajatellaan ihan champion/star -muovisia, oletan että kiekot valetaan samalla muotilla? Onko muoviseos erilainen (täyteaineena kevyempää/tiheämpää matskua)?

Tuli vaan mieleen aamulla kun käppäilin töihin enkä itse keksinyt muuta vastausta kuin muoviseoksen modaaminen.

Eiköhän tuossa moldausprosessissa luonnostaan ole jonkinlainen vaihteluväli, eli esim. jos vaikka targettina on valmistaa 172g painavia kiekkoja, lopputuloksena syntyy 175g - 169g kiekkoja tietyllä jakaumalla. Siitä sitten yksilöt punnitaan kukin ja merkataan paino pohjaan (ja jos silloin tällöin sattuukin syntymään vallan ylipainoinen yksilö, niin muovi kiertoon).

Sitten kun mennään tuota luontaista vaihteluväliä suurempiin eroihin, niin tavoite saavutettaneen tosiaan täyteaineen eroilla, tai ehkä puristuspaineellakin voidaan vaikuttaa tiheyteen (ei aavistustakaan kuinka kokoonpuristuvaa nuo muovit on).

Disclaimer: en omaa mitään asiantuntemusta prosessiin, päätelmäni ovat henkilökohtaisia :)
"Yllättävän usein avaan heitolla joka onnistuessaankin olisi ollut huono ratkaisu"

Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #41 on: 20.11.14 - klo:13:49 »
Disclaimer: en omaa mitään asiantuntemusta prosessiin, päätelmäni ovat henkilökohtaisia :)

Heh sama joo itselläkin. Mutta puristuspaine alkaa vaikuttaa ihan hyvältä idealta.

Offline Antza

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 122
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #42 on: 20.11.14 - klo:15:55 »
Disclaimer: en omaa mitään asiantuntemusta prosessiin, päätelmäni ovat henkilökohtaisia :)

Heh sama joo itselläkin. Mutta puristuspaine alkaa vaikuttaa ihan hyvältä idealta.

Rimmin korkeus? Tai no en tiiä.. ;D

Offline putthand

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 090
    • View Profile
Vs: Kiekkojen paino
« Reply #43 on: 20.11.14 - klo:15:58 »
Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.
 
Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Mulla löytyy Blizzard dominator bägistä, jolla painoa 171g.

Blizzard Concordit on 180 g tai yli ja Blizzard Pig 175 g. Näitä kiekkoja ei voida tehdä normaalissa Champion-muovissa.

PDGA vois mun mielestä sallia 200gr fribakiekot. Eenokin talvimyrskyissä se täyspainoinen gatorikin on aika kevyttä kamaa...

Offline ZaCer99

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 834
    • View Profile
  • Oikea nimi: Antton Koivisto
  • Seura: JFG ry / Prodigy Disc Street Team Finland
Kiekkojen paino
« Reply #44 on: 20.11.14 - klo:16:28 »

Minkä painosena niitä Blizzard-muovisia saa? Tuli vaan eilen siitä keskustelua radalla, ku yhellä kaverilla oli pari repussa.
Ite sanoin, että ei tehdä yli 150g. (josain muistan kuulleeni)

Lensi muuten aikas kevyellä vedolla Bl Wraith 150g ja Boss 136g. Melkein rolleriks lähti toi Wraith, ku heitin ensin normirykäsyllä.

Blizzujen painot vaihtelee 130-160 gramman välillä.
 
Mul on itellä  2 157g Bossia ja ne on helmiä!

Mulla löytyy Blizzard dominator bägistä, jolla painoa 171g.

Blizzard Concordit on 180 g tai yli ja Blizzard Pig 175 g. Näitä kiekkoja ei voida tehdä normaalissa Champion-muovissa.

PDGA vois mun mielestä sallia 200gr fribakiekot. Eenokin talvimyrskyissä se täyspainoinen gatorikin on aika kevyttä kamaa...

No ei se 20gr paljoa auta kovemmassa myräkässä.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Prodigy BP-1: PA3 / A2 /  M2 / F5 / H2 /  D1 - D3 /
#73759