Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Millaisella gripillä puttaat?  (Read 14650 times)

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Millaisella gripillä puttaat?
« on: 01.04.12 - klo:12:35 »
Minkälaista grippiä porukka käyttää putatessa?

Itselläni muodostunut liitteen kaltainen kun en ole löytänyt muuten sopivaa Omega SS:n kanssa. Ongelmana on pieni käsi ja on alkanut mietityttään että pitäisikö vaihtaa matalarimmisempään kiekkoon. Periaatteessa tuolla gripillä saa ihan hyvän tatsin kiekkoon. Jääny vaivaamaan vaan että mikään sormi ei kosketa rimmin sisäreunaa. Pitemmällä matkalla tuo aiheuttaa semmoisen ongelman että spinniä ei oikein tunnu saavan heittoon. Kokeilin myös tässä talven aikana laittaa pikkurilliä kiinni rimmiin mutta huomasin että kiekko jää vähän käteen heittäessä ja ajautuu oikealle.

Vaihdatteko grippiä heittoputeissa, jos niin minkälaiseksi?

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #1 on: 01.04.12 - klo:12:43 »
Lisätään vielä että puttityylinä toimii push putt.

Offline zenhukka

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 199
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juha Hukka
  • Seura: 7k, Kuppinuudelit, FrisbeeFrogs
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #2 on: 02.04.12 - klo:09:08 »
Mulla on oikeastaan aika samanlainen ote putatessa, ehkä sormet enemmän hajallaan kiekon alla. Tyylinä on spin putti. Heittoputeissa ote vaihtuu powergripiksi kolmella sormella. Siis pikkurilli ja nimetön jää rimmiltä pois.
Pari vuotta sitten oli sama ongelma, että etsiskelin matalarimmistä putteria kun tuntui aina jäävän käteen kiinni. Puttasin sitten vuoden ch spiderillä kun en muuta keksinyt. :D

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #3 on: 02.04.12 - klo:09:55 »
Minulla myös aikalailla samanlainen ote putatessa. Tyylinä push putt lähempää ja kauempaa spin putt, mutta ote ei vaihdu, muuten kun, että etusormi menee enemmän rimmin alle. Putterina Pro D Challenger.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #4 on: 02.04.12 - klo:11:22 »
Olen "kokemuksen syvällä rintaäänellä" aina vauhkonnut, että etusormi pitää laittaa rimmin alle putatessa. Kukamikälie Feldberg sitä opetti. Nyt kuitenkin olen siirtänyt sormen rimmille, koska saan sivusuuntaisen hajonnan sillä pienennettyä. Reiluun kymppiin asti sillä pärjään, mutta sitten pidemmissä puteissa pitää laittaa etusormi alle, että saa kiekkoon vauhtia. Kokeilua vielä.

Kovat heittoputit heitän draiviotteella eli kaikki sormet rimmillä (peukku katolla... heh). Lyhyempiin heittoputteihin olen testaillut viime aikoina sellaista toistakin otetta, jossa nimetön siirtyy rimmiltä pikkurillin kynnen päälle ja keskisormi nimettömän kynnen päälle. Mulla on aika pitkät nakit. Toimii aika hyvin 40-50 metriin asti, mutta sen jälkeen draiviote. Muuten väpättää...

EDIT: Sormi rimmillä testailut tais olla siinä. Tajusin ongelman olevan liian kovassa puristuksessa sen sijaan, että olis tuossa etusormen sijoittelussa. Löysempi ote, ni kiekot lakkasivat karkaamasta oikealle. On varmaan paras, jos pystyy samalla otteella heittämään putit 1-30 metristä, joten palaan vanhaan.
« Last Edit: 03.04.12 - klo:12:23 by HAH »

Offline VVH

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 211
    • View Profile
  • Oikea nimi: Ville
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #5 on: 02.04.12 - klo:18:22 »
Mulla oli sama grippi kuin ketjun aloittajalla koko viime kesän. Puttityylinä jonkinlainen spin/push hybridi. Sitten loppusyksystä kyllästyin siihen etten saanut ikinä kiekkoa sisään yli 7 metristä vaikka 6 metristä upposi tosi hyvällä prosentilla. Sitten kun siirsin sormia rimmille tuli putista puhtaampi spinniputti ja vaikka pituutta tuli lisää niin joskus lumien tulon jälkeen kaikki varmuus katosi jopa alle viiden metrin puteista. Jälkikäteen ajatellen olisi kai pitänyt jatkaa samalla tyylillä ja toivoa että pituutta tulee lisää hitaasti mutta varmasti (kyllähän sitä oli tullutkin, mutta liian hitaasti omaan makuun). Nyt yritän opetella puhdasta feldbergin videon mallista push puttia jollain birdie gripin ja fangripin tyylisillä virityksillä, kun en millään saa päähäni sitä vanhaa jotenkuten toiminutta puttityyliä. Josko tuosta liikkeelle lähtien saisi uuden toimivan putin kehitettyä.

Offline Ze1P11

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 432
    • View Profile
    • Seuran kotisivut
  • Oikea nimi: Jukka-Pekka "JP" Leino
  • Seura: RFG (Riihimäen Frisbeegolf ry)
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #6 on: 03.04.12 - klo:15:30 »
Tänään tuli ahaa-elämys paikallisessa urheiluliikkeessä. Testasin ensiksi laittaa taas pikkurilliä rimmin reunaan kiinni ja siihen sitten nimetöntä viereen. Vähän hutera tatsi kiekkoon kun etusormi oli kiinni rimmin reunassa. Kun laitoin etusormen rimmin alle niin johan parani :) Täytyy testata vielä luonnossa kuin tarkkuus toimii tällä otteella. Nyt pystyy vähän syvempi rimmisempääkin kiekkoo pitää mutta silti tuntuu siltä että omega ei sovi tähän kuvioon. Vaihtoehtoja olis nyt sit Latituden Pure, Spike tai sitten Discmania P1.

Tarvetta olis lisätä puttityyliin hiukan spinniä että saa kiekon perille asti. Tolla rääpäle push putilla ja liitteen kaltasella gripillä pitemmät putit jää joko matkalle tai osuu alarautaan..  :-\

Offline keep_it_real

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 148
    • View Profile
    • Treeniblogini
  • Oikea nimi: Ville Uurainen
  • Seura: DGH Hyvinkää
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #7 on: 03.04.12 - klo:20:35 »
Mun grippi on kans samanlainen, mut pikkurilli on kiinni reunassa. Puttaan suunnillee tonne 6m asti työntöputilla, mut sitte sen jälkee alan käyttämää työntöputin ja hissiputin välimaastossa olevaa puttia. Eli vähän ku korkea työntöputti :D Ja pari vuotta putterin virkaa on toimittanu P-line P1. Hyvin on toiminu.

Offline SamuliKL

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 308
    • View Profile
  • Oikea nimi: Samuli Lintula
  • Seura: 7k, Bear Disc Golf
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #8 on: 01.08.12 - klo:07:54 »
Yritin eilen opastaa yhtä aloittelijaa ja neuvoa, että putatessa ei kannata pitää etusormea rimmin edessä. Ihan hyvä neuvo, mutta uskottavuus vähän katosi, kun en osannut yhtään sanoa, miksi sitä ei kannata siinä pitää. Osaisiko joku selittää uskottavasti?
PA4 | PA1 |  M2 | M? | Jackal | F?? | Valkyrie | Beast | PD | D4

Offline tapioe

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 833
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapio Eskola
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #9 on: 01.08.12 - klo:11:26 »
Feldberg sanoi jossain videossa, että syy miksi sormi tulee rimmin alle on siinä, että silloin kiekon irrotus tapahtu aina samasta pisteestä. Tämä taas antaa heitolle tasalaatuisuutta ja siten tarkkuutta. Tuon ensimmäisen nivelen kun laittaa aina siihen beadille, niin on ainakin yksi muuttuja vähemmän pelissä. Toinen minkä olen huomannut omalla kohdalla, on se että sormi rimmin alla antaa hieman enemmän pituutta puttiin.


Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #10 on: 01.08.12 - klo:14:06 »
Itse spin puttaan tuolla epäortodoksisella tyylillä, että etusormi on rimmin sivussa ja muut sormet lievästi viuhkana kiekon alla. Toimii itsellä ihan puttaamalla tuonne 30-40m asti, ennen kuin tarvii alkaa varsinaisesti heittämään, joten en tätä aio muuttaa vaikka tulisi itse Niemisen Seppo neuvomaan, että kannattaa siirtää se etusormi kiekon alle...

Offline Leevi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 462
    • View Profile
  • Oikea nimi: Leevi Liitti
  • Seura: 7k
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #11 on: 01.08.12 - klo:16:05 »
push putilla on paljon vaikeempi saada puhtaita irrotuksia jos laittaa kaikki sormet rimmin alle. spin putissa ainaki mä saan paremmin säädeltyy voimaa minkä laitan kiekkoon ku laitan sormen rimmin alle. ja mä siis puttaan 0-10 push puttii ja siit ylöspäin spinnil

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #12 on: 01.08.12 - klo:16:06 »
Mää taas vähä sekottelin tota mun touhua.. katotaan kuinka monta päivää näin putataan hyvin ja sit taas vaihellaan.

Offline jyrmy

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 408
  • Noili3
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jyri Salminen
  • Seura: 7k
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #13 on: 02.08.12 - klo:18:14 »
Mä puttaan samal otteel ku draivaan repikää siit:)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Millaisella gripillä puttaat?
« Reply #14 on: 02.08.12 - klo:18:55 »
Mä puttaan samal otteel ku draivaan repikää siit:)

Sun draivit onkin sellaisia "putteja"...
« Last Edit: 02.08.12 - klo:19:05 by HAH »