Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Tuulikiekot  (Read 35829 times)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Tuulikiekot
« on: 02.04.12 - klo:09:27 »
Bägistä ei löydy toimivaa vastatuulidraiveria. Kokeilin viime vuonna Xcaliberia, mutta se oli silloin vielä aivan liian järeä kiekko itselleni ja koukkaili 50 metrin jälkeen pöpelikköön. Nyt voisi toimia jo paremmin, mutta tuskin optimaalisesti. Firebird löytyy Champ muovissa, mutta se ei oikein ota lentääkseen riittävän pitkälle ja on tehnyt oharit pari kertaa kippaamalla pahasti vastaiseen (voi johtua tekniikastakin). Mietin nyt PD2, Xcalin (vähän kevyempänä) tai Star Firebirdien välillä, että mikä näistä voisi olla toimivin vastatuuli draiveri? Vai olisiko jokin muu? Omaa max. pituutta haetaan, mutta ilman pelkoa kiekon kippailusta. Onko vinkkejä, ehdotuksia, suosituksia?

Mitä kiekkoa itse heität kovaan vastaiseen?

Offline Lloyba

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 29
    • View Profile
  • Oikea nimi: Theodor Kivistö
  • Seura: 7k
Vs: Tuulikiekot
« Reply #1 on: 02.04.12 - klo:09:35 »
Xcali oli joskus hyvä kiekko, mutta hyviä yksilöitä on nykyään vaikeaa löytää. Trust me, sekin rupee flippaileen jos oikein rajua tuulta on ja haluaa heittää vähänkään kovempaa. PD2 C-muovissa (jos löydät jostain) tai S-muovissa (uutuus) toimii jos löytyy pontta draivissa, mutta sitten taas tarviiko vastikseen sitten hakea 100m pidempiä heittoja? Nappaat sen firebirdin ja heität sellasen seiffin 90m-100m heiton ja jatkat siitä.

Itse heitän kovaan vastaseen yleensä bansheeta tai First run echo star xcalia, mutta toikin xcal rupee oleen jo vähän kulunut tohon slottiin.

Lyhyt vastaus: PD2

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #2 on: 02.04.12 - klo:09:46 »
Myös Discraftin Force toimii hienosti. Tosin pientä vaihtelua on haivattavissa eri runien välillä, mutta vakaa se on aina. Vähän on hitaampi kuin PD2 ja feidaa hiukan myöhemmin, mutta rajummin vasemmalle.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #3 on: 02.04.12 - klo:10:06 »
Vm2012 firebirdi.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: Tuulikiekot
« Reply #4 on: 02.04.12 - klo:10:22 »
Vm2012 firebirdi.


On muuten aivan sairaan vakaa kiekko tämä. Eilen tuli kokeiltua ekaa kertaa ja ehkä vakain kiekko mitä olen heitellyt.

Offline Jaani

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 416
  • Still Not a Player
    • View Profile
  • Seura: TT
Vs: Tuulikiekot
« Reply #5 on: 02.04.12 - klo:10:45 »
Homman nimi on nimenomaan se, että kovaan vastatuuleen niellään ylpeys eikä haeta omaa maximipituuttaan. Kun oikein kovaa puhaltaa, on melkein sama onko kädessä firebirdi, monsteri tai xcaliber, koska liito-ominaisuuksien erot kapenee vastatuulessa. Hyvä jenga ja lähtökulma ovat tärkeimmät, jotta kiekko lentää hyvin vastaiseen.

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #6 on: 02.04.12 - klo:10:48 »
Homman nimi on nimenomaan se, että kovaan vastatuuleen niellään ylpeys eikä haeta omaa maximipituuttaan. Kun oikein kovaa puhaltaa, on melkein sama onko kädessä firebirdi, monsteri tai xcaliber, koska liito-ominaisuuksien erot kapenee vastatuulessa. Hyvä jenga ja lähtökulma ovat tärkeimmät, jotta kiekko lentää hyvin vastaiseen.

True. Mutta ite kyllä kaivan sen firebirdin sieltä varmuuden vuoksi, vaikka jenkaa piisaa.

Offline Ari

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 553
    • View Profile
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tuulikiekot
« Reply #7 on: 02.04.12 - klo:11:01 »
Jaanin kanssa samaa mieltä. Silloin kun tuulee niin kisassa pärjää ne jotka ei hölmöile. Ylivakaista kiekoista sellainen joka tuntuu parhaalta käteen on sopiva. Sitten vain testailemaan kuinka kovaa sitä voi hallitusti tuulessa heittää. Kisassa ei kannata kokeilla mitään, joten tuulisena päivänä mennään katsomaan miten se lätty lentää :)

Nimim. Buzzz on yllättävän vakaa vastatuuleenkin kunhan sitä uskaltaa heittää sopivasti :)

Offline HAH

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 3 174
    • View Profile
  • Oikea nimi: Harri H.
  • Seura: 7k
Vs: Tuulikiekot
« Reply #8 on: 02.04.12 - klo:11:08 »
Eli tuuleen kokonaan eri strategialla. Check! Seiftimpää ja iisimpää heittoa. (Nöyrrrrryyyttä!) Tuo PD2 voisi olla, jos se on vähän iisimpi kuin Xcal, kun haluaa vähän enempi kiskaista. Vitsit, ku menee rahaa näihin kokeiluihin... Halpa laji... pah ja pyh! Täyspainoinen PD s-line on nolla-turnin kiekko, mutta kippailee mulla jatkuvasti vastaiseen. Huono yksilö tai sitten en osaa heittää. Teebirdikin tuntuu olevan luotettavampi vastaiseen. Ainakin palautumisen suhteen. Mun PD kaartaa loppuun asti, jos kippaa.

Myös oma kokemus, että Buzzz on tosiaan aika tuulisietoinen ja puttereista Rnyno, kun spinniä vaan tarpeeksi.

Offline VivianDargon

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 238
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tomi Kleemola
  • Seura: Tomoottajat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #9 on: 02.04.12 - klo:11:56 »
Eli tuuleen kokonaan eri strategialla. Check! Seiftimpää ja iisimpää heittoa. (Nöyrrrrryyyttä!) Tuo PD2 voisi olla, jos se on vähän iisimpi kuin Xcal, kun haluaa vähän enempi kiskaista. Vitsit, ku menee rahaa näihin kokeiluihin... Halpa laji... pah ja pyh! Täyspainoinen PD s-line on nolla-turnin kiekko, mutta kippailee mulla jatkuvasti vastaiseen. Huono yksilö tai sitten en osaa heittää. Teebirdikin tuntuu olevan luotettavampi vastaiseen. Ainakin palautumisen suhteen. Mun PD kaartaa loppuun asti, jos kippaa.

Myös oma kokemus, että Buzzz on tosiaan aika tuulisietoinen ja puttereista Rnyno, kun spinniä vaan tarpeeksi.
Itselläni ei kyllä S-Line PD kippaa kovinkaan helposti vastatuuleen. Tosin enpä sitä mihinkään isoihin tuuliin heitäkkään, kun on tuo Force.

Ja täysin samaa mieltä, että vastatuuleen pitää heittää hillitymmin ja tiputtaa pituutta pois. Mikä on myös yksi syy miksi PD ei vastaiseen kippaa. Koska kyllähän täysillä runnoen PD:kin kippaa.
Pa3 Nova P3 Roc3 Teebird Firebird Pd Destroyer Pd2

Offline HS

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 146
    • View Profile
  • Oikea nimi: Heikki Saunanen
  • Seura: Ähtärin Urheilijat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #10 on: 02.04.12 - klo:12:29 »
Star Max. Ihan ykköskiekko, uutena tosi kovaan vastaseen ja vähän hakattuna lievempään.

Offline Tee8mu

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
  • Oikea nimi: Teemu Malmelin
  • Seura: Tallaajat
Vs: Tuulikiekot
« Reply #11 on: 02.04.12 - klo:12:46 »
Eli tuuleen kokonaan eri strategialla. Check! Seiftimpää ja iisimpää heittoa. (Nöyrrrrryyyttä!) Tuo PD2 voisi olla, jos se on vähän iisimpi kuin Xcal, kun haluaa vähän enempi kiskaista. Vitsit, ku menee rahaa näihin kokeiluihin... Halpa laji... pah ja pyh! Täyspainoinen PD s-line on nolla-turnin kiekko, mutta kippailee mulla jatkuvasti vastaiseen. Huono yksilö tai sitten en osaa heittää. Teebirdikin tuntuu olevan luotettavampi vastaiseen. Ainakin palautumisen suhteen. Mun PD kaartaa loppuun asti, jos kippaa.

Myös oma kokemus, että Buzzz on tosiaan aika tuulisietoinen ja puttereista Rnyno, kun spinniä vaan tarpeeksi.

PD2 on ainakin hyvä jyrä, itse ainakin uskallan heittää sitä tuuleen kuin tuuleen. kertaakaan ei ole vielä pettänyt. Firebird on silti myöskin.

Eikä sun kannata viittä eri kiekkoa kokeilla. Ennemmin opettelet heittämään sitä yhtä. Ikävä tuottaa pettymys (ehkä) mutta tämä homma ei sit kuitenkaan ole kiekoista kiinni. Tai no on siinä mielessä, että on vakaita ja alivakaita ja siltä väliltä. Hienosäätöön ei kannata lähteä, vaan mennä niillä mitkä käteen sopii parhaiten.


Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: Tuulikiekot
« Reply #12 on: 02.04.12 - klo:13:31 »
Eli tuuleen kokonaan eri strategialla. Check! Seiftimpää ja iisimpää heittoa. (Nöyrrrrryyyttä!) Tuo PD2 voisi olla, jos se on vähän iisimpi kuin Xcal, kun haluaa vähän enempi kiskaista. Vitsit, ku menee rahaa näihin kokeiluihin... Halpa laji... pah ja pyh! Täyspainoinen PD s-line on nolla-turnin kiekko, mutta kippailee mulla jatkuvasti vastaiseen. Huono yksilö tai sitten en osaa heittää. Teebirdikin tuntuu olevan luotettavampi vastaiseen. Ainakin palautumisen suhteen. Mun PD kaartaa loppuun asti, jos kippaa.
PD on nolla-turnin kiekko vain nopeuteen 10 asti. Rivakassa vastatuulessa ilmanopeus nousee helposti sen yli, ja kiekko kippaa.

Offline valtteri

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Valtteri Virta
  • Seura: Liitokiekkoseura Mustavaris ry
Vs: Tuulikiekot
« Reply #13 on: 02.04.12 - klo:14:04 »
Olen itte todennut et toi edellää mainittu xcaliber on epävarmin kiekko jota olen koskaan heittänyt. Joskus menee hyvin vastasee ja sit välil kippaa myös tyynellä ylo ja ympäri et ite en lähtis luottaa xcaliberiin joten suosittelen pd2 jos kättä vaan piisaa ja tosiaan c-line

Offline Matias

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 14
    • View Profile
  • Oikea nimi: Matias Ekman
  • Seura: Nummelan Frisbeeseura
Vs: Tuulikiekot
« Reply #14 on: 02.04.12 - klo:15:04 »
Olen itte todennut et toi edellää mainittu xcaliber on epävarmin kiekko jota olen koskaan heittänyt. Joskus menee hyvin vastasee ja sit välil kippaa myös tyynellä ylo ja ympäri et ite en lähtis luottaa xcaliberiin joten suosittelen pd2 jos kättä vaan piisaa ja tosiaan c-line

Ootko kiinnittäny huomiota heittojen samanlaisuuteen? Sama kiekko tuskin on joka toisella heitolla on vakaa ja joka toisella kippaa ;)

Itse käytän Xcalia ja en ole huomannut moista ilmiötä!! :D