Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.  (Read 22329 times)

Offline GARFFi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 2 944
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Karvinen
  • Seura: Tomoottajat
Siel on taas pelattu kauheit tuloksii :)

Tarkottiks toi nyt sitä et tosta ei tullu ratinkia vielä ja mikä on propagator?

Propagator on jotain mistä verrataan ratinkeja tjsp mitä lie, kysy rastapäältä se osaa vastata. Ja ratinkeja ei viä juu tullu..

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Siel on taas pelattu kauheit tuloksii :)

Tarkottiks toi nyt sitä et tosta ei tullu ratinkia vielä ja mikä on propagator?

Joo, propagator on sellainen pelaaja, jolla on PDGA-rating vähintään 800 ja takana on vähintään 8 reitattua kierrosta. Näitä propagatoreita pitää olla kisassa mukana vähintään 5, että saadaan "luotettavat" ratingit.

Ilmeisesti PDGA:lla on takataskussa joku taikatemppu, jolla alle viidelläkin voisi ratingit arpoa. Mutta ei siinä 2-3 rating-pelaajalla ole mitään mieltä.

Kuvitellaan vaikka tämän päivän kisa, jossa vain Garffi, jam-o ja minä olisimme olleet propagatoreita. Meidän ratingit on 931-942-971 (ka 948) ja pelasimme tänään -2,-1,-9 (ka -4). Meidän kierrosratingit olisivat näin ollen olleet 932,924,988.

Tämä olisi periaatteessa kohtalaisen lähellä normaalia tasoamme. Aikaisempiin, isompiin 5tr-kisoihin verrattuna tosin 30-40 pistettä vähemmän samoilla par-lukemilla.

Mutta jos olisimme heittäneet vaikkapa +10, +9 ja +3 (tai -12,-11,-19), olisimme saaneet täsmälleen samat ratingit.

Kun propagatoreita on edes se 6-10, tilanne on jo ihan toinen. Periaate on toki sama, mutta matemaattisesti paljon "järkevämpi".

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Siel on taas pelattu kauheit tuloksii :)

Tarkottiks toi nyt sitä et tosta ei tullu ratinkia vielä ja mikä on propagator?

Joo, propagator on sellainen pelaaja, jolla on PDGA-rating vähintään 800 ja takana on vähintään 8 reitattua kierrosta. Näitä propagatoreita pitää olla kisassa mukana vähintään 5, että saadaan "luotettavat" ratingit.

Ilmeisesti PDGA:lla on takataskussa joku taikatemppu, jolla alle viidelläkin voisi ratingit arpoa. Mutta ei siinä 2-3 rating-pelaajalla ole mitään mieltä.

Kuvitellaan vaikka tämän päivän kisa, jossa vain Garffi, jam-o ja minä olisimme olleet propagatoreita. Meidän ratingit on 931-942-971 (ka 948) ja pelasimme tänään -2,-1,-9 (ka -4). Meidän kierrosratingit olisivat näin ollen olleet 932,924,988.

Tämä olisi periaatteessa kohtalaisen lähellä normaalia tasoamme. Aikaisempiin, isompiin 5tr-kisoihin verrattuna tosin 30-40 pistettä vähemmän samoilla par-lukemilla.

Mutta jos olisimme heittäneet vaikkapa +10, +9 ja +3 (tai -12,-11,-19), olisimme saaneet täsmälleen samat ratingit.

Kun propagatoreita on edes se 6-10, tilanne on jo ihan toinen. Periaate on toki sama, mutta matemaattisesti paljon "järkevämpi".


Ok.

Toi toimii aika erikoisella tavalla tuo ratinkien laskusysteemi kun itse radasta ei tule minkäänlaista kerrointa/ tai lukua johon voisi verrata pelattuja kierrostuloksia.

Koko rating järjestelmä on ainakin omasta mielestäni varsin puutteellinen ja keskeneräinen toimiakseen kunnolla. esim. se kun liityt pdga:n jäseneksi saat heti ensimmäisen kisan jälkeen ratingin, mun mielestä pitäis olla ainakin kymmenen pelattua kierrosta ennen kuin jaettaisiin pelaajalle rating..

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku

Toi toimii aika erikoisella tavalla tuo ratinkien laskusysteemi kun itse radasta ei tule minkäänlaista kerrointa/ tai lukua johon voisi verrata pelattuja kierrostuloksia.

Koko rating järjestelmä on ainakin omasta mielestäni varsin puutteellinen ja keskeneräinen toimiakseen kunnolla. esim. se kun liityt pdga:n jäseneksi saat heti ensimmäisen kisan jälkeen ratingin, mun mielestä pitäis olla ainakin kymmenen pelattua kierrosta ennen kuin jaettaisiin pelaajalle rating..

Mun mielestäni rating-systeemi on nerokkaan yksinkertainen järjestelmä, joka toimii hyvin säällä kuin säällä jne. Mutta vaatii kyllä kohtalaisen kokoisen kisan, että lukemissa on kunnolla järkeä. Enkä näe isoa ongelmaa siinä, että ratingin saa heti. Kuten tuossa aiemmin sanoin, uudet pelaajat eivät kuitenkaan vaikuta muiden ratingeihin ennen kuin vasta 8 kierroksen jälkeen (jos rating on yli 800).

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k

Toi toimii aika erikoisella tavalla tuo ratinkien laskusysteemi kun itse radasta ei tule minkäänlaista kerrointa/ tai lukua johon voisi verrata pelattuja kierrostuloksia.

Koko rating järjestelmä on ainakin omasta mielestäni varsin puutteellinen ja keskeneräinen toimiakseen kunnolla. esim. se kun liityt pdga:n jäseneksi saat heti ensimmäisen kisan jälkeen ratingin, mun mielestä pitäis olla ainakin kymmenen pelattua kierrosta ennen kuin jaettaisiin pelaajalle rating..

Mun mielestäni rating-systeemi on nerokkaan yksinkertainen järjestelmä, joka toimii hyvin säällä kuin säällä jne. Mutta vaatii kyllä kohtalaisen kokoisen kisan, että lukemissa on kunnolla järkeä. Enkä näe isoa ongelmaa siinä, että ratingin saa heti. Kuten tuossa aiemmin sanoin, uudet pelaajat eivät kuitenkaan vaikuta muiden ratingeihin ennen kuin vasta 8 kierroksen jälkeen (jos rating on yli 800).


Mä meinasin lähinnä sitä kun ekasta kisasta saa heti ratingin joka voi olla todella korkea vaikkei todellisuudessa ehkä näin olisi, toisin sanoen ratingia saa välillä liian helpolla kun taas joskus kovastakaan kiessistä ei heru kovin hyvää.

Ajatellaan vaiks jotain pikkukisaa johon tulee mukaan vaikka 1005 ratingilla pelaava heppu joka ei ole kolmeen vuoteen koskenutkaan lättyihin ja pelaa +5 joka kiessin ja nostaa ratingit kattoon muilla.

Offline Lassi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 531
  • HÖYYYYY
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lassi Salminen
  • Seura: Tomoottajat

Toi toimii aika erikoisella tavalla tuo ratinkien laskusysteemi kun itse radasta ei tule minkäänlaista kerrointa/ tai lukua johon voisi verrata pelattuja kierrostuloksia.

Koko rating järjestelmä on ainakin omasta mielestäni varsin puutteellinen ja keskeneräinen toimiakseen kunnolla. esim. se kun liityt pdga:n jäseneksi saat heti ensimmäisen kisan jälkeen ratingin, mun mielestä pitäis olla ainakin kymmenen pelattua kierrosta ennen kuin jaettaisiin pelaajalle rating..
Mun mielestäni rating-systeemi on nerokkaan yksinkertainen järjestelmä, joka toimii hyvin säällä kuin säällä jne. Mutta vaatii kyllä kohtalaisen kokoisen kisan, että lukemissa on kunnolla järkeä. Enkä näe isoa ongelmaa siinä, että ratingin saa heti. Kuten tuossa aiemmin sanoin, uudet pelaajat eivät kuitenkaan vaikuta muiden ratingeihin ennen kuin vasta 8 kierroksen jälkeen (jos rating on yli 800).


Mä meinasin lähinnä sitä kun ekasta kisasta saa heti ratingin joka voi olla todella korkea vaikkei todellisuudessa ehkä näin olisi, toisin sanoen ratingia saa välillä liian helpolla kun taas joskus kovastakaan kiessistä ei heru kovin hyvää.

Ajatellaan vaiks jotain pikkukisaa johon tulee mukaan vaikka 1005 ratingilla pelaava heppu joka ei ole kolmeen vuoteen koskenutkaan lättyihin ja pelaa +5 joka kiessin ja nostaa ratingit kattoon muilla.
Lainaus PDGA:n rating faq-sivulta
"If a propagator shoots more than 60 points below their rating, their score will not be used in the SSA calculations."
Eli ei vaikuta esimerkissä siinä tapauksessa, että toi +5 olisi huonompi kuin 945. Toki se voi olla radasta riippuen yli tonninkin tai sitten 800 ja taas päästään iänikuiseen par-lukemien oikeellisuus keskusteluun...

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Radan parillahan ei pitäisi olla sinänsä mitään vaikutusta kierrosratingeihin. Nimenomaan pelaajien tuloksia verrataan toisiinsa, tällä mm tuulen vaikutus tasoittunee kohtalaisen hyvin kaikille. Musta systeemi on hyvä ja mukavasti suuntaa antava. Sinänsä paremman ja silti riittävän yksinkertaisen vaihtoehdon keksiminen olis jo aika hankalaa.

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #37 on: 18.04.12 - klo:09:53 »
Tänä sunnuntaina uusi yritys. Tällä kertaa sääennuste lupaa +15 ja auringonpaistetta. Jos vaikka tulisi jo vähän enemmän väkeä paikalle.

Tervetuloa ottamaan revanssi lauantain ei-pääsiäiskisasta.

Offline Hans Wäkevä

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 645
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Laihonen
  • Seura: 7k
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #38 on: 23.04.12 - klo:00:02 »
Mimmosia tuloksia painoitte sunnuntaina?

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku

Offline Tapanote

  • Ylläpitäjä
  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Posts: 4 143
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tapani Aulu
  • Seura: Tomoottajat, Kankaanpää / 7k, Turku
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #40 on: 28.04.12 - klo:22:33 »
Ja huomenna taas kisaillaan.

Offline Sarimaa

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 244
    • View Profile
  • Oikea nimi: Mikko Sarimaa
  • Seura: Tampereen frisbeeseura
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #41 on: 28.04.12 - klo:23:48 »
Täältä suhahtaa kisoihin kaks viidentienristeys ensikertalaista, luotto on kova, että pidätte meistä hyvää huolta siälä! 8)

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #42 on: 29.04.12 - klo:00:02 »
Täältä suhahtaa kisoihin kaks viidentienristeys ensikertalaista, luotto on kova, että pidätte meistä hyvää huolta siälä! 8)
Tervetuloa!

Offline tumi

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 1 885
  • McPathetic
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomo Tanskanen
  • Seura: KFG Karkkila / NFS Nummela
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #43 on: 24.05.12 - klo:13:17 »
Mites liiga on pyörinyt? Joko on saatu propagaattoreita liikkeelle tarpeeksi?

Offline jam-o

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 255
  • Ready to get Fierce!
    • View Profile
    • Tomoottajat
  • Oikea nimi: Jarmo Aulu
  • Seura: Tomoottajat
Vs: PDGA-liiga Viidentienristeyksessä.
« Reply #44 on: 24.05.12 - klo:23:40 »
Mites liiga on pyörinyt? Joko on saatu propagaattoreita liikkeelle tarpeeksi?
Aika hiljasta on ollu..
Tais olla ensimmäinen ja viimenen kerta, ku tätä koitetaan. "Liiga" tuntuu pelottaneen pois viime vuoden vakiokävijöitäkin, vaikka osallistua voi maksutta tasoitettuun kisaan.
Noo kaikkee pitää nuorena kokeilla.