Frisbeegolf-forum.fi

Author Topic: Pettymys radat  (Read 25544 times)

Offline palekka

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Vs: Pettymys radat
« Reply #45 on: 19.01.14 - klo:20:01 »
Häntyrillä tuo 8 väylän tii on hiekkakuopan reunalla ja kalliota siinä ei ole. Tii on kapea, mutta heittäminen kyllä onnistuu, kun väylä lyhyt ja paikaltaan saa heittää. Tuo laskeutuminen on sitten vähän epävarmempaa, kun pehmeää soraa ja jyrkkä rinne. Hieno väylä kuitenkin ja ongelma poistuu väsäämällä siihen rappuset.
Ehkä inhottavin siirtyminen Häntyrillä on 18 kohti parkkipaikkaa. Kallioinen rinne ja sateella ja märällä jumalattoman liukas. Siinä on kyllä ollut loukkaantuminen lähellä, kun on vauhdilla luisunut alas.
Häntyristä tulee kyllä vielä ihan kelpo rata puutteita korjaamalla. Pientä säätöä tiille ja pusikkoa raivaamalla väylien osista, minne epäonnistuneet heitot useimmiten menee. Jo hyvin pienillä toimenpiteillä pelaaminen muuttuu miellyttävämmäksi.
Mutta jos palataan aiheeseen, niin pahimman pettymyksen etukäteisarvioon on minullekkin tuottanut tuo Sappeen rata. Radalla kuitenkin ollut merkittäviä kilpailuja ja siten odotukset olivat myönteiset, kun kuitenkin radalla väyliä enemmän kuin 9, niin silloin ajattelee, että ylläpito ja suunnittelu on ollut intensiivisempää.
Tiit olivat kyllä järkyttävässä kunnossa ja väylät kapeita ja toistuivat samana läpi radan. Keli oli märkä ja liukkaat kallio-osuudet tuntuivat jopa vaarallisilta. Ja kun oli heinäkuu, niin hyttysiä oli kyllä enemmän, mitä koskaan olen missään metsässä tavannut.
Muillakin aika huonoilla radoilla on tullut vierailtua, mutta ne on jo etukäteen aavistanut sellaisiksi ja siksi pettymys ei ole ollut niin yllättävä. Loppu syksystä pelasin Ähtärin Mustikkavuoren radan ja vaikka lisäväyliä oli tehty monia sitten viimeisen ratapäivityksen, niin ennemmin olisin kyllä parannellut entisiä, kuin lisännyt väylien määrää. Oli kyllä ehdottomasti järkyttävin rata missä viimeiseen neljään vuoteen olen pelannut. Ei viitsi edes perustella, sillä siellä oli kyllä kaikki pielessä, mitä radalta voisi odottaa.

Offline topi jaakola

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Jaakkola
  • Seura: Hafg/LoFro
Vs: Pettymys radat
« Reply #46 on: 19.01.14 - klo:21:32 »
Lappeenranta oli itselle pieni pettymys kun kuulin että viimisen päälle rakennettu rata väylät toistaa niin paljo itseään.
 tosi paljo "kapeita" samanlaisia väyliä ja vain yksi par 4:n mutta hyvä rata harjoitella suoria pitkiä heittoja kun monta väylää putkeen heitetää vaa suoria heittoja.
muuten kyllä puitteet ihan ok. tietenkin alueella jos 18väylää pitää saada mahtumaan niin ei voi hirveen kummosia ja pidempiä väyliä suunnitella koska alueeltaan aika pieni.

Haminasta kun puhutaan että ihme par lukuja niin omasta mielestä suht koht vaikea rata ja ei joka väylä pidä olla sellaisia että pirkkoja tulee automaattisesti... siinä haminassa on omasta mielestäni onnistuttu että vaihtelevia väyliä on ylä ja alamäkiä...se että mandot ovat joku alun perin suunnitellu niin on ajateltu monella väylällä turvallisuutta ettei lähdetä kiertämään jotain erikautta esim pururataa pitkin väylää esim 9:llä jossa saattaa vastaan tulla sauvakävelijöitä se että väylien mandot on sijoitettu huonoihin paikkoihin ettei niitä pysty tulkitsemaan kunnolla jos ei mene joku spottaamaan.
ja tähän on tulossa muutos esim väylä 9:n ja 10:n mandot tuodaan lähemmäs heittopaikkaa tulevana kesänä ettei jää epäselvyyksiä kiersikö mandon vai ei ja väylä 13:sta mando tulee poistumaan kokonaan ehkä mahdollisesti siihen tulee vain pakollinen kierto suunta väylän mukaisesti.

heittopaikat haminassa vielä surkeat mutta nekin tulee muuttumaan kun nyt siel on seura mikä ajaa tätä asiaa. väylä 9:llä parhaita avauksia kyllä olen nähnyt 10metrin säteelle heitettynä. väylä 10:llä eaglejäkin tullut tehtyä ja väylä 13 on tosiaa ainut missä itse en pirkkoa ole tehnyt.

väylä 12:sta varmaa +10pirkkoa tehneenä voin sanoa ettei mahdotonta heittoa tarvi että on 5metrin säteellä korista avaus.

Mutta kiva kuulla palautetta radasta. väylä 15 tulee muuttumaan kun uudet heittopaikat saadaan ja väylä 17 tulee siirtymään väylä 16:sta korin taakse lähteväksi koska sillä väylällä on mahdollisuus osua autoihin tai jäähallin seinään ja jos jäähallilla on toimintaa niin ihmisiäkin on helposti edessä.


Offline Larzi

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 362
    • View Profile
  • Oikea nimi: Lauri Tuominen
  • Seura: WDGC
Vs: Pettymys radat
« Reply #47 on: 19.01.14 - klo:22:40 »
väylä 13:sta mando tulee poistumaan kokonaan ehkä mahdollisesti siihen tulee vain pakollinen kierto suunta väylän mukaisesti.

Eikö nää ole sama asia?  ;D
Grip EQ A14: Xt Aviar | Soft Pure | Premium Jokeri | FLX Buzzz | Glow,Ch MD3 | Ch Firebird | 2nd run FD | C-FD2 | Ch Valkyrie | C,S,P-PD | Star Destroyer

Offline Zarmo

  • Juniori
  • **
  • Posts: 90
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jarmo Silvennoinen
Vs: Pettymys radat
« Reply #48 on: 20.01.14 - klo:09:31 »
En sano talin kenttää missään mielessä pettymykseksi, mutta mikä hel...ti siinä on, että sinne ei saada kunnon tii paikkoja? Itseäni varsinkin syksyllä ärsyttää liukkaat betonilaatat, missä vielä pahimmillaan sentin kerros liukasta mutaa päällä. Kenttänä yksi suomen parhaita/haastavimpia, miksi ei voida laittaa tii paikkoja ajantasalle? En tiedä vaikuttaako se, että ei ole ollut varmaa saako kenttä jatkoaikaa, mutta niinkun monella väylällä on tehty niin on laitettu mattoa siihen betonin päälle mistä iso kiitos. Mutta miksi tätä hyvää ratkasua ei ole voitu tehdä kaikille väylille?

Talissa on muutama tii (4, 6, 8, 10) sellaisessa paikassa, että sateisena syksynä valuva sadevesi tuo väkisinkin mukanaan mutaa ja liejua, joka sitten liukastaa heittopaikat. Erityisesti 8 ja 10 ovat pahassa kuopassa. Siltamäessä tii-laatat ovat myös tosi lyhyitä, mutta ehkä niitä on ajateltu aloittelijaradalle sopivaksi? Muuten hienoja ratoja molemmat, josta kiitos erityisesti Talin Tallaajille.
« Last Edit: 20.01.14 - klo:18:59 by Zarmo »

Offline Dizzy

  • Juniori
  • **
  • Posts: 97
    • View Profile
  • Oikea nimi: Anssi Sahri
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pettymys radat
« Reply #49 on: 20.01.14 - klo:11:46 »
Talin tiit on sellainen pidempi projekti.

TMS aika hyvin avasi tuota radan olemassaolon tuomaa dilemmaa. Tosin Tallaajat ovat tässä muutaman vuoden aikana pistäneet avauspaikkoja kuntoon tasaisella tahdilla. Pyrkimys on aloittaa noista mutaa imevistä väylistä ja pikkuhiljaa vetää kaikki läpi. Uskoisin, että tämän kauden jälkeen alkaa olla lähes valmista tämän osalta.

Itse ketjun aiheeseen, yksittäistä rataa on nihkeä alkaa syyttämään. Varsinkin jos kyseessä on tuore tekele. Harva rata on valmis välittömästi. Nelisen vuotta käyttöä ja aktiivinen seura, niin rata alkaa olemaan arvostelukunnossa.

Harvoin tulee petyttyä, kun osaa jo vähän odottaa mitä on tulemassa. Jos Seppo on ollut radan suunnittelija, ei odotuksia juurikaan ole ja harvoin tulee petyttyä. Joskus paikalliset ovat haastavista lähtökohdista saaneet oikein mukavia yllätyksiä aikaan. Jos pelataan pellolla, tulee mahdollinen vaikeus OB:sta. Jos rata on keskellä metsää, ei puistoväyliä kamalasti kannata odotella.

Tietty radan hoitamattomuus saa aikaan pettymyksiä. Jos väylät on hienoja, mutta kiekkojen kadottaminen repii kiepin pituuden sinne 4+ tunnin kieppeillä, voi jopa joskus pettyä.


Offline tuomasv

  • Konkari
  • *****
  • Posts: 880
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tuomas Virtanen
  • Seura: FGSMH & TT
Vs: Pettymys radat
« Reply #50 on: 20.01.14 - klo:11:58 »
Itse en oikein osaa pettyä edes kehnoihin tiipaikkoihin. Oleellista radan suhteen olisi se, että väylien sijoittelussa pohdittu edes jonkin verran. Arvostan sitä, että edes joillain väylillä olisi pari vaihtoehtoista heittotapaa, mahdollisesti jopa heittoreittiä, vaihtelua väylien välillä.

Tästä ikävänä esimerkkinä Savonrannan (kesämökki siellä päin) rata, joka on sijoitettu koulun vieressä olevalle pururadalle. Ja nimenomaan pururadalle - pururataa pitkin edetään korilta toiselle pelkkää suoraa 60 metristä heitellen. Menee paremman puutteessa, mutta tylsää.

Offline topi jaakola

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 20
    • View Profile
  • Oikea nimi: Tommi Jaakkola
  • Seura: Hafg/LoFro
Vs: Pettymys radat
« Reply #51 on: 23.01.14 - klo:16:07 »
väylä 13:sta mando tulee poistumaan kokonaan ehkä mahdollisesti siihen tulee vain pakollinen kierto suunta väylän mukaisesti.

Eikö nää ole sama asia?  ;D

Ovat kyllä sama asia mutta tällä hetkellä se on sellasessa paikassa ettei sitä näe heittopaikalta kiertääkö vai ei elikkä jos uusi mando tulee niin tulee väylän alkupuolelle jos tulee ollenkaan kertomaan vaa mitä kautta pitäisi väylää pelata...

Offline nukkumasa

  • Seniori
  • ****
  • Posts: 375
    • View Profile
  • Oikea nimi: Joel M
  • Seura: PuskaPuttaajat
Vs: Pettymys radat
« Reply #52 on: 23.01.14 - klo:17:32 »
Talin tiit on sellainen pidempi projekti.

TMS aika hyvin avasi tuota radan olemassaolon tuomaa dilemmaa. Tosin Tallaajat ovat tässä muutaman vuoden aikana pistäneet avauspaikkoja kuntoon tasaisella tahdilla. Pyrkimys on aloittaa noista mutaa imevistä väylistä ja pikkuhiljaa vetää kaikki läpi. Uskoisin, että tämän kauden jälkeen alkaa olla lähes valmista tämän osalta.

Itse ketjun aiheeseen, yksittäistä rataa on nihkeä alkaa syyttämään. Varsinkin jos kyseessä on tuore tekele. Harva rata on valmis välittömästi. Nelisen vuotta käyttöä ja aktiivinen seura, niin rata alkaa olemaan arvostelukunnossa.

Harvoin tulee petyttyä, kun osaa jo vähän odottaa mitä on tulemassa. Jos Seppo on ollut radan suunnittelija, ei odotuksia juurikaan ole ja harvoin tulee petyttyä. Joskus paikalliset ovat haastavista lähtökohdista saaneet oikein mukavia yllätyksiä aikaan. Jos pelataan pellolla, tulee mahdollinen vaikeus OB:sta. Jos rata on keskellä metsää, ei puistoväyliä kamalasti kannata odotella.

Tietty radan hoitamattomuus saa aikaan pettymyksiä. Jos väylät on hienoja, mutta kiekkojen kadottaminen repii kiepin pituuden sinne 4+ tunnin kieppeillä, voi jopa joskus pettyä.

Täyttä asiaa omasta mielestä.

Viime kesänä olin mukana radan suunnittelussa Sepon kanssa, ja väylät auttamatta liian lyhyitä ja pillejä, ellei asiasta yleensä maininnut. Radan hoito ja ylläpitäminen vie PALJON aikaa ja vaivaa, vieläpä kun aktiivinen ylläpito porukka koostuu n. 5:stä kaverista kotikulmilla. Myös tältä porukalta on jonkin verran mennyt omaa rahaa radan ylläpitämiseen ja vielä enemmän aikaa. Ei puhuta isoista summista valuuttaa, mutta lähinnä bensaa, merkkausnauhaa sekä spraymaalia. Nuokin kulut olis voinu kunnan kautta hoitaa, mutta tuntuu olevan niin työlästä, kun kaikki pitää selittää sanasta sanaan mihin käyttöön tulee, ja melkein rautalangasta vääntää. Tästä hyvä esimerkki se, kun kysyttiin lupaa karsia radalta alimpia oksia puista, niin piti osata sanoa kuinka paksuja oksat ovat, ja montako oksaa otetaan pois  ::) Onneks jälkeen päin saatiin lupa kaataa kaikki tiellä oleva pois tukkipuita lukuunottamatta.

Kaudessa tällä porukalla ei saatu radasta vielä läheskään sellaista mitä suunniteltiin kesän alussa, joten tuo 4 vuotta voi olla ihan hyvä arvio, ennen kuin rataa voi täysin arvioida. Toki kritiikki on aina hyväksi, mutta pitää osata sanoa myös radan hyvät puolet. Joka tapauksessa ollaan ihan tyytyväisiä siihen mitä saatiin kesän aikana aikaan ja hyvää palautettakin ollaan saatu, mutta vielä on paljon tekemistä opasteiden ja heittopaikkojen suhteen. Myös väyliä pitää hieman munklata Sepon suunnittelun jäljiltä.

Joten malttakaa niiden uusien ratojen alas lyöminen, ja antakaa vaikka mielummin rakentavaa kritiikkiä. Ratojen saatto valmiiksi on työlästä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, jossa yleensä pienet 5-10 hengen porukat pitävät rataa pelattavassa kunnossa, ja hoitavat varmasti asioita pikku hiljaa reilaan. :)
« Last Edit: 23.01.14 - klo:17:35 by nukkumasa »
P2 / Roc / PD / Firebird / Destroyer / PD2

@ Taito on sitä, kun tuuri tulee tavaksi

Offline Rockyz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Lehtonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pettymys radat
« Reply #53 on: 23.01.14 - klo:22:38 »
Urjalan rata. Jo pelkästään ratakartta on kahdessa osassa, joista takaysin kartan löytäminen vaatii pientä salapoliisityötä. Ekat 9 väylää ihan mukavaa, sitten takaysi lyö avokämmentä naamariin tarjoilemalla väyliä talojen välittömässä läheisyydessä vilkkailla kulkureiteillä. Siihen päälle vielä sokkoväyliä ja synkeää salaatti- ja nokkospeltoa, ts. spottausta ettei kiekot katoa, spottausta ettei ketään vaaranneta ja sanoinko vielä spottausta.  ???
Clutch | Jokeri | Comet | Claymore | Buzzz | Roc3 | Verdict | Teebird | Striker | Destroyer | Max | Boss

PDGA #48418

Frisbeegolf-aiheinen blogini: http://backspindg.blogspot.fi/

Offline Maikkari

  • Tomoottajat
  • Konkari
  • *
  • Posts: 814
    • View Profile
  • Oikea nimi: Miikka Lajunen
Vs: Pettymys radat
« Reply #54 on: 23.01.14 - klo:22:58 »
Urjalan rata. Jo pelkästään ratakartta on kahdessa osassa, joista takaysin kartan löytäminen vaatii pientä salapoliisityötä. Ekat 9 väylää ihan mukavaa, sitten takaysi lyö avokämmentä naamariin tarjoilemalla väyliä talojen välittömässä läheisyydessä vilkkailla kulkureiteillä. Siihen päälle vielä sokkoväyliä ja synkeää salaatti- ja nokkospeltoa, ts. spottausta ettei kiekot katoa, spottausta ettei ketään vaaranneta ja sanoinko vielä spottausta.  ???
Eikös sen takaysin kartta ole paikanpäällä siinä alkuperäsen kartan vieressä..? (viime kesän loppupuolella kävin). Ja näyttipä FGR:stäkin löytyvän aika vaivattomasti..
Itsekkin olin hieman pettynyt takaysiin, mutta oli siellä muistaakseni pari ihan hyvää väylää. Ekat 9 väylää oli kyllä pirun hyviä ja tuli kierrettyä parikin kertaa, takaysin pelaaminen jäi yhteen.

|EDIT| Niin ja en kyllä itsekkään varmaan uskaltaisi yksin sitä takaysiä pelata.
« Last Edit: 23.01.14 - klo:23:02 by Maikkari »
"Paras oppitunti on epäonnistuminen. Pyrkikää saamaan siitä hermoja raastavasta triplabogistakin hyöty irti." -Pasi Koivu

Offline Jarru

  • Tulokas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
  • Oikea nimi: Jari Ratamaa
Vs: Pettymys radat
« Reply #55 on: 24.01.14 - klo:17:28 »
Urjalan rata. Jo pelkästään ratakartta on kahdessa osassa, joista takaysin kartan löytäminen vaatii pientä salapoliisityötä. Ekat 9 väylää ihan mukavaa, sitten takaysi lyö avokämmentä naamariin tarjoilemalla väyliä talojen välittömässä läheisyydessä vilkkailla kulkureiteillä. Siihen päälle vielä sokkoväyliä ja synkeää salaatti- ja nokkospeltoa, ts. spottausta ettei kiekot katoa, spottausta ettei ketään vaaranneta ja sanoinko vielä spottausta.  ???

Itse viime kesän urjalan monttua ja laajennusta kolunneena voisin sanoa että ennen virallista avaukisaa takaysi oli heikossa kunnossa mutta kisoihin mennessä oli kyllä nokkospuskat ja muut risupuskat saatu siivottua. Ja myöhemmin syksyllä oli tullut paremmat opasteet siirtymille. Joten jos oli alkukesästä käynyt niin suosittelen kyllä uudelleen menemistä. Jos se takaysi pelottaa nii saa sitä monttua koluta kuin paljon jaksaa mutta siellä ei olekaan montaa haasteellista väylää. Takaysillä vasta alkaa olemaan jonkinlaista haastetta, varsinkin sillä pitkällä par 4 väylällä. Itsellekin ensimmäinen kierros oli haastava mutta kun oli kerran kiertänyt,niin ei siellä kyllä paljoa tarvitse spottaajaa jos heitot vaan pysyy väylällä ja on edes jonkinlainen muistikuva missä kori on.

Offline Rockyz

  • Täysjäsen
  • ***
  • Posts: 132
    • View Profile
  • Oikea nimi: Juhani Lehtonen
  • Seura: Talin Tallaajat
Vs: Pettymys radat
« Reply #56 on: 24.01.14 - klo:21:46 »
Urjalan rata. Jo pelkästään ratakartta on kahdessa osassa, joista takaysin kartan löytäminen vaatii pientä salapoliisityötä. Ekat 9 väylää ihan mukavaa, sitten takaysi lyö avokämmentä naamariin tarjoilemalla väyliä talojen välittömässä läheisyydessä vilkkailla kulkureiteillä. Siihen päälle vielä sokkoväyliä ja synkeää salaatti- ja nokkospeltoa, ts. spottausta ettei kiekot katoa, spottausta ettei ketään vaaranneta ja sanoinko vielä spottausta.  ???

Itse viime kesän urjalan monttua ja laajennusta kolunneena voisin sanoa että ennen virallista avaukisaa takaysi oli heikossa kunnossa mutta kisoihin mennessä oli kyllä nokkospuskat ja muut risupuskat saatu siivottua. Ja myöhemmin syksyllä oli tullut paremmat opasteet siirtymille. Joten jos oli alkukesästä käynyt niin suosittelen kyllä uudelleen menemistä. Jos se takaysi pelottaa nii saa sitä monttua koluta kuin paljon jaksaa mutta siellä ei olekaan montaa haasteellista väylää. Takaysillä vasta alkaa olemaan jonkinlaista haastetta, varsinkin sillä pitkällä par 4 väylällä. Itsellekin ensimmäinen kierros oli haastava mutta kun oli kerran kiertänyt,niin ei siellä kyllä paljoa tarvitse spottaajaa jos heitot vaan pysyy väylällä ja on edes jonkinlainen muistikuva missä kori on.

Hyvä tietää :) täytyypä käydä sitten kesällä katsastamassa uudestaan.
Clutch | Jokeri | Comet | Claymore | Buzzz | Roc3 | Verdict | Teebird | Striker | Destroyer | Max | Boss

PDGA #48418

Frisbeegolf-aiheinen blogini: http://backspindg.blogspot.fi/